225 kaasari

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jsp, 12.9.2015.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Poistin bowl ventin tulppauksen. Laitoin tilalle n. 10 cm letkunpätkän, joka osoittaa ajosuuntaan nähden takaviistoon. Ei siinä letkussa varmaan mitään järkeä ole, mutta mitään pikkuista racefiltteria kun ei löytynyt edes lvi-tarvikkeista.

    En tohtinut vielä käynnistää, kun moottori on niin kauniin kiteisen huurteen peitossa...joten, mitä muutoksia tai parannuksia slantin performanceen tuo bowl ventin toimiminen tuo?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Tyhjäkäyntiin vaikuttaa minkä vaikuttaa. Joskus opettelin autoilun saloja 76 Coronetin kanssa. Taas kerran kävi miten sattui. Tosta letkusta löytyi parannus. Siis letku irti ja kävi kunnolla. Oli hiilikannun pohjassa joku filtteri ja se oli tukossa. Teki alipainetta kohokammioon eikä saanut sen takia sopivasti bensaa.
     
  3. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kyllä vain pitäisi silloin aueta. Onkohan se jousta lämmittävä vastus savunnut. Anna sille sähköä ja katso lämpeneekö.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Kyllä se ryyppy lähtee pois päältä, ainakin katsastuksessa heinäkuussa teki noin, kun säädettiin seos kohdalleen. Ja viimeksi oli ryyppyläppä pystyssä eli auki, kun otin ilmanputsarin pois. Pitää tarkistaa vielä. Olin tuolla aiemmin epäselvä: kun choke modulator oli "oikein" kytketty, eli abiko kummassakin nastassa, ei ryyppy auennut.

    Pitäisi laittaa kuvia, tämä Kalevalan kirjoittaminen kaasuttimen elämästä ei anna täsmällistä tietoa.
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Nyt pitää kehua OD:n koko slanttivertaistukiryhmää: käynnistin slanttivanin. Ensin sai vähän auttaa kaasulla, jotta kävi joutokäyntiä. Sammutin. Nautin ykkösoluen (koska en tupakoi, en voinut vetästä miettimisnorttia). Käynnistin uudestaan, slantti kävi kuten olen aina kuvitellut Amerikanmoottorin käyvän, lämpömittarin neula ei noussut vielä, mutta tyhjäkäynti oli efiluokkaa. Suoritin kuuden metrin koeajon edetakas ja totesin hyväksi. Tästä on hyvä jatkaa.

    Siis kiitos taas kaikille tietoa jakaneille. Kyllä autoharratsus on kivaa näin myöhemmälläkin iällä ja heikkotehoisemmilla ajokeilla.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Päivittelyä: Otin Slanttivanin liikenteeseen ja toimii hyvin: pysyy "välilämpöisenäkin" hyvin käynnissä ja tyhjäkäynnissäkin on ns. voimaa (sen mitä 100 hp suorassakuudessa voi olla).

    Palkitsevaa on kahden ja puolen vuoden harrastaminen. Kerrassaan mainiosta projektiostoksesta tulee toimiva laite.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Nyt on vajaa kuukausi ajeltu slanttivanilla talviunien jälkeen. Aina paranee, sillä tuon bowl ventin tulppauksen poisto auttoi paljon ylämäkikiihtyvyyteen ja siihen välilämpötyhjäkäyntiin. (saksaksi Die Warmlaufphase).

    Kyllä, luitte oikein, Dodge Ram Van B250 suoralla kuutosella, omamassa 2000+ kg, kiihtyy ylämäkeen.

    On se hassua, kun on lukenut veekasia ja kuunnellut isojen poikien juttuja aiheesta pitää olla veekasi, niin uskoin melkein itsekin ettei siitä kutosenlutkusta mihinkään ole. Mutta toimiva slantti on oikein oiva peli.
     
    FuryIII '71 ja wilburi tykkäävät tästä.
  8. sectoid

    sectoid Gearhead

    Slant/Super Six on hieno moottori. Itse kuulen kuittauksia aina niiltä tyypeiltä, joilla ei ole edes kunnollista autoa itsellään. "Kyllä siellä V8 pitää olla." Ei siinä mitään, kyllä minä V8 moottorin mielelläni ottaisin, mutta suoralla kutosella mennään sen jälkeen kun Dodge on korjattu.

    Pitäisi teettää kaasuttimen säätö jossain. Moottoriin on vaihdettu imusarja sekä pakosarja paremmin hengittäviin. Jos painaa kaasun pohjaan, niin moottori alkaa ensin ravistaa ja sen jälkeen meinaa sammua. Liian laiha seos? Osakaasulla kulkee nätisti. Myös kickdown puuttuu, ja se taisi aiheuttaa osaltaan vaihdelaatikon hajoamisen. Kutosen julma vääntö ja taajamanopeus ei ole hyvä yhdistelmä.
     
