225 kaasari

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jsp, 12.9.2015.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Jos tulppaa sen PCV:n kokeeksi kaasuttimen puolelta niin saa jotakin selville. Slantit käy melkein millä vaan ja miten vaan paitsi jos katkojan kärjissä menee kärkiväli nollaan. Ja muut sytytyslaiteviat. Supersixin BBD joskus askartelutti kun tukki seosputket kaasarista irtoavalla moskalla mut sekin kuten PCV ja vuodot vaikuttivat lähinnä tyhjäkäyntiin tai sinne kevyen kaasutuksen puolelle.

    Eli on siellä iso vika jos ei kulje!
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Kyllä nää Slantin(kin) kaasarit varmaan pitäisi säätää ammattimaisesti, joten Sectoidin kysymys on aiheellinen, kuka ja missä joku säätäs.

    Mutta laitetaan taas täältä vanhempi vaan ei viisaampi autoharrastaja menee vaikeemman kautta juttua:

    Kun poikani sanoi ACS:stä poistuessa, että käy vähän hassusti, lähdin pohtimaan muutoksia säätöihin. Säädin Carter BBD:n seosruuveja n. 1/4 kierrosta laihemmalle (lähtökohta sisempi 3 ja ulompi 3 1/8 auki) ja nostin Fast Idlea 1/2 kierrosta.

    Lopputulos: Better...sanotaan Snickers-mainoksessakin.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ne myi sulle jossakin kesäbensaa jonka takia sun piti laihentaa. Ah, ei yhtään kaasutinpeliä taloudessamme...
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Varmaan...tää on tätä mun yliharrastamista. Pääasia, että itse luulee tekevänsä "parannuksia".
     
  5. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Tollasia löytyy turun suunnalta.
    Turun kaasutin huolto, ruissalontie 33 puh 02-230 2473
    Testipiste M.Hiiri, hallimestarinkatu 22 kaarina puh 02-243 5585
     
    KajS tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Vanissahan voi ajaa konekoppa auki ja ...
     
    KajS tykkää tästä.
  7. KajS

    KajS Gearhead

    ^:):):)....Keväällä 2015 kadonneen tyhjäkäynnin metsästys alkoi juuri noin: Konekoppa auki, ruuvari käteen ja kylille kurvailemaan. Ei paljon radiota tarvinnut.
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Päivitellääs taas. Se Carter BBD:n Bowl Ventin ilmansaannin korjaaminen muutti slanttivania valtavasti suuntaan The performance utility vehicle.

    Slantti alkoi saada kovin hyvin bensaa. Seka-ajo kulutus jotain huimat 17 l/100 km.

    No, merkonoomin aivoillani päättelemään ja tein seuraavat muutokset: seosruuveja lähelle korjaussarjan arvoja eli sisempi 2 1/2 kierrosta auki ja ulompi 2 5/8. Jo ACS-keikan jälkeen olin nostanut fast idlea puoli kierrosta.

    Nyt on ajettu muutama tankkausväli (mukaanlukien Oripää-RoadTrip) ja kulutus on alle 15 l/100 km. Vielä hienompaa on se, että päivän seisseen auton voi ajaa liikennevaloihin seisomaan tyhjäkäynnillä ilman, että se sammuu. Ei ollut vielä viime kesänä tuollainen. Nyt alkaa tämä raadolla autoilu olla tosi kivaa.
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Vähän kaipaisi talvisäätövinkkejä Carter BBD:hen. Kuten yllä kehuin, kyllä slanttivani käynnistyy, kiihtyy ja kulkee. Mutta kylmällä kelillä urbaaniolosuhteissa lämpimäksi ajaminen on tylsää; kolmansissa liikennevaloissa meinaa sammua.

    Normiaamuna kun lähden maalta; käyntiin ja maantielle. Sata lasissa ripeästi ja kulkua piisaa ja tyhjäkäynti ok jo muutaman km ajon jälkeen.

    Seuraavaa on arvatenkin "pielessä" talviajoa ajatellen:

    1) Ei imuilman esilämmitystä, vaan Bauhausin 10 cm läpimittaisesta liesituuletinhaitariputkesta tehty cold air intake.

    2) Sytytysennakon alipaineletku menee suoraan jakajalta kaasariin. Ei siis sen sinisen vekottimen kautta, joka sijaitsee moottorin etupäässä ja antaa luvan alipaineelle moottorin lämmettyä. En ole testannut tuon laitteen toimimattomuutta, se on ollut ohitettuna niin kauan, kun slanttivani on mulla ollut. Siis sytytys liian aikaisella kylmällä koneella?

