2000-luvun jenkki perheautona?

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja isalmela, 5.8.2019.

  1. isalmela

    isalmela Gearhead

    En löytänyt tällaista "pohdiskeluketjua" aikaisemmin enkä halunnut sotkea tällä tuota "Seuraavan käyttiksen pohdintaa" -ketjua, niin ajattelin perustaa uuden. Poistakaa tai siirtäkää jos tuntuu turhalta. Jos tämä taas vaikuttaa akkamaiselta ruikutukselta, niin jättäkää lukematta ;)

    Meidän perheellä on käyttöautona uudehko VAG-tuote ja harrasteautona tuommoinen Lincoln Town Coupe ´77, joka on palvellut tehtävässään varsin mukavasti: https://www.overdrive.fi/forum/threads/aloittelija-opiskelee-77-lincolnin-tavoille.306233/page-37

    Emäntä on alkanut puhumaan, että lopettaa vuoden vaihteessa hoitovapaan ja aloittaa työt. Tässä vaiheessa pitäisi hoitaa kahden ihmisen työmatkat ja tenavien kuskaaminen päivähoitoon. Toinen ympärivuotinen käyttöauto taitaa olla "pakollinen". Tilanteen tekee haastavaksi se, että asuntoomme kuuluu vain kaksi autopaikkaa. Tässä taitaa olla neljä vaihtoehtoa edessä:

    1) Antaa emännän hommata itselleen sopivan käyttiksen ja yrittää myydä Lincolnin jollekin käteisellä. Myyminen ei taida olla kaikein helpoin homma ja mukava harrastus päättyy.

    2) Tekee niin kuin muutkin: antaa emännän hommata mieluisen käyttiksen ja raahaa Lincolnin kerhotallin pihalle seisomaan. Sitten sillä ajetaan yksi tai kaksi reissua kesässä ja ollaan niin jenkkiautomiehiä. Sinne se Lincoln pikku hiljaa ruostuu ja jumittuu ja varmaan joku kasvuikäinen muistaa käydä vielä hajoittamassa ikkunat tms.

    3) Yritetään vaihtaa tuo Lincoln johonkin melko uuteen jenkkiin, joka toimisi toisena ympärivuotisena käyttiksenä/harrasteautona. Toivotaan ettei pää halkea vitutuksesta ja toivotaan että uudempi jenkki tarjoilee luotettavaa kyytiä ja jonkinlaisia fiiliksiä.

    4) Yritetään myydä kämppä ja hommataan omakotitalo, jossa reilusti tilaa autoille ja ihmisille. Tämä houkuttelisi, mutta emännän mielestä ei missään tapauksessa käy. Tämän voi siis käytännössä unohtaa.

    Tällä hetkellä itseäni ehkä kiinnostaisi eniten tuo vaihtoehto kolme, yritetään vaihtaa Lincoln uudempaan käyttis/harrastejenkkiin. Tilanteen tekee jännäksi se, että emännän ajokortti (B) on kokonaista kolme vuotta vanha. Hän ei ole ikinä ajanut autolla, jossa ei ole abseja, espiä ja peruutustutkaa eikä kuulemma suostu ikinä ajamaankaan. Tämän uskon ihan helposti, ei ole ajanut Lincolnilla metriäkään.

    Mitä sinä tekisit? Perustellut vastaukset on tietysti kaikista parhaita, ja jos valitset kohdan kolme niin minkä auton laittaisit? Budjetti voisi olla suunnilleen tuo Lincolnin hintataso (~15 000€). Neljä ovea oltava ja riittävästi tilaa sekä ohjaamossa että takakontissa nelihenkiselle perheelle. Lincolnin vaihto Navigatoriin ei käy, kun emännällä ei ole C-korttia ja mulla pitäisi mahtua työpaikan parkkihalliin :rolleyes: Omassa mielessä eniten pyörineet bensakasilla olevat Chrysler 300C, Ford Crown Victoria, Cadillacit tai ehkä maastoversiot Grand Cherokee/Explorer. Nuo pakolliset turvavarusteet rajoittaa vuosimallin 2000-luvun vehkeisiin. Eniten kaipailisin tietysti vastauksia ketjuun semmoisilta, joilla on kokemuksia em. laitteista @leivonharri ja muut.
     
  2. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Kerhotallissa (n. puolen tunnin matkan päässä kotoa) mun Imppukin on, mutta oon sillä jo ajanut about 3000km tähän mennessä ja perheessä on siis yhteensä kaksi harrastetta ja yksi käyttis, joten älä Lincciä minkään kipon takia hukkaa.


