2000-luvun Pontiac GTO:t

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ata, 14.3.2008.

  1. ata

    ata Gearhead

    Joo, eli tuli ostettua tuo täälläkin myynnissä ollut 2004 Pontiac GTO, oma pitkäaikainen unelma-auto itse asiassa. Autohan on omaa sukuaan australialainen Holden Monaro jota vietiin USA:an Pontiac GTO:na. Tekniikka on LS1 ja virallisestikin auto on itse asiassa amerikkalainen jopa rekisteriotteen mukaan, vaikka se onkin Australiassa rakennettu.

    Mutta ajattelin tässä kysellä että onko OD:n käyttäjillä havaintoa näistä autoista Suomessa enemmän, tätähän ei vissiin saa tuoda kuin muuttoautona (EU-tyyppihyväksyntä puuttuu vissiin) ja olen kuullut että näitä olisi mahdollisesti 2 kpl Suomessa? Omani on siis tuo nyt myynnissä ollut keltainen yksilö ja ilmeisesti toinen, mahdollisesti musta? olisi myös Suomessa. Ruotsissahan näitä on muutamia myynnissäkin ja Englantiin autoa tuotiin ihan virallisestikin Vauxhall Monaro-nimellä (missä itsekin automalliin pääsin tutustumaan livenä ensimmäisen kerran vuonna 2004).

    Minulla on ollut omassa käytössä aikoinaan -95 T-Bird LX V8 joka on hieman samantapainen auto ja siitäkin jäi niin hyvät fiilikset että iso V8 Coupe piti saada. Oli tosin näköjään uudessa Veekasissa tuollainenkin myynnissä... Mutta tämä GTO oli kuitenkin mieluisempi vaihtoehto, GM-miehiä kun ollaan.

    Sinänsähän auto on vähän outo väliinputoaja, kun se ei ole oikein mitään mutta on toisaalta vähän kaikenlaista. Se ei ole varsinaisesti jenkki (kun on tehty ja suunniteltukin Australiassa), se ei ole oikeastaan Australialainen Holdenkaan kun on kuitenkin virallisesti Pontiac ja amerikkalainen, sen muotoilu ja alustan rakenteet taas ovat sukua Eurooppaan eli Opelille, eli auto on jenkiksi aika "Opel-mainen", "Opeliksi" taas hyvin jenkki-mainen, ja oikeat juurethan on tuolla down under joka tekee autosta omasta mielestäni vain entistäkin hienomman, itse kun olen pitkäaikainen Opel-harrastaja sekä myös jenkkiautojen ja Pontiacin ystävä ollut oikeastaan pidempään kuin Opeleista edes kiinnostuin, joten tämä on ainakin minulle oikeastaan täydellinen auto.

    Mutta onko sitten tällaisen kanssa kuinka yksin tai ei, erikoinen uudehko auto, muskeli-V8-takaveto-coupe 350 LS1:llä, täytyy vissiin koittaa kierrellä sekä Opel, että GM-USA-tapahtumissa... ja katsoa että kummista potkitaan pois ensimmäisenä... :D

    LS1:ähän on kuitenkin Suomessa aika hyvin, F-bodyissä ja Vetteissä ainakin, niistä vissiin löytyy kokemuksia jonkun verran täältäkin.
     
  2. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Onneks olkoon, ostit hienon auton! Itellekin kelpais kans, mutta on hiukan liian hinnakas meikäläiselle.

    Tämmösen persaukisen pitää vaan ostaa romulasta se älläsykkönen ja swapata se johonkin kuppaseen koteloon (Ford) :-?

    Mutta GTO on magee peli, ei muuta kuin maittavia kilsoja!
     
  3. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Olen ymmärtääkseni nähnyt tuon sinun yksilösi täällä pääkaupunkiseudulla naapurin parkissa. Yhden keltaisen viime vuoden Forssan Pick-Nickin kuvakavalkadissa, saattaapi olla molemmissa tapauksissa sama ?.

    Autohan on hieno ja laadukkaasti tehty. Vara ja viritysosatarjonta on kattava. Jos tyyppihyväksyntä jutut olisivat kunnossa houkutus tuollaisen hankintaan olisi suuri.

