2020 drag race kausi

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja supo, 1.1.2020.

  1. GS

    GS Gearhead

    No Prepin True Street autoissa voi olla mikä tahansa katulaillinen rengastus joka löytyy otteesta tai/ja kilpailun järjestäjä ilmoittaa maksimikoon.
    Eli jos saat laillisesti ajettua ko.rengastuksella kisapaikalle, se käy myös kisaan.
    Small & Big Tire ajetaan slikseillä. Small Tire maksimissaan 29" x 10.5”.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  2. nixxon

    nixxon 3rd gear


    Älä p...e ihan tosi?????
    Heti torppasit ekan kaverin kun ilmoitautui
     
  3. Vermilion

    Vermilion 3rd gear



    Dragracing tulevaisuus ks kohta 19.00min=>
     
    jknR ja Mikkis tykkäävät tästä.
  4. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Hyvä Jaska
    Sittenhän ei kulu yhtään liimaa
    Ja fhra talous nousuun ja osallistuminen halpenee.
     
  5. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Eikö liima olllu syy että Alastarokin suljettiin?
     
  6. Heja Sverige! 62 ilmoittautunutta Kauhavan kisaan. Ihan varmasti päättävät että kisa ajetaan, joten kaffeet termariin ja kököttämään eristyksiin johonkin katsomoista. Ainakin lipputuloja tulee järjestävälle taholle kun lupaan ostaa lipun 1 tai 2 päivälle.

    Nyt vain yhditelemään luokkia että tulee vähän reilumpia eliminaattorikaavioita. Kaikki virivirimopot voi ajaa samassa (nitro, methanol, funny..), autoissa sama homma, yhteen ryhmään kasaan porukkaa ettei ole mitään 2-4auton ryhmiä. 8n kaavio pitäisi olla minimivaatimus.

    Nyt voi hyvällä mielellä lähteä katsomaan kilpailua ja toivotaan että lipputuloista tulee puuttuva raha kattamaan kaikki kulut. livestreamistakin voisi olla joku nimellinen 5e maksu.
    Juniorien maksuista jäi n. 3500e saatavaa kun heidän vanhemmat pääsee kuin koira veräjästä 150e maksulla per kisaaja. Tuohon summaan saa myydä aika perkeleen monta pääsylippua.
     
  7. GS

    GS Gearhead

    Eihän streetin ajattaminen pelkästään pelasta fyyraa, vaikka ne kisat ajettaisiinkin ns.”alhaisen kulurakenteen” baanoilla.
    Se on kyllä yksi askel kestävään kehitykseen ja liimat saadaan latuun niille luokille jotka sen tarvitsevat, saadakseen aitoa kilpailua aikaiseksi.

    Muistan kun jenkeissä käytiin reilu 10-vuotta sitten kiivasta keskustelua siitä että preppaamattomat ladut ja 1/8-mile tappaa koko lajin, kun tällaisella konseptilla voidaan ajella vain 200hv:lla katuautoilla. Ketään ei kuulemma kiinnosta, vaikka kisat saataisiin näin järjestettyä laduilla joissa ympäristömääräykset kieltävät liimojen levitykset ja kisan järjestäminen on nopeaa ja halpaa. Ei vain toimi?
    No, kuinka kävi? No Prep räjäytti pankin ja on tällä hetkellä se maailmanlaajuinen Drag Racingin muoto jonka ympärillä kaikki tapahtuu.
    Niillä preppaamattomilla laduilla tänä päivänä ajelee joka viikko kisoja 3000-4000hv:n autot ja yleisön mielenkiinto lajia kohtaan vain kasvaa ja kasvaa.

