Autossa lämmöt nousee. Nesteet kiehuu syylärin paineastiassa. Syylärin se puoli, josta poisto letku tulee on kylmä. Lämmityslaite sentään toimii. Autolla pystyy ajamaan noin 25 kilometriä ennen kun lämpö nousee. Siellä jäähdyttimen ulostulon letku menee vesipumppuun, joka näkyy kuvassa ja jossa tavallisesti olisi termari. Pienin reikä menee paisunta/painesäiliöön, mutta sitten tuolla on kaksi reikää, mitä varten? Toinen asian on että termari oli kahdessa osassa kun otin sen pois, onkohan rikki? Ne saa kyllä vasaralla toisiinsa kiinni, mutta eivät pysy kovin hyvin. Sitten ihmettelen myös sitä, että mikä tämä osoittamani putki on. Se putki siis alkaa tuosta vesipumpun pienestä kolosta ja toinen haarajatkoletku menee paisumis/painesäiliöön ja toinen (se mitä osoitan) menee minne? Olen jo löytänyt kaksi moottorin taakse menevää putkea, jotka lähtevät jäähdyttimestä ja ne ovat todennäköisesti lämmittimen putket. Onko kellään ideaa ylikuumenemisen korjaamiseksi? Avasin pari reikää termostaattiin ja putsasin CRC:llä rautaputket, myöhemmin huuhdellen. Vielä pitäisi puutarhaletkulla huuhdella jäähdytin. Jäähdytysneste ei ole öljyinen eikä haise. Tiedättekö mistä saa 9,5 mm sisämitalta olevaa putkea kuumaa jäähdytysnestettä varten? Onko pääkaupunkiseudulla motonettiä parempaa autovaraosaliikettä?
Okei, nyt tajusin että se on tietenkin moottorin sisäinen kierto, jossa termari avautuu tarpeeksi kuumetessaan. Mutta miksi termarin päällä on tollanen tukkiva levy jousella? Onko sillä jokin muu tärkeä virka kuin, että pitää termaria paikoillaan? Kun ei suomesta saa tähän autoon termaria niin ajattelin väliaikasesti laittaa reiitetyn termarin kiinni vai pitäisikö jättää termari laittamatta?
Ja vielä yksi asia missä tarvitsisin apua on se, että miten tämä Cadillac ilmataan sillä en ole löytänyt mitään muuta ruuvia kuin sen 15 psi:n painekorkin. Miten syylärin voi ylipäätänsä täyttää kun ei termostaatti ole auki kylmällä?
Kannentiiviste viallinen...? Termostaatteja löytyy esimerkiksi US-Partsista, Southwest Tradesta ym. Älä nyt missään tapauksessa jätä termostaaattia pois! Jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen käy helposti: kone kylmänä paisuntasäiliön korkki auki, moottori käyntiin, käytä lämpimäksi kunnes termostaatti aukeaa, lisää jäähdytinnestettä paisuntasäiliöön ja korkki kiinni, tarkista nestetaso kun moottori jäähtynyt.
Oletko north myös puhdistanut purge linen (eli se rautaputki mikä menee moottorin yli) ? Tuli se tehtyä nyt ja tukossahan se oli. Saa nähä mitä käy kun termostaattikin oli aika paska. Tiedättekö mikä termari sopii tähän autoon? no pitää kysyä noista usapartseista
Se rautaputki on osa syyllinen huonoon vedenkiertoon nortinkoneessa kannattaa putsata huolelisesti tai tehdä uus.Termari löytyy usapartseista hiukan kalliimpi kuin rokautossa. Laita toi tiiviste huolellisesti paikoilleen.
Toi rockauto onkin aika edullinen tilaussivusto. Mietin tässä, että kyllä sen termarin on pakko ostaa sillä se o-rengas on hajalla. Mutta silloin kun tämä Cadillac kuumenee niin neste turpoaa paineastiassa. Eikö vesipumpun pitäisi imeä tämä neste? Olisiko se kuitenkin että vesipumppu on hajalla. Termostaatti näyttää ainakin toimivan sillä tavalla että se aukeaa ja paineastiassa jäähdytys neste turpoaa
Toivottavasti tuo keittely ei ole aiheuttanut kansi- tai kansipahviongelmia. On melko arka noille ylilämmöille, nimimerkillä kokemusta on.
En ole varma, että mikä juuri syy kuumenemiselle, mutta termostaatti oli vähän rikkinäinen, moottorin ylimenevä ilmausletku oli lähes täysin tukossa ja paisuntasäiliönkorkkikin piti vaihtaa. Varmaan myös jäähdytysnesteen sekoitussuhde veteen oli väärä. Nyt syyläriin menevä ja sieltä pois tuleva letku on kova ja kuuma ja syylärikin on tasaisen kuuma. Lämmöt pysyy tasantarkkaan kokoajan keskellä pitkässä matka-ajossakin. Vain kun sammuttaa auton niin lämmöt nousee kello yhteen, mutta eikö se ole normaalia kun vesipumppu ei enään pyöritä? Jos ikinä ostatte uuden termostaatin niin ostakaa sellanen missä tiivisterengas on termostaatissa kiinni niin se on helppo asentaan 90 asteen kulmaan. Ja toinen asia minkä opin, että mitään noita ei voi vaan tarkastaa sillä ne vanhat tiivisteet ja putket hajoaa käsiin. Ja oli aikamoinen operaatio letkujen avaus ja syylärin huuhtelu sillä ABS-boxi johtoineen sijaitsee juuri niiden letkujen ja paisumissäiliön alla.