2018 hyväksyttyjen Museoajoneuvojen ikä- ja merkkijaukama

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja tinareki, 4.3.2019.

  1. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Selailen tässä SAHK:n lehden "Automobiili" numeroa 1/2019, ilmeistyi viime viikolla.

    Lehdessä oli lyhyt tilasto/juttu viime vuonna hyväksytyistä museoajoneuvoista.
    Yhteensä 1281 kpl, joista 1036 kpl henkilöautoja.

    Kenellekkään ei tule yllätyksenä, että 1920-lukuisia oli kokonaismäärästä alle 1%.
    Ei myöskään "pitäisi" tulla yllätyksenä, että 80-lukuisia oli yli puolet kaikista...
    Silti mielestäni kovin polarisoitunut, kun ottaa huomioon, että 80-lukuiset kattoivat ainoastaan 8-vuotta, vuodet 1980-87 (muut vuosikymmenet täysiä). Kopioin tähän prosentijaumat;
    20-luku 0,70%
    30-luku 1,17%
    40-luku 0,39%
    50-luku 5,93%
    60-luku 17,88%
    70-luku 19,91%
    80-luku 53,94%

    Merkkien kolmen kärki olivat;
    M-B 158 kpl
    Volvo 95 kpl
    Ford 91 kpl

    Kaikki nykyisin myytävät saksalaismerkit sekä ruotsalaiset Saab ja Volvo löytyvät 20 suosituimpien listalta.
    Myöskin 60-luvulla hengissä olleet GM-merkit, lukuunottamatta Oldsmobile sekä kolme MoPar merkkiä löytyvät "yleisten" listalta. Sen sijaan FoMoCo:sta vain päämerkki Ford, esim. Lincoln ja Mercury puuttuvat.
    Englantilaisista merkeistä 20-top listalla on ainoastaan Jaguar.

    Tuossa ikäjakaumassa minua hieman yllätti 40-lukuisten mitätön määrä. Toki voidaan ajatella tuon jakauman peilaavan Suomalaista autoiluhistoriaa mainiosti - Eihän tänne 40-luvulla tuotu henkilöautoja juuri lainkaan ja sodassa tuhoutui lähes kaikki vuosikymmenen alussa tuodut. Silti luulin uustuonnin virkistävän enemmänkin 40-lukuisten laivastoa. No ei ainakaan MA-tilastoissa.
    Kiva havaita, että 60-lukuisia sentään on hyväksytty noinkin paljon, liki 18% kaikista.

    Tarkoitus oli vain raportoida asia - ei ottaa kantaa mihinkään suuntaan tyylin "hyvä/paha". Tuohon viimeiseen kappaleeseen pääsi silti hieman ajatelmaa ja ehkä mielipidettäkin. Syitä jakaumaan painottumisiin on mielenkiintoista spekuloida. Sana on vapaa.
     
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Autojen tuotanto oli ympäri maailman 40-luvulla aika pientä, henkilöautojen osalta käytännössä puolet vuosikymmenestä seisokissa.
     
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Sota ja pulavuodet niisti aika tehokkaasti nuo ensimmäisten vuosikymmenten laitteet peräkärryvärkeiksi ja erilaisiksi tarvekaluiksi.
    Sitten tuli tuontisääntely ja pisteverot yms.
    Vasta 80-luvulla alkoi tulla jonkinlaista järkeä touhuun.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja sota- aikana tehtiin kaikkea muuta, paitsi henkilöautoja, eikä silloin tullut mieleen esitellä uusia malleja :)
     
    maxvo2 tykkää tästä.
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    80-luvun pelit on myös helposti hankittavia/säilyviä suhteessa vanhempiin. Kauaahan niitä ei edes museoautoksi vielä ole saanut.


    Vuosikymmen kerrallaan saatavuus, hinta ja kunto menee hankalammaksi
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ja sitten säilyneistäkin moni käyttöautona, esim. se yksi Buickki. Muoks: ;)
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Vanhemmat on jo suurelta osin museoitu. '87:sta ei ennen viime vuotta ensimmäistäkään, eli paotutunutta museointitarvetta oli olemassa.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    veikkaan myös tätä, aika paljon on tollasia autoja talleissa odottamassa musointia.
     
  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Heräs yhtäkkiä ajatus ton oman kutos Camaron(-88) museoinnista.
    Ei vaatisi hirveitä ponnistuksia, kun on säilynyt jokseekin täysin räpeltämättömässä kunnossa.. Enemmänkin peruskunnostusta vaatisi.