    No Prep EI OLE koko Drag Racing, vaan paluuta juurille.
    Paluu sinne mistä koko laji aikoinaan lähti, ilman puhelinluettelon vahvuisia sääntökirjoja, ilman täydellisiä pito-olosuhteita ja ennen kaikkea rakkaudesta lajiin tuotuna 2000-luvulle.
    No Prep katkaisee kehityskulun jossa Drag Race halutaan museoida ja kehityskulun jossa ”jarruttaminen” on lajin ”hienouksia”.
    No Prep ei kuitenkaan ole liimaradoilta pois, vaan tarjoaa kanavan ruohonjuuritasolta kilpailijamäärän kasvulle myös sille puolelle.
    Onkin perin kummallista huomata että näinkin kustannustehokasta tapaa tarjota kanava koko kentän lajikasvulle, ollaan ampumassa alas ja kokonaan ilman muita ratkaisuvaihtoehtoja.

    No Prep on ennen kaikkea moderni 2000-luvun somelaji, joka pyrkii tekemään lajista mahdollisimman näkyvää isoille massoille ja visuaalista ennen kaikkea kaikille niille jotka lajin näkevät sinisen ruudun kautta.
    Markkinointi luo mahdollisuuden kilpailuille, ei päinvastoin.
    Fanikulttuurin luominen on ensisijaisen tärkeää ja sen vuoksi tiimien tunnetuksi tekeminen ennen kuin ajetaan yhtäkään kisaa on yksi lajin prioriteetti.
    Tiimien somenäkyvyys ja lajia seuraavien mahdollisuus sitä kautta suoraan kontaktiin on tärkeää, jotta lajiin kohdistettu mielenkiinto syvenee ja ”ottaa pois kaikilta muilta vaihtoehdoilta”.
    No Prepin kattojärjestö valvoo toimintaa ja ennen kaikkea markkinointia/lajinäkyvyyttä, muu vastuu jaetaan alueellisille tulosvastuullisille toimijoille.
    Suomessa tämä tarkoittaa minimissään neljän eri alueen jakoa, joka samalla tarkoittaa sitä että päätöksenteko omalla alueella tapahtuu omin ehdoin. Näin ei synny vastakkainasettelua ja sitä kautta lajia jarruttavaa muutosvastaisuutta siitä että ....”hesalaiset päättää meidän tekemisistä”....jne.
    Kilpailijoille pitää saada syntymään alueellinen ”me henki”, joka taas ruokkii lajin ja autojen kehittymistä (halutaan olla aina pikkuisen nopeampia joukkueen puolesta).

    Suuri yleisö myös löytää tällöin sen ”oman joukkueensa” ja sitoutumisen ja sitä kautta aktiivisen lajin seuraamisen aste kohoaa.
    Lajiin saadaan myös tätä kautta vastakkainasettelua joka toimii motivaattorina kilpailulle ”suomen nopeimmista”.
    Näin saadaan lajista enemmän joukkuelaji, vain ”kivan pitämisestä” ja omia ennätyksiä sahaavasta yksilölajista.
    Ketäpä kiinnostaisi esim.jääkiekko tai jalkapallo mikäli joukkueita ei olisi olemassakaan, vaan kaikki pelaisivat samanväristä paitaa ilman alueellista/maakohtaista statusta ja pelaajat olisivat nimettömiä?
    Tänä päivänä lajin tunnetuksi tekeminen lähtee aina ensisijaisesti yksilöiden tunnetuksi tekemisestä. Tämä on No Prepin ensisijainen tehtävä, ei ajattaminen preppaamattomalla radalla.
    Lajin tunnettavuus kun saavuttaa tietyn tason, pääomavirtojen kulkusuunta kääntyy ja kaikki muu hoituu itsestään.

    Meillähän on jo nyt olemassa hyvin pitkälle kaikki elementit olemassa, mutta ne on sirpaloitu ero toimijoiden kesken niin, että niistä on noussut barrikadeja lajin sisälle.
    Tämä on täysin tarpeetonta ja ennen kaikkea vahingollista koko lajille.
     
    Muokattu: 15.7.2020
  8. Jza

    Jza Gearhead

    No kuule, en tiedä sinusta mutta itse en seuraa lätkää enkä futista. En voi nimittäin sietää joukkuelajeja, niin miksi drag racingista välttämättä halutaan moinen vääntää? Ei nyrkkeilymatsissakaan ketään kiinnosta se pyyhkeenheiluttaja siellä kehän ulkopuolella, vaan pelataan mies miestä vastaan. Rinnastankin lajin kamppailulajeihin. Toki tiimin osuus on kuitenkin äärettömän suuri, en mä sitä sano. Niinhän se oli entisajan turnajaisissakin.

