2011 Fiat Ducaton voimansiirto omituisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Fleetline, 4.2.2014.

  1. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Mun toisessa duuniautossa on erikoinen ongelma,johon ei tahdo löytää vastausta edes merkkikorjaamolta. Ensimmäisen kerran huomasin tän kun autolla oli ajettu reilu 30tkm nyt mittarissa 70tkm vika ei oikeastaan ole tullut pahemmaksi eikä paremmaksikaan. Tämä ilmenee vitos tai kutosvaihteella kun kierroksia on noin 2000 siitä kun painaa kaasua kierrokset nousevat kun kytkin luistaisi. Kierrokset nousevat kolmen tonniin nopeasti jonka jälkeen tulee pito kierrokset laskevat 2tonniin ja nopeus lisääntyyn ja pito säilyy vaikka painaisi kaasua kuinka. Jos toistaa tän jonkun ajan päästä niin taas sama ilmiö. Eihän kytkin tolleen voi luistaa tai jos luistaisi niin luulisi että kilometrien tuplaantuessa vika olisi pahentunut jopa koko kytkin pettänyt.
    Onko kellään vastaanvanlaisia kokemuksia tai ajatusta mistä on kysymys
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Onko kaksoismassavauhtipyörällä??
     
  3. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    Naapurin ducatoss kytkin meni ja 1, 5 kk kytkimen aihdon jälkeen lopetti toiminnan kokonaan. Sen jälkeen oli pajalla 5 vkoa. Olivat ihmetelleet kytkintä ja löysivät vihdoin sen syöttöongelman, joka vaivasi pari vuotta...
     
  4. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    voi olla jossain vuosimalleissa käsittääkseni ollut? voisko oireilla näin?
     
  5. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Ja tällä autolla ei ole edes vedetty traileria kuin nimeksi. Edellisellä Boxerilla tuli ajettua noin sata tuhatta josta varmaan ainakin puolet vedetty 2500-3000 kuormaa. Eikä mitään oireita ja kerrankin kun joutui peruttamaan ylämäkeen pihalle -60 Fordin country sedan kyydissä niin kytkin joutui niin koville että voimasavun jälkeen meno pysähtyi. Ja jäähtymisen jälkeen ei tullut mitään ongelmia kytkimen kanssa..
     
  6. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kompataan.. Vahva epäilys vauhtipyörän suuntaan.. Tuollain heitteli omassa audissakin,kierrokset nousee ,vauhti ei. Tarvii niinkuin houkutella vauhti. :rotfl: Eikä nuo nykykytkärit ole kestostaan muutenkaan kuuluja. Liian isolla pykälällä ajo tappaa nopsaan.
     
  7. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Tollasen löysin kun googlesi, oireet ihan samanlaiset kun mulla. Kysy Tuulilasin Ketosen palstalta:

    Minulla on Fiat Ducato-alustainen matkailuauto jossa on 3,0 kone, n. 160 hv ja 400 Nm vääntöä. Kaikin puolin mahtava mylly ja sopii asuntoautoon loistavasti. Yksi kummallisuus vain on. Kytkin luistaa ajoittain. Sen huomaa vain kierroslukumittarin neulan heilahduksesta ja ilmenee kuutosvaihteella kun äkkiä polkaisee kaasun pohjaan. Nopeutta pitää olla silloin n. 100 km/h jolloin moottori on parhaalla vääntöalueella. Tämä ilmiö poistui välillä n. 15 tkm ajaksi ja palasi taas. Fiatin huolto tuntee ilmiön mutta ei tiedä siihen syytä ja sanovat että jos kytkimen avaa, ei siitä mitään vikaa löydy. Muutoin kytkin toimii moitteetta. Viime keväänä kun vähän upposin autolla jouduin revittämään sitä niin että kytkin haisi niin luistoilmiö loppui siihen. Pitäisikö nytkin polttaa kytkintä karheammaksi? Autolla on ajettu 60 tkm. Onko moottorissa vain liikaa vääntöä suhteessa kytkimeen vai voiko ilmiö selittyä kaksoismassavauhtipyörästä? En usko että kytkimeen valuu stefasta öljyä koska kone on aivan kuiva altapäinkin. Vai onko tässä "automaattisulake" estämässä liian väännön särkemästä voimansiirtoa. Voimaa koneessa todella tuntuu olevan. Josku olen lukenut juttuja että dieseleitä kun on lastutettu niin kytkin alkaa luistamaan.

    Tapio Ketonen:

    Silloinhan kytkin luistaa, jos moottorista saatava vääntömomentti ylittää kytkimen pitokyvyn, ja lastuttamalla eli käytännössä syöttöä ja ahtopainetta lisäämällä sitä momenttia tulee lisää.