    Hyvä foorumi late goat-harrastajille:
    http://www.ls1gto.com/forums/
     
  4. ata

    ata Gearhead

    Joo, Espoosta oli tuo ensimmäinen omistaja mutta itse en ollut tuota luonnossa nähnyt (kuvia itse asiassa kyllä) ennenkuin tuossa muutama viikko sitten kun autoa kävin ensimmäisen kerran katsomassa. Eilen katselin jotain Forssan kuvagallerioita, mutta niitä on sen verran paljon että silmään ei osunut GTO:ita, uusikoppaisia Mustangeja enemmän.

    Eilen myös satuin löytämään tuon ls1gto-foorumin, täytyy vissiin rekisteröityä sinne, ainakin kokemusta autoista löytyy sieltä enemmän. Semmoinenkin foorumi näytti löytyvän kuin ls1.com jossa on kai myös jotain mielenkiintoista, en ole tarkemmin vielä ehtinyt noihin jenkkifoorumeihin tutustua.

    Englantilaisessa Vauxhall-lehdessä on näistä ja näiden virittämisestä tullut luettua ja sielläkin on muutamia firmoja jotka ovat erikoistuneet näihin ja on EU:n sisällä josta voi osien tilaaminen olla halvempaa. Täytyy myös ottaa selvää että onko jotkut kulutusosat samoja joidenkin Opeleiden kanssa (Omega, Senator) koska alustan ja ripustuksien rakenteet vaikuttavat niiden kanssa about lähes identtisiltä ja kun niiden pohjalevyyn tämä koko auto perustuukin alunperin (on vain pohjaakin levennetty Ausseissa).

    Ja miten sitten Suomen viranomaiset laskevat noita mallisarjoja... Pontiac GTO:han ei voi mitenkään olla verrattavissa Vauxhall Monaroon tai Holden Monaroon, puhumattakaan jostain HSV Coupesta... vaikka sama auto on kyseessä. Niin onhan tätä myyty lähi-idässäkin nimellä Chevrolet Lumina Coupe!
     
  5. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Vai onko toi GTO tehty kuitenkin jenkeissä? No - oli miten oli,mutta Klaukkalan suuntaan tuli viime vuonna yksi muuttoautona,musta ja messevä on!!
     
  6. ata

    ata Gearhead

    Elikkäs ainakin 2 näitä sitten tässä maassa on, hyvä tietää. Tässä tuli tosiaan tällä viikolla muuttoauton karenssiaika täyteen jota joudittiin odottamaan ennenkuin päästiin kaupat tekemään. Olishan tuolla rahalla saanut jonkun vaikka ihan uudenkin tavallisen auton, mutta hei, ketä kiinnostaa! :D Ja tosiaan, kyllä toi on aika messevä peli. 2002 asti tuosta olen itse haaveillut kun ekat kuvat netistä löytyi ihmeellisestä Australianmuskelista, meni tuolloin heti tietokoneenkin taustakuvaksi.

    Kyllä nämä kaikki on tehty Ausseissa josta laivattu USA:an, mutta rekisteriotteenkin lisätiedoissa lukee että "valmistusmaa: USA". Silti auton kuskin ovessa esim. on tarra missä lukee "manufactured by GM Holden" tms. joka "todistaa" tuon Australia-taustan. Eli virallisesti auto on amerikkalainen, joka on kokoonpantu Australiassa. Vähän kuin mun vanha Opel Vectra joka on tietojen mukaan virallisesti saksalainen, vaikkakin kokoonpantu Belgiassa.
     
  7. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    oukei,kyllähän sä ton valmistusmaan paremmin tiedät!!Mä vaan luulin...ja sit mä funtsasin ja...!
    Mutta hyvän valinnan teit!!
    Ehkä tosta GTO:stakin olis täytynyt tehdä "retro-malli"siis kuten Camarosta?
    Olis saattanut olla menekkiä vähän enempi,nythän toi tais loppua kysynnän
    hiivuttua(tietenkin,kuinkas muuten).
    Kaverini joka ton mustan toi,laitteli siihen matalampaa/jäykempää alustaa jo ja vaihdevälin lyhentimen.Oliks tossa muuten silleen,että hiljaisemmassa vauhdissa pykälä menee suoraan ykköseltä neloselle,vai mietinkö mä taas omiani?
     
