225 piristelyä

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja AteV8, 13.6.2009.

  1. AteV8

    AteV8 3rd gear

    Moni on kysynyt, ja moni on vastannut linkillä, ja moni on vastaukseen vastannut "saisko saman suomeks kun ei oikein tuo lontoon kieli taivu".

    Tässä nyt jotain perus juttuja mitkä jo suurinosa ehkä tietääkin, mutta aina jää jollekin jotain kysymyksiä. :)
    Jotain jätin pois ja jotain saatoin lisätä.

    Vääntävä katu kuutonen "käyttikseen".

    Kuten missä tahansa moottorin rakentamisessa, ei ole yhtä osaa joka tekee
    moottorin. Hyvin tehty kone vaatii hyvin valitun kombinaation osia.
    225 släntti on pitkäiskuinen kone, jonka isku on pidempi kuin 440 koneessa.
    Kierrosten "punaraja" on noin 5000 r/min. Näin ollen käyttiksen koneeseen kannattaa
    hakea ennemmin alavääntöä kuin huippu hevosvoimia.

    Alla listatut osat on tarkoitettu lisäämään 225 motin vääntö ominaisuuksia, ja samalla
    parantaa sen hengitystä korkeammilla kierroksilla. Lisäksi ne ovat halpoja ja helposti
    saatavilla.

    IMU

    Yllättäen, ehkä paras paketti on Super Six, eli 2-kurkkuinen Carter kaasutin ja yksitasoinen
    2-reikäinen imusarja. Pakettia löytyy valmiina esim. Aspeneista.

    On olemassa muutama muukin vaihtoehto imu puolelle, kuten 2-kurkkuinen 350cfm Holley,
    Clifford tai tai Offenhauser imusarjalla. Ei pitäisi toimia ainakaan Super Six pakettia huonommin.
    Yleensä 4-kurkkuiset kaasarit on liian isoja ellei kyseessää ole rankemmalla kädellä
    viritelty Slantti.

    PAKO

    Tupla putket tai 6-1 peltisarjat isomman pakoputken kanssa voi lisätä tehoa, vääntöä ja
    polttoainetaloutta. (duh!)
    Jos haluat luotettavan, tiiviin, ja hiljaisen pakosarjan niin paras vaihtoehto lienee Dutra split
    pakosarjat. Jos haluat peltisarjat niin niitä löytyy mm. Clifford Performancelta.

    NOKKA-AKSELI

    Vakio nokan .395" nosto ei ihan riitä kun haetaan lisää suorituskykyä. Hyvä nokka lisää vääntöä,
    tehoa, ja joskus jopa polttoainetaloutta. Suositeltava nokka on 260-270 mainostettua astetta
    ja nostoa niin paljon kun vain on järkevää, eli yleensä jotain .440" ja .450" väliltä.
    Comp Cams High Energy 264S toimii hyvin, kuten myös se nokka mitä Cliffor Performance
    käyttää 4.0 crate moteissaan. Suurin osa nokkien valmistajista tarjoaa samankaltaisia akseleita.

    KANSI

    225:n vakio puristuspaineet 8,4:1 on helposti kasvatettavissa kantta laskemalla.
    0,050" (1,27mm) poistamalla saa aikaan 9,0:1 puristukset. Säädettävät keinuvivut hoitelee
    ongelmat joita usein muissa koneissa tulee kun kantta lasketaan. Imusarjan sovitus ongelmat
    ei slanttia vaivaa, toisin kuin V koneissa.

    SYTYTYS

    Kysy vaikka nimim.: Vipottajalta :D Itse pitäydyn Moparin kärjettömässä.


    CAR CRAFTIN KOKEILU

    Lähtökohtana vakio 225, A-833 ja 3.23:1 välitys '67 Barracudassa 9" slikseillä: 19.73 @ 68.3 mph

    Muutoksia:
    -Kannen porttaus ja madallus 0.050"
    -Egge Parts venttiilit - 1.75" imu, 1.45" pako
    -Clifford Performance tupla venttiilinjouset
    -Clifford Performance nokka (ehkä 268ast / .447" tai 276ast. / .464")
    -9 7/16" McLeod Soft-Rev kytkin
    -Clifford Performance "street rod" peltisarjat, yhdellä putkella ja Borla vaimentimella
    -Clifford Performance Ram-Flow imusarja
    -500cfm Edelbrock Performer kaasari
    -3.91:1 välitys

    Tulokset: 16.41 @ 83.6 mph
    Epäilivät että Sure-Gripillä ja sähköisellä bensapumpulla olisi ollut nopeampi.
    Kone vaikutti lakkaavan vetämästä 1000ft kohdalla.