    Mutta itse kun istun katsomossa, niin ei mua kiinnosta kuin se kuskin ja auton yhteistyö. Tämä nyt on vaan minun mielipide, mutta mielestäni mennään metsään jos aletaan lajista tekemään hajutonta ja mautonta tositv:tä.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Väärin oivallettu/luettu.
    Tarkoitin ja puhuin nimenomaan ko.lajista organisaationäkökulmasta, eli siitä minkalaisilla perustuksille laji rakentuu.
    On myös niin että nyt sekoitat yksilösuorituksen ja organisaatiomallin, vaikka kumpikaan ei mitenkään sulje toisiaan pois.
    No Prep on edelleen yksilölaji...yksilöjen suoritusten laji, eikä se että edustat hallinnollisesti jotakin ilmansuuntaa/hallintoaluetta suomessa, ole sinun tai kenenkään muun yksilösuorituksesta mitään pois.
    On kuitenkin niin että vaikka sinun suhtautumisesi joukkuelajeihin onkin negatiivinen, suuren yleisön ja yhteistyökumppaneiden mielestä se pääsääntöisesti on kuitenkin positiivinen.
    Se nyrkkeilymatsin pyyhkeenheiluttaja korreloituu kuitenkin kilpailijan taustavoimiin, ei suinkaan lajiin mielikuvatasolla.
    On paljon helpompi hakea yhteistyökumppaneita ja lajissa toimijoita omalta alueelta, kuin valtakunnallisesti ja mm.tämä on yksi monista positiivisista asioista tässä alueajattelussa.
    No Prepissä jos missä korostuu ”ilman jarruttelua ja tarkkuusajoa” juurikin tuo auton ja kuskin yhteistyö. Pito olosuhteet kun ikinä ei ole optimit ja pito-olosuhteet kun lisäksi muuttuvat koko ajan kisan edetessä, kuskin/tiimin ja auton välinen yhteistyö.
    Tehokkain auto ei näissä skaboissa ole automaattisesti voittaja, eikä vain tehoa lisäämällä tässä lajissa saavuteta yhtään mitään.

    Onko sinun mielestä No Prep oikeasti ”hajutonta ja mautonta tosi TV:tä??”
    Kuitenkin sen maailmanlaajuisen valtavan suosion salaisuutena maailmalla on juuri se että tästä lajista poistetaan kokonaan se ”hajuttomuus ja mauttomuus” ja sen vuoksi lajista on tullut myös Tosi-TV kelpoinen laji?
    Oikeasti, laji suomessa ei kasva juuri sen vuoksi että siitä on tullut suurelle yleisölle ja vakavasti otettaville markkinoinnille täysin hajutonta ja mautonta, siis myymätöntä ja tämän vuoksi siitä ei ole myöskään tosi-TV:hen.
     
  10. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Eikös videolla sanottu että vähintään 100 ilmoittautujaa? Mistä nyt tuulee? Takinkääntöäkö harrastetaan?
     
  11. En minä tiedä, mutta uskon että ajavat vaikka on joku 60-80 ajajaa. Usko vain, yhtäkkiä kelpaakin kisa järjestää vaikka ei sitä summaa tule kasaan mitä piti tull FHRA:n laskukaavalla.
     
