225 piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja AteV8, 13.6.2009.

  1. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Pahoittelut lipsumisesta aiheesta, mutta....
    On urpoa käyttää turboa.. Tuon 4dsedanin konetila joskus kuvissa näytti ihan kiinnostavalta, mut ei enää...

    Tee siitä tällänen, niin säädötkin saa yhessä päivässä tehopenkissä kohilleen... (huom. tosin miksei lorttojakin jos on joku joka tietää mitä tekee)


    [​IMG]
     
  2. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Netissä kaikki on helppoa...ei vaan jos tuo on sun auto niin onnea ON HIENO

    Koitetaan nyt vielä jotain muutoksia ennen kuin aletaan megaileen, siinä menee kuitenkin taas
    pari vuotta ennenkuin pääsee koeajolle...

    Olin muuten kesällä ton "Story of Turbovallu" topikin Valiantin kyydissä, se on makee laite!
     
  3. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    http://koti.mbnet.fi/trc/
    Siinäpä nimimerkki xvd kotisivut.
    Slantsixturbo
    Takapyörältä pikkuahdoilla 1.6bar :D 573hp :eek:
    Ei penkissä ahdot noussut mutta ajossa +2 bar
    Pojilla taisi kone kiertää n.6000rpm
    Näin muistelen likimain 10 vuoden jälkeen
    Pekka myy chargeriaan nettiautossa.
    Nätti olisi superbee
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No se on Kalu semmosta, myönnän että kun niin paljon tauhkaa on tungettu konehuoneeseen niin turboilla siitä tuli tuollainen kun nyt on. Päivitystä on tulossa talven aikana mullekin konehuoneeseen ja täytyy siihenkin aikaa käyttää että sais kaikki kamat/letkut/putket menemään niin siististi kun suinkin osaan tehdä...
    Mekaanisissa ahtimissa on kyllä puolensa, se on totta, varsinkin näissä vanhoissa vehkeissä.

    Silti jos haluaa saada blowthru systeemin toimimaan niin se on vaan viitseliäisyydestä kiinni, eikä sen takia tarvitse ruiskuun siirtyä. Eikä mulla ole sitäkään mitään vastaan, tiedän kyllä ruiskun edut kun jonkun verran olen niitäkin sorkkinut. Tiedän että tää kommentti aiheuttaa hihitystä mutta kantsii katsoa miten hienosti jenkeissäkin tehdyt setupit blowthrulla toimii, täällä vaan ei edes oikein saa asiallista keskustelua aikaiseksi jos puhutaan ahtamisesta kaasarin läpi. Liki heti joku on sitä mieltä että kun laite ei kulje kutosia niin eihän se edes yhtään toimi, toisille riittää vähempikin, sellaisetkin ajat jotka saavutetaan vastaavan kokoisella vaparillakin. Sit vaan tulee vaparissa ne raikkaan vaparin ongelmat yleensä jos sellasta harrastaa, ja monelle ne "oireet" on yhtä vastenmielisiä kuin jollekin toiselle miedon koneen ja kaasariturbon ongelmien pähkimiset. Duramax dieseli P-pumpulla tossa mulla olis nokalla jos olisin saanut konttorilla tahtoni läpi, mutta se on sitten ihan eri tarina....

    Viriteetään kaikki tyylillämme, dissamatta toisiamme ja autetaan sen mitä pystymme.

    Vähän meni ohi aiheen, sori.
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ei ole.
    Lainaus:
    Viriteetään kaikki tyylillämme, dissamatta toisiamme ja autetaan sen mitä pystymme.

    Ja kirjotellaa jurrissa....
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    :rotfl: Selvä!
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Upea projekti ja hienot kaasarit, itekin joskus nuorena dellortoja säädelly vapaasti hengittävänä kylläkin.

