2000-luvun Pontiac GTO:t

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ata, 14.3.2008.

  1. arrakis

    arrakis 1st gear

    Kävin myös tutustumassa ko. foorumiin, ja vaikutti hyvältä. Löytyy varmasti vastaus visaisempaankin kysymykseen...

    Oliko muuten tuosta sun GTO:sta kuvia jossain?
     
  2. ata

    ata Gearhead

    Ei ole ehtinyt vielä kuvia otella, on vasta yksi kännykällä otettu huono kuva minkä pistin nettiin:
    [​IMG]
    Tuossa sisällä hallisa otetussa kännykkäkuvassa on väritkin ihan vääristyneet, eli keltaisen sävy ei ole ihan tuollainen oikeasti. Ja joo, takasumuvalon asennuspaikasta en ole ihan samaa mieltä... se täytyy jossain vaiheessa siirtää jonnekin muualle tuosta. Toistaiseksi tuo on ainoa oma kuva tuosta. Joitain edellisen omistajan ottamia vanhempia kuvia on kyllä, mutta sitä mieluummin käyttää omia kuvia kuin edellisen omistajan ottamia kuvia.

    Tänään tuli verrattua GTO:ta tutun Opel Omega V6:seen ja tiesin kyllä että GTO on hieman Omegaa leveämpi, mutta vierekkän katsoessa se on oikeasti aika paljonkin leveämpi ja matalampi. Mutta esimerkiksi A-pilari on muuten ihan samannäköinen, kuten monet muutkin yksityiskohdat, muutamat näkyvät ja muutamat päällepäin näkymättömät. Sukulaisuus on selvä, mutta mittasuhteet ovat toiset.

    Tänään yöllä joku hermostunut tai kateellinen Vectra-kuski heitti pirtelönsä GTO:n kylkeen Vihdintiellä!? :mad: Eli tuli ylimääräinen pesukeikka vaikka auto oli muuten puhdas (vuodenaika huomioiden). Tätäkö se sitten on kun ajaa liikenteessä huomiota herättävällä USA-autolla?
     
  3. weba

    weba 3rd gear

    :rotfl: Seuraavaks on asfaltti-intiaanit tyhjentäny renkaat, kannattaa totutella.
     
  4. arrakis

    arrakis 1st gear

    Ja pöllinyt venttiilihatut... :mad:
     
  5. v28vx37

    v28vx37 1st gear

    Tervehdys,

    ja onnittelut ata ostoksesta, mahtava peli ja taitaa olla ainoa yksilö Suomessa!?

    Mulla on ollut täällä Melbournessa paikallinen Holden Monaro kohta pari vuotta ja olen ollut peliin erittäin tyytyväinen. Tää on 2002-vuoden malli, vastaa melko tarkkaan tuota '04 GTO:ta paitsi kojelauta on vanhempaa aikakautta ja siten aika karvalakki, ja tietty ratti on "oikealla" puolella. Muutama kuva Flickrissä.

    Toi keltainen väri on loistava, herättää varmasti huomiota Hesassa! Sun autossahan taisi olla jo valmiiksi päivitetty pakoputkisto? Suosittelen, että päivität ilmansuodattimen (ja airboxin) ja tilaat täältä tai jenkeistä ECU-päivityksen niin auto kulkee ihan eri tavalla :) Ja toki kannattaa laittaa alle alkuperäiskokoiset 18" vanteet... Näiden koneiden virittämisessä on vain taivas rajana, kiitos LS1:n, täällä tulee kaduilla vastaan viikoittain 300 kw yksilöitä... mitään järkeähän niissä ei ole. http://www.ls1.com.au/ on loistoresurssi jos tällainen kiinnostaa.

    Tuotantomääristä, Wikipedian mukaan jenkkien vientiohjelma suolsi reilu 40000 autoa ja käsittääkseni täällä Australiassa myyntiluvut jäivät noin 13000 tuntumaan, eli ei noita ihan hirveästi kaikenkaikkiaan valmistettu.

    Holden muuten julkisti noin kuukausi sitten Coupe 60-konseptiauton, josta tulee Monaron seuraaja mikäli se ikinä päätyy tuotantoon. Peukut pystyyn!!

    Cheers!
     
  6. ata

    ata Gearhead

    Komea on v28vx37:n Monaro!

