2010 finals

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Putte, 22.8.2010.

  1. jknR

    jknR Gearhead

    Jos joku haluaa katsella mitä siellä mutkaradalla tapahtui lauantaina, niin tuolta voi ladata 63min/440mb kisakoosteen. http://www.vastaheitto.com/videot/fpda2010alastaro5.wmv Mukana in-caria, haastatteluja ym.

    Edit. Samalla voi ihmetellä noiden videoiden tekijöiden intoa lajia kohtaan. Ei noi kuitenkaan ihan pienellä "talkootyöllä" ilmesty tuonne nettiin.
     
  2. gremlin

    gremlin Gearhead

    Kiitos informaatiosta.
    Olen ajanut kiihdysta ekan kerran 1989, seka pyoralla etta autolla, ja enemman ja vahemman tuosta lahtien vuosittain. Joskus jopa sattunut menestymaan jotenkin. Kayn vuodessa 10-15 kisaa kattomassa ja jossain jopa ajamassa. Tana vuonna oon ollut kisoissa USAssa, Dominikaanisessa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa. Koitan tarkkailla niissa olevaa toimintaa jos sielta saataisiin vaikka jotain kehittavaa ideaa omaan toimintaan.
    Viimiset 15v olen ollut mukana jarjestamassa kisoja West Coast Cupissa, ja jokusen kerran vuosien varrella olen eksynyt myos FHRAn touhuisiin mukaan. Nykyaan radan kumitus ja liimaus on mun ja parin kaverin vastuulla, ja lisaks viimiset ~10v olen toiminut Porissa kilpailun johtajana.

    Mutta saatat olla oikeessa siina etten ymmarra mitaan, voihan se olla juurikin niin etta vaikka olet vuosia jossain hommassa niin et silti tieda mita teet, teet vaan niin kuin muutkin on tehneet ja kuten on aina tehty.
    Ehka se sitten on just mun(kin) kohdalla noin.

    Kysyin joskus puheenjohtaja T. Valjalta etta mihin vedetaan raja onko rata viela ajettavassa kunnossa vai ei, ja han vastasi etta jos vetaset kammenella liimatulta alueelta ja kammeneen jaa kosteutta niin siina ei enaan saa ajaa. Me ollaan kaytetty tota metodia, ymmartaakseni, suht menestyksekkaasti jo useemman vuoden.
    Ton kenkapotkuttelun oomme jattaneet vahan vahemmalle, se kun riippuu aika paljon kenkista tuntuuko niilla olevan radassa pitoa vai ei.
    Testaappa joskus lenkkitossun ja turvasaappaan eroa radalla.

    Tiedan toki etta keli oli aika erikoinen, olinhan siella ajamassa. Kun vedin toisen kierroksen lahtoni, muistaakseni jossain 3 kintaalla, lahtoalueella tilanne oli OK, mutta maaliviivan kohdalla alkoi tulemaan visiiriin kosteutta, kurvasin ekasta rampista ulos ja huomasin Paten siina ja pysasin nayttamaan visiiria. Vastaus oli etta on jo ilmoitettu lahtoalueelle maalipaan tilanne. Erittain hienosti ja ripeesti toimittu. Sen jalkeen tulikin radan kuivaus taukoa joksikin aikaa.

    Kyllahan se homma toimii noissa kisoissa yleensa kohtuullisen hyvin, pienta parannettavaa aina loytyy, niin FHRAn kuin Cupinkin kisoissa!
    Ei se ole siita kiinni etta arvostellaan jotain asiaa sen takia etta vaan halutaan arvostella jotain, yleensa jotain asiaa arvostellaan sen takia etta siina oli jotain vikaa tai siina olisi jotain parannettavaa.
    Arvostelua tulee, valilla kovempaa ja valilla hienovarasempaa. Tarttee koittaa kehittaa itseaan ja toimintaa niin etta se arvostelu vahenisi.
    Kylla mina/me saadaan palautetta yhta lailla kisojen jalkeen, ja aikana.

