225:n venat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pannupää, 25.6.2003.

  1. pannupää

    pannupää Gearhead

    Manuaali sanoopi, että jouheva heppu voi säätää slantsixin venttiilit koneen käydessä, vaan eipä sano miten tämä tapahtuu. Toteaa vaan, että amatöörit jupustelkoot perinteisen kaavan mukaan. Toki tämmöinen pikasäätö olisi racehenkisempi, eli onko kellään vihjeitä..?
     
  2. Lulla

    Lulla 1st gear

    Isot pojat kerto kun hämmästelin samaa asiaa että kiristä säätöruuvia kunnes naputus lakkaa ja sen jälkeen löysää vähän ??? En kokeillut vaan tyydyin perinteiseen tapaan joten en tiedä toimiiko.
     
  3. coupe

    coupe Gearhead

    Joo-o, saa olla aika rento ranne että pysyy mukana kun liikkuviin keinuvipuihin työnnät avainta... Kuulin samasta asiasta ja kerran jo avain kädessä heiluvia keinuja tuijottelin mutta päädyin perinteiseen sitten.
     
  4. pannupää

    pannupää Gearhead

    Tätähän se mun uneni tiesi. Eli rennolla ranteella säädetään käyvä kone samalla daiquiria siemaillen ja sitten aamusella vähin äänin säädetään uudestaan..? onkohan toi pikasäätö keneltäkään oikeasti onnistunut?
    --slantsix, tuo turbojen nöyryyttäjä--
     
  5. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Onhan se. Olen vierestä nähnyt kun vanhempi tekiämies sääsi vinon koneen venat padan käydessä, ja hyvä tuli. Helpon näköinen toimitus, mutta itse ei koskaan tullut kokeiltua.
     
  6. Duster

    Duster 1st gear

    Ja sit kun puotat avaimen venojen sekaan, niin varmasti on säädöt kohillaan. :lol:
     
  7. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Hydraulisilla nostajilla varustettu B Ascona tuli takavuosina, 14 vuotta sitten säädettyä juuri noin. Samoissa säädöissä on vieläkin.

    Kannattaa mahdollisesti laittaa jotain roiskesuojapeltiä esim. jakoketjun kohdalle, ettei koko konehuone ole öljyssä. Tai enpä tiedä millainen rakenne slantissa on, pätee ainakin tuohon Opeliin. Hiukan hirvitti operaatio, mutta opettaja näytti pari venttiiliä, niin kyllä se siitä sitten. Jos homma tuntuu liian helpolta kannattaa tyhjäkäynnin sijaan käyttää esim. 5500 rpm...
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin että kovilla nostajilla varustettu slantti olis säädetty käynnissä??
    Jo on ihme guru-ukko! missä se asuu että pääsee kumartamaan?
     
  9. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    No Jyrkkälässä tietty! (Turun seudun Beverly Hills) Luultavasti nyt sentään jotain kautta tunnet autopeltiseppä Surakan? Ja kyllä uhri oli 73 Dart, homma luonasi ihan OK.
     
  10. matrahip

    matrahip 1st gear

    Heh heh vai Jyrkkälä Turun Beverly Hills!

    Tota ei varmaan ymmärtäneet muut, kuin Turussa asuvat/asuneet.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aprillipäivä on liian kaukana molempiin suuntiin.
    Äijällä oli varmaan fillarin venttiilikumista kädet jos se pystyy pitämää ruuvaria ja lenkkiä heiluvan vipan päällä ja käyttikö se rakotulkkia vai vetikö korvakuulolta?? ja jos käytti niin ruuvari ja lenkki varaa molemmat kädet. Eli se pisti heppinsä sinne väliin vai?? Terska pakopuolelle ja esinahka imupuolelle![​IMG]
     
  12. ville

    ville 1st gear

    Ei se ooppelissa ainakaan oo paha homma säätää käynnissä mutta siinä pysyykin säätöruuvi paikallaan koska se on keinuvivun sarana kohdassa eikä venttiilin päässä.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    "käyttikö se rakotulkkia vai vetikö korvakuulolta?? "

    Korvakuulolta näin maalikko luulisi sen vedon tapahtuvan .. Ideana koneen säätämisessä käydessä lienee säätää välykset nollaan käyntilämpötilassa.. Tulkkiahan me kone sammuksissa säätelevät maalikot käytämme simuloimaan tuota käyvän lämpimän moottorin lämpölaajenemista. Eli jos säätö on ok, niin käyntilämmöissä ei ole koneessa välystä :wink:
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käynnissä säätäminen on ihan täysin mahdollista.