    Lähde: http://www.geocities.com/MotorCity/Trac ... ombination

    Lisäilen juttuja eri lähteistä kun kerkiän.
    Mitään vastuuta en ota tekstin oikeellisuudesta. Minä vain käänsin, ja puoliakaan en ole käytännössä kokeillut. :)
     
  2. B 50

    B 50 3rd gear

  3. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    no helevetti tämähän on kertakaikkiaan komiaa! pisteles kuvia kun eristyy. :D
     
  4. America

    America 3rd gear

    Vapaa Suomennos:

    Slant Six osa toimittajia

    Imusarja

    http://www.cliffordperformance.com - Tarjolla laaja valikoima imusarjoja, mukaan lukien kaksi- ja nelikurkkuinen , tripla Weber imusarja sekä ruiskuimusarja.

    Offenhauser tarjoaa nelikurkkuisen imusarjaa J.C whitneyn kautta
    ( http://www.jcwhitney.com/Auto-Parts/10101.jcw ). Tarjolla on myös muutama modfioitu imusarja, esimerkiksi kahdelle yksikurkkuiselle tarkoitettu imusarja.
    http://www.jcwhitney.com/OFFENHAUSE...ty=1&Ntx=mode+matchallpartial&Ntt=Offenhauser

    http://www.turbocity.com/- Turbo City tarjoaa GM:n TPI systeemiin perustuvaa imusarjaa.

    Pakoputkiston osat

    http://www.cliffordperformance.com - Clifford myy useita erilaisia pakosarjoja, mukaanlukien tuplaputkiston sekä 6-1 sarjan.

    Mopar Performance myy myös sekä tupla- että yksiosaista pakosarjaa. Katalogi on tarjolla Mopar dealereilla.

    http://www.dutra.org/doug/doug-sl6-exhaust/doug's-sl6-exhaust.htm

    Nokat ja muut venttiilikoneiston osat

    http://www.camhelp.com - Comp Camilla on tarjolla useita eri venttiili-koneiston osia Slanttia varten.

    Cliffordilla on tarjolla nokkia, jotka ovat sopivia heidän muiden tuotteidensa kanssa.

    Mopar Performancella on myös useita nokkia, miedosta villiin.

    Sytytysosat

    Mopar Performancella on tarjolla kärjellisen sytyksen tilalle tehdatyylinen kärjetön sytytys. Se on helppo, halpa ja siihen saa hyvin osia.

    The Pertronix ignitor on helppo asentaa ja se on halvempi vaihtoehto kärjettömään sytykseen. Siitä on myös hyvä jatkaa MSD:n sytytysjärjestelmään jos haluat päivittää järjestelmää mutta et halua luopua orkkis virranjakajasta.

    http://www.msdignition.com - MSD tarjoa moninkertaista kipinää jokaiselle sylinterille. Ne, joilla on kyseinen asennus autossaan kertovat, että se tasoittaa tyhjäkäytiä ja tekee huomattavan eron pienillä kierroksilla.



    Kierokankia


    High Performance teräs- ja titaanikiertokankia löytyy osoitteesta:

    Cunningham Rods
    550 W. 172nd St.
    Gardena, CA 90248
    Voice: (310) 538-0605
    Fax: (310) 538-0695
    http://www.cunninghamrods.com


    Rakennussarja


    Performance Automotive Warehouse tarjoaa useita rakennussarjoja, Laakeri-Tiiviste sarjoista kunnostettuihin kampiakseleihin ja TRW:n takomäntiin. PAW mainostaa useasti Hot Rod Magazinessa, ja heillä on alennuksia lehden tilaajille. PAWn tavoittaa:


    Performance Automotive Warehouse
    21001 Nordhoff St.
    Chatsworth, CA 91311
    (818) 678 - 3000
    http://www.pawengineparts.com