    P.S. Olen ollut 15v:n aikana 3 kertaa pois meen kisoista, ei sillon mitenkaan kaynyt. Paitsi kun kisat ajettiin ja homma toimi kuten aina ennenkin.
    Kannattaa kokeilla se sormi vesilasissa juttu. :wink:
     
  3. Caideman

    Caideman 1st gear

    Joskus joo tullut palautetta... Eikä kaikki aina niin positiivista. Aina niistä yritetään oppia, et toimis seuraavalla kerralla paremmin. 8)
     
  4. kmovat

    kmovat 1st gear

    aiheeseen sen kummemmin liittymättä, pohtii meikä seuraava., finaali viikonloppuna, lauantaina päätettiin kaverin kanssa irtautua täältä itä suomesta toiselle puolelle suomi neitoa kahtomaan kiihdyttelyä, vaihtoehtoina kiikalan vw tapahtuma tai finaalit, no tie vei kiikalaan koska siellä piti kisaaman pääkaupunkiseudun herruudesta hirmuset, oikeat katuautot, no ei siitä sen enempää, hyvät oli kinkerit, pärinää ja pauketta, kuminkäryä ja nopeita autoja ja pyöriä, hyvin järjestetty tapahtuma ja katsoja ystävällinen :D ( kamraatti oli sitämieltä "katsomopaikoista" et jos burniksessa kone kosahtaa ni se on mäntä otsassa) tietäähän nämä ilmajäähytteiset..
    jäi kuitenkiin miettimään et mikä oli meiniki finaaleissa, no, ajettiin sielläkin ja epäilemättä hyvät oli karkelot.. mutta..
    nyt katsellessa noita finaali videoita ja kuvia ihmettelen katsojien uupumista....? populaa on kuin kerho kisoissa, no sitähän kiihdyttely suomessa onkin, vai kuinka? jos tuosta katsoja määrästä karsitaan tiimi porukat pois, mitä on katsoja määrät suomen drag kisoissa pois lukien EM.mmät? vai eikö kyseessä ole yleisölaji?? Onko niin ettei myydyiillä lipuilla ole merkitystä FHRA.n budjetissa? Vaikka kiihdytys sinällään, parhaimmillaan onkin erittäin hyvää viihdettä, se ei ilmeisesti vaan riitä :mad: Kansa tarvitsee vaaraa ja sirkushuveja !!!! vai onko kaikki suomen stunt ryhmät sun muut viihdyttäjät niin kalliita ettei niitä ole vara ostaa "houkuttimeksi" vai eikö ole tarkoituskaan haalia suurta yleisöä kuin EM.mmiin.. mitä on muu kansa mieltä normi sm. kisojen viihdyttävyydestä ja katsojan puolelta mielipiteitä kisoista?
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Sadetta, tuulta ja viileää keliä luvannut sääennuste ja F1 ja muut tapahtumat.
     
  6. bbford

    bbford Gearhead

    Jep,jäi meidän porukaltakin sääennusteen takia lähtemättä.
     
  7. shmot

    shmot 1st gear

    Vaikee sanoa. Joku useamman vuosikymmenen kiertänyt voisi kertoa onko finaaleissa joskus ollut enemmän väkeä? Katuautot on aliarvostettuja. Katuautot on aina olleet suosittuja ja yleisöä kiinnostavia. Yleisö ymmärtää vain heads-up ja ei indeksejä. Yksi katuauto vetää mukanaan puoli kylää seuraamaan miten se kulkee. Outlaw olisi hieno luokka poistamalla indeksi. Comppi oli hieno luokka (vaikka siinäkin oli indeksit). Mikä nykyisistä luokista on se vetonaula mikä vetää yleisön vesisateeseen palelemaan ja odottelemaan pari tuntia josko ajettaisiin? Muistaakseni 90-luvulla ajettiin pro compissa ja pro stockissa SM-sarjaa.

    ...Tässä luokat vuodelta 1995:
    Top Alcohol
    Pro Stock
    Competition
    Super Comp
    Super Gas
    Stock / Super Stock
    Funny Bike
    Super Twin Top Gas
    Super Street Bike
    Street Bike
    JR/Stock
    Street A
    Street B
    Street C
    Street D

    Vaikuttaisi heti paljon mielenkiintoisemmalta. Nykyään puuttuu EM-ryhmien SM-sarjat...
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän noita kaikkia ryhmiä ajetaan edelleenkin, mikäli niihin löytyy kilpailijoita. Kuskien puolella trendi vaan tuntuu olevan enenemässä määrin noihin bracketryhmiin, koska siellä voi hitaammalla autolla voittaa nopeamman ja se antaa kuskille enemmän motivaatiota. Näin olen ymmärtänyt monien kuskien puheista. Pyörä puolella kaksi ryhmää on vaihtanut nimeä. Super Street Bike on muuttunut Super Pro Street Biken kautta Outlawbikeksi ja Super twin top gas on käytännössä Pro Harley Dargs.

