2,9 sierran ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja duster73, 7.12.2008.

  1. duster73

    duster73 Gearhead

    Tuli ostettua tollanen farkku-sierra.kävin viikolla näyttämässä sitä katsastuksessa,niin ei ollut muuta ongelmaa kuin pakokaasupäästöt.eli co meni mittarissa tappiin ja hc jotain pari tonnia.mutta mistä moinen johtuu?edes kaasun painaminen ei laskenut co:ta,niinkuin yleensä käy,eli ongelma on ilmeisesti koko kierrosalueella.lämpötilatunnistimen vastukset mittasin,ne näyttäis olevan ok.kaasuläpänasentotunnistin on vaihdettu uuteen.sen huomasin,että ottaa kummalta ilmamäärämittarilta hyvänsä piuhan pois,niin ei vaikuta käyntiin.molemmat jos poistaa,niin sitten käynti heikkenee.lisäilmaventtiilistä puuttuu ilmeisesti sisuskalut,ainakaan siellä ei sisällä ole mitään mikä sulkis sen ilmakanavan,eli luulis tuon laihentavan seosta?nyt rupeaa loppumaan ideat itseltä,mut josko joku osais neuvoa et mitä sitten tekis/testais?
     
  2. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Jos siinä on lambda putkessa, niin ainakin se kannattaa mitata. Onnistuu yleismittarillakin 3v asteikolla. Koneen lämmettyä pitäisi signaalipiuhasta mitattuna jännite vaihdella 0-1 V välillä. Jos tulee tasaista jommankumman ääripään jännitettä, on lambda finaalissa.
     
  3. duster73

    duster73 Gearhead

    se unohtui sanoa,että lambdoja ei tässä versiossa ole.
     
  4. PJS2000

    PJS2000 3rd gear

    Mittaas bensanpaineet jos säädin on rikki?
     
  5. Tulpat ja tulpanjohdot. Kannattaa ainakin tarkistaa. Mercuryssä oli kesällä samat oireet ja noitten vaihdolla tokeni. Vaikkakin auto on aivan toisenluontoinen...
     
  6. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Lisäilmaventtiilin(luistin) tarkoitus on ainoastaan nostaa kylmän koneen kierroksia, eli eräänlainen ryypyn korvike. Pitäisi sulkeutua moottorin lämmetessä, joskus nopeutetaan sähkövastuksella. Jatkuva aukiolo aiheuttaa vain korkeampaa käyntiä.

    Näin ainakin Volvossa.
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Onkos tuossa mikä ruiskutusjärjestelmä?
     
  8. duster73

    duster73 Gearhead

    tuohan on ihan L-jetronic mun käsittääkseni,kahdella ilmamäärämittarilla tosin.

    tänään tuli puristukset mitattua,niin hyvin tuntuisvat tasaiset olevan.venttiilit kyllä vähän rallattaa,mut se tuskin vaikuttaa.tulpat otin kaikki auki,niin ovat ihan mustassa karstassa.ja putken päästä kun kuuntelee,ni tuntuu/kuulostaa siltä että käy rikkaalla.tyhjäkäyntiseoksien säädöt saa ruuvata kiinni,ei mitään vaikutusta.sen huomasin,että ruiskua ohjaavalta lämpötilatunnistimelta kun ottaa töpselin irti,niin silläkään ei ole mitään vaikutusta.yhtä raskaasti käy silti.
    tulpat ovat aika uuden näköiset ja piuhat mittasin,niin ne tuntuivat olevan kunnossa vielä.
     
  9. Hmmh ... eipä ne tulpat toimi jos ne on karstassa vaikka muuten kunnossa olisivatkin. Mutta josset muuta vikaa keksi niin koita toisilla tulpilla jos kerta johdot on OK.

    Joltakin varmaan löytyisi tulpanjohtojen oikea ohmimääräkin?
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Hmmm... Lämpiääkös se kone normaali käyntilämpöön??? Jos termari pois/paskana, käy alilämpösenä, rikastaa seosta kokoajan.

    Tahi lämpötunnistimen johto poikki/tunnistin paskana..

    Nii ja tieysti ihan perusjutska, missäs kunnossa ilmanputsari??

    Tulpat saa kätevästi puhtaaks ku heittää tankkiin pullollisen aitoa Masinolia :D . Jos ei raaski uusia ostaa.