  8. Fabricator

    Fabricator Gearhead

    Tuosta Opel osien yhteensopivuudesta sen verran, että jenkkien Cadillac foorumia lukeneena siellä vaihdetaan GTO:n alusta- ja jarruosia Cadillac Cateroihin päivitys mielessä ja on bolt-on tyyppisiä asennuksia. Elikkä jykevämpää palikkaa taitaa GTO:ssa olla vaikka vahvasti samanlaisia osia ovatkin.
     
  9. valiant65

    valiant65 Gearhead

  10. ata

    ata Gearhead

    Makes sense. Caterassahan on kuitenkin vain Opelin 3.0 tai 3.2-litran V6 koneena ja se on muutenkin teknisesti sama kuin täkäläinen Opel Omega 3.0 V6 tai 3.2 V6. Sama Opelin V6:han oli tosin myös Cadillac CTS:ssä jossa CTS-V:ssä sitten oli taas LS1 pellin alla eli sama kuin tässä GTO:ssa että kyllä nuo GM:n platformit, merkit ja koneet ovat aikamoista ympäri mennään ja yhteen tullaan-touhua... Mutta sitähän se GM on. Caterahan on tehty Saksassa Opelin tehtailla ja laivatty Jenkkeihin sieltä. Tuossa just viikonloppuna kaverilla katselin hänen jostain netistä hommaamaansa Cadillac Cateran esitettä ja vertailtiin sitä kaverin Omega 3.0 V6:seen, aika pieniä olivat erot ainakin niissä, mutta tässä GTO:ssa on selvästi enemmän eroa tuohon Omegaan ja Cateraan, myös konehuoneen peltien puolella. Yhdellä kaverilla on kolaroitu lähi-idän Chevrolet Lumina eli 4-ovinen Holden Commodore josta on tuota LS1-tekniikkaa ottamassa Opel Omega-kilpuriinsa, siitä kolarikopasta voisi yrittää kanssa vertailla noita alustan osia. Minulla on GTO pienoismalli ( :) ) ja sen pohja näyttää tosiaan aika Opel-maiselta.

    Mutta varmaan yksi syy miksi GTO ei jenkeissä myynyt niin paljon kuin olisi voinut (tuotantohan oli rajoitettu valmiiksikin tosin jo max. 18000 autoon/vuosi) oli varmaan just se, että GTO ei ollut tuollainen uuden Mustangin kaltainen retromalli eikä se näytä yhtään 60-luvun GTO:lta, vaan tosiaan vain levennetyltä ja madalletulta 2-oviselta jenkkiläisittäin Cadillac Cateralta tai täkäläisittäin Opel Omegalta... Minulle se kelpaa just tuon näköisenäkin. Ja tuo kelpaa Opel-piireissäkin... :) tässä on jotain samaa juttua kuin 60-luvun Opel Diplomat Coupessa jossa oli 327 SBC pellin alla, niitäkin on ainakin 1 Suomessa (Hämeenlinnassa) ja on todella harvinainen ja hieno auto.
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Siis jälleen kerran, ei auta suomen kilvityshommissa yhtään mitään!
     
  12. arrakis

    arrakis 1st gear

    Kyllä olisin uudempikorisen T-birdin mieluummin ostanut... :wink:

    No joo, kyllä tuo GTO varmasti maukas peli on...

    Mutta allekirjoitan täysin hyvät fiilikset LX T-birdistä! :)
     
  13. jalka

    jalka Gearhead

    Onneksi olkoon! Loistavan hieno auto ja vielä erinomaisempi kone!

    http://www.ls1tech.com/forums/ <- tuolta löytyy kaikki, mitä sinun tarttee ikinä tietää LSx-vehkeistä.
     