    Top Metanolissa ja Pros Stockissa on tätä nykyä niin vähän kuskeja, että niillä ei saada aikaan SM-sarjaa vaikka haluttaisiinkin. Pro Modissa autoja on maassa riittävästi, mutta kuskilla ei taida riittää resurssit sekä EM- että SM-sarjojen ajamiseen. Kyllähän kaikissa Alastaron kisoissa on ollut näitä EM-sarjaa kiertäviä kuskeja testaamassa ja tuovathan he oman värinsä kisaan. Compin kuolema on valitettava juttu, sillä ryhmään mahtuu usean sorttisia autoja. Osa vanhoista Comppi kuskeistahan siirtyi OL:n. OL.n indeksiä ei mielestäni tarvitse löysätä tippaakaan.
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kolmea ylintä luokkaa on itsellänikin ikävä. Kaikki kolme vaativat tietysti paljon rahaa ja compissa vielä lisäksi tuli sääntömuutos, joka teki siitä käytännössä bracketryhmän. En tiedä miten niihin sitten on ollut joskus rahaa ihmisillä?

    Bracketissa (oma dial in) eli käytännössä Sportsman ET, Pro ET ja Super Pro ET ainakin itseäni viehättää se, että siinä saa ajaa täysiä turvallisuuskamppeet huomioiden, virittää taas talvella, hakea auton rajoja joka lähdössä ja silti ollaan kaikki kilpailijat samalla viivalla sunnuntaina. Lisäksi kuskin ja tiimin osaaminen painottuu enemmän kuin paksu lompakko. Rahaa menee silti tietysti niin paljon kun sitä käyttää, mutta tähän pystyy myös itse paljon vaikuttamaan.
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Ei comp ole nyt eikä koskaan ollut mikään bracket ryhmä ja tuo sääntömuutos, johon viittaat oli vain täsmennys vanhoihin sääntöihin. Siinä vain nuo indeksin kiristymisrajat vahän muuttuivat eli ei muuttanut perusideaa mihinkään.
     
  11. triniemi

    triniemi Gearhead

    En mä oikein oo tohon comp-asiaan perehtynyt, lähinnä mitä oon entisiltä compkuskeilta kuullut.
     
  12. T.Lundström

    T.Lundström 1st gear

    comp on nykysäänöt vain vähä kallimppi bracketryhmä.
    terv entinen compkuski.
     
  13. starcraft

    starcraft Gearhead

    Tuota yleisön vähyyttä oon myös jo pari vuotta ihmetellyt? Tänä vuonna finaaleissa ja viime vuonna kesäkuun alastaron kisassa tuntui varsinaista yleisöä olevan tosi vähän ainakin Lauantaina kun sulki pois tiimien mekaanikot ym mukana kulkevat talkooporukat. Ei taida alastaro vetää kuin kerran kesässä kunnon yleisön? Vaikka 3 isoa kaupunkia (Turku, Tampere, Helsinki) on kohtuullisen matkan päässä. Kalajoella tuntuis olevan jo paljon mukavammin yleisöä. Ei ihme että fhra haluaa siirtää kisoja pois alastarolta.
     
  14. shmot

    shmot 1st gear

    90-luvulla ei tainnut alkoholiautoillakaan olla varamoottoreita ja muutenkin touhu oli aika pitkälle harrastelupohjalla. Nyt pro modeissa vaadittava panostus on älytön jotta edes pääsee kaavioon. Ymmärtää hyvin ettei panokset riitä SM-sarjaan, mutta jos panokset ei kuitenkaan riitä EM-kaavioon niin kannattaako sekään. Ruotsissahan on tuo top doorslammer. Miksi ei täällä? Se varmaan vetäisi yleisöäkin. EM tasolla 6.5 s pro mod on auttamatta liian hidas. Mitä niille tehdään? SM -tasolla (ja pidolla) niillä pärjäisi vielä pitkään.

    Nitropyöriä taitaa olla maassa jo yli 10 kpl. Niistäkin saisi SM-sarjan.