    Listaamistasi vaihtoehdoista en sano juuta enkä jaata, koska en noihin ole tutustunut.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kyllähän noista vaihtoehto 4 on ehdottomasti fiksuin jos haluaa ko. Harrastuksen parissa jatkaa. Ja kannattaa rouvankin hieman tinkiä "periaatteistaan" sekä asunnon että autoilun suhteen koska muuten tulee varmasti ongelmia jossain vaiheessa elinkaarta jos meinaa pysyä autoharrastajan kanssa yhdessä :D

    Mutta jos nyt ajatellaan vaihtoehtoa 3 niin eihän tuo ole kuin menee nettiautoon ja rajaa budjetin mieleiseksi ja valitsee parhaiten omia käyttötarpeita vastaavan pelin. Yleisestiottaenhan se menee noiden uudempienkin kanssa niin että gm:läisiin halvimmat osat ja helpoiten saatavissa, myös tuo 300c hyrsleri on melko helppo ylläpidettävä kun on mersun kanssa niin vahvasti samaa esim. Alustan osalta.

    Eniten lienee merkitystä autonvalinnan kohdalta että haluaako esim. Ehdottomasti kasikoneisen vai tinkiikö siitä? Samoin etu/takavetoisuus. Uudemmissa autoissa kannattaa myös muistaa että ylläpitokustannukset nousee verojen ja vakuutuksienkin osalta jonninverran.

    Ainahan on myös vaihtoehto että ajelet ite sillä lincolnilla ja päivität siihen esmes uudemman/taloudellisemman tekniikan jne. Ja antaa rouvan sitten ajella sillä vaggilaisella ;)
     
    12345678910 ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. Holley

    Holley Gearhead

    C noista vaihtoehdoista, jos kerran omakotitaloasuminen ei ole vaihtoehto. Osta sitten tuoreempi 2000+ Lincoln Town Car, kulkee suht' vähällä ("puolet 70-luvun Lincolnista") ja on kuitenkin oikea auto. Tai Grand Marquis Mercury.
    Minulla on koko 2000-luvun ollut käyttöautona jenkki... Kunnes sorruin brittiautoon ja nyt käyttöautona talvella on 93 Jaguar XJ. Ei sekään ole ns. normikäyttis. Kesäisin työmatkat ajan moottoripyörällä tosin aina, säästän sitä bensaa.
    Mutta jos aina lähtee se vaimon mielestä halvin bensan (tai dieselin) -kulutus edellä ja "uusi on parempi aina ja ostetaan se, mikä muillakin on" -ajattelu, niin helvetti eikö voi mennä samantien kansalaisopistoon ruumisarkuntekokurssillekin sitten, niin on kaikki valmiina ja elämä sopivasti taputeltuna?
     
    mukko, Jooli, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Jos Lincistä diggaa niin ei missään nimessä kannata luopua siitä, se meinaan vituttaa ja pitkään. Taivalkosken Moottorikerholle auto lämpimään talvisäilöön jos siellä vielä tilaa on. Eikä ole kalliskaan..
    Kesällä Lincci aina ajoon ja tuuppaa sen tuoreemman sen tilalle sitten talliin kesäksi.
     
    FuryIII '71, Powerstroke, Sounderi ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Sori Ot:stä, mutta mä olen ajatellut veistää kirstun itselleni, kursssilla tai onnistuu se ilman kurssiakin. Mielestäni itselleen puupalttoon tekevä henkilö ei ole keskivertotavis. ja se että funtsii elämäänsä eteen päin sen päätepisteeseen saakka ja vähän ylikin, ei estä elämästä täysillä niin pitkälle kuin taivalta riittää. Luulen että ennemminkin päinvastoin.

    Itse asiaan sen verran, että mä olen järkiperusteiden pohjalta sortunut korvikeharrastekulkuneovoihin enemmän mieluisten sijaan, ja se on monesti kaduttanut.
     
    Muokattu: 5.8.2019
    Holley, leivonharri ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  7. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Tuota puupalttoon tekoa olen alkanut itsekin harkita..
    En siksi ettei elämällä olis annettavaa, vaan ihan niiden hintojen takia. Multa ei tule jäämään niin paljoa perintöä, että sillä kustannettaisiin edes hautajaisia! Ellen nyt lotosta saa seittemää oikein, tai jotain.. Rahat käytetään täällä, kun mitään ei kuitenkaan mukaan saa.
    Ja mua, tai ketään muutakaan ei tee onnelliseksi se että on kaunis, mahonkinen arkku peittämässä raatoa hautaan laskiessa.

