2001Saab 2.3t käyntihäikkää?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tero.Rutanen, 10.12.2019.

  1. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen 3rd gear

    Olisko hyviä iideoita kellään? Laite sammui ajosta lämpöisenä, ei anna vika koodeja. Lähtee hyvin käyntiin mutta alkaa pätkimään jo ennenkuin lämpiää ja sammuu 2-3minuutissa, sit ei meinaa saada enää käymään. Yön yli, ja taas kylmänä lähtee hyvin.

    -öljyt ja vedet omissa osastoissaan, ei ole vienyt kumpaakan.
    - sytkäkasetti uusittu vuosi sitten, (se antoi rikkoutuessaan koodia)
    - myös jakopää remppa tehty 2 vuotta sitten
    - maf- uusittu hiljan, ( voiko kokeilla käyntiin liitin irti )
    -pyörimisnop. anturi uusittu, ei vaikuttanut, pätkii silti.
    - bensa (e85) pumppu mitattu, 2,5-2,7baria, paine pysyy koko ajan vaikka auto sammuu
    - turbo ok.
    - alipaine letkuja tutkittu mutta ei näyttäis olevan poikki mistään

    Mitäs seuraavaksi pitäisi tsekata ?

    Ja sylinterejä on vaan neljä mutta ollu ilmeisesti jo tehtaalta lähtiessään.
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  3. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Mitn tosta tiedä, mutta kattos läpi mitkä ohjaa rikastusta.... Varmaan ainakin lämpötila anturi
     
  4. Jooli

    Jooli Gearhead

    Ilmamassamittari vois tehä tommosta
     
  5. stratusdriver

    stratusdriver 3rd gear

    Pomppiiko kierroslukumittari lainkaan startatessa sitten kun ei lähde enää käyntiin? Siihenkin ehdottomasti vain orkkisosa paikalleen.

    Onko sytkäkassu sem:n valmistama, tarvikkeista ei oo etes verkonpainoksi.

    Sen imm=ilmamassamittarin ei pitäisi kyllä moista tehdä. Toki sen voi testata ottamalla töpselin irti mutta ei kannata kovin poljettaa, sulaa mäntä.

    Bensapaineet aika liki hyvää, käsittääkseni siellä pitäisi se 3 bar löytyä. Käykö se tyhjäkäyntiä kuinka pitkään jos antaa pöristä?

    Onko softattu/sid avattu eli näkeekö parametrit ajotietokoneesta? Rpm jos saa näkyviin niin pitäisi startatessa vilistä luokkaa ~240-450. Jos ei lukemaa/kiekkamittari nököttää pohjassa niin kampiakselin asentotunnistimessa vikaa. Lähtihän vanhan mukana o-rengas ettei ole kahta nyt siellä?
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tietämättä mitään ko. vehkeestä, niin lämpöanturilta toi loogisesti kuulostaa. Miinus 40 tarjoova anturi voi sallia just kylmänä käyntiinlähdön, mutta hyytyy varmaan just noilla minuuteilla liikaan aineeseen.
     
    Sounderi tykkää tästä.
  7. Zejk1

    Zejk1 2nd gear

    Omassa saapissa kampiakselin asentotunnistin oireili samoilla oireilla. Merkkiliikkeessä 120e, tarvike 50e ja hyvin on toiminut sekin.
     
  8. Keme

    Keme Gearhead

    Kampiakselin asentoanturi. Laita orggis, koska tarvikkeet on paskaa.
     
  9. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Millä tapaa saabismi toimii, mikäli ei startissa tarvii kampuran anturia, mutta lämmetessä tarvii?
     
  10. stratusdriver

    stratusdriver 3rd gear

    Kuinka niin? Näissä on perustavaa laatua semmonen vika että lämmetessään se rikkinäinen kaa alkaa pätkiä. Toimii taas jäähdyttyään. Kipuna loppuu kun kaa pimenee.
     
    Sounderi tykkää tästä.
  11. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Jaa niin... Mä ajattelin että onko siinä auton ohjelma niin outo, ettei käytä sitä anturia ennen lämpenemistään. Tuntukin oudolta... Noinhan se on ihan loogista.
     
    stratusdriver tykkää tästä.
  12. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen 3rd gear

    Kiitos hyvistä vastauksista.
    Stratusdriver vois olla oikeassa, vanhassa pyörimis anturissa ei ollut o-rengasta... Eli omaan sählinkiin viittaisi vika.
    En vielä kerinnyt katsoa onko se paikallaan tai siis tuplana.
    Mun mielestä kiekkamittarin neula ei myöskään väpätä kun starttaa. Näyttää kyllä kierrokset sit kun auto käy.

    Tutkin taas huomenna lisää.
     
  13. Beluski

    Beluski 3rd gear

    Onko kiinalainen vai orkkis sytkäkassu?
     
  14. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen 3rd gear

    Noniin, ylimääräinen o-rengas poistettu:oops:, mutta ei pelaa.

    Sytkäkassu on tarvike, ei hajuakaan missä tehty. Oisko alkuperäisiä vielä olemassakaan..epäilen. Ja olen käsityksessä että kasetti kuitenkin antaisi vikakoodin.
    Täytyy tutkia mitä Sid näyttää startissa, se on softattu.
     
  15. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kasetti voi kakoa ilman koodejakin
     
    Beluski tykkää tästä.
  16. Beluski

    Beluski 3rd gear

    Noista kiinan kaseteista ei ole kun päänsärkyä,monet on päästäneet jopa savut,porukalla hajonnu katteja.alkuperäisiä saa saabilta,netistä tilaamalla ja
    https://www.motonet.fi/fi/varaosat/...imalli=2001#Sytytys-ja-hehkutus-Sytytyspuolat

    olis pirun hyvä jos jollain olis saappi mistä lainata,testata.kovilla sabaukoilla on kuulemma ronkissa aina varakassu.
    se o-renkas anturissa on tärkeä.melkokuumassa paikassa,kovettuu joskus ja alkaa vuotaan öljyä.
     
  17. stratusdriver

    stratusdriver 3rd gear

    Kannattaa testata varmasti toimivalla originaalikasetilla ja uusilla tulpilla. Jos saat käyntiin vanhoilla roippeilla käyntiin niin sidistä näkyviin missfiret. Jos ei ole tuttujuttu niin kuukleta t7 open sid. Löytyy listat notta mitä mikäkin meinaa. Ja saab foorumilta löytyy tietoa myös nokosti.
     
  18. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen 3rd gear

    Kyllä mullakin varakasetti löytyy... Sidi näytti startissa rpm 190-200, mutta viisari ei kyllä väpätä. :confused:

    Täytyy kattoo miltä tulpat näyttää, ja koikeilla uudestaan. Pro carservice on tossa kivenheiton päässä, että sieltähän niitä kilkkeitä saa.


    Huomenna
     
  19. simeoni

    simeoni Gearhead

    Alkuperäisiä eli siis ruotsalaisia SEM-kasetteja saa edelleen, tarvikkeet järjestään ilmeisesti aika kuraa. Procar service on sit muistaakseni 2 viikkoa lomalla tässä joulukuun lopussa, et kannattaa käydä vaikka heti huomenna...
     
  20. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen 3rd gear

    Ja tuntuisi pelittävän, sytkäkasetti ja uudet tulpat ja vielä 2metriä uusia alipaineletkuja varmuudeksi.

    Nyt vaan viinaa ostamaan:)
     
    jariha, simeoni, Karpov ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!