    Mutta ilmiö on kyllä aika erikoinen. Ennen kaikkea on yllättävää, että luisto katosi, kun kytkintä luistatettiin niin, että se kuumeni. Tuo kyllä viittaisi johonkin vieraaseen aineeseen kitkapinnoilla, mutta yleensä jos kytkin alkaa luistaa, luisto ei itsekseen tai kuormittamalla lopu, tavallisesti se vain lisääntyy.

    Kaksimassavauhtipyörä ei luistata kytkintä sen enempää kuin tavallinenkaan. Sen yleisin häiriö on kolina ja ravistus, kun vauhtipyörän osien välillä olevat jouset löystyvät liiaksi.

    Kytkimen luistamisen suurin haitta on luiston kasvaminen niin suureksi, että eteneminen loppuu lopulta kokonaan. Eipä kai tuossa ole muuta tehtävissä kuin odotella, alkaako tuollaisia oireita ilmetä. Sitä ennen tuskin kannattaa kytkintä ryhtyä avaamaan.
     
  8. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Mielenkiintoinen ongelma, tuollaista ei ole omalle kohdalle sattunut, vaikka Ducatojen ongelmien parissa painin päivittäin.
    Millä koneella Fleetlinen auto on? 3,0JTD on kaksoismassapyörä, 2,3JTD kiinteällä.

    3-litraisen kytkinlevyyn ovat keksineet laittaa muoviosia keskiöön, niiden hajoaminen on tuonut mukanaan melko monipuolisia "ominaisuuksia" ennenkuin matkanteko on loppunut.

    Jos auto on 2,3JTD, on siihen saatavana "heavy duty" vauhtipyörä/kytkinpaketti, joka taisi tulla vakioksi 2011 loppupuolella.

    Yhdestä tuon ikäisestä löytyi kytkimen asennustyökalu sieltä asetelman välistä, oli jäänyt tehtaalla sinne. Autolla oli ajettu jo kymmeniä tuhansia, ennenkuin levy meni sopivaan väliin, kytkin pääsi luistamaan ja peli oli selvä samantien.
     
  9. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Toi on rekattu joulukuussa -11 ja muistaaksi tehdastilausauto. Ja kone 2.3
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Koitas ens kerralla kun se lähtee luistamaan, näpäytät kytkintä että hieman irrottaa. Palaako samaan kierroslukuun luistamaan?
     
  11. Velari

    Velari 1st gear

    Hienoa, kun löytyi vertaistukea...

    Mulla on Ducato 160 Multijet 3,0 160hv vm-08 alustana matkailuautossa. Tuota täsmälleen samaa ongelmaa alkoi esiintymään viime kesänä (2014) ja autolla ajettu vasta vaivaiset 40.000km. Ylämäessä kutosvaihteella kierrokset nousivat, mutta nopeus ei.

    Koitin sitten kotiin päästyäni vanhaa kytkintestauskikkaa, eli nelonen päälle, jarru pohjaan, ja varovainen, hidas kytkimennosto hennolla kaasulla. Ei lähtenyt liikkeelle, eikä kierrokset nousseet, vaikka kaasua antoi enemmänkin, vaan kone sammui, kuten terveellä kytkimellä pitäisi tapahtuakkin. Eli kyllähän se kytkin tuntuisi pitävän.

    Joskus alkukesinä vuosia sitten jouduin vähän sudituttamaan, kun olimme juuttumaisillamme merenrantahiekkaan. Kytkin täristi silloin jo heti uutena tiukemmin käytettäessä. Mitään luistoon viittaavaa ei aiempina kesinä kuitenkaan ilmennyt.

    Eli onkohan kukaan saanut mitään tolkkua tähän "ominaisuuteen"? Uskaltaako tollasella vehkeellä enää lähteä pidemmille ulkomaanreissuille? Onko kytkin paskana, vai onko kyseessä joku vauhtipyörävika. Kun ei viittis kallista kykimenaukaisuakaan lähteä teettämään. Suattaapi pikkasen maksaa?
     
  12. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Nyt mun Ducatolla on ajettu 83tkm ja tää *vika* hävisi jossain reilu 75tkm:n kohdalla. Nyt kytkin ja koko muukin auto aivan loistavasti
     
  13. Velari

    Velari 1st gear

    Kiitos tiedosta. Eli henkimaaliman juttuja siis.
    Pari seuraavaa kesää menee kotimaanmatkailussa lasten ehdoilla, joten pitääpä seurailla tilanteen kehitystä.
    Mitähän mahdollinen kytkinlevyjen, tai koko asetelman vaihto mahtaa ikinä maksaa tollaseen vehkeeseen?
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Osat viitisen sataa, työhön 5-10 tuntia, riippuu paikasta paljonko tuntiveloitus.
     

Kerro tästä muillekin!