    Harrasteista olen joutunut aiemmassa elämässä luopumaan pitkin hampain, enkä suosittele sitä kenellekään. Vitahuttaa vielä parikymmentä vuotta myöhemminkin.:mad:
    Sen verran raadolliseksi olen käynyt, ettei omaa elämää tarvitse liikaa muuttaa muiden takia.

    Jos emäntä ilmoittaa ettei suostu ajamaan kuin ABS,ESP,WTF,BULSHIT-vehkeillä, niin näyttää sitten ne rahat joilla sellaisen aikoo hommata.

    Noista 2000-luvun vehkeistä on sen verran kertynyt kokemuksia(-04 Suburban ja pari muun mantereen tuotosta), etteivät ainakaan huolettomampia ole, kuin -90-lukuiset. Kustannustehokkuus(tehdään mahdollisimman halvalla) ja kaikenlaiset sähköiset lelut lisää vika-alttiutta aika nopeasti laitteiden kerätessä ikää, eikä 2000-luvun autot ole enää edes suunnitellun elinkaaren sisällä, 2010-luvun vehkeet siihen vielä mahtuvat..

    Muoks.
    Jos haet samalla harrastetta, niin 2000-luvun alun auto täyttää ne kriteerit jo aika puhtaasti.
    Eli jatkuvaa pientä tai isompaa korjailua ja rahanmenoa.
     
    isalmela ja riviera56 tykkäävät tästä.
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Paljon tulee kilsoja? Noin suunnilleen? Paljonko haittaa, jos välillä on viikon paussi autoilussa?

    Ei siinä kämpästä kävelymatkan päässä olis missään vuokrattavaa paikkaa autolle? Oulu on kuulemma pyöräilijöiden kaupunki, mutta...
    Täällä esimerkiksi Myyrmannin kauppakeskus näyttää vuokraavan myös hallipaikkoja kaluston säilyttämiseen.
     
    passerby tykkää tästä.
  9. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Sitä minäkin, että vaihtoehtoon 2 lisä, että hommaat Lincille tallipaikan. Kuiva kylmä talli on ihan hyvä sekin ja tuskin maksaa mahdottomia vähänkään kauempana Oulun metrpolista. Täällä JKL seudulla n. 500 e/vuosi. Kerhossa olet mukana, niin varmaan siellä on tietoa sopivista paikoista, tai sitten ilmoitusta lehteen.

    Mutta jos vaihtoehto 3 niin tosiaan nettiautoa selaamaan ja sopivia ehdokkaita tyyppäämään. Jos etuvedon ja/tai vajaamoottorisen kanssa pystyy elämään, niin valikoimaa löytyy. Tuoreemmat cadillacit ei varmaan paljon euroautosta eroa hyvässä eikä pahassa.

    Sehän siinä kyllä helposti käy että auto joka alussa sykähdyttää, muuttuu päivittäisessä käytössä pian pakkopullaksi. Tässä on tietysti henkilökohtaisia eroja ja ainahan voi sitten vaihtaa jos kyllästyttää.

    Crown Vic tai 300C olisi minun valinta. Jälkimmäistä puoltaa nelivetoisuus.
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Täysin omin perustein fiilispohjalta:

    1) Vituttaa eikä saa "omiaan" pois tai myyntiprojekti venyy

    2) Ei se auto jää käyttämättä jos sitä ei jätä käyttämättä. Tähän vaikuttaa ihan oleellisesti säilytyspaikan läheisyys ja riittävä koko. Jos vielä ottaa auton ajoon ja laittaa kauppakassin kesäki seisomaan, niin hyvä tulee.

    3) Ei, uusista puuttuu sielu ja usein myös kasikone, kun on optimoitu kustannuksia.

    4) Omakotitalo on sellanen harrastus, että siinä ei paljoa muuta sitten ehdi muksujen harrastusten ja jenkkiauton lisäksi.

    Minä ottasin vaihtoehdon 2 ja pakottaisin vaimon opettelemaan Jenkillä ajon. Ei auto ilman noita ABS:seja, EPS:sejä etc:tä samantien lähde 9-pyöräsladiin ja räjähdä välittömästi kun kääntää avaimesta. Toki ymmärrän että se ei ole helpoin pysäköitävä tms, mutta mun kohta 75-vuotias mutsikin ajoi siirtoajoa tolla omalla harrasterakkineella.
     
    Gary Grand, isalmela ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  11. rb

    rb Gearhead

    No mikäs!!!