    KajS tykkää tästä.
  9. KajS

    KajS Gearhead

    "Suurasiantuntijana" vastaan: joko liian laiha seos tai sitten bensapinnat alhaiset. Tai sitten tuo puuttuva korvausilma, mikä mun tapauksessa vähän hankaloitti, muttei riittävästi. Ajoin vaan ja jännitin, sammuuko jo postilaatikolle vai myöhemmin liikennevaloissa. Riippuu kaasuttimesta, mutta nuo perus yksi ja kaksikurkkuiset taviskaasarit säätää melkein korvakuulolta, kunhan perussäädöt "siellä kaasuttimessa sisällä" on oikein.

    Joku oikea asiantuntija kertoo sitten tarkemmin, että sun kaasuttimen kuutiojalat ei riitä ruokkimaan paremmin hengittävää konetta.

    Tuosta TorqueFliten kickdownin välttämättömyydestä olen maininnut joskus jossain vaihteistotopiikissa. Vipuvälitteisen kickdownin säätö on helppo ja sen on ehdottomasti toimittava. Mullakin toimii se "part-throttle-kickdown", paremmin tässä vm '71 lootassa slanttivanissa kuin efidodgessa ja A500:ssa.
     
  10. sectoid

    sectoid Gearhead

    Jokin vaijeriviritys siihen kickdowniin pitää kehitellä. Alkuperäinen tanko ei sovi enää paikalleen. Montako senttiä sen vivun pitää maksimissaan liikkua? Pitää yrittää etsiä tietoa jostain. Varalaatikko on ostettu jo valmiiksi, mutta se kickdown pitää laittaa kuntoon ennen kuin enempää ajelee. Paljon on Dartissa tekemistä, enkä valitettavasti pysty autolle itse paljoa tekemään. (Auto on kaverin ja mun yhteinen harrasteauto, joka korjataan kaverin isän autokorjaamolla. Varsinainen tuottava työ menee ymmärrettävästi aina etusijalle.)

    Jos kaikki menee hyvin, niin musta kostaja pääsee tienpäälle tämän kesän aikana.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Noihin edellämainittuihin kysymyksiin kun saadaan vastaukset, niin raati alkaa säätää slanttia kohdalleen.

    Vähän ootee, kun kyse on V6-moottorista: Poika soitti pari kesää sitten aamuseiskalta, että saako kyydin, '76 Granada ei liiku mihinkään, nyykähtää kun polkaisee. Syyllinen oli kiihdytyspumpun käyttövivun vikaantuminen siinä Motorcraft-kaasarissa joka on Weber ja oikeesti Holley.
     
  13. sectoid

    sectoid Gearhead

    Imusarja on tämä. http://www.shop.cliffordperformance.net/68-Mopar-225-Intake-Manifold-45-4500WH.htm

    Pakosarja on tämä http://www.shop.cliffordperformance.net/Mopar-225-High-Starter-Dual-68-Headers-55-0010.htm

    Tai sitten tämä, en muista kumpi. http://www.shop.cliffordperformance.net/MOPAR-225-Headers-Low-Starter-55-0020.htm

    Kaasuttimelle tai moottorille ei ole tehty vielä mitään muuta. Imusarjan/pakosarjan tiiviste ei tahdo kestää. Nyt on tarkoitus asentaa kuparinen tiiviste kun autoa korjataan. Jospa se sitten kestäisi. Kaasuttimen merkkiä tai mallia en valitettavasti muista. En löytänyt uudempia kuvia nyt nopeasti. Täällä muutama rupinen kuva.

    https://get.google.com/albumarchive.../AF1QipML7T7fGReyhj12X4LSh_rmGe35rpwF0sNSscz_
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Sun koko ongelman ydin voi olla tuo imusarjan/pakosarjan tiiviste. Jo ihan tavis imu- ja pakosarjan kanssa oikea kiristys on tarkkaa puuhaa. Momentit on aika hentoiset ja kiristysjärjestys tarkka. Tavisyhdistelmissä tehdään usein se virhe, että imu- ja pakosarja vedetään yhteen ja tiukkaan enisn ja sitten koko paketti koneeseen (ei siis koske sun tapausta). Oikeampi tapa on antaa pakosarjan "roikkua" ja ne pultit kiristetään vasta kun imu- ja pakosarjatiivisteen puoli on kiristetty oikein kanteen.

    Noissa sun vehkeissä on varmaan tullut oikeat momentit mukana? Niitä kannattaa uskoa eikä vedellä kireemmälle.

    Mun slanttivani oli ostettaessa juurikin polttanut imu- ja pakosarjatiivisteen: ykköspytyn kohdalla oli "lyhyt EGR-kierto". Paukkui ja possahteli eikä kiihtynyt mihinkään, bensaa meni varmaan 30 l/100 km (kaikki ne 100 km mitä sillä rikkinäisellä tiivisteellä ajettiin).

    Tuosta kaasarista en sano mitään, ei oo sama Carter BBD kun mulla. Kuten kaikissa, kaasarin tiiviys imusarjaan on tärkeää. Noissa löystyy ne mutterit, joten hyvän tiivisteen lisäksi kierrelukitetta pinnapultteihin.