    Telkkarista saa OL:stä kuvan indeksiluokkana. Ainakin kovin huolissaan on oltu "turvallisuusrajan" alittamisesta. Siellä löytyy myös indeksinalittajia.

    Ymmärtääkseni pro/super pro ET:n alkuperäinen tarkoitus on ollut olla "testiluokka" minkä tahansa luokan laitteelle. Sinänsä ok, mutta ei itsetarkoitus.

    Finaalien aikaan oli paljon yleisöä radan toisella laidalla katsomassa driftingiä. Tulevaisuus on "import" turboissa (tai nykyisyys). Jos niille ei ole tarjota kunnon luokkia kiihdyttelystä, niin ne siirtyvät muihin lajeihin. Joko sen potentiaalin hyödyntää tai sitten nukkuu onnensa ohi. Taitaa olla vaan juna jo mennyt. 20 vuotta on ollut aikaa seurata Lehtimäen/Peltolan viitoittamaa tietä, että ei tämä juttu ihan yllättäen ole tullut...

    Rahalla ne pro-ukot saa paikalle ja jonkinnäköiset starttirahat/palkintorahat pitäisi olla kovimmissa luokissa. Vaikka sitten osallistumismaksuja korottamalla...
     
  15. triniemi

    triniemi Gearhead

    Paljonkos pitää korotttaa maksuja että tuut vetäseen vaikka seiskan ajan jollakin vehkeellä?

    Mä oon ymmärtäny, että ne olis kilvanajoluokkia.
     
  16. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Kyllä meitin tiimikin olisi iloinen, jos vaikka ryhmän kolme parasta saisi jonkun pikkupalkinnon, esim. lahjakortin tai rahapalkinnon.

    Tiimeillä olisi varmasti lisää motivaatiota ajaa, kun saisi hyödyllisen palkinnon lämpimän käden ja pokaalin lisäksi.

    Ja TV näkyvyys kaikille ryhmille! Ehdottomasti. Meidän ryhmä sai Motoparkin kisassa näkyvyyttä meitin akselin katkeamisen ansiosta. Muista kisoista ei näkynyt sitten pätkääkään meitin ryhmästä. :poff:

    Ja Kalajoella jopa haastateltiin, mutta ei vaan TV lähetyksessä näkynyt ko. haastattelua. :mad:
     
  17. triniemi

    triniemi Gearhead

    Sen verta samaa mieltä, että SET/PET ja streetluokista vois näyttää joka kisoissa finaalin, ei se nyt oo ku joku 10-20sek per lähtö. SM-luokissa on kovempi osallistumismaksu myös siksi, että sillä pääsee telkkariinkin joskus.
     
  18. shmot

    shmot 1st gear

    Ei mun takia tarvi korottaa. Viitosia noilla projektin koneen palikoilla on vedetty vähän eri kombinaatiossa. Mua kiinnostaa vaan ruuvaaminen ja aika. Muut saa sitten joskus ajella. Mitä sitten oikeesti menee, jos menee ja koska on toinen juttu. Tää on kuitenkin vaan harrastus....
     
  19. jjh82

    jjh82 1st gear

    itse laitoin palautetta neloselle power & speed ohjelman sisällöstä mutta eipä ole tullu mitään vastausta. :mad:

    valitin niille just sitä asiaa ku jokaisessa jaksossa näytetään samoja luokkia ja itseäni kiinnostavaa street b luokkaa ei ole varmaan koskaan näytetty (en tiedä olenko väärässä mutta joku voi oikaista jos on nähnyt).

    haluaisin nimen omaan juuri sitä että eri ryhmiä näytettäisiin tasapuolisestí.
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tohon ei varmasti päästä ikinä mut se tän kauden eka lähetys oli silleen fiksu että siinä sentään näytettiin noiden joka lähetyksessä näytettävien luokkien lisäks kaikista muistakin luokista finaalilähtö ja kerrottiin voittajat.
    Silloin vaikutti että onkos noi muuttunu paremmiks mut ei, se taiskin olla vaan vahinko ja sen kisan kuvaaja tais saada kenkää kun meni silleen niitä kuvaamaan :poff:

    Sittemmin lähetykset palas ruotuun ja muutamat samat laitteet ja kuskit niissä taas vaan patsasteli kerta toisensa jälkeen joka lähetyksessä.
     

Kerro tästä muillekin!