    Öljyä ei lennä tyhjäkäynnillä mihinkään, kun ei tartte ottaa kuin venakoppa pois, tikkukone nääs.

    Slantsixsin omistajana voin valaista asiaa myös sen verran että venttiili välysten säätöön ei tarvita kuin kiintoavain. Jakoavainta ei tarvi, kun ei ole erillistä kiristysmutteria.

    Kiintovain siksi, että on helpompi säätää käynnissä kuin lenkkiavaimella.

    Vihje: Vanhemmiten kiristysmutterittoman säätöruuvin kierteet väsyy ja säätömutterit rupeaa löystymään omineen. Jolloin mutterit ja keinut pitää vaihtaa jos ei halua polttaa pakoventtiileitä tai säätää kertaviikossa.

    Fordeihin saa ylikokokierteellä varustettuja säätömuttereita, mutta slantsixiin ei tietääkseni saa.
     
  15. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Parahin Mudracer. Sulla on aika rankka tyyli miksata autoharrastetta ja ihmisen anatomiaa.
    Kannattaisi ehkä kuitenkin jutella eukon kanssa uusista virikkeistä ennen kun lähtee kokeilemaan mitään kuvaamasi kaltaista toiminpidettä.
    Sitäpaitsi Surakka oli tehnyt tämän homman monta kertaa ennenkin, mikä viittaa vahvasti siihen että se ON mahdollista housut jalssa.
    Niin ja Jyrkkälä on Turun viihtyisin lähiö, jos ei sitten satu olemaan luonteeltaan "puudelintaluttaja".
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mee sanottii kersana sitä järkkyläksi.
    Mutta kyllä surakan sormi aina rakotulkin voittaa jos naiselta kysyy.
     
  17. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Tämän minäkin uskon, voit tietysti selata puhelinluetteloa ja kysyä sen eukolta.
    Sitä vaan ei tiedä mitä äijä sen jälkeen innostuu säätämään.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Huhuh nyt täytyy imeä happea välillä ja pitää surakka irti mun kikkarasta kun nokkaKORTISSA lukee välyksen kohalla .022" KUUMANA ja kokemuksesta voin sanoa, että simcan kuukka täytyy olla säädetty kohilleen että se toimii!
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    MOi,
    Ilmeisesti homman tekeminen ooppeliin on kohtuullisen mahdollista. Omassa nuoruudessa vajaat 20v sitten kun piti säätää -67 Kadetin 1,1:nen (Coupe, Kiemann) ja lähdin etsimään rakotulkkia niin pappani tulee katsomaan hommaa, pyörittelee päätään ja lähtee hakemaan kirvestä halkopinolta. Naputteli kirveellä kuivasta koivuhalosta ohuen 40cm puutikun, haki kiintoavaimet,irroitti venakopan ja asetti puutikun toisen pään jonnekin päin kantta ja toisen pään piti korvaansa vasten. Teki säädöt koneen pyöriessä ja kuunteli "tikulla" välillä. Oli kovasti sitä mieltä että tämä on tarkin tapa säätää venat. Ei suostunut enää tarkistamaan rakotulkilla, vaan "senkun teet jos et usko, näin me säädettiin veturien dieselit ennen"

    Niin, tämä spesialisti oli ennen työnjohtajana siinä VR:n veturitallilla jossa tämän weppisaitin omistava kerho on myöhemmin säilyttänyt kalustoaan.

    br;
    /jarit
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Slant six koneen venojen välykset kannattaa ainakin tarkistaa koneen käydessä. Homma toimii niin, että venakoppa pois ja rättiä tulpanjohtojen ja kannen väliin, koska siitä valuu aina öljyä. Kierrokset niin pienelle kuin saa koneen pysymään käynnissä. Pcv:n letku kannattaa tulpata ja seosta voi säätää hieman rikkaammalle niin käy paremmin pienillä kierroksilla. KOne tietysti täytyy olla täysin lämmin ennen kuin välykset säätää. Koneen voi välillä sammuttaa ja tarkistaa ja säätää välykset koneen käymättä, jollei muuten saa tuntumaa tai tuntuu hankalalta käyttää työkaluja liikkuviin keinuihin. Joka tapauksessa tarkistaa kannattaa käydessä. Pakovenat etenkin on hyvä jättää mieluummin hieman löysiksi. Hyvä konsti on säätää annettuihin arvoihin niin löysäksi, ettei seuraava tulkki mahdu väliin. Jostain syystä välykset eivät släntissä ole samat käydessä kuin sammuksissa. Ehkä nostajissa tai työntötangoissa tapahtuu jotain liikkumista, mikä muuttaa välyksen.

    Jiigee
     

Kerro tästä muillekin!