225 kaasari

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jsp, 12.9.2015.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    [​IMG][​IMG]

    Tommonenko se on? Sähköllä lähtee pois päältä ja pitäisi pysyä pois päältä pakosarjan lämmöllä. 76 Coronetissa ei ollut sähkölämppäriä joten se on vielä mulle outo. Mut muuten siis tuommoinen vastaava. Osiksi koko vehje, bimetallin halkiolla oleva keskiaxeli irti tuosta keltaisesta pellistä, muokaten se pidemmäksi ja sille "laakeri" missä kiertyy ja ulkopuolelle "vipu" johon saa vaijerin ytimen ja viereen paikka johon saa vaijerin kuoren. Varttikierroksen verran kiertyväksi tehtävä mekanismi. Tossahan saattaa jopa olla kiertyvä axeli, eli säätö. Se säätö vain nyt vaijerilla sinne hytin puolelle.

    Sun tommonen on väsähtänyt (pyörähtänyt) jotenkin nyt. Se lähtee sähköllä pois mutta sähkön katkaisee joku toimielin (lue : termostaattikytkin) ja sen jälkeen se ei jaksakaan pysyä pois päältä.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Tuollainen vehje sieltä löytyy. Koetin mittailla yleismittarilla: Johtoliittimen ja sen "lämmityskiekuran" (ei siis jousi vaan se paksu rautalanka) vastus 5 ohm. Tuon (slanttivanissa ruosteisen) pellin ja johtoliittimen välillä ei sähköistä yhteyttä. Eli maadoittuuko tuo johto siihen kiekuraan? Pitää vielä valossa mitata, tuleeko tuonne lainkaan sähköä.

    Tänään kyllä edistyin: kytkin ryypyn takaisin toimimaan ja heti lähti jäähtynyt slantti käyntiin. Hyvä. Ja käy ryypyllä OK ja sitten Fast Idle on OK...Mutta slow idlea ei ole. Mikähän mahtoi mennä pieleen kaasutinrempassa?

    Pitää soitella korjaajalle huomenna ja kysellä, ei ole reilua kommentoida netissä löydöksiä konekopan sisältä.
     
  3. grantorino

    grantorino 3rd gear

    Sulla on todennäköisesti kaasarissa oleva pieni alipainekello rikki tai sitten se ei saa alipainetta?, tämä pitää/vetää käydessä koko ajan ryyppyä pois päältä.
    Sitten taas tuo divorced choke thermostat, "lämmityskiekuran", tarkoitus on kylmänä pukata ryyppy päälle ja moottorin käynnistyttyä vähitellen jarruttaa ryypyläpän avautumista kunnes pakosarja on lämmennyt ja ryyppy on kokonaan pois päältä.
    Tuota sähköjohtoa ei ole vanhemmissa malleissa, eikä ole tässäkään välttämätön, liittynee egr systeemiin.
    Koneen lämpöön kierukan toiminta perustuu.
     
    Muokattu: 7.12.2018
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Pitääkin varmistua tuon alipainesäätäjän toiminnasta, kunhan tulee pimeä ja pääsen taas dodgen kimppuun...

    Tuo slow idlen totaali puuttuminen mietityttää. Onkohan mahdollista koota bbd korjaussarjassa mukana tulevilla tiivisteillä niin, että low idle passaget on tukossa? Pitänee testata ruuvaamalla seosruuvit kiinni. Jos silloin käy "yhtä hyvin" lienee kaasutin-pura-ja-kokoa ainoa vaihtoehto.

    Ihan kysymys: mikä olisi korvaava kaasutin bbd:n tilalle? Ei tarvi olla hi-perf.
     
  5. grantorino

    grantorino 3rd gear

    Jos kaasulla polkemalla pysyy käynnissä, niin katso onko tyhjäkäyntiruuvia kierretty tarpeeksi ja kierrä lisää.
     
  6. MJF

    MJF Gearhead

    Paljonko on ruukannut säätöruuvit olla auki että pelaa normaalisti? Tapaus 170 jossa super six bbd, 10:1 ruttua, nokkaa, peltisarjaa ja virikantta. Nyt tällä hetkellä toimii ajossa ihan hyvin, mutta meinaa sammua kun palautuu tyhjäkäynnille. Ruuvit auki nyt 3 kierrosta. Aukasenko lisää vai etsinkö vielä imuvuotoa tai jotain muuta mitä?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Sillai yrittää sammua mut ei kuitenkaan ja lopulta käy kohtuullista joutokäyntiä?

    Jos BBD ei vaan sovellu ränttätäntälle, niin tuohon kohtaanhan voisi tehdä palautushidastuksen. Joko poimii sopivan osan jonkun muun kaasarin kyljestä tai sitten rakentaa omatekemän.

    Mulla oli moinen purkkaviritys 80-luvun 360:ssa sen isomman kakskurkkusen kanssa. Oli tehty jakajan alipainekellosta, metallista ja pöytälampun varren jousesta. Idea oli se, että jos yrittää sammua, alipaineet laskee jolloin jousi voittaa alipainekellon ja työntää kaasuvipua "millin". Toimi se jotenkin. Siinä oli säädöt liikealueelle ja jousen kireydelle ja alipainekellon letkussa oli kuristin, jotta reagoi hillitysti.

