21-pulttinen lätyskä ja muuta kysymystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja jzl, 20.6.2005.

  1. jzl

    jzl 1st gear

    Mulla tommosen purkaminen meneillään, ja ongelmana on että männät on jumissa. No tämän takia mm. kamppari ei nouse irti vaikka kaikki laakeripukit on irti koska ne hirttävät sopivasti ristikkäin p**rkl :mad: . No kysymys kuuluu, kuinka männät voisi irroittaa??? kannattaako mäntiä säästää?? mitä muita mäntiä sinne saa sopimaan??. No lohkokin on halki aika pahasti, jotta semmostakin saa tarjota.

    Sitten 1937 fordin rungon boxaus. Kun siinä rungos menee niinkuin kaksi runkoa päällekkäin niin boxaanko ne vaan sinne umpeen, vai kannattaako tämä toinen runko poistaa näiltä osuuksilta, jossa ne ovat päällekkäin kun rungon boxaa???

    http://www.saunalahti.fi/~jzl/ford37.html

    siitä linkistä saa pällistellä, täytyy pistää lisää kuvia sitä mukaa kun ehtii.
    tarkoitus on tehdä mieto hotrod ilman choppausta ja neliovisena, mutta sopivasti koria ja alustaa dropattuna, että saadaan tyylikäs mattamusta matala kulkuneuvo. :D
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Hienoa että vielä aloitetaan kunnon projekteja! Onnea rakentamiseen!
    Kysymyksistä omat mielipiteeni: 1. Ei kannata irrottaa mäntiä haljenneesta lohkosta, uusia saa kyllä ja lohkojakin löytynee. 2. Jos päällekkäiset levyt on hyvässä kunnossa niin ei tartte poistaa, eli boksaus vaan.

    Kangista voi tehdä ritsoja ja ampua tarkkuutta...

    [​IMG]
     
  3. jzl

    jzl 1st gear

    Onko kellään tietoa kuinka lätyskästä venttiilit otetaan irti??? tai muuten oma kohtaista kokemusta lätyskän venojen irroittamisesta??? 8)
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  5. pequli

    pequli Gearhead

    Venttiilit irtoavat, kun tehtävää varten valmistetulla haarukalla kiskot ohjurien puolikkaita alaspäin niin pitkälle, että saat hevosenkenkätyyppisen lukituksen kiskottua pois, jonka jälkeen vena, ohjuri, jousi ja retaineri nousevat yläkautta pois kuin itsestään.
    Näin siis teoriassa. Polttopillillä vaan käytännössä venan pää poikki...
     
  6. lake ender

    lake ender Gearhead

    mä tein lattiksesta tollasen vastaavan kun kuvassa ja hyvin toimi. Sitä haarukkapäätä joutu vaan vähän aikaa viilailemaan ,että sai sopivanlaisen. Taas päti sanonta: "itse tein ja säästin" (tällä kertaa ei edes hajonnut mitään...)
     
  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  8. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Mulla on ainaki 5:ssä lättiksessä toi venttiilijumi. Oikeestaan ongelmana on toi hevosenkenkäsokka tuolla ohjurin alapäässä. Tahtoo purkaa ehjänä!!! eikai auta, ku vielä liottaa ja liottaa.... :odroll:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voi kuules poijat mikä keksintö tehtiin veljen kans tuon lättiksen venttiilin irroittamisessa!! 8) Nyt puli-song ja muutkin saavat hevosenkenkä sokan irti ilman että venan katkaisee.

    Ensiksi tein semmosen haarukan itse, niin lake enderkin. no sillä sain venttiilijousen ja sen jousen ns. retaineri sokan sieltä venan päästä pois. Mutta eihän sillä työkalulla saanut ohjuria hievahtamaankaan alaspäin lohkon nokkaakseli kammioon päin, että olisin saanut hevosen kenkä sokan pois.

    Niinpä isoveli keksi putken palan. Tämä putken pala on noin ulkomitaltaan 20-22mm putkea (ohjurin ulkohalkaisija on 25mm) joka on minimissään 10mm sisältä. putki on 38mm pitkä ja siinä on kylkeen ajettu 10mm viilto että se saadaan venttiilin varren ympärille yläkautta. eli siis kannen puolelta. Tämä edellyttää että venttiilin jousi on otettu pois ja venttiili liikutettu maksimiin yläasentoon. (kysessä siis mushroom head venttiilit)

    Putki sinne siis väliin ja koputat vasaralla venttiiliä alaspäin ja kas ohjuri tulee alaspäin sinne nokka-akseli kammioon. valitettavasti 38mm putkessa ei vara riitä vaan tarvitaan sen jälkeen kun ollaan saatu ohjuri liikkeelle myös 12mm halkaistu mutteri, joka laitetaan putken päälle jatkoksi ja kas ohjurit tipahtavat irti hevoskenkäsokkineen päivineen. Kaikki osat jäivät vielä ehjiksi. Ja eikun lättiksiä purkamaan :rotfl:
     
  11. jzl

    jzl 1st gear

    Niin ja suuressa innostuksessani unohdin kirjautua, eli edellinen viesti menee mun piikkiin :D
     
  12. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Ei kuulosta yhtää pöljältä!!! 8) Kiitos tästä vinkistä - ei taida OD ollakkaa aina jonninjoutavaa jauhantaa? :rotfl: :rotfl:
     
  13. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Sokea kana löytää jyvän ja OD:lla on asiaa!!! :rotfl: :rotfl:
     
  14. pequli

    pequli Gearhead

    Nerokas oivallus! Tuota täytyy kokeilla yhteen purkamattomaan lohkoon.
     

Kerro tästä muillekin!