  12. jule69

    jule69 3rd gear

    Missäs tätä no preppiä ajetahan.oikeenko liimaamattomalla ja kumittamattomalla pikitiellä vai fyyran kisojen jälkehen liimatulla ja kumitetulla kiihrytyspaanalla
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Ihan missä tahansa suljetulla alueella(jos puhutaan nimenomaan No Prepistä, eikä kadulla ajettavasta Street Outlawista).
    Oleellista on se että radalle ei tehdä kisan aikana mitään muuta kuin että rasvaukset siivotaan.
    Eli pyritään ”kadunomaisiin olosuhteisiin” jossa pito-olosuhteet muuttuvat kisan aikana.
    Mikään yksittäinen taso pidossa tai ”pitämättömyydessä” ei ole No Prepin idea.
    Eli kisa voidaan hyvinkin ajaa päivä aiemmin olleella natikkakuntoisella radalla.
    Pito tällöin muuttuu kisan edetessä huonompaan suuntaan, kun taas neitseelliseltä alustalta kisaan lähdettäessä pito ainakin yleensä kisan edetessä paranee. Kuljettajien/tiimien pitää hallita kummatkin olosuhteet ja osata auton tehon/tehontuotto ja alustan säätäminen todella hyvin.


    ...ja kyllä, No Prepissä ajetaan kaikilla muilla alustoilla paitsi jäällä, hiekkatiellä ja vesisateessa, eli ajetaan myös liimaamattomalla kumittamattomalla ”pikitiellä”. Olosuhteet on aina kaikille samat. Tämä avaa mahdollisuuden järjestää halvalla kisoja lähes missä tahansa missä yleensäkkin saa ajaa.
    Oleellista ei ole se kuinka monessa sekunnissa pääset pisteestä a, pisteeseen b, vaan että pääset nopeammin kuin vierestä lähtevä, tyyli ja tehot ovat vapaat.
    Tällöin kyse on siis paljon muustakin kuin vain tehosta tai moottoriin sijoitetuista pääomista. Eli pito ja sen muuttuminen toimii No Prepissä ”tasoittajana”, ei puhelinluettelon vahvuinen sääntökirja.
    Tässä palataan siis siihen samaan ja yksinkertaiseen perusideaan mistä Drag Racing syntyi 30-luvulla, mutta kalusto vain on päivitetty 2000-luvulle.
     
    Muokattu: 15.7.2020
    xarper tykkää tästä.
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Mitä noita No Prep-kisoja tullut katsottua TV:sta, niin systeemissä on minusta hienoa juuri se ettei tuijoteta johonkin aikaan, vaan ensimmäisenä maalissa on se voittaja kuten drag racing:n alkuaikoinakin oli.
    Aikahan saadaan haluttaessa sivutuotteena, mutta se muuttuu ajettavan radan ja olosuhteiden mukaan, eikä sillä ole oikeastaan edes mitään merkitystä.
    Lisäksi tapa että ajoparit arvotaan aina kierrosten alussa, eikä eletä jonkin kaavion mukaan on myös lajille piristävä juttu.
    Sitä en tiedä arvotaanko parit kaikissa No Prep-kisoissa, mutta ainakin noissa on arvottu mitä TV:sta on tullut.
    Jos näitä kisoja aletaan joskus ajamaan myös täällä edes jossakin muodossa, niin mieluusti lähden kyllä katsomaan.
     
    GS ja xarper tykkäävät tästä.
  15. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Näin katsojan/entisen/tulevan streetman kuljettajan mielestä aika kaukana ollaan realiteeteista. WCSC vastaa lähinnä siihen tarpeesen mitä kentältä kuuluu. FHRA:n touhu on sitten hiukan vieraantunut siitä mitä yleisö odottaa. Lajin muutosta kuvaa ehkä sekin, että `90-luvulla kalustoa hinattiin kisoihin laina-Hiacella ja trailerilla, mutta kehitys on kulkenut bussien kautta kuljetusrekkoihin. Eli jo ihan katsojan silmin näki Alastarolla senkin. että oheiskulut ovat kasvaneet ihan pirusti.

    Vanhaan hyvään aikaan taisi parhaimmilla olla ihan hyviäkin sponssidiilejä. Nyt ne taitavat olla Sisu-askin luokkaa? Mitenkään nimiä esiin nostamatta, niin aikoinaan FHRA:n johdossa olevia pidettiin "isoina rosvoina". Tosin silloin lajilla meni hyvin. Eli pitäisikö taas saada kunnon koijarit ohjaksiin, että homma lähtisi nousuun ?!