    Tehon lisääjille

    http://www.nosnitrous.com - NOS myy sarjaa, minkä voi asentaa ilman muutoksia Slantiin jossa on nelikurkkuinen Holley imusarja.

    http://www.turbocity.com - Turbo City myy Slantiin Turbo sarjaa. Se vaatii hieman modifioimista asennuksessa, eivätkä imuilman osat kuulu sarjaan.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Joskus muinoin tuli tollasta yhden korinvaihtohylsyn takia fiilattua. Silloisen DirectConnectionin kirein (276°?)nokka helvetin jäykillä jousilla jotka söi vipoja ihan homosti.
    4-reikäinen imari ja siinä liian suuri eli 600 vaakkumihollikka. 2x3-1 peltisatsit tietenkin tuplaputkilla. Kannesta joku 3mm siivu pois ja vinkua kanaviin kevyesti.
    Kone kiersi tien päällä 6pikkasen päälle 6tuhatta, mutta jostain ihme syystä ykkösen veivinlaakeri leipoi kiinni melko useesti, tais mennä pari alakertaa per kesä? Ja se tärkein eli nakkikin paloi kun pistin 3.91 lukkopepun avuksi kutvosen lootaan 999 plootan sisukalut :rotfl: .
     
  6. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    sanokaapas kumpi on parempi lähtökohta, vanha 60-lukuinen släntti vai tuoreempi supersixi?

    vai onko mitään merkitystä? :eek:
     
  7. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Merkittävimmät erot lienevät imu- ja pakosarjoissa ja emission controleissa. Imu-pakosarjat ovat vaihtokelpoisia kaikkien slantien välillä, joten niillä ei lähtökohdassa ole väliä.

    70-luvulla tuli sylinterinkanteen pieniä muutoksia. Ainakin tulppien peltiputket korvattiin yhtenäisellä valulla. Onko kansissa sitten mitään toiminnallisia eroja? Jotakin palotilan muodon muutoksia vuoden 1968 tienoilla.

    Myöhemmissä Super sixeissä hydraulinostimet.

    Laitetaanpa lisää Lontoonkielistä artikkelia, kun se on niin helppoa - vaikka alkupään viestissä esitettiin kritiikkiä niitä kohtaan.
    http://www.slantsix.org/articles/dutra- ... blocks.htm
    http://www.slantsix.org/articles/combus ... hamber.htm
    http://www.slantsix.org/articles/articles.htm
     
  8. MJF

    MJF Gearhead

    Joskus vuoden 76 nurkilla vanha takokampiakseli vaihtui valuakseliin. Samalla vaihtui kiertokanget laakereineen kapoisampiin. Ompa nuo näkynyt käyttävän valuakseliakin virikoneissa, onhan se ainakin huomattavasti keviämpi.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En menis välttämättä kehumaan sen valuakselin keveydellä sitä punnitsematta. Uudemman slantin kannella pääsee eroon tulppatuubeista, ja lyijytön gasokin soveltuu paremmin. Hydynokkasta mallia kannattanee vältellä, mut se tuli vasta 80-luvun alussa ja niitä ei varmaan montaakaan täältä edes löydy.
    Mut noin muuten kannattaa ihan ekana pitää mielessä realiteetit.225 Slantti on pieni porauksinen, pitkäiskuinen ja pienitilavuuksinen moottori, sitä ei oo suunniteltu performance moottoriksi eikä siitä kovin hyvää sellasta helposti tule. Jos on kulkua, pitää olla kevyt auto, melko viritetty motti, mielellään korkeeta turbiinia ja tiuhaa välitystä. Viis isoa runkolaakeria luo oman pohjansa tukevuudelle, tai sen puutteelle.

    Mulla ei kauheesti oo kokemusta slantin virittämisestä, mut tossa taannoin tuli moisella varustettu vehjes ostettua ihan perheen käyttöautoks. Ideana oli lykätä siihen turbo kylkeen, mut suunnitelmat muttu kun osottautu, että se moottori oli täys sohlo. Niinpä päätin remontoida sen ja samassa yhteydessä suorittaa pikku käyttöpiristyksen. Täysrempan lisäksi piristystä haettiin höyläämällä lohkontasosta 2 milliä, laittamalla nokaksi mopar perfin miedoin tehonokka ja kairaamalla kantta kevyesti alkuperäiset venttiilit säilyttäen. Jakajan käyriä vähän muokattiin ja imupuolella oli toi super six paketti ja pakopuolella normi valusarja sekä 2.25" putki turbo vaimentajalla.