    Tossa yks päivä todettiin, että meidän tallin yleisin auto on Chrysler 300c...
     
  12. riviera56

    riviera56 Gearhead

    Älä ainakaan Linciä hylkää mihinkään seisomaan. Näitä kymmenettä vuottaan makaavia oon nähny aivan riittävästi. Tukkeutuu bensalinjat, jumii jarrut ja no, kaikki tietää tän. Kun pitäis johki lähtee ni siihen jäi. EI!

    Jos vaimosi diggaa olla kyydissä niin voisin kuvitella, että oppisi ajamaankin. Kun mitat saa haltuun ja oppii "ohjailemaan" kevyellä otteella niin eihän tuon helpompaa ajettavaa ole.
     
    12345678910, Camino'79, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. isalmela

    isalmela Gearhead

    Veikataan että 10 000 -15 000 km vuodessa tulisi tähän "käyttis/harrasteeseen" kilsoja. Vähissä on järkevät vuokrattavat hallipaikat lähistöllä, talliosakkeita toki saa ostaa edulliseen 50 000 € hintaan ;)
     
  14. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Eli kaikkia muita vain yx?
     
  15. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Kyllä niitä tyhjiä karjalatoja on silläkin seudulla ihan varmana kymmenittäin, pitäisi vaan löytää sellainen.

    Taitaa muuten tuollaisen edullisen talliosakkeen vastike olla n. sama kuin minulla kylmän tallipaikan vuokra.
     
    Muokattu: 5.8.2019
  16. rb

    rb Gearhead

    No niinhän se taitaa olla.

    Mut se kuvastaa tilannetta aika hyvin, että paatunutkin GM mies ajaa arkiajonsa mielummin kolmesatasella, kun servolet kalossilla...:odcool:
     
    Gary Grand, isalmela ja Pertti K tykkäävät tästä.
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Okei...
    Ymmärrän, että se Lincci ei ole vaihtoehto päivittäiseen liikkumiseen. Passiivinen turvattomuus unohtuu kyllä nopeasti ja ABS-jarruja sekä luistonestoja ei kaipaa kesällä. Jenkkilotjaa olisi muuten on helppo ajaa; automaatista päättää eteen vai taakse ja sit vaan ylitehostetusta ratista laittaa keulamerkin sitä kohti, mihin ollaan menossa. Ongelma/paras ominaisuus on se, että siellä istutaan aika alhaalla ja tuntuu, että peltiä on kilometri joka suuntaan, rengas sijaitsee jossain siellä puolivälissä, eli pitkät ylitykset, joten fiilis on kun proomua kääntäis. Jos tuosta meiningistä ei tykkää ja ahtaisiin paikkoihin pitäisi päästä, niin kylmä hiki tulee jo ennen kun on lähtenyt mihinkään.

    Ratkaisu vois tietty olla pienempi jenkkiauto. Sinänsä miellyttävää, että noi ABS:ssät ja turvatyynyt tuli jenkkeihin vuosikymmeniä aikaisemmin mitä euroihin tai japseihin, joten etuvetoinen käyttöharraste voisi olla vaihtoehto.

    Sitten niitä omia kokemuksia.

    Ajoin 100tkm Jeep Grand Cherokeella (2003) ja 50 tkm Cadillac CTS:ssällä (2004). Molemmat kyllä kuutoskoneisia ja takavetoisia. Veekasi CTS on aika harvinainenkin, varsinkin ensimmäinen sukupolvi.

    Molemmat on tavallaan pienempiä mitä ulos näyttää. Jeeppiin varmaan saa kivasti tuon kokoisen perheen kamat mahtumaan (kannattaa sovittaa esmes lastenrattaat etukäteen). Cadillaccissa on on pieni takaluukku, kontti on kohtuullinen. Lumet tippuu luukun päältä konttiin, jos ei niitä putsaa ensin pois. Jalkatilat aika vähäiset. Eli pari lasta menee, mutta rattaat ei minusta millään. Ehkä SRX toimisi?

    Molemmat menee parkkiruutuun, Jeepissä istutaan korkealla ja pyörät on suhteellisen kulmissa, niin se on aika kiva pyöritellä. nelivedossakin on aika pieni kääntösäde. Vaimo tykkäsi jeepillä kurvailla, toi korkeella istuminen ja kutosen vahva alavääntö toi sellaisen fiiliksen, että pienempiä autoja voi edestä "ahmia". Takavetojeeppi oli talvella luistonestottomana ajaa kun vanha taunus, eli jos rattia käänti, ei kannattanut koskea kaasupolkimeen samaan aikaan, jos mieli mennä sinne, mihin käänti.