    En tiedä olenko ymmärtänyt kuulemaani väärin, mutta Alastaron suhteen Tupala olisi joutunut joka tapauksessa tekemään ne vaaditut muutokset?! Eli sen puolesta homma voisi jatkua? Mikäli FHRA on nyt sitoutunut Kauhavalle, niin olisiko edes Street-kisat mahdottomat järjestää Alastarossa? Luulisi raha kelpaavan kuitenkin Tupalallekin. Street-puolella ainakin se, ettei Finnavian kentillä saisi ajaa kuin 1/8 kisoja on mielestäni iso puute. Sen verran vanhan kansan harrastaja olen, ettei muu kuin 1/4 mailin aika kiinnosta.

    Se ettei nyt olemassa olevien luokkien kilpailijatkaan lähde mukaan on todella huono tilanne. Sääntöjuttuja on todellakin syytä tarkistaa sen mukaan millaista kalustoa Suomesta löytyy, eikä sen mukaan jos vaikka joku ruotsalainen tulisi ajamaan.

    Sama pätee kyllä noihin No Prep haaveiluihin. Blacklist on varmaan lähinnä tuota Suomessa. En usko että heistäkään ketään on valtaviksi somejulkkiksiksi noussut tai että vetäisivät varikolla nimmmareita pakaraan yhtenään. Amerikan tosi-tv on ihan oma juttunsa, eikä voi odottaa että Suomessa samaan kulttuuriin päädyttäissin. On maamme köyhä ja siksi jää, eikä korona-kurimus ainakaan taloutta nosta eli ihan helvetin utopististisia ovat ajatukset 3000-4000 heppaisista street kilpureista Suomessa some-yleisön hurratessa ja fanittaessa. Kyllä ne lähtökohdat pitää luoda sen mukaan, millaista kalustoa löytyy.

    Eikä kyllä FHRA:n kisoissa sekään yleisöä kosiskele, että Briggs &Strattoninit ovat radalla parhaaseen aikaan. Lähin tuntuma kun noihin laitteisiin on nurmikkoa leikatessa...
     
    chyevelle ja SG 448 tykkäävät tästä.
  16. GS

    GS Gearhead

    Tämä kummallinen ja hieman naivikin mantra siitä että meillä toimii ihan eri asiat kuin jenkeissä, on kehityksen suurin jarru ja ”ankeuttaja”.
    Sitä voidaan käyttää kuten natsi tai rasistikorttia lähes jokaisessa kehityskeskustelussa, kun puhutaan suomalaisen Drag Racingin tulevaisuudesta, kehittämisestä ja pään pinnalle nostamisessa?
    "Maamme on köyhä”....siis verrattuna mihin? ”Amerikan tosi-TV on ihan oma juttunsa”....verrattuna mihin? jne,jne?

    USA:ssa No Prep on ennen kaikkea paljon muuta kuin Discoveryn tai jonkin muun tuottamien tosi-tv sarjojen kilpailua/laji.
    No Prep on nykyisin synonyymi kaikelle Street kisaamiselle ja ihan pikkukylien 1/8-mile radoilta isoimmille Texasin näyttämöille ja ihan kaikkea siltä väliltä.
    On selvää että volyymit kokonaisuuksina on suomessa ihan erilaiset kuin jenkeissä, mutta ei jenkeissäkään kaikki No Prep ole vain ”No Prep Kings” tosi-TV sarjan tapahtumia, vaan satoja skaboja ympäri jenkkejä ajetaan paljon pienemmissä...ja sanotaanko maanläheisimmissä olosuhteissa.
    No Prep konsepti ei ole yhtä kuin Tosi-TV, vaan No Prepin konseptin on nimenomaan luoda tuote josta media, some ja yhteistyökumppanit ovat kiinnostuneita.
    Tosi-TV on seuraus, ei syy.

