2- vai 4-pilari nosturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja bulldog´s, 1.1.2007.

  1. bulldog´s

    bulldog´s Gearhead

    Nyt saa olla vapaasti jotain mieltä. :)
    Olen hankkimassa jompaa kumpaa ja olen pikkuhiljaa kääntymässä 4-pilarin puolelle, mutta olisi kiva vielä täältäkin kuulla porukan mielipiteitä siitä ikuisuus kysymyksestä, että kumpi on käytännöllisempi amerikan romun nosteluun.
    Mielellään kuulisin mielipiteitä sellaisilta ketkä ovat käyttäneet molempia paljon...
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Nelipilari on ehdoton esim pyöränsuuntauksissa ja helmojen vaihdossa. Kaksipilari on taas kätevä jos joutuu esim vaihtamaan konetta, laatikkoa, napoja jne. Periaatteessa 2-pilari antaa enemmän tilaa auton alla, kun ne rampit ei rajoita. Nelipilarilla voi tietenkin sitten aukoa ovia vapaasti eli käynti sisään ei rajoitettua noston aikana. 2-pilarit on halvempia. Eli vähän mitä haluaa. Jos päädyt nelipilariin, tarviit myös keventimen.
     
  3. garagektc

    garagektc Gearhead

    lemansin kommentti aika tyhjentävä.
    meillä on toiminnassa lattiavapaa 2-pilarinosturi ja juuri asennusvaiheessa 4-pilarinen.
    jos 2-pilariseen päädyt niin suosittelen lattiavapaata mallia. on todella kätevä matalien autojen kanssa. ei tarvi viritellä puutelineitä joiden päälle auto ajellaan...ja tilaa auton alla tosiaan on paljon enmmän.
    meillä 4-pilari tulee lähinnä isompia autoja ja öljynvaihto-,pakoputki-,korityö jne kevytremontteja varten.
    4-pilari vie hiukka enempi tilaa mutta sitähän on muutenkin aina liikaa :D
     
  4. bulldog´s

    bulldog´s Gearhead

    4-pilari on tosiaan "vähän" tilaa vievä, mutta siihen uskaltaa myöskin jättää auton "talvisäilöön" kun se on huomattavasti tukevampi. Tosin pitää olla malli joka nostaa noin 2 metriin tai yli.
    Kevennin on tosiaan ehdoton.

    Kuinka korkeelle noi lattiavapaat kaxpilarit nostaa?

    Toi matalien autojen ongelma on tosiaan hankala perinteisellä 2-pilarilla, lähinnä sen takia olenkin hylännyt jo lähes varman 2-pilarin hankinnan.
    Myöskin ovien availut ovat hankalia 2-pilarilla, sekä ne ei ole kuulemma yleensä hirveen tukevia kun ylös nostetaa paritonnia rautaa...

    Kiitokset jo vastanneille ja lisää mielipiteitä kehiin. ;)
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja kaksipilarinosturi ei sovellu Vanien ja useiden maastureiden nostamiseen, käpälät ei ylety runkoon helmojen korkeudesta tai rungon kapeudesta johtuen.
     
  6. live

    live 1st gear

    Itse ratkaisin 2-pilari nostimen ongelman vanin kohdalla tekemällä etukäpälin irrotettavat 30cm koroke tumpit ,takaosasta saa suoraan käpälillä nostettua.
    Ja onhan noita koroketumppeja saatavilla myös nostimen valmistajalta, säädettäviä käpäliä..
     
  7. poku

    poku 1st gear

    Kimppatallilla 6,5 vuotta kaks pilari eikä mitään ongelmia.
     
  8. garagektc

    garagektc Gearhead

    mulla tuo 2-pilarinen joku 10 vuotta vanha. nostaa muistaakseni 3 tonnia.
    nostaahan tuo ihan sillai ylös asti. itse tosin pidän istumatyöstä, joten nostan auton sillai että saan mennä "rullatuolilla" pitkin lattiaa...
    hyvinpä sillä on saanut kaikkea touhattua. ovien availu onnistuu varauksin ja jos sisälle on tunkemassa kohtuu ohut kaveri kesken remontin.
    ja eihän niillä saa edes ihmisiä nostaa :D
    tuo talvisäilöminen oli hyvä pointti. hetkellisesti saa 2 autoa yhden tilalle,kunhan muistaa vaan laittaa imupaperia sen alemman katolle jos vaikka nostetulla yksilöllä on reviirin merkkaustaipumuksia...
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    henk. koht. en ole muuta haittaa"ketjuvetosessa" 2-pilarissa(noin 3cm kotelo) huomannu muuta kun takavetosen laatikon pois otossa joutuu petaamaan vesivanerin ett saa vaiht.nostimen kulkemaan! ja tosiaan net tassut ei yllä runkoaisoille! mut muuten toi on parempi tuohon alusta/ hitsauksissa!! paitsine helman-hitsaukset!!
     
  10. dumb

    dumb Gearhead

    2-pilarinen. Vie vähemmän tilaa ja on muutenkin näppärämpi.
     
