2005 Primeran jaon ajoitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja audiq, 1.5.2009.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Oiskohan kellään ohjetta, miten kuuluisi Primeran jako laittaa kohdilleen.
    Alhaalta löytyi merkki, mutta nokissa ei mitään selkeää näkynyt.
    Nokat on nyt merkattu itse, mutta mielelläni varmistaisin vielä oikeilla ohjeilla jaon oikeellisuuden.

    Myös kannen kiristysarvot olisivat tarpeelliset.
    Sekä ohje, miten kiristin kuuluisi painaa sisään. Tuskin on pelkkä voimalaji.

    Hauska kone, kun 60tkm on vaihdettu männänrenkaat ja nyt 160tkm venttiili palanut ja koneistaja sanoi, ettei tuollaista kantta saa kestämään koskaan kunnolla. -Ollut susi jo syntyessään.

    1.8 kone kyseessä. Tarkempaa tyyppiä en tiedä.

    Tuossa asennossa nokat merkattiin.
    [​IMG]
     
  2. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Compuutterista löyty seuraavaa höpinää:

    Purkaessa 1. sylinterin ollessa yläkuolokohdassa kohdistetaan ketjun siniset lenkit nokka-akselien hammaspyörien ajoitusmerkkien kanssa sekä keltainen lenkki kampiakselin hammaspyörän ajoitusmerkin kanssa.
    Pidetään imunokka-akselia paikallaan jakoavaimella samalla tarjoillen paineilmaa imunokka-akselin öljykanavaan.
    Kierretään imunokka-akselia hitaasti vastapäivään kunnes kuuluu naksahdus. Sitten hitaasti myötäpäivään kunnes reiät on kohdistettu jonka jälkeen 3mm lukitustappi reikään.
    Irroitetaan kiristin jonka levyä sitten työnnetään alaspäin sekä käyttötanko työnnetään kiristimen runkoon. Kiristimen levyyn laitetaan pidike ja sitten hammaspyörät ja ketju irti.

    Asennuksessa kampiakselin hammaspyörän kiilaura klo.12:n asentoon sekä varmistus että imu- ja pakonokka-akselien ajoitustapit on oikein ja keltainen lenkki kampiakselin hammaspyörän ajoitusmerkin kanssa kohdallaan.
    Sitten ketju rattaineen paikoilleen jonka jälkeen varmistus että siniset lenkit ajoitusmerkkien kanssa kohdillaan nokka-akseleissa.
    Asennetaan kiristin jonka jälkeen tämä aiemmin mainittu 3mm lukitustappi irti imunokka-akselin hammaspyörästä ja sitten kiristimen levyn pidike irti.
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Kiitoksia!
    Täytyy lyödä omilla merkeillä kasaan ja sitten alkaa tarkistelemaan noita ketjussa olevia värillisiä lenkkejä.
    Sitä minä vähän ounastelinkin, että jakoon ne liittyvät, mutta kun siellä ei mitään selkeitä vastamerkkejä tuntunut olevan.

    Ei siinä koneellasi näkynyt kiristysarvoja kannenpulteille?
     
  4. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Joo, nuo unohdin katsoa...viisaampi compuutteri on käymässä virityspajalla, mutta tästä compuutterista löytyi kyseiseen oikein Tärkeänä Huomautuksena jotta:

    Kiristä vaiheittain seuraavasti 10 pulttia
    1) 29Nm
    2) 59Nm
    3) Hellitä auki
    4) 29Nm
    5) 50-55 astetta
    näiden toimenpiteiden jälkeen sitten vasta kiristetään ne neljä persepään pulttia 6,8Nm-8Nm

    aika hermeettistä touhua tuo datsunin korjaus ainakin ohjeiden mukaan.
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    No huh huh. -Onpas oudot ohjeet. :eek:

    Kiitoksia ohjeista kuitenkin!

    Vaikuttaa tosi lupaavalta remontilta. Koneistaja antoi 10tkm takuun kannelle. Ei kuulemma niin paskasti suunnitellulle kannelle uskalla antaa pidempää. -Merkkiliikkeestä haetut venatkaan eivät sopineet siihen suoraan. :lol:
     
  6. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Kiristysjärjestysohjeistus oli kuitenkin normaali. Hymiö.
    Tarkennuksena vielä että ne neljä persepään pulttia kiristetään kerralla tiukkuuteensa OIKEALTA VASEMMALLE edestäpäin katsottuna. Kyllä siinäkin joku viisaus on.

    Kyllä tuo homma enemmän nautintoa antaa kuin sikaa kannenväliin ja niin tiukalle kun sattuu menemään.
     
  7. audiq

    audiq Gearhead

    Hetkonen. Auton suuntaisestihan ne taisi olla, eli tarkoittaako tuo, että keulasta taaksepäin kiristellään, eli pakosarjasta imusarjaan päin.

    Kaverin auto ja meinasi vaihtaa vaan sen yhden palaneen venan ja lyödä vanhoilla kannenpulteilla käsimomenttiin, ilman sen suurempia kannen hiomisia.
    Minä kerroin, että yksin saa kyllä kasailla miten huvittaa, mutta minä en kyllä tuommoiseen osallistu. :lol:
     
  8. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Mulla meni päät ja perseet sekasin ja katselin mielessäni vielä pitkittäin autossa olevaa konetta.
    Kannen etupään neljä pulttia imusarjasta pakosarjaan päin, lokasuojan edestä hantin puolelta katsottuna vasemmalta oikealle.
    Nyt nolottaa, mullakin yksi datsuni ollu. Korjaa jos mie oon vieläki väärinpäin.
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    Poikittain se kone sinne jäi. :lol: Imusarja näkyy tuossa ylhäällä olevassa kuvassakin ja on tulipellin puolella.
    Eli tuo imusarjasta pakosarjaan päin taitaisi mennä nyt juuri vasemmalta oikealle. No joo, noilla mennään. :lol: Kiitos!
     

Kerro tästä muillekin!