    Itse olen ollut Holden-fani jo kauan (Calibran keulalla Holdenin logo, Holden-aiheisia kirjoja, dvd:itä ja pienoismalleja lukuisia oli jo ennestään...)

    Jossain vaiheessa olisi kiva saada tuohon GTO:hon orggismerkkien lisäksi myös Monaro-tekstit takakylkiin (joissa kohdassa ei GTO:ssa ole mitään).

    Mulla on tuollaisen 2002 Holden Monaro CV8:n 1:18 pienoismalli tuossa hyllyssä (ja myös tuo 2004 Pontiac GTO vastaava) joista on helppo vertailla eroja, yksi on just tuo 2002:n vanhempi kojelauta sekä se Holdenin oudonnäköinen moottorin päällismuovi.

    Ei tämä ainoa Suomessa ole, ilmeisesti toinen musta on myös maassa ja Forssan Pick-Nickissä oli toissakesänä käynyt hopeanvärinenkin, mutta siitä en tiedä oliko se Suomen kilvissä, niinkuin tämä oma keltainen ja se musta ovat. On tämä ainakin ainoa keltainen (valmistusmäärä 1014 kpl keltaisena manuaalilaatikolla ja LS1:llä).

    Ensimmäinen Monaro/GTO missä itse pääsin istumaan sisällä oli 2004 Vauxhall Monaro jossa oli myös ratti siellä toisella puolella, mutta siinä oli jo samanlainen kojelauta muuten kuin tässä GTO:ssakin ja siitä lähtien tuollainen oli haaveissa ja oli hyvää onneakin siinä että auto onnistui hankkia, eli tuli myyntiin ja pystyi sen hommaamaan, vaikka uhrauksiahan tuo vaatii aina...

    Putkisto on tosiaan vaihdettu, tuossa just tänään vaihdoin kesäkumit alle ja samalla kurkin sinne alle, ja tuo on aivan toisenlainen kuin vakioputkisto, tosin pakoputkisto on muutenkin GTO:ssa ja Monarossa vähän erilainen. Tässä on keskipöntöt kokonaan pois, niiden tilalla on Y-haara jossa putket yhdistyvät yhdeksi ja sitten on yksi pönttö ihan takana ja 1 ovaali ulostulo. Vakioputkisto GTO:ssa olisi ollut kokonaan erillinen loppuun saakka ja isot pöntöt takapenkin alla ja takapönttöä ei ollenkaan. Eli tuollainen putki: http://www.corsaperf.com/gto.htm

    Putsarina pitäisi olla K&N:n paneeli vakiossa boxissa, en ole kurkistanut vielä putsarin koteloon. Se on tiedossa että palikkaa tuohon LS1:seen kyllä löytyy aika hyvin ja sehän on aina vain hyvä asia. Jarrut pitäisi vissiin jossain vaiheessa päivittää, niitähän isonnettiin 2005 malliin eli tässä omassa 2004:ssa on vielä pienemmät jarrut. Tai sitten jotkut HSV-jarrut alle tai muut isot monimäntäiset. No joskus...

    Tehoissahan noissa on pieniä eroja, esimerkiksi Vauxhallina tuota myytiin kahtena mallina, "tavallisena" sekä VXR:nä (HSV) ja tehoiltaan GTO asettuu näiden välille vakiona. Eli tässähän on vakioteho 261 kW eli 355 hv.

    Täytyykin tutustua tuohon aussifoorumiin, jenkkifoorumeilla (kuten www.ls1gto.com) ja brittifoorumeilla on tullut jo tutkittua. Jenkkifoorumilta löytyi jopa tarkat tuotantomäärät väreineen ja optioineen. Ja onhan nuo tuotantomäärät myös noissa jenkkiautoraamatuissa kuten Encyclopedia of American Cars.

    Näitä 2004 GTO:ita LS1:llä on tehty 15740 yhteensä joista manuaalilaatikolla 8486 kpl. LS2:lla varustettuja 2005-malleja 11069 kpl ja 2006-malleja 13948 kpl eli kaikkia GTO:ita yhteensä tuo 40757 kpl.

    Ainakin vielä olen aussijenkkiin tyytyväinen, mahtava peli kyllä.
     
  7. ata

    ata Gearhead

  8. v28vx37

    v28vx37 1st gear

    Moro,

    mahtavaa, kuulostaa siltä että innostusta ja asiantuntemusta löytyy, hieno homma! Mä en ollu koko Holdenista kuullutkaan ennenkuin tulin tänne ekan kerran viitisen vuotta sitten, nyt on sitten tullut opiskeltua kyseistä merkkiä melkein liiankin kanssa.