    3) Säädetty korvakuulolta; sekä sytytys että kaasari. Seosruuvit auki tuo yllä mainittu sisempi 2 ja 1/2 ja ulompi 2 ja 5/8 kierrosta. Fast idle "hyvä"; ei huuda eikä sammu, slow idle: ei potkaise kun laittaa vaihteen läpimänä päälle. Sytytys säädetty malliin ensin myöhäiselle, kunnes meinaa sammua, sitten aikaiselle, kunnes käy hyvin. Jos laittaa liian aikaiselle, ei käy "hyvin".

    Viime perjantaina kokeilin lämpimälle koneelle 1/4 kierrosta rikkaampaa seosta. Ei parannusta. Ja päästöistä viime katsastuksessa hienosti läpi; ois kelvannu pre-kataslysaattorikauden parhaimmistoon.

    Tämä on eka "talvi" slanttivanille. Hienosti on pärjätty. Toistaiseksi kylmin startti -15C. Tuo välilämpöjuttu askarruttaa, pitäiskö viedä ammattilaiselle? Mutta mitä jos sitten slanttivani ei olekaan enää seudun nopein rantasauna?
     
    Muokattu: 4.2.2018
  10. grantorino

    grantorino 3rd gear

    Kannattais laittaa tuo imuilman esilämmitys kuntoon, ei siinä tuskin mikään muu ole pielessä.
    Oletko huomannut lämpömittarista, kun termostaatti aukeaa niin käynti jotenkin paranee tai rauhoittuu.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Hyvä vinkki. Lämpömittari "elää omaa elämäänsä". Käyttökelpoinen skaala kun on kahden alimman viivan välissä (318 mittaristo ja jälkiasennusslantti). Silti lämpenee ihan hyvin; tyhjäkäynti paranee jo ennen kun viisari on noussut alaviivan yli. Sisään tuleva ilma on -15 C:ssäkin aika pian +60C (mittasin Valittujen Palojen paistomittari työnnettynä kabiinin ilmasuuttimeen).

    Imuilman esilämmitys vaatisi toisen ilmanputsarin. Nykyinen on joku pickupin Arizona-malli; yksi rööri sojottaa etuoikealle, ei mahdu vasemmalle. Eikä ilmanohjauspeltejä tms. ole pakosarjan yhteydessä.

    Testataan Kustom Kulture Show-reissulla toiminnallisuutta. Jos päästään Stadiin ja takas, jatkan polkemista:D
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ääni tälle.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Rakas slanttikeskustelu, minäkin haluan pistää lusikan soppaan. Earlyissähän ei ollut mitään imuilman esilämmitystä lainkaan, vaan semmoinen suhiseva peltirasia putsarina. Sen aikuisiin autoihin laitettiin pahvia tai muuta vastaavaa maskiin jotta konehuone pysyisi paremmin lämpimänä.

    Se ei ole ihan kelvoton teko nykyäänkään se ajoviiman hillintä kun on tolkku messissä. Juniori pistää meidän 1,2 litran Poloon vm 2004 pahvia tms materiaalia jotta kone yleensä pysyisi käyntilämpötilan alueella. Toimii. Saa kesäkelin konekoppaan!

    Miljuunaan kertaan kerrottu, mut kerron silti. Kerran HML etelään lumimyrskystä Klaukkalan kohdalla nopeutta laskiessani - koko matka ohituskaistalla - sinne kun kerran itsensä ajoi niin lumivallista ei ollut takaisin paluuta - eipäs vauhti laskenutkaan. Piti mennä Keimolan Nesteelle niin että otin avaimella ramppiin mennessä voiman slantista pois. Mikäs sen oli kaasupäälle jumittanut? No se, että BBD kokonaisuudessaan oli jääkuoren sisällä ja siksi vivut jumissa. Syyläriin satanut lumi suli vedeksi ja vesi jäätyi puolestaan kaasuttimen päälle. Ei ollut kameraa messissä, olis ollu kuvan väärti sekä kaasari että ilme. Sehän suli siinä odotellessa ja eikun kovaa ajoa taas. Ei auta pensan seassa jäänesto jos jää tulee kaasarin ulkopintaan.
     
    KajS ja MJF tykkäävät tästä.
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Yhden vielä unohdin: Se metallimokkula venttiilikopan kyljessä, jonka kautta sähkö menee ryyppyläpän bimetallijouseen, joka on siellä pakosarjan päällä. (Ja sieltä tanko työntää ryyppyläppää pois päältä).