    Nyt ollut projektina juuttuva kurkkuinen strömperi ja turbolla, noissa polttoaine paineissa rakensin vähän kertovaksi eli ahdoilla saa polttoaine pinnan kaasarissa vähän ylemmäs ja tein vielä niin että polttoaine paine nousee kaasarissa vähän nopeammin kuin ahdot kerkiää sinne niin sai hetkellisen kyykkäyksen vähemmälle just sillä hetkellä kun siirtyy ahdoille.
     
  8. jariha

    jariha Double Gearhead

    en ota kantaa varsinaiseen ongelmaan mut pensapinnat kohilleen ja sillai siit se lähtee :wink: parhaan testin saat kun selvität sen dynoukon joka säätää sen kokeillessa kohilleen jolla on sopivat suuttimet ja niitä riittävästi? tulis esutekki vai mikä se oli tuol jyskälään mennessä mieleen? omaa darttia kolmella kaasarilla säätäessä ei päästä oikein itekkään kohille mut mennään tässä dynopenkkiin ja muutamalla satasella on ajoneuvo taas kiihytyskelponen :wink:
     
  9. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Ratrod34 Ensimmäinen neuvo josta voi olla apua, kiitos siitä.

    Eli täytyy koittaa siirtää regulle tuleva ahtopaine kaasareiden painekotelosta turbon
    kompurassa olevaan lähtöön, se voisi vähentää empimistä siirryttäessä ahdoille.

    Näitä vie dynoon kehotuksia ei kaivata, joillekin harrastus voi olla sellaista, että
    näistä yritetään itsekin ymmärtää jotain, siksihän ylipäätään neuvoa kysyin.
     
  10. jariha

    jariha Double Gearhead

    selevähä se jos halluut painia viossa ja uhrata satoja korvakuulolla säätämiseen ps. itte tehny saman ja dynoukko sääti isolohkon edukkaasti :wc: slanttiin haen perussääjöt ja sit penkkiin :wink:
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ahdoilla rikastamisen ongelman näkyy havainneen muutama muukin, sen verran tuli Googleosumia. Jossakin vastaavissa Webereissä näyttäis olevan amerikankaasuttimien tapaan voimaventtiili, jolla saa rikastuksen aikaiseksi. Sitä ei tekstien mukaan pysty modaamaan jälkikäteen malliin jossa sitä ei ole ennestään. Mutmutmut. Noissahan ei ole rikastin siten että ilmaa rajoitetaan, eli toiset läpät kurkkujen päällä. Sen sijaan noissa on joku ylimääräinen reikä, josta annostellaan bensaa ohi (pää)suuttimien.

    Voisko sitä piiriä modifioda enempi säädettäväksi? Jonkinlainen neulaventtiilihän se rikastinkin on, aka mitä pidemmälle ryyppyvaijerista kiskoo, niin sitä enemmän rikastaa. Tai niin kuvittelen sen perusteella mitä Harrikan Keihiniä olen ryypyn osalta tarkastellut. Painekellolla vetelis sitä rikastinpiiriä auki ahtojen mukaan.

    Kuitenkin tohonkin tulee ilmeisesti kaksi ajoaluetta. Sukkasillaan ajellaan että pysyis kasassa sekä motti että bensankulutus. Ja sit kun annetaan raippaa, niin ahtopaine on tasan sama kuin turbon kyljessä olevan ohitusventtiilin asetus laittaa. Tossa tapauksessa rikastinpiirikin voi olla aikalailla digitaalinen on/off.

    Kunhan vaan pysyy tarpeeksi rikkaalla. Voima-alueella kun pääsee AFR laihalle, niin tulee taas aika avata kattila.

    Kapeakaistalambda on riittänyt mulla oman virityksen seoksien katseluun. 20 anturi ja hitsattava jenka, piuhat hyttiin ja siihen 10 euron yleismittari sopivalle volttialueelle. Aikanaan kun olin kokeillut säädellä omastani seoksia, lopuksi kolvasin kytkennän, joka lambdan kanssa säätää satsit suunnilleen alueelle.