    Kivoja on molemmat ajella, jeeppi on mahtava kurakelin auto, mitä kovempi myräkkä, sen mukavampi sillä oli lähteä (vaikkakin piti huomioida toi takavetoisuus). CTS taas hitaisiin autoihin tottuneelle mukavan urheilullinen, se veekutonen naukuu kun haavoittunut kissapeto korkeilla kierroksilla. Parasta on ehkä farmarivolvojengin kysymykset; miksi sulla on tuollainen auto?

    Isot kuluthan noista oli. Bensaa menee, käyttömaksut agressiiviset. Vakuutukset oli ennen kun hinnoittelu muuttui henkilökohtaiseksi kovat. Näistä on mun turha paasata enempää, nämä on selvitettävissä ennen auton ostoa.

    Mikä omalla kohdalla harmittaa on tuo huoltopuoli. Olen laiska ja taitamaton, joten käyttikseen tulee teetettyä aika paljon remppoja. Näitä kun ei ikinä voinut vaan tiputtaa lähimmälle korjaamolle ja sanoa, "oranssi valo syttyi, hoida kuntoon".
    - maahantuoja, varsinkin jeepin suhteen on kädetön (cadillacilla ei taida olla maahantuojan huoltoa enää ollenkaan), sain Autokeskukselta saatanan kallista valohoitoa ja olisi ne voineet vaihdella randomilla osiakin, kun ei kiinnostanut selvittää vikaa. Länsi-Autosta ei muistaakseni kukaan vaivautunut vastaamaan enää mistään.
    - monimerkkikorjaamoilta sai yleensä vastauksen "ei me noita jenkkejä ollenkaan" tai "meidän jenkkispesialisti on nyt kesälomalla" vaikka paljoa jeeppiä yksinkertaisempaa tekniikkaa ei olekaan.
    - varaosien kanssa piti kans olla tarkkana; US-Parts pitää joillekin osille aivan poskettomia katteita ja kaikki pienemmät vauhtiputkat ostaa tuon tukkurin kautta. Rokkiauton osilla taas on välillä yllättäviä logistisia kuluja ja Suomen postilla kestää joskus viikko tolkulla. Harmittaa tämä aika kulkea bussilla töissä.
     
    Pertti K ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Onks se Vokkelo työsuhdeauto? Itse tein silleen, että laitoin välillä jeepin kesäksi huiliin ja veivasin buickilla töihin. Jos lincin vaihtais vaikka kasari midsizeen ja volkkari vaimolle kesällä? Talviseksi kauppakassiksi jotain helppoa, jota ei harmita pitää kesälevolla.
     
  19. isalmela

    isalmela Gearhead

    Volkkari on oma. Kiitos hyvistä käyttökokemuksista, näitä kaipailinkin. Tallikaveri osti viime viikolla käyttikseksi Cadillac SRX 4,6 AWD ´07, kävin kyydissä istumassa. Northstar tuntui tosi voimakkaalta ja auto tietysti perhekäyttöön sopivalta, mutta on kyllä ihan helvetin ruma auto sekä sisältä että päältä. SRX ei siis herättänyt omistamisen halua, varsinkin kun autonhakureissun keskikulutus näytti 15,1 l:oops:
     
    Pertti K ja leivonharri tykkäävät tästä.
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ei kait se rauhallisessa ajossa ihan noin paljoa? Cadillacin ajotietokone on välillä aika pessimistinen, ei paljoa tarvii liikennevaloissa seistä, kun kulutuslukemat on ihan hirveet. Toi kutoskoneinen raketti on käytännössä vienyt 10-12 litraa satasella. Ruuhkassa seisominen ei tee sille hyvää.

    Grand Cherokee hemillä vois olla sun juttu. Helppo parkkeerata ja kiva ajaa. Fiilistä löytyy.

    Sellainen juttu kannattanee ottaa huomioon, kun arvon alenema. Lincolnissa ei enää hinta tipu, ellei kunto huonone merkittävästi. 15 kiloeuron käyttöautossa se laskee dramaattisesti. Nyt jos vaihdat Lincin tuollaiseen, saattaa olla hankala kolmen-viiden vuoden päästä sitä muutaman tonnin käyttistä vaihtaa samanlaiseen lincolniin.

    Tavallaan harrasteauton suhteen olisit taas lähtöpisteessä.
     
    juko7, Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!