    Kuvaa ei ole. Oli filmi liian kallista silloin tommosiin.
     
  8. MJF

    MJF Gearhead

    Joka kerta ei sammu, kierrokset käy siellä 500 nurkilla vähän aikaa ja taas herää tyhjäkäynnille, välillä sammuu kokonaan.
    Koeajellessa tuli mieleen että olit joskus ennenkin maininnut asiasta. Ja siinä miettiessä tuli mieleeni kans että 80-luvun Volkkarin pierupurkissa oli joku vastaava kelloviritys. Ei vaan oo niitäkään tullut säästettyä yhtään että olisi soveltanut semmoisesta.
     
  9. f34

    f34 Gearhead

    Mun buickissa vm.60 on alkuperäisenä vaimennuskello, englanniksi dash pot.
    Ihmettelin, et mikä se on, mutta googlella löytyi selvyys.v
    Googlen kuvahakuun vaikka "dodge dash pot"
     
    Muokattu: 12.1.2020
    MJF tykkää tästä.
  10. Swinger

    Swinger Gearhead

    Vähän Ot, mutta olisiko kenelläkään laittaa kuvaa aspenin ( super six ) konehuoneesta josta näkyisi apulaitteiden kiinnikkeet ? Itsellä about 20v sitten purettu aspeni mitä tässä alkanut kasailemaan mutta vähän on noi kiinnitys raudat yms hakusassa. Kaikki on tallella mutta mennyt tollaiseen miljoona laatikkoon missä kaiken maailman kiinnikkeet sekaisin. Näkisi vähän minkä näköisiä ne on ja miten kiinnittyy moottoriin.
     
  11. MJF

    MJF Gearhead

    https://mattifarm.kuvat.fi/kuvat/Omat/Aspen+-79/

    Saako noista kuvista selvää? Jollain aikataululla tuokin kasautuu tässä alkuvuodesta, otetaan lisää jos tarvii.
     
  12. Swinger

    Swinger Gearhead

    Joo, kyllä noista näki noita tehostajan rautoja, joten apua oli. Mulla on kahta erinlaista laturin kiinnike rautaa, sehän tulee lohkoon ( tai kanteen ) kahteen pinnapulttiin kiinni. Sitten löytyy toi ylärauta missä säätö. Sitten on vielä pari epämääräistä rautaa, mille pitää keksiä paikka tai sitten ne on jostain muusta autosta jäänyt joskus. Muistatko tuleeko sinne laturin alle 2 eri kiinnike rautaa? Ilmeisesti 1 hihna pyörittää kampiakselilta vesipumppua ja laturia ja toinen hihna kampiakselilta ohjaustehostimen pumppua?
     
  13. Onko tästä kuvasta apua:

    [​IMG]
     
  14. MJF

    MJF Gearhead

    Laturin kiinnikerautoja on kahta erilaista. Kaksiosainen pellistä prässäty ja yhteen pultattu ja valurautainen. Hihnat on noin kuin sanoitkin.
     
  15. Swinger

    Swinger Gearhead

    Ei oikein näe miguelosin kuvasta niitä laturin alapuolen kiinnikkeitä. Jääkö sulla mjf dampperissa yksi hihna paikka ylinmääräiseksi? Onkohan mulla sitten se kaksiosainen. Molemmat niistä kahdesta käy siihen moottoriin kiinni, mutta toisesta lähtee alaspäin se rauta missä ( muistaakseni ) oli kaksi kierrettä. Ilmeisesti puola tulee jollain kiinnikkeellä kiinni sinne alas
     
  16. grantorino

    grantorino 3rd gear

    Voi kokeilla lisääkin avata seosruuveja, oletko bensapinnan korkeuden säätänyt kaasuttimessa oikeaksi? Mulla tekee myös yksi tehdas korjattu kaasari tuollaista kylmänä, helposti sammuu risteykseen, pitää vain nopeesti pumpata kaasupoljinta, jottei pääse kone sammumaan. Lämpimänä toimii hyvin.
     
  17. Swinger

    Swinger Gearhead

    Laturin kiinnitys rauta ongelma selvisi. Ohjaustehostimen raudat on vielä ongelma. Katsellut noista Matin kuvista mutta ei ihan päässyt vielä selvyyteen asiasta. Tuntuu että mulla on vanhempaa ja uudempaa rautaa ja joku rauta ehkä puuttuu vielä.. olisiko kenelläkään laittaa kuvia miten noi raudat kuuluisi oikeasti olla. Yhden raudan saa lohkoon kiinni, kaksi erinlaista rautaa on mitkä käy tehostimen hihnapyörän puolelle. Sitten on kolmion muotoinen rauta mikä ei oikein käy mihinkään, ei myöskään pulttijako käy vesipumpun pulttien alle.
     
  18. MJF

    MJF Gearhead

  19. Swinger

    Swinger Gearhead

    Katsoin jo noikin kuvat. Tuntuu että mulla on vanhempaa ja uudempaa kiinnitys rautaa nyt jotenkin sekaisin ja ehkä puuttuu sitten yksi uudemmasta setistq ja yksi vanhemmasta ku ei käy oikein mitenkään
     

Kerro tästä muillekin!