    Motti oli kyllä ihan mukava ajella, vääntöä oli kohtuu hyvin ja liikenteen rytmissä pysy pintakaasulla. Kulutus oli aika miehekäs mun mielestä siihen verrattuna, mitä oon juttuja kuullut taloudellisesta slantista. Eihän toi oma ajotyyli välttämäti oo pisaralla pisimmälle aatelia, eikä toi pätkäajo taajamassa muutenkaan ehkä otollisinta, mut karvan vajaa 16 litraa oli kulutus sadalla. Kulkupuolesta, pintakaasulla laite meni ihna miellyttävästi, mut lopulla kymmenellä sentillä ei sitten ollutkaan mitään kulkua parantavaa vaikutusta. Eli toi kaksreikänen vaikutti ihan turhan isolta ja jyrkältä, haaveissa siintelikin kaksreikänen kaksvaihekaasari jollasella tuli vähän tehtyä kokeilujakin. Se olis ollut sopivan kokoisena paljon viisaampi vaihtoehto. Nokkavalinta taas oli aivan liina kesy, paras vääntö oli varmaan tyhjäkäynnillä ja koneesta loppu hönkä jossain 4500:n tienoilla. vähintään yhen, mutta todennäköisesti parikin pykälää isomman olis sietänyt.

    Tollasenaan motori oli kiinni '80 mallisessa aspenissa, automaatti ja 2.95:1 välitys. Pitihän se kellottaakin 200 metrillä, tulos huikee 12.006/96.57 km/t. Rahaa tohon meni suht reippasti, noi kutosen osat oli 1.5-2 kertaa kalliimpia kuin kasin osat. Tossa samoihin aikoihin mulla oli sitten joutilas 318 kasikone jonka olin ostanut huikeeseen 200 markan hintaan. Pikkuhiljaa swapista ostellin siihen palikoita joita tuli sopivasti vastaan ja rakensin sekä virittelin sen vähän samaan tyyliin kun ton kutvosen. Rahaa meni selkeesti vähemmän, tosin rempastakin selvis vaan hoonaiksella ja yhden männän vaihdolla ja uusilla laakereilla jne. Nokka, jakopäät jne oli kuitenkin uusia.

    No, heitin sitte joutessani jossain vaiheessa ton kasin matkalaukun tilalle. Autosta tuli suorastaan miellyttävä, se oli ihan pirtee vekotin. Kulutus nousi vajaasta 16:sta 19 litraan, mutta parantunutta suorituskykyä myös ulosmitattiin suht taajaan. Ja pakollinen suorituskykymittauskin suoritettiin; 9.71/123 km/t samoilla voimansiirtopalikoilla ja ilman lukkoperää. Kasin kanssa sillä olis ollut käyttöäkin.

    Ja vaikka toi Aspeni tosiaan kutosella aika laimeelta tuntukin, niin onneks systerillä oli samaan aikaan kaks 305 moottorista capricea 80-luvulta, 82 ja 89, ja niihin verrattunahan toi aspeni meni kutosellakin ihan reippasti.
     
  10. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Kaasuttimeen kannattaa kiinnittää huomiota, ostin purkaamosta zenithin kaksvaihe kaasuttimen ja kaksikurkkuisen imusarjan, (moposportista löytyi tiivistesarja) ensiöpuoli on 35mm ja toisiopuoli 40mm joka siis aukeaa alipaineella. Adapterin joutui askartelemaan, korkeuden puolesta mahtuu just ja just konepelti kiinni, tosin tällä hetkellä putsarina mopen normaali paistinpannu malli joka on vähän reiluhko, mutta saapa kone ainakin ilmaa. Hyvä kaasutin, moottori vetää heti tyhjäkäynniltä, reakoi kaasuun ja tarvittaessa kulkee myös reippaasti kun toisio läppä aukeaa.

