1995 Tahoen etuperän jurina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja karra, 15.5.2006.

  1. karra

    karra Double Gearhead

    Omassa nelikkotahoesssani on tuo etuperä pitänyt aina vähän sellaista kahisevaa tai rohisevaa ääntä. En ostettaessa kiinnittänyt siihen niin suurta huomiota; ajattelin että missä on voimaa on ääntäkin. Sitten perän öljynvaihdon yhteydessä huomasin että vanhat öljyt oli samentuneet, vissiin päässyt vettä sinne siitä huohottajan muoviluukusta, mikä oli hieman raollaan. Ostin uuden luukunkin mutta sen vanha saatiin kyllä pysymään hyvin paikallaan.

    Kanadassa uutena myytynä autollani on ajettu 108 tkm; vuodesta 1997 vuoteen 2002 Ruotsissa. Koneena autossani on bensa 350 cid.

    Haulla yritin etsiä mutta juuri tällaista ei tullut vastaan, vanhempien nelikkojen osalta löytyi kyllä paljon asiaa. Tässähän ei ole napalukkoja vaan ne etukardaanit kytketään sähköllä mukaan jolloinka etuperä lähtee vetämään. Takavedolla ajettaessa auto on erittäin hiljainen, silloinhan ei etukardaani eikä etuperä pyöri ollenkaan mukana. Olisiko vinkkejä mikä voisi olla vialla, joku perän laakereista kai... :odroll: .
     
  2. karra

    karra Double Gearhead

    Päätin että nykäsen sen etuperän irti tässä viikonloppuna ja kiikutan jollekin sepälle sen sitten. Perustelin itselleni että ääni ei tule pyöränlaakereista koska nehän pyörii koko ajan. Jakolaatikonkin ajatuksissani eliminoin syypäänä koska jurina alkaa vasta kun 4WD merkkivalo syttyy, eli silloin kun siirtohaarukka kytkee etuvetareille vedon päälle, eikä heti silloin kun kepistä käsketään jakolaatikkoa antamaan voimaa eteen. Nelikon kun kytkee pois niin se 4WD valo sammuu kyllä heti mutta ottaa oman aikansa ennen kuin veto kytkeytyy irti ja murina lakkaa.

    Tuossa potilas jonka sainkin jo tänään irti. Oli Chiltonin kirjasta taas apua; oikeassa järjestyksessä kun availi ruuveja ja muttereita niin homma pelas eikä mennyt kuin kaksi pulloa keskaria. Raidetangon päätä sai leipoa vasaralla ihan tosissaan kylläkin, taustalla moskalla tukien - irtos kyllä :D .

    [​IMG]
     
  3. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Katoitko kartaanin ristikot enne ku purkasit tuon murikan pois?
     
  4. M

    M Gearhead

    vanhassa s-10:ssä ihan samanlainen äänimaailma. ääni voimistui/oli selvemmin kuultavissa käännettäessä ja loppujen lopuksi totesin sen kuuluvan asiaan.

    uudemmassa en ole asiaan kiinnittänyt huomiota, mutta väittäisin että siinäkin ääntää samoin. äänieristys vaan on parempi.

    ja samoja palikoitahan noissa kaikissa on. mutta kerro ihmeessä jos sieltä jotain löytyy.
     
  5. karra

    karra Double Gearhead

    En katsonut murroksia koska en osannut ajatella että ne antaisivat tuollaista ääntä. Etukardaanin ristikot oli mielestäni napakat mutta pitää vielä tarkistaa nekin. Nyt kun perä on osittain osina jo niin kuulin että Suburbaneissa olisi erityisemmin juuri noita ristikoita/murroksia mennyt :-? .

    Heiluttelin tänään niitä murrosakseleita ja onhan niissä aavistus välystä, siis kiertosuunnassa. Paljonkohan saa olla, ja voiko todellakin rahina johtua niistä? Ei ne mitenkään löysät ja "lotisevat" olleet.

    No ei se purkaminen ihan hukkaan mennyt koska toinen stefa vuoti ulos. Tänään onnistuimme saamaan sen pitkän puolen auki, lukkorengas oli vaan vähän tiukka ja emme uskaltaneet käyttää liikaa voimaa ennen kuin saimme tarkat purkuohjeet. Se lyhyt puoli kun aukeaa ja tasauspyörästö saadaan irti niin nähdään sen puolen poskilaakerin kunto sekä pinionin laakerin tarkempi kunto. Toisessa poskilaakerissa oli jo hieman jälkiä, mutta vaikea sanoa onko sillei kulunut että antaisi rahisevaa ääntä. Joka tapauksessa molemmat poskilaakerit uusitaan, maksoi yhteensä 55 euroa, orggis Timkenit tuli.