  14. ata

    ata Gearhead

    T-Birdistä ei tosiaan jäänyt muuta huonoa fiilistä paitsi älyttömän matala tavaratila jonne ei meinannut mahtua mitään sisään (kuten matkalaukkua mikä piti tunkea takapenkille...). Mulla oli Jenkeissä asuessani 90-luvulla siis tuollainen T-Bird siellä. Tuli ajeltua melkoisia road tripejä sillä, Dallasista Meksikonlahden rannalle Galvestoniin, Memphisiin, ym. eli aika monta tuhatta kilsaa tuli 4.6 modular V8 T-Birdillä paahdettua ja todella makea vehjes se oli.. 90-luvun puolenvälin Mustangeilla on tullut myös ajeltua aika paljon aikoinaan (sekä V6, että V8 GT-malleilla) ja T-Bird oli kyllä ainakin mukavampi... :) Muita autonvalmistajiahan ei ole olemassakaan kuin GM ja Ford... tai ainakaan muut eivät itseäni niin paljoa kiinnosta. Omituinenko? :D Eihän mulla ole koskaan ollutkaan kuin GM tai Ford-tuotteita. Tosin ei ne kaikki ole herkkuja, GM-faniksi on vähän outoa että ainakin aiemmin mukavin ajamani auto oli tuo T-Bird ja kamalin ajamani auto on ollut Olds Cutlass Ciera joka mulla oli kuukauden verran myös jenkeissä. Siinä oli kyllä onnistuttu yhdistämään jenkin ja euron huonot puolet samaan autoon... anteeksi nyt mahdollisille Cieran omistajille, mutta se oli hirveä. Sohvapenkki, rattivaihde, etuveto, ei jalkatilaa, ahdas mutta isohko ulkoa jne... :D
     
  15. FA18

    FA18 3rd gear

    Omegaanhan piti tulla LS1, mutta viime hetkellä peruivat homman?
    Tämä siis 90-luvun loppupuolella.

    http://carenthusiast.com/2000/shows/gen ... ega_1.html
     
  16. ata

    ata Gearhead

    Juu, siitä projektista vedettiin töpseli seinästä aivan viime hetkellä. Mallista ehdittiin painaa jo esitteet, korjauskirjat, se löytyy vieläkin Opelin korjaamo-cd:ltä, koneen Opel-tyyppinä Y57SE. Tietojen mukaan testiajoissa olisi todettu että kovassa saksalaisessa moottoritieajossa olisi tullut pahoja lämpöongelmia joita ei pystytty ratkaisemaan. Kuulostaa oudolta. Eroja tuossa V8-Omegassa ja Holden Commodoressa (se 4-ovinen sedan-versio) on se, että Holden on hieman leveämpi kuin Omega ja että Holdenin konehuoneen layout on peilikuva Omegasta (johtuu alunperin vissiin oikeanpuoleisesta ohjauksesta, mutta GTO:ssakin se on tuo peilikuva Omegasta.
     
  17. jknR

    jknR Gearhead

  18. ata

    ata Gearhead

  19. arrakis

    arrakis 1st gear

    T-birdillä ei tosiaan mitään suurta tavaramäärää tai ainakaan korkeita kappaleita takaluukussa kuljeteta. Ei siis välttämättä ole ainakaan mikään perheauto, eikä tavarankuljetin... :lol:

    Mutta niinkuin totesit, ajomukavuus on vailla vertaansa. On tullut ajettua jos jonkinlaista peliä niin uusista eurooppalaissta japseihin kuin eri amerikkalaisiin. T-bird pesee kaikki helposti.

    Yllättävän vähän esim. noita uudempia ( '96 - '97 -mallit ) T-birdejä Suomessa liikenteessä on. Ajomukavuuden puolesta luulisi ainakin enemmän löytyvän...

    GTO on kuitenkin aika mielenkiintoinen tapaus. Itsekin voisin harkita tuollaista, vaikka aika Ford -orientoitunut kaveri olen. GTO:n ulkonäkö miellyttää ja tekniikkapuoli on myös kunnossa. 8)
     
  20. ata

    ata Gearhead

    Tulipa löydettyä tuotantolukuja Jenkkilän GTO-foorumilta ja sieltä selvisi että tuo oma on yksi 1014 samanalaisesta valmistetusta (vm 2004, GTO, Yellow Jacket, T-56 manuaalilaatikolla). Sitä ei saa selville kuinka mones, koska VIN-koodin sarjanumerossa on samassa juoksevassa numeroinnissa kaikki saman tehtaan Holdenitkin ja kaikki väri- ja vaihteistoversiot tietenkin. Ihan hauska tietää ainakin tuollainen. Aika aktiiviselta vaikutti tuo foorumi, tietoa, faktaa ja kokemuksia tuntuu löytyvän hyvin sieltä. (www.ls1gto.com)
     

Kerro tästä muillekin!