    Jenkeissä ovat monet tilailleet alkuperäisiä Monaro-merkkejä täältä, muutama firma toimittaa suoraan ulkomaille, esmes www.jhp.com.au . www.holmart.com.au saattaa toimittaa surplus-osia myös. Tarvittaessa saa vaikka koko alkuperäisen korisarjan, tosin ei taida Suomessa paljon vaikuttaa kun sekä GTO että Monaro on molemmat yhtä eksoottisia!

    Onkohan tosta mustasta GTO:sta kuvia missään? Onko auto pääkaupunkiseudulla vai jossain pohjoisempana?

    Mielenkiintoinen toi pakoputkisto, tosiaan aika erilainen kuin tämä paikallinen viritys. Muistaakseni mun alkuperäisessä putkistossa (tosin en oo satavarma oliko se tehtaan originaali) oli X-haara keskellä josta sitten jatkui tuplana ulos asti. Seuraavaksi laitettiin Remuksen tupla 2.25" pillit jotka on nyt vaihdettu Di Filippo tupla 2.5":iin ja päälle metallikatalysaattorit ja 4-1 headerit. Ahdettuihin autoihin suosittelevat tupla 3" putkistoja mutta ne alkaa kyllä jo laahata maata pahasti jos auto on madallettu.

    Jarrupäivitys kannattaa ilman muuta, kaikki Monarot ja GTO:t tuli tehtaalta alitehoisilla jarruilla muuhun suorityskykyyn nähden - HSV ja VXR -versiot oli paljon parempia tässä suhteessa. Yleisestä viritysjärjestyksestä suosittelisin ehkä ekana ajokokemusta :), sit renkaat -> jarrut -> alusta -> lisää tehoa -> muut (kosmeettiset) päivitykset. Suurin osa jengistä ainakin täällä näyttää polttavan koko budjettinsa maksimitehon saavuttamiseen ja sitten parhaassa tapauksessa ekasta kurvista ulos... Iso teho vaatii isot jarrut ja jäitä hattuun. Tällaista HSV (AP Racing) pakettia suosittelen lämpimästi, eivät ole vielä jättäneet pulaan kenguruja väistellessä eikä radallakaan.

    Mahtavalta näyttää GTO Suomikilvissä ja hangella!!

    Cheers
     
  9. ata

    ata Gearhead

    Ei ole tullut toista uusikoppaista GTO:ta tai Monaroa Suomessa nähtyä tähänkään päivään mennessä, tuo oma on ollut ainoa tonkoppainen kaikissa tapahtumissa missä on tullut käytyä.

    Tässä kuitenkin tuosta omasta hieman photoshopattu tuoreempi kuva:
    [​IMG]
     
  10. v28vx37

    v28vx37 1st gear

  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ole onnellinen että vain pirtelö...
    Hangon Poker Runin aikaan joku polkupyöräilijä potkaisi kaverin Ferrarin oven lommolle ja pakeni paikalta.
    Kyllä suomi on hieno maa...
     
  12. ata

    ata Gearhead

    Mainitaampa tässä yhteydessä että tuosta omasta GTO:sta on juttu uusimmassa Spinneri Magazinessa jossa on käsitelty myös automallin mielenkiintoista ja hyvin sekavaa mallihistoriaa sekä USA:n että automallin kotimaan Australiankin kannalta.

    Muutama pieni asiavirhe juttuun näköjään oli jäänyt silti, Australiassa automallin 4-ovinen versio oli nimeltään Holden Commodore ja sen vasemmalta ohjattava versio taas oli Chevrolet Lumina SS. Tämän pohjalta tehty 2-ovinen coupe-malli oli Australiassa Holden Monaro, Englannissa Vauxhall Monaro, Lähi-Idässä ja Etelä-Afrikassa Chevrolet Lumina SS Coupe ja USA:ssa Pontiac GTO. Englannissa ja USA:ssa ei 4-ovista versiota myyty, paitsi Englantiin oli tuotu kyllä muutamia Holden-merkkisiä 4-ovisia Commodoreja.