    Hienon valoisa konehuone. Vanissa kaasari on pimeemmässä kohdassa.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Vuotava pakosarjan tiiviste ei tee kuin ääni ja mahdollisen häkämyrkytysongelman, pikkuisen laipasta vuotava imusarjan tiiviste saattaa mielummin tyhjäkäynnin tienoille ongelmaa, joku pytty putoaa pois pelistä. Sarjat riittäisivät reippaampaankin slanttiin, tuo moottori on selvästi kaasuttimen koolla rajoitettu. Mulla on sama imari, joskin lämmittämätön ja kierrosaluetta riittää 50% yli vakion.

    Onhan sytytyskamat jo katsottu kuntoon? Ei tarvitse olla muuta kuin loppuun ajetut tuplat tai joku sen sortin vika ja kyllä on ongelmia täyskaasuajossa.

    Ja onks sulla ryyppyläppä ihan mihinkään linkittämättä? Sehän menee tietty jossakin tilanteessa silloin kiinni ja rikastaa niin että putkesta pukkaa mustaa - eikä kulje.
     
  16. sectoid

    sectoid Gearhead

    Mun pitää laittaa tänne uudempia kuvia jossain vaiheessa. Ryyppyläppä on nykyään vaijerikäyttöinen, ja konehuone muutenkin paljon siistimpi kuin kuvissa. Sytytyspuoli pitää tarkistaa, ja katsella korvaavia kaasuttimia.
     
  17. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kaasuttimena näkyis olevan holley 2280. Pikkukaseissa ja slanteissa ollut vaihtoehtona carter bbd.lle. Omat kokemukset mallista on ollut myönteisiä. Kyllähän tuo riittää siihen mitä nyt slantti järkevästi voimaa tuottaa. Imu pakosarjan tiiviste ensiksi vaihtoon. Siitä se alkaa hahmottumaan.
    Noissa peltisarjoissa on nähty sellaista että laipat on erivahvuiset kuin imusarjassa.
    Sitä saa korjattua täyttämällä laippaa tai niitä prikkoja siten että asettuu suorempaan.
     
    KajS tykkää tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Minulla on tiivisteenä Australialaisalkuperää oleva tiiviste joka on ainakin tuplapaksu alkuperäiseen verratuna. Vaikka setti on samaa tyyppiä kuin sulla, että imu ja pakosarjat eivät ole kiinni toisissaan ja pakopuoli vielä 2 irto-osaa niin paketti toimii eikä vuoda. Noissa sun satseissa voi olla sen verran isot aukot ettei jää joltakin sivulta ihan millimetriluokkaa kannasta tiivisteeseen. Se palaa helposti. Noi mainitut aussitiivisteet on mitoitettu porttausvarat huomioiden.

    318 kaasari on parempi kuin supersixin koska on "silminnähden" suurempi. Mut kun tuossa on jo hengitys muuten kunnossa niin vielä isompi kaasutin ja virimpi nokka ja jo tapahtuu. 360 läppärunko tuntuu olevan tarpeeksi iso lievään virislanttiin.

    Vaijerillinen ryyppy? Toimiiko se oikein? Ryyppyläpän pitää päästä kääntyilemään ryypytellessäkin ilmavirran mukana muuten tulee kuvaillut oireet. Ei toki silloin kun ryyppy on asetettu täysin auki mut kylmänä ryypytellessä melko varmasti tekee noita temppuja.
     
    KajS tykkää tästä.
  19. sectoid

    sectoid Gearhead

    Kiitos tiedosta. Tuosta kaasuttimesta ei oikein löydy mitään merkintöjä.

    Ryyppyä ei kesäaikaan edes tarvitse käyttää, kun käynnistyy muutenkin. Vähän aikaa lämmittelykäyttöä niin toimii hyvin. Ryyppyläppä on "varmuuden vuoksi" laitettu vaijerilla ohjattavaksi, koska alkuperäinen systeemi puuttuu.

    Nykyliikenteessä tuolla kutosella pärjää mielestäni riittävän hyvin. Priukset ja Passatit jäävät valoissa, jos tekee mieli härnätä ihmisiä.

    On ollut myös ajatuksena kytkeä PCV-venttiili toimimaan oikein. Nyt siitä lähtee vain letku auton alle. Eikö siinä mene kaasuttimen seokset uusiksi kun tulee ylimääräistä ilmaa? Sen vuoksi ajattelin, että voisi viedä auton johonkin säädettäväksi kun se on muuten kunnossa.
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Ehjän PCV-venttiilin ei pitäisi sotkea kaasarin ilmataloutta. Hajonnut sotkee, kun hyvällä alipaineella tulee kaikki läpi. Ehjä PCV "pistää hanttiin" hyvällä alipaineella ja päästää enemmän läpi huonolla alipaineella. Mulla rikkontunut pcv teki kaasarin säädöstä miltei mahdotonta.

    [​IMG]

    Lisää juttua: http://www.aa1car.com/library/pcv.htm
     

Kerro tästä muillekin!