    Sympatiat pellepelottomalle, joka ei ensimmäisenä vie autoaan lääkärille vaan yrittää kovasti tehdä jutut itse!
     
  12. jariha

    jariha Double Gearhead

    joo ei se mitää jos ite tekee mut monesti menee turhaan rahaa suuttimiin ja pensaan ku itte sääjetään ja ihmetellään ne vehkeet persiilleen?

    ps:

    bb-motors lahti 4h säätöä 200e ja toimii vieläki ja kuitilla :eek:
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Molempi parempi. Hmmm. Pitäisköhän viedä toi oma tenuholistislantti jollekin säätäjälle? Vie reilut 25 E85:ttä satasella lyhyessä kaupunkipyörityksessä. Käy ja kulkee kuitenkin oikein hyvin. Ottaiskohan säätäjä urakan?
     
  14. jariha

    jariha Double Gearhead

    suattaap maksoo vähän enemmän :rotfl: mut kova ruokanen sulla on? mulla slantti sikspäkillä n.15 ja ei oo viel käyty säätään dynossa :wink: n.300hv ja alle kahen tonnin ei pelaa tällä hetkellä??
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on ainoa asia, joka tuntuu olevan vakio tossa vadissa. Kesällä maantiella minimi oli jossakin 16 litran paikkeilla joka kait pitäis olla noin niinkuin helpoiten hallittava alue. Perävälityksestä johtuen toi kiertää normitienopeudella semmoset 3300-4000. Kylillä mennään pikkukierroksilla. Toi MP vanha nokka ei käynyt kaasarillakaan oikein millään asetuksilla ja tässä pitää antaa noin 4l/h soppaa jottei tukehdu turbiiniin. Kulutuksen pahin harmi on se, että noita St1 asemia ei voi oikein ohittaa. Kaksataakilsaa ja tankille. Sehän se on vissiin topikin aloittajankin ongelma?
     
  16. jariha

    jariha Double Gearhead

    ps. D vaihde on myös keksitty :poff: et sä ainakaan säästöö oo tehny re;llä :poff:
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuten huomaat, niin OD:lle sen mieli eniten on.
     
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tein heti tohon intercoolerin jälkeen ton rosterisen pätkän ja toi pienen pillin pää menee keskelle isoa putkea ja vielä pää leikattu samaan kulmaan ison putken päädyn kanssa ( mahdollisimman sekavasti kirjotettu :D ) eli tohonhan muodostuu kanssa paine-eroa kun ohut putki tekee vähän kuristusta.
    Tossa alkuperäsessä painekotelossa on ahtojen sisäänmenossa pieni kuristus kanssa alun perin tohon putkikokoon nähden eli painetieto tulee regulle nyt vähän voimakkaampana ja aikaisemmin kuin painekotelosta otettuna ja ero oli persdynossa todella huomattava positiiviseen suuntaan.

    http://aijaa.com/UnvsW9
     
  19. Oluttynnyri

    Oluttynnyri 1st gear

    Löytyiskö joltain tallista peltisatsia tai niiden hitsailijaa? :D
    tai parempaa nokkaa?
     
  20. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Tänään Aspeniin asennettu talvivarusteita eli lohkolämppärin johtoja ja sisähaarotus sarja.

    Koeajolla käyty kilon ahdoilla ja riittää nyt talvikäyttöön, koitetaan keväällä sitten
    vielä puoli kiloa lisää, jos motti pysyy kasassa.

    Ruiskuun siirrytään jossain vaiheessa, tein jo vakio imusarjaan suutimien paikat ja bensakiskon...
    mutta jos kuitenkin tekisi koko sarjan uusiksi, laippa on jo.

    Ehdotuksia millainen sarja kannattaisi tehdä, kun kyseessä käyttöauto eikä kilpuri.
    Yhdellä läppärungolla vai kuudella moottoripyörän läppärungolla vai jotain siltä väliltä?
    Malliltaan pitkä vai lyhyt?
     

Kerro tästä muillekin!