    Ja 2007 vuosimalliksi tämän tilalle tuli uusi 4-ovinen malli, jonka niminä eri markkinoilla on Holden Commodore Australiassa, Vauxhall VXR8 Englannissa, Chevrolet Lumina SS Lähi-Idässä ja Etelä-Afrikassa sekä Pontiac G8 USA:ssa. 2-ovista coupe-versiota ei tästä uudesta mallista ole olemassa eikä varmaan tulekaan, vaikka viime vuonna Holden siitä prototyypin tekikin 60-vuotisjuhlansa kunniaksi tässä nykyisessä GM:n sotkussa.

    Jutun kuvat oli otettu jo viime kesänä, Hämeenlinnassa Ahveniston Moottoriradalla sekä Ahveniston harjulla sekä Ahvenistonjärven rannalla.
     
  13. HoldenV8

    HoldenV8 1st gear

    Moro ata, haluisin vielä lisätä tuohon viestiisi, että täällä ausseissa Commodorien erikois mallit kulkevat nimellä HSV (Holden Special Vehicles www.hsv.com.au). Itselläni on nimittäin 2006 VE GTS missä on AP brake package mm. standardina ja on varustettu 307kw LS 2 moottorilla ja 6 portaisella automaatti boxilla.
    Ian
     
  14. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    DOWN UNDER!
    Kiva että olet vielä mukana peleissä ja täällä OD:lla.
    Telkkarista tuli vähän aikaa sitten Mad Max ja mä muijalle selitin siitä autosta. Sanoin että yks leffa friikki toi Suomeen sellaisen ja se mattamustana pyöri Sipoossa. Tietysti kerroin että Overdrivella on asia puhuttu ja jopa toiselta puolelta maapalloa Auton kotimaasta Australiasta asti siihen Holden keskusteluun osallistuttiin.
     
  15. ata

    ata Gearhead

    Joo, on minullakin muutamia HSV-pienoismalleja noiden tavallisten Holdeneiden ja Pontiacien lisäksi. Tuossa telkkaritasollakin on HSV Clubsport ja HSV GTS300-pienoismallit (4-oviset) noiden useiden Monaro- ja GTO-pienoismallien seurassa. GTO-mallinimeähän on käyttänyt tuossa samassaa korissa Pontiacin lisäksi myös HSV.

    Englannissahan Vauxhall Monaron tavallinen V8-malli oli sama kuin Australiassa Holden Monaro CV8, kun taas Vauxhall Monaro VXR oli alunperin HSV, myös konehuoneen valmistajan laatan mukaan. Itse pääsin aikoinaan istumaan kuskin paikalla kylmissä tyypeissä Eurooppaan tuodussa HSV Vauxhall Monaro VXR valmistenumero 0002:ssa... eli aika esisarjan autoja.

    Viime Stadin Cruisingeissa tuli juteltua pitkään Tapio Piitulaisen kanssa joka oli paikalla Ford Falcon Utella, harvemmin sitä pääsee Aussiautoista juttelemaan Suomessa enemmän asiaa tuntevien kanssa...

    Uusimmassa amerikkalaisessa Muscle Car Review-lehdessä oli juttua Pontiacin historiasta ja sen loppumisesta ja olihan siinä tietenkin tuota Holdenien Jenkkeihin Pontiaceina tuontia käsitelty. Siinäkin Bob Lutzia kiiteltiin että tajusi tuoda USA:ankin tuon Monaron, ainoa mitä kritisoitiin oli GM:n ja Pontiacin markkinointiosastot, mallinimen valinta ei välttämättä ollut paras mahdollinen (siis Monaron ristiminen USA-versiona GTO:ksi, vaikka Pontiac GTO ei sinänsä nimenä huono ole) ja auton markkinointi selvästikin epäonnistui, vaikka automallissa ei ollut mitään vikaa, se vain ei ollut mikään retro-GTO, mitä yleisö olisi odottanut ja sellaisena sitä kuitenkin markkinoitiin USA:ssa.

    Mad Maxin auto on muuten Ford Falcon, hieno Aussimuskelimalli toki sekin.

    Nykyään tuota VE-korista Holdeniahan ei tuoda Englantiin kuin tuona Vauxhall VXR8-versiona, joka on siis alunperin HSV Clubsport R8.