    Autona vaan sen verran vähän kiinnostusta herättävä, että jäisi sitten väkisinkin perheeseen.
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Haittaakse?
     
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ainut että 80-luvun autot ei kovin himottavia ole, puhuttiin jenkeistä, japseista tai euroista. 90-luvulta alkaa taas jo löytyä ainaki itteä enempi kiinnostavia, 80-luku on itelle ihan kuollutta.

    Tämä ei siis tarkoita sitä että niissä vikaa olisi, hieno homma että niistäkin tykätään, meinaan paras asia harrastukselle on laaja diversiteetti, ei kukaan jaksa kattoa niitä tusinaa mustangia, r/t challengeria kymmenessä autossa.
     
  12. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Pertti K:n kuvasta tuli mieleen yheskyytluku. Kuunnellanpas tästä.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  13. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Sanopa se..
    Se ei oo omastakaan mielestä kiinnostava. Enemmän sellanen järkevä kehonsiirtoväline.
     
  14. mjm2

    mjm2 3rd gear

    Eiköhän osalla 80-luvun auton museoijista ole pelkkä veronkierto mielessä. Jos pihalta löytyy valmiiksi nätti vaimon kauppakassi, niin laitetaan se museokilpiin ja ajot jatkuu samaan malliin halvemmalla. Kukaan ei sitä tiedä ajatko vuodessa 30 vaiko 365pv. No, eiköhän tähänkin tule muutos kun laitetaan seurantalaitteet autoon.
     
  15. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Aika pieni prosentti "veronkiertäjiä" ...veikkaan.
    Jos kuka on käynyt SAHK:n ma-tarkastajille näyttämässä autoaan, ymmärtää varmasti mitä tarkoitan. Toki poikkeuksiakin voi olla, mutta yleensä ottaen tarkastajat ovat tarkkoja ja vaatimukset nousevat, mitä uudemmasta autosta on kyse. "Hyvä käytetty" ei mene yleensä läpi seulasta. Jos jollakulla sattuu olemaan ihan "pakasta vedetty" 80-lukuinen, onko pelkkä vakuutusmaksu ja vuosivero riittävä kannuste ajaa se loppuun ympärivuotisena käyttiksenä?
    Jos joku ajelee kesäajonsa ma:lla, niin minun puolestani ei ole syytä kateuteen.
    Omilla harrasteautoilla ei tule koskaan yli 20 pvää/vuosi ajopäiviä - olen ihan merkinnyt muistiin joskus. Jos sulla on 2-4 autoa liikenteessä ja pidät 4 vkoa lomaa kesällä, niin yllättävän vähän tulee ajopäiviä ajalla vapusta syyskuulle per auto... Viime kesänä vanhimmalle autolle kertyi hulppeat 4 pvää, jolloin poistuttiin tontilta valtion tielle!

    Tämä ketju kiertyy nyt tiiviisti 80-lukuisten ympärille. Ei se mitään, jos ne eniten yleisöä kiinnostavat.
    Huomatkaa, että nuo aloitusviestin luvut ovat kalenterivuoden 2018 aikana tarkastettuja "uusia" ma.
    Minua siis ihmetytti 40-lukuisten pieni määrä verrattuna 30- ja 50-lukuisiin.
    50-lukuisia miltei 6% kaikista viime vuonna hyväksytyistä ja 30-lukuisiakin 1,7%.
    40-lukuisia ainoastaan 0,39%, - 10-20-lukuisiakin sentään 0,70%, melkein tuplat 40-kymppisiin vrt...
    40-lukuiset ovat kuitenkin ajettavuudeltaan ihan yhtä hyviä kuin 50-lukuiset. 20-lukuiset vaativat melkoista harrastuneisuutta jo pelkkään ajamiseen.
     
    Jussi289 ja Karpov tykkäävät tästä.
  16. matti R

    matti R 3rd gear

    Museoautollahan saa käydä kaupassa vaikka joka päivä kun ottaa normaalin liikennevakuutuksen.
     
    Karpov tykkää tästä.
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ysärikotterot jo niin halpoja, että tuskin monikaan tosiaan veronkiertomielessä pitää kasarimuseoautoa käytössä
     
  18. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Olis kiva nähdä tilasto kaikista museoleimassa olevista ajoneuvoista. Tottakai joka vuosi tulee tuoreempia enemmän, kun ne vanhat autot ovat jo kauan sitten museoitu.
    Kuinkahan monta 40-luvun autoa tuotiin Suomeen viime vuonna?
     

Kerro tästä muillekin!