  11. rysä

    rysä 1st gear

    Meillä 2.5 t hydraulinen lattiavapaa 2-pilarimalli ja on mielestäni erittäin hyvä
    ja kyllä ihan riittävän tukeva ylä asennossakin 2 tonnin autollakin. Yläasento on noin 2 metriä ja siitä portaattomasti alaspäin, joten aina sopivalla korkeudella.

    Jää lattiatila käyttöön silloinkin kun ei nosturia tarvitse, joten sen puolesta sopii pienempäänkin talliin, jos tila on kortilla.
     
  12. bulldog´s

    bulldog´s Gearhead

    ;)[/quote]

    Meillä 2.5 t hydraulinen lattiavapaa 2-pilarimalli ja on mielestäni erittäin hyvä
    ja kyllä ihan riittävän tukeva ylä asennossakin 2 tonnin autollakin. Yläasento on noin 2 metriä ja siitä portaattomasti alaspäin, joten aina sopivalla korkeudella.

    Jää lattiatila käyttöön silloinkin kun ei nosturia tarvitse, joten sen puolesta sopii pienempäänkin talliin, jos tila on kortilla.[/quote]

    Elikkäs auton ali pystyy kävelemään ihan suorinvartaloin normi 180cm jässikkä päätään lyömättä?

    Minkä merkkinen laite on kyseessä?

    No hitto kun taas rupee mielipiteet kääntymään 2-pilarin puolelle... ;)

    Kehukaa nyt niitä nelosiakin... :D
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No kehutaan kun käsketään :poff: Meidän kimppatallilla on nelipilarinen ja kaikki on olleet siihen hyvinkin tyytyväisiä. Molemmilla on etunsa ja varmastikin toimivia kumpaisetkin eli aikalailla tapauskohtaistahan tää lie riippuen millasien autojen ja hommien kanssa sitä käyttää, paljonko on tilaa käytössä jne. Ja hinta tietty millasen hyvän ja ehjän löytää, ainakin näin puhtaasti harrastekäytössä toi hinta/laatusuhde on yks ratkaisevimpia tekijöitä :p
     
  14. rysä

    rysä 1st gear


    Elikkäs auton ali pystyy kävelemään ihan suorinvartaloin normi 180cm jässikkä päätään lyömättä?

    Minkä merkkinen laite on kyseessä?

    [/quote]


    Se oli joku muistaakseni Autoton tai joku vastaava alkaa olla jo päältä niin kulunut ettei saa merkeistä enää selvää, löysin joskus mielestäni niiden saksankieliset kotisivut netistä, jossa oli vastaavia myynnissä.
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Nelipilari ja siihen ramppien väliin kunnollinen kevennin. Sen ainakin itse ottaisin, jos valita pitäis.
     
  16. Hectori

    Hectori 1st gear

    jos ei nostele poikkeuksellisen isoja autoja, niin valitsisin 2 pilarin. kanafarmarin kestää hienosti ja on tukeva. ovet aukoo poissa nosturiltakin, jos ovia tarttee aukoa. ainoa miinus on noiden helmojen hitsaus.
     
  17. GM-Cruiser

    GM-Cruiser 1st gear

    En osaa antaa tuomiota nosturityyppien välillä, kun se meitin tallin ainoa nosturi (4-pilari Bradbury) on ollut tallissa vasta puolisen vuotta.
    Nosturi toi joka tapauksessa mun talliin melkoisen juhlan.... hallitunkki on saannut levätä rauhassa.
    Ongelmana on ollut, että Bradburyn pyörienvapautuspalkit on liian korkeat meitin autoille (C4 Vette, S-10 Lava) Joutuu ajamaan kikkareet pohja raapien nosturille.

    t:jk
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jos nosturille ei uskalla jättää autoa talvisäilöön, niin en kyllä mensi sen auton alle muutenkaan.

    Valaiskaa tietämätöntä: mikä on kevennin?
     
  19. mke77

    mke77 Gearhead

    se metkan näkönen kapistus mikä liikkuu siinä nosturin(silta/nelipilari)pituussuuntaan ja saa aikaan ilmiön millä saa pyörät roikkumaan vapaasti!! ylensä pyöräpari kerrallaan!! ...........sori oli ihanpakko :D

    ite olen himoinnut mallia, mikä oli vanhalla pajalla!! nimi oli joku sywf....tai mikä lie, saksalainen ja keltanen 4:li-pilari(3500kg) missä "leputettiin" kaikki pyörät yht aikaa I-palkkien varaan(pituussuunnassa) ja "sillat" sai laskettua altapois vaikka lattialle asti!!

    ainoa huono puoli tässä mallissa oli se ett kauheen leveästä/matalasta ei saanu "aurausta"tarkistettua, koska I-palkit piti jättää alle(korkea auto=pystyy tarkastamaan yli edm.palkkien) taikka"liuùttaa" sivuilla(matalaauto=ottaa palkit renkaisiin kiinni!!) taikka nostaa lattialle siks aikaa kun mittaa......(a`90kg noin)

    pirun näppärä kuitenkin melkeen hommaan kun hommaan
     
  20. GM-Cruiser

    GM-Cruiser 1st gear

    .... juu sellainen 4-pilari Bradbury mullakin on.
     

Kerro tästä muillekin!