    Öljyn seassa ulos tuli hieman metallijauhoa, tosin aika vähän mutta ei kai kuulune asiaan :) . Tuokin vaikutti päätökseeni alkaa purkamaan.

    Kerron lisää jahka homma etenee.
     
  6. subu-96

    subu-96 3rd gear

    Ehkä ristikko?

    Mulla ainakin korina etuperästä hävis, kun vaihdoin ristikon etukardaaniin. Auto oli 1996 suburban 3v. sitten.
     
  7. karra

    karra Double Gearhead

    Pinionin pienemmässä laakerissa havaittiin selkeää vikaa, laakeripinnat vioittuneet. Ei se isompikaan pyöri enää niin kuin uusi. Huomenna pitäis uudet osat olla tilattuna kaupassa, laakeriliikkeestä Timkenit ja stefa edelleen varaosaliikkeestä - vanha kaava :) .
     
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Auto on nyt nipussa ja ei kyllä ollut parannusta havaittavissa :-? . Ompahan nyt ainakin perä huollettu uudenveroiseksi. Pitää vielä tutkia tuota etukardaanin ristikkoa, jos vaikka sen vaihtaisi sitten.

    Taitaa nuo murrosakselit olla sen verran hinnakkaita jotta annan niiden suhteen asian olla. Ei sieltä nyt enää mikään varmaan kerralla laukea, vaikka nelikko päällä ajaisikin.

    Ei ole varmaan montaa tuhatta kilsaa tällä etuperälla ajettu, kun ei ole autossakaan kun reilu satku mittarissa. Hammaskosketus oli ok eli ei tarvinnut säätää, tehtaan asetuksissa edelleen.
     
  9. karra

    karra Double Gearhead

    No niin, vanhaan topicciin päivitystä :D . Otin tuon saksan-V8:n ajoon ja Tahoe jäi seisontaan joten oli sopiva aika nykäistä etukardaani irti. Ja, tuhannen tulimmaista tuo etummainen ristikko jumittaa eli ei liiku jouhevasti :mad: . Puusilmä ja poropeukalo kun olin niin en osannut sitä kunnolla viime kesänä tarkastaa.

    Pitäisiköhän vaihtaa molemmat ristikot yksin tein vaan vaihtaisiko vaan etummaisen :odroll: .

    Aika vähän tuli nelikkoa tarvittua viime talvena kun ylipäätänsäkään kilsoja tähän härveliin ei paljoa tule.

    Sain nyt wappuinspiraation ja suoritin kauttaaltaan sisäpuhdistuksen aina nahkapenkkien pesua myöten. Huomenna vetäs sitten nahkaöljyt päälle ja sitten perään valjasrasvaa, auto kun vielä tovin seisoo niin ehtii eliksiirit kuivua hyvin tuolla tallissa.
     
  10. blazer-98

    blazer-98 1st gear

    morjes

    samanlainen etu-perä myös 98 blazerissa. jonka juuri poistin, kun hajos..
    mistä sattuis löytymään osia ja purku kuvat.
    karmee työ saada pohjola yhtiön hallissa pois kun en irroitellut raidetankoja.

    auto saatiin liikenteeseen parilla tukevalla pultilla..
     
  11. karra

    karra Double Gearhead

    Erinäisistä syistä johtuen pääsin tänään vasta ajamaan nelikolla. Murina kuuluu edelleen, eli ristikossa ei ollut syytä. Saapi nyt olla toistaiseksi tuolla lailla...

    Katselin omaa huoltokirjaa eli josko pitäis moottoriin öljyt vaihtaa kohta puoliin. On näköjään tullut ajettua kokonaista 1600 km sitten viime elokuun :eek: , olkoot vanhat litkut siellä nyt ja vaihtais sitten syksyllä ennen talvea. Teboilin Diamondia 5W-40 olen käyttänyt, mitä nyt kaiken kaikkiaan 2 kertaa olen ehtinyt vaihtaa vasta 4,5 vuoden aikana.
     

Kerro tästä muillekin!