2-piirisiksi?

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 12.8.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miten olette toteuttaneet muutoksen 1-piirisestä jarrujärjestelmästä 2-piiriseksi? Kohteenani on 60-l puolivälin mopar. Onko muuta mahdollisuutta kuin etupyörät yksi piiri ja takapyörät toinen (miten ristiin)? Olen jossain lehdissä nähnyt juttua, että autoon on muutettu 2-piiriset jarrut ja silti konehuoneessa komeilee 1-piirisen jarrusäiliö. Orggishenkisenä utelen, voiko jotenkin säilyttää alkuperäisen ilmiasun ja käyttää vanhaa pyöreäkantista säiliötä?

    Terv. newport
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    oikea tapa tehdä on juuri tuo etu- ja takapii
    rit erikseen. 2-piirisylinterin (joka tietys-
    ti on tarkoitettu vastaaviin jarrukamoihin vm
    68-up) lisäksi tavitset sen jakokappaleen, jo
    ka on yleensä pääsylkän alapuolella runkopal-
    kin sisäsivulla.Jarruputkien asentoa hieman muuttamalla tarvitsee uusia vain pääsylkän ja jakokappaleen väliset putket.
    Alkuperäisilmeen säilyttämiseksi ei pyöreän kannen säilyttäminen onnistu.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainoa oikea tapa 2-piirisessä on tietysti ristikkäiset piirit, jolloin toisen piirin pettäessä on aina toinen etu- ja toinen takapyörä jarruttamassa. Akselikohtainen piirijako onkin sitten jo hiukan vaarallisempi yhdistelmä, tosin paljon parempi kuin pelkkä yksi piiri. Ja ainakin Volvo käytti ennenmuinoin kolmea piiriä, etusatuloissakin useampi putki kiinni...
     
  4. toyopet

    toyopet Gearhead

    Miten lie ainoa oikea tapa mutta yleensä autoissa on piirijako juuri akselistoittain. Ainakin kaikissa millä minä olen ajanut: Ford Transit, Buick STW, Ladat, Toyotat.
    Volvoissa on vissiin ristikytkentä.
    Saisihan sen näyttämään yksipiiriseltä kun vähän virittelee. Jättää alkup. sylinterin paikalleen ja piilottaa uudeen(jos vain mahtuu)
     
  5. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Kiitokset dart -66 ja muillekin. Olin siis se kysymyksen esittänyt "nimetön". Täytynee etsiskellä uudemman mallinen jarrusylinteri. Sen verran vielä kysyn, että pitääkö jarrupaineiden säätämiseksi laittaa jotain paineensäätöventtiilejä tms., ettei jarrut pääse muuttumaan takapainoisiksi?
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    jos (oletan) autossasi on ympäriinsä 9" rum-
    mut,riittää että pääsylkkä on esim -68 kutos-
    koneisesta, silloin et tarvitse mitään sääti-
    miä
    Onnex ei ristikkäisiä jarrupiireja ole, funt-
    sikaa vähän onko parempi että jarrutusteho on
    heikko ja menee suoraan vai ristikkäin ja et tiedä minne lähtee puoltamaan?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: dart -66 2002-08-13 20:54 ]</font>
     
  7. Stingray

    Stingray Gearhead

    Ensinnäkin, ristikkäisiä piirejä ON joissain uudemmissa autoissa, vaikka akselikohtainen jako onkin paljon yleisempi. Ja toiseksi, kuten edellä jo todettiin, kaksipiirisysteemiin siirryttäessä tarvitaan saman systeemin "jakoblokki" jossa ON paineensäätö ihan vakiona; takajarrujen painetta rajoitetaan etujarruihin verrattuna (levy/rumpu-systeemissä enemmän kuin rumpu/rumpu-systeemissä).
     
  8. late

    late 1st gear

    Minä toteutin silleen että hommasin kakspiirisen pääsylinterin ja taakse toinen ja eteen toinen piiri, hyvin on pelannu enkä laittanu mitään "paineentasausvenoja".
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin, kyllähän se ristikkäispiirijärjestely on ollut autoissa jo 70-luvun puolelta lähtien, joten yleisempi on ristikkäisjako kuin etu/taka-akselijako. 60-luvun jenkkilöissä ym. antiikkivehkeissä ei rstikkäisiä piirejä varmastikaan ole
     
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    No niin,että ristikkäispiirejä olisi enemmän
    kin käytössä? Tässä tarkoitettaneen vasen etu
    ja oikea taka olisivat yhdessä ja toisinpäin?
    En 20 vuoden remuamisen aikana ole törmännyt
    enkä nähnyt ensimmäistäkään! Esimerkit kehiin
     
  11. Vetteman

    Vetteman 1st gear

    No '69 Amazooneri. Ristikkäispiiri ja joka rattaalle menee oma putki(eteen kaksi).
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jo 80-luvulla oli varmasti enemmän ristikkäispiirisiä jarruja kuin akselistojen mukaan jaettuja. Hyvänä esimerkkinä -95 VW transporter, jossa on ristikkäiset jarrupiirit ja taka-akseliston kuormituksen tunteva jarrupaineen rajotinventtiilikin on kaksipiirinen!
     
  13. Moppepepe

    Moppepepe Gearhead

    2- piirinen jarruvoimajako voidaan toteuttaa periaatteessa viidellä tavalla. Näistä etu/taka-akselijako ja ristikkäinen jako ovat yleisimmät.

    Vanhemmissa takavetoisissa ja -painoisissa autoissa etu/taka- jako oli yleinen. Uudemissa etuvetoisissa ja -painoisissa autoissa ristikkäinen jako on hyvin yleinen (esim. omassa pihassa -67 craisu etu/taka, -87 kadett ristiin).

    Uusissa autoissa jarrujen on täytettävä hyvin tarkat määräykset, myös vauriotilanteissa. Jos etupainoisessa autossa on etu/taka- jako ja etupiiri menetetään, ei pelkällä takapiirillä jarrutettaessa saavuteta riittävää (asetusten määräämää) hidastuvuutta. Näin yksinkertaisesti siksi, ettei jarruttavilla pyörillä ole tarpeeksi painoa. Ristikkäisessä jaossa toinen etupyörä jarruttaa aina, jolloin hidastuvuusvaatimukset on helpompi toteuttaa.

    Jos etu/taka- jaollinen menettää takapiirin, kasvaa poljinvoiman tarve (edessä levyt) kohtuuttomaksi. Jokainen joka on jarruttanut tehostamattomilla levyillä tietää miten poljinta saa runnoa. Ristikkäisessä jaossa mukana on taka-akselin (usein) rumpujarru, tosin nykyautoissa vähenevässä määrin.

    Ristikkäisen jaon vauriotilanteen jarrutuksessa aiheuttama puolto on osittain kompensoitavissa pyöräntuennan geometrialla.

    Mainittakoon pitkän paatoksen lopuksi, että muut kolme vaihtoehtoa piirjaolle (joista yksi esimerkki Volvossa (Amazon?) ovat turvattomampia, koska niissä jarruvaurio voi aiheuttaa molempien jarrupiirien toimimattomuuden.

    Eli: etu/taka- jako parempi takapainoiseen, ristijako etupainoiseen.

    Tässä ei sitten yleistetä, kerrotaan vain pari ajatusta mitä piirijakoa mietittäessä päähän tuli :smile:
     

Kerro tästä muillekin!