    No Prepin perusidea toimii 100% varmuudella tämän päivän suomessa, mutta se on varmaa että ilmaisia aterioita ei ole tarjolla tässäkään, vaan töitä pitää tehdä.
    Se on päivän selvää että täällä ei koskaan tulla pääsemään 100-200-tuhannen taalan palkintopotteihin per kisa, mutta ei ole tarkoituskaan.
    Meillehän on voitto jo se jos lajin media ja somenäkyvyys pääsee jatkuvalle kasvu-uralle, lajiin virtaa sen näkyvyyden myötä mainoseuroja, kisat ovat kilpailijoille joko ilmaisia tai ”omavastuun hintaisia” ja lajia seuraavien määrä pääsee kunnolla kasvamaan.

    On perin helppo esittää negatiivista palautetta No Prepin konseptin mahdollisuuksista jos samalla keskusteluun ei tuoda yhtäkään omaa ehdotusta siitä miten nykytilannetta muutoin voitaisiin parantaa ja lajille oikeasti luoda realistinen tulevaisuus?
    ”Kaikki on paskaa, paitsi kusi”...luki erään Pirkanmaalaisen baarin miesten vessan seinässä parikymmentä vuotta sitten ja täytyy myötää että tämä filosofi/filosofia kuvaa suomalaista mielenlaatua silloin kun uutta luomalla pitäisi luoda parempaa uutta?
    Aina löytyy tekosyy sille miksi asioille ei voi tehdä jotain ennen kuin laiva kokonaan uppoaa.
    Muualla toimiviksi todetut asiat/keinot ”ei vain sovellu meille”...ikäänkuin suomi eläisi jotakin ihan omaa rinnakkaistodellisuutta suhteessa kaikkialle muualle.
    Nykyinen digitoitunut maailma toimii loppujen lopuksi hyvin samankaltaisin lainalaisuuksin ja periaattein. Tämä tarkoittaa sitä että se mikä toimii jossain muualla, toimii myös kaikkialla muualla, kun hieman sovelletaan ja sovitetaan.
    Markkinoinnin perusperiaatteet nykyisessä somemaalmassa ei tunne lainkaan rajoja, joten kaikki paskapuhe siitä että lajin someen vienti ja sitä kautta markkinointi ei toimi suomessa, vaikka se toimii kaikkialla muualla. Sehän toimii 100% varmuudella jos se vain laitetaan toimimaan.

    Ok, ymmärrän että jopa suurin osa lajin harrastajistakaan ei ole suomessa lainkaan perillä siitä mitä on 2000-luvulle tuotu Drag Race/No Prep, joten näitä todella typerryttävän naivejakin kommentteja on pakko ymmärtää, onhan esittäjällä niihin kuitenkin aina oikeus.
    Tämä vain tarkoittaa sitä että vielä pitää sukeltaa ja ajaa laji sellaiseen nurkkaan, että tyhminkin tajuaa että ilman uutta, tämä oli tässä.
    Meillä henkilökohtaisesti ei vielä ole mikään tulenpalava kiire mihinkään, vaan tätä keinoa jolla tehdään sama asia aina uudelleen ja uudelleen, odottaen erilaista tulosta...on jopa aika viihdyttävä seurata.
     
  17. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Ajetaanko tätä no preppiä jo 2020? Jos ei, niin palautetaan tämä ketju oikealle raiteelle. Olis kiva käydä kisoissa tänäkin vuonna.
     
    Mikkis tykkää tästä.
  18. GS

    GS Gearhead

    Juuri näin, eli ei ajeta suomessa.
    No Prep keskustelulle on oma topik, joten jos kysymyksiä tulee, niin minun puolesta jatkuu oikeassa topikissa.
     
  19. salakazi

    salakazi 2nd gear

    GS tykkää tästä.
  20. GS

    GS Gearhead

    Jos näin tosiaan olisi, se olisi fyyralta paras veto pariin vuosikymmeneen.
    Ok, pelkkä ajattaminen on vasta ensiaskel, mutta oikea sellainen ja herättäisi aika ison hypen lajin ympärille. Se aiheuttaisi meillekkin ensi talveksi paljon unettomia öitä että kaikki laitteet saataisiin ladulle...ja TIEDÄN, että aika monelle muullekkin joka nyt odottelee sitä parempaa tulevaisuutta.
     

Kerro tästä muillekin!