    Täytyy jossain vaiheessa tuohon omaankin autoon hommata joku jarrujen upgrade-paketti, joko samanlainen mitä on HSV käyttänyt tai sitten joku muu kuten Baer tms. tai 2005-2006 Monaro VZ:n alkuperäiset isommat jarrut. Kun Englantiin vietiiin Australiasta sekä "tavallisia" että HSV-versioita (HSV-malleja muuten myytiin siellä vähän enemmän kuin tavallisia Monaroita, silti vain n. 750 kpl yhteensä kolmen vuoden aikana) ja nykyään vain myydäänkin HSV-versiota siellä, USA:n vientimallit kuten oma autoni ovat noita "tavallisia" Holdeneita, eivätkä HSV-versioita.

    Aussimuskelit on asiaa... :D

    Nythän kun Pontiac loppuu USA:ssa, ja Commodore VE:n vienti sinne Pontiac G8:na myös on loppumassa, niin GM harkitsee, että sitä alettaisiin viedä USA:an Chevynä, mallinimenä ovat harkitsemassa kuulemma Capricea, mutta itse ihmettelen mikseivät käyttäisi nimeä Lumina SS, jota käytetään samalle autolle jo Chevynä tuolla arabimaiden ja Etelä-Afrikan markkinoilla.
     
  16. HoldenV8

    HoldenV8 1st gear

    Ei voi olla totta--tapasit Piitulaisen! Olloon oltu kavereita jo varmaan 30 vuotta. Tapsa tassa juuri muutama kuukausi sitten kavi hakemassa lava autollaan mun Corveten (1974 454) satamasta. Auto on kylla jo myyty mutta oli hauskaa revittaa sita muutama paiva Tapsan kanssa.

    Joo, tosta Mad Max elokuvasta--innostuin siita sen verran aikoinaan etta nahtyani leffan ensi kerran ostin itselleni heti seuraavalla viikolla 2-ovisen GT falconin.

    Ian
     
  17. ata

    ata Gearhead

    Joo, bongasin tuon Aussikilvissä olevan Ford Uten siellä cruisingeissa ja menin sitten kyselemään kun harvemmin tuollaisia Aussiautoja täällä näkee ja Tapsa sitten totesi että hän huomasi tuolla rivissä parkissa toisenkin Aussiauton, niin siihen sitten totesin itse että joo tiedän, se on mun... :) Hyvä tyyppi oli kyllä.

    Pitäisi joku Australiassa tehtyjen autojen tapahtumakin olla joskus Suomessa, mutta niitä on täällä niin vähän, vaikka laskisi kaikki, GM:n, Fordin ja Moparin Australiassa tehdyt mallit yhteen. Holdenin tekemiä autojakaan itse en tiedä kuin 5 kappaletta koko Suomesta, joista 2 Holden-merkkisiä (vanha 50-luvun FJ ja 70-luvun Kingswood), 2 Pontiac-merkkisiä (2 2004 GTO:ta eli Monaro CV8:a) ja 1 Chevrolet-merkkinen (VT Commodore-koppainen Lumina SS, ei kilvissä), voihan niitä enemmänkin olla, mutta itse en ole niistä kuullut. Fordeja en ole nähnyt kuin tuon Piitulaisen Falcon Uten, se oli jotain 2000-luvun alun malleja ja olisiko tuollainen 70-luvun GT-Falcon sitten (Mad Max-malli) mistä Rebel tuossa mainitsi ja muutama Aussi-Mopar on myös täällä tavattu joskus.
     
  18. ata

    ata Gearhead

    Tuossa viimeksi kuulin, että Suomessa on bongattu kolmas 2000-luvun GTO, musta yksilö on nähty kuulemma Rovaniemellä. Eli näitä olisi nyt siis kolme kappaletta Suomessa, 2 mustaa sekä tuo oma keltainen yksilö. Tuo musta on kaikkein yleisin väri näissä, esimerkiksi 2004-mallisista 5,7-koneisista peräti kolmasosa on juuri noita mustia kun taas esimerkiksi keltaisia on tehty paljon vähemmän. (mustia yli 5000, keltaisia reilu 1600), harvinaisin väri noissa on Barbados blue vaaleansininen metallinhohto (vain 573 tehty tuona vuonna).

    Mutta hyvä homma että noita Holdenin Ausseissa tekemiä Pontiaceja eksyy Suomeen lisää.
     
  19. fe390

    fe390 Gearhead

  20. Zuski

    Zuski 3rd gear

    Ehkä jo ensi kesänä tulee yksi tai jopa kaksi 2006 vuohta Suomeen, aika näyttää! 8)
     

Kerro tästä muillekin!