225 jakaja, with or without vacuum

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Batmobile, 10.5.2012.

  1. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Tossa suunnittelin jakajaa tilaavani, mutta jäin ihmettelemänä, että tilaanko vacuumilla olevan vai ilman. Nykyisessä se on, mutta letku ei ole paikallaan kun pelaa syystä tai toisesta paremmin ilman sitä. Hintaeroa on kuitenkin kymppitolkulla rockautolla. Pelaisinko varman päälle, ja tilaisin tuon vacuumimallin, kun sen letkun saa sitten tarvittaessa paikalleen? Sytytys on kärjetön.

    Toisena kysymyksenä; millä nimellä mahtanee kulkua englanniksi se boxi, missä lukee Electronic Ingnition? Sellaisenkin haluisin uuden, vaan en löydä rockautolta...
     
  2. fxsts

    fxsts Double Gearhead

  3. F-body

    F-body Gearhead

    Toimiva alipaine-ennakko laskee ainakin kulutusta, jos ei ole kovin kutiteltu mylly.
     
  4. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Ihan vakio se on. Kulutus onki ollu viime aikoina siinä 15-20 hujakoilla, mutta varmaan johtuu siitä että on "kengurupensaa", eli auto hyppii ja pomppii tuon sytkän takia. Tilaanpa vacuumilla sitte varmuuden vuoks.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mulle ei ole koskaan valjennut että miksi tuo alipaine-ennakko usein jätetään pois käytöstä vakiomoottoreillakin. Sehän aikaistaa sytytystennakkoa ajettaessa laihalla seoksella kevyellä kaasulla ja matalilla kierroksilla. Kovilla kierroksilla keskipakoennakko hoitaa homman. Välikierroksilla moottorissa on sekä alipaine-ennakkoa ja keskipakoennakkoa. Tämä on eduksi laihalla seoksella niin että palaminen ehtii tapahtua kunnolla.

    Jos alipaine-ennakko otetaan ported vacuum -piiristä niin että sitä ei ole tyhjäkäynnissä, auttaa pienentämään tyhjäkäyntipäästöjä mutta tyhjäkäynti saattaa olla parempi jos alipaine-ennakko on silloin jo mukana. Riippu tilanteesta.

    Ai se mahdollinen nakutus väännöllä? Se johtuu käsittääkseni liian laihasta seoksesta tai väärästä sytysennakosta (alipaine+keskipakoennakko).
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Ehkä sen pois jättö tuo "racefiilistä" ja mielikuvituksellista performanssia kun on yksi "laite" vähemmän mikä voisi vaikuttaa saasteisiin tai bensankulutukseen?
     
  7. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Mun dartista otettiin pois käytöstä päsätetesterin kanssa uutta kaasaria testaillessa. Toimi kuulemma paremmin kun letku ei ollu paikallaan.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Alipainesäädin on tärkee tosiaan taloudellisuutta ajatellen. Monesti se on jätetty pois/letku irti kun tasakaasulla alkaa nypyttää, joka taas johtuu monesti väsäshtäneistä keskipakosäätimestä, joka johtaa siihen että kokonaisennakkoo tulee liikaa ->nypyttää tai aivastelee.
    Alipainesäätimellä jakaja siis ehdottomasti, ja panostus myös keskipakosäätimen passaukseen koneellesi sopivaksi, vakioon voi löytyä oikeat tehtaan arvotkin mitä keskipakosäätimen/alipainesäätimen tulee antaa milläkin kierroksilla....
    Kyllä sanoisin että Dartilla kuuluu päästä tuonne 12-13l kulutuksiin, mutta se edellyttää sen että noi säätimet on kondiksessa.
     
  9. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Jos tapahtuu tuota nykimistä tasakaasulla, niin pääsiskö helepoimmalla kun koko jakajan vaihtasin jo uuteen? Ei kaksisia maksa nimittäin.

    Tuolla pääsi muute ennen 11 litran sekakulutkseen, maantiellä ysin pintaan sillonko vielä pelasi.
     
  10. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Uudemmissa jakajissa alipainekelloa pystyy säätämään (ennakkoa) kuusiokolo ruuvarilla, työnnetään siitä letkukaran reiästä sisään ja pyöritellään.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Niin, tarkoitin että kannattaa panostaa siihen säätämiseen senverran että passailee ton keskipakosäätimen ja alipainesäätimet moottorillesi sopivaksi, oli jakaja sit uus tai vanha. Joissain tapauksissa voi tietty pelata suoraan paketista uus, mutta voi joutua kyllä piteleenkin.
     

Kerro tästä muillekin!