    Sähköryyppy, vivustot joutuu muuttaan vaijereiksi.
    Launtaina käytiin hyvinkäällä ajaan 18,8s--114km/h, kuljetta ekaa kertaa vartilla että pienellä treenaamisella oltais saatu vielä ehkä muutama kymmenys pois, mutta tyytyväisiä oltiin kun alle 20 sekan alitusta lähdettiin hakemaan. Ja veto tapahtui D:llä kun toosa on nappimallia ja nappulat hieman hankalassa paikkassa.
     
  11. MJF

    MJF Gearhead

    Ulkomuisti pettää, ei se nyt niin paljoa keveämpi ollutkaan. Mutta on kuitenkin.

     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Jaa, se oli oikein viritettyä mallia toi teidän slantti.

    Kasailen pikku hiljaa, kiireettä, tallissani jo viitisen vuotta levällään ollutta 2bbl slanttia nippuun ja takaisin 66 Dartin nokalle palautettavaksi. Konsepti on höyläämällä 9.7:1 paikkeille nostetut puristukset, MP268 nokka huolella ajoitetulla "JP" rullajakopäällä, 318 koneen Carter kaasari Aspenin 2bbl imusarjassa, ei niin kauhean yleiset Dutra Duals valusarjat on myös ja varttimailille sopiva alkuperäinen 7vartti 3.55 rattain.
    Tästä nyt tiedä, milloin valmistuu kun on jo viis vuotta kestänyt tämä remontti. Mutta yritän ensi kesäksi. Silloin teidän 18,8 on silloin vaarassa alittua!
     
  13. ESMCB

    ESMCB Gearhead

    Mites kun tuota slantin kantta höylöilee matalammaks onko tarvetta lyhentää työntötankoja vaiko riittääkö säädöt nii paljo että ei tarivs? Tarkotus ois joku 1.5-2mm ottaa pois. Et ottaako samalla hiomalla tikut lyhyemmiks?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Saattaapa tuo mennä tehtäväksi lyhentäminenkin. Aiemmin joku jo asian kokenut kertoi pistäneensä jotakin shimmejä, ilmeisesti kaarelle taivutettuina, keinuvipuaxelin ja pukkien väliin. Kattele niitten keinvipujesi ruuvit, kummassa laidassa sattuvatkaan olemaan nyt.
     
  15. kkam

    kkam 1st gear

    Onkos klellään tietoa ton clifford performancen toimitus ajoista ja rahti kuluista?
     
  16. MJF

    MJF Gearhead

    Ei oo tullu sieltä tilattua suoraan. Mutta ameriikantoverit on moittineet aika paljon ettei saisi tavaraa. Vanhan omistajan kuoleman jälkeen on heikentynyt asiakaspalvelu huomattavasti, näin olen jutuista ymmärtänyt.

    http://www.slantsix.org/forum/
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Joskus olen myös nähnyt netissä, ettei toimitukset toimi, mutta oisko nyt sitten korjaantunut.

    Viime talvena tilasin rullajakopään Cliffordin nettisivujen kautta. Tosi hyvä ja nopea palvelu. Rahti tosin oli enemmän kuin sivuilla luvattiin. Nettilaskuri ei huomioinut USAn ulkopuolelle lähetystä. Tuppaa olemaan, ettei noita slantin viritysosia monesta muusta paikasta enää saa, US-Partsillakaan ei ollut ainuttakaan toimittajaa rullaketjulle ja rattaille.
     
  18. Gt Dart

    Gt Dart 1st gear

    Olis ylimääräisenä Direct Connectionin paketeissa isot venttiilit 225 moottoriin jos ketä kiinnostaa?Koot muistaakseni 1,44 ja1,70 tuumaa.
     
  19. kkam

    kkam 1st gear

    No tilasimpa kuitenkin. 08/27/2009 lähti tilaus ja osia siis odotellaan. kokeilu on opintojen äiti.
     
  20. jariha

    jariha Gearhead

    minkäs kokosta porausta voi käyttää slantin lohkossa maksimissaan? nyt tällä hetkellä männänhalkasija 89,00/1.0 ylikoossa :eek: minkäs "paksunen" alkuperäinen kansi on? et tietäis onko siitä jo miten paljon tavaraa "veistetty" pois? onko kellään kokemusta/tietoa? ois tarkotus porata viel vähän isommaksi mahdollisuuksien mukaan:D
     

Kerro tästä muillekin!