    Tuo mokkula pitäisi olla kans joku bimetal, mutta se ei johtanut sähköä milloinkaan. Siis ryyppy oli liikaa päällä. Ohitin sen, eli virta menee heti virrat kytkettyä lämmittämään bimetallijousta. Näin ollen päättelisin, että slanttivanissa on aika pieni "time frame" sen lämpimäksi ajamisessa.

    Edelleen, autohan toimii hyvin, kunhan pääsee viiidensiin liikennevaloihin, ne kolmannet on pahimmat:eek: tai sitten slanttivani on countryversio, kun maalta lähtiessä toimii hyvin.
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Tuolla toisaalla Kylmäkäynnistysongelma-topiikissa https://www.overdrive.fi/forum/threads/kymaekaeynnistys-ongelma.307687/ kirjoiteltiin auton tyhjäkäyttämisestä käynnistyksen jälkeen 1-2 minuuttia. Mulla on varmaan väärä taktiikka, kun käynnistän, polkaisen, keppi N:lle muutamaksi sekunniksi kunnes ö-paineet nousee. Sitten vaihde päälle ja baanalle. Pitäisikö siis kanssaihmisten ja bensamyyjän iloksi polkea slanttia paikallaan pari minuuttia??
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    En mä käyttelis jos se suostuu heti palvelukseen.

    Joskus junnuna kun tuli väsymystä juhlien jälkeen mentyä Valiantin takapenkille kompensoimaan, niin slantti sai käydä lämmönlähteenä joutavaa aina aamuun saakka. Pikkuisen oli olevinaan tukkoinen ajon aluksi muttei se muuten mitenkään tuntunut kärsineen moisesta paikallaan käymisestä.
     
    kinpin tykkää tästä.
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Onko kukaan tehnyt toimivaa käsiryyppyä Carter BBD-kaasuttimeen?
     
  18. grantorino

    grantorino 3rd gear

    En ole kuullut kenenkään onnistuneen tekemään täydellisen toimintakuntoista käsiryyppyä, toki vaijerilla saa läppää säädeltyä mutta ei se vaan oikein hyvin muuten toimi. Automaattiryyppy vaan kuntoon.
    Saiko muuten ammattiauttaja slanttivanin toimimaan?
     
    jariha tykkää tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Mä oon tehnyt 360-2bbl mopariin mut sama toimii muissakin, kun ymmärtää, miten sen pitää toimis. Jätin pakosarjalämmitteisen ryyppykoneiston kasiin paikalleen paitsi että se bimetallijousen kiinteä pää oli irroitettu, muokattu sekä kierrettävissä ryyppyvaijerimekanismina.

    Ryyppyvipu kojelaudassa toimi siten että liikkeen toinen ääripää oli ”automaattiryyppy” ja toinen ”ei ryyppyä ollenkaan”. Rouva ajeli automaattiasennolla ja mä saatoin ottaa ryypyn poiskin päältä jos siltä tuntui.

    Sopu säilyi, auto ei sammuillut rouvan ajosss ja ollaan edelleen kimpassa melkein 40 vuoden seikkailujen jälkeen!
     
    KajS tykkää tästä.
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Slanttivani oli ammattiauttajalla päivähoidossa kolme viikkoa...sijaisautona lowridemondeo.

    Remontin edetessä todettiin, että ryyppyä hallinnoi intiaanipäällikkö Hiipivä Ryyppy. Siis käynnistyy ja kulkee, ryyppy lähtee pois päältä. Mutta sitten tapahtuu kummia: ryyppyläppä hiipii takaisin asentoon kiinni moottorin lämmettyä. Joten koeluontoisesti päätimme testata elämää ilman ryyppyä. Kuten tiedämme, ei toimi. Slanttivani oli pojalla koeajossa pari päivää ja kuten arvata saattaa, kaupunkiajo lämpenevällä moottorilla oli PITA. Siis takas alkuruutuun.

    Muistin sinun maininneen joskus tuosta ryypynpoistajasta. Pitää keksiä, miten sen tekee vaniin, kun vaijeri joutuu ainakin yhdelle mutkalle...

    Markkinoilla on noita "Electric Choke Kits", mutta nekin on kaikki bimetallijousivirityksiä. Epäilen sellaisen hankkimisen turhaksi. Tuo Ryyppy-Pois-Päältä-Veto Assembly miellyttää enemmän.

    Kiitos kommenteista. Pysykää taajuudella ja antakaa taas vinkkejä. Itseni olen alentanut itseni 2nd Grade Bolt-On-harrastajaksi, kun en saanut tuota pulmaa vielä selätettyä. Keskityn AA-kerhon autoharrastukseen (Siis Alustan tuunaus ja Autostereoiden asennus).
     

Kerro tästä muillekin!