    Ja ohan noissa nokkavikaakin ollu, ilmenee just päästöistä ja rallatuksesta.

    Mutta jos siitä löytyy testerin liitin, nii sehä se helpoiten vian kertoo
     
  11. speedy

    speedy Double Gearhead

    Käyppä jossain pärnäsellä jolta löytyy kompuutteri, sitten vaan tiaknoositöpseli kiinni ja ruurulta lukee vian.
     
  12. duster73

    duster73 Gearhead

    muuten hyvä,mut auto ajokiellossa päästöjen takia.ja lähin korjaamo 35 kilsan päässä...
     
  13. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    onkos siellä konehuoneessa sellainen kolmen nastan diagnoosi liitin? ainakin 2.0i versiosta löytyy.. Siitä kun kytket kaksi vierekkäistä nastaa yhteen ja kolmannen erillään olevan 12 voltin ledin/lampun kautta akun plussaan niin sen pitäis vilkutella vikakoodi.

    vikakoodi tulee seuraavassa muodossa

    ******-----------*--***------------******
    eli ensin päätymerkki sitten ensimmäinen numero ja lyhyt väli ja toinen numero ja sitten päätymerkki. (* =valo päällä, - =valo poissa). Eli esim tuo olisi 13 vikakoodi joka muistaakseni tarkotti että kaikki OK.

    Jos tarvetta muille vikakoodeille niin voin etsiä koodit kun pääsen toiselle koneelle..

    ja autohan pysyy käynnissä vaikka nypit antureiden liittimiä irti, koska boksi huomaa tämän ja menee oletus vika asetuksille (rikkaalle)..
     
  14. duster73

    duster73 Gearhead

    mistähän tuota pistoketta osais etsiä?
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Eikös sillä kuitenkin korjaamolle saa ajaa,niin sais laitteen piuhoihin niin saattaispa vika löytyäkin?
     
  16. duster73

    duster73 Gearhead

    saa ajaa vaan siirtokilvillä.konttorilta tuli tuulilasiin punainen tarra missä lukee tuo ajokielto,näkyy varmaan kilometrin päähän...
     
  17. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Itsellä ainkin tuo löytyy kun lähdet seuraamaan hanskalokeron takaa tulevaa ruiskuboxin johto nippua ja kun se tulee konehuoneen puolelle niin melkein heti siinä. Se on sellainen ehkä 1cm x 1,5 cm liitin jossa kumihattu päällä (huomaamaton liitin).

    Ei nyt muista oliko tossa 2.9 koneisessa akku samassa paikassa mutta jos niin heti siinä akun alapuolella on tuo liitin, jossei joku ole teipannut johtosarjaa uusiks ja jättänyt liitintä teipin alle..
     
  18. duster73

    duster73 Gearhead

    äkkiseltään näytti että tuo koodi olis 51.tuossa ei ollut alkumerkkejä,mut kun laitto piuhan kiinni,niin ensin 5 väläystä,tauko ja yks väläys.hetken päästä sama uudestaan.tai sitten se oli 15...mitähän nuo tarkottais?

    tuoltapa nuo koodit löytyvätkin.
    http://www.mustangsandmore.com/ubb/EECIVcodes.html

    tuon mukaan,jos tulkitsin lontoota oikein,niin vika olis moottorinlämpötunnistimessa taikka imuilman(?) lämpötunnistimessa.missähän jälkimmäinen on,jos tässä on sellainen?
     
  19. tanari

    tanari 1st gear

    muutaman 2.9 sierran omistaneena voin sanoa että 2.9 menee päästöihin juuri ja juuri, yleensä perusasiat pitää olla kunnossa(uudet tulpat, johdot, kansi,pyörijä ja öljyt) sen jälkeen on hyvä käydä vaikka ihan vaan kontaktisprayllä kaikki anturien ja johtosarjojen töpselit läpi. Lisäilma venttiili kannattaa pestä karstasta ja voidella aseöljyllä. :wink:
     
  20. duster73

    duster73 Gearhead

    joo,mutta nyt ei ole mistään pienestä ylityksestä kiinni.vaan konttorilla mittalaitteen lukemat meni tappii.ja se kumminkin co:ta näytti 10,42 asti.mutta kyllähän jos tuo lämpötila-anturi on paskana,niin kyllähän se bensaa tunkee sinne enemmän ku laki sallii...
     

Kerro tästä muillekin!