225 piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja AteV8, 13.6.2009.

  1. juurikinniin

    juurikinniin 1st gear

    Triplat kaksikurkkuiset ja itse tehdyt moottorin yli kaartuvat piiiiitkät imukanavat. Kunnon imutorvet.

    En kyl tiedä mahtuuko tuo kyseiseen autoon. Mutta saa vääntöä ja tarvittaessa kyllä löytyy hönkääkin.

    Miinuspuolena säätö.

    Tosin kunnolla säädettynä toimii kuin unelma.

    Lisäksi kaasuttimet saisi "kylmälle puolelle".

    Lisämahdollisuus ahtamiseen, jos laittaa semmoiset kaasuttimet, joihin saa sarjoja jolla ne muunnetaan paineenkestäviksi.

    Aika hintavat, mutta toisaalta niiden myyntiarvo ei juuri laske, jos hankkii käytettynä.

    Reilusti puristusta, tarpeeksi iso nokka. Saa se 5500+ kiertää voimalla.

    Ja avainsanana hyvät kanavat ja palotilat.

    Kalliiksihan tuo tulee, jos joutuu osia teettään yms.

    Nokan voisi ehkä hiotuttaa vakiosta, ja toivoa saavansa halvalla kaasarit. :lol:

    Sitten stalli johonki 2000rpm
     
  2. jariha

    jariha Double Gearhead

    onko 225 ja 170 moteissa sama kansi ja samat venttiilit?
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    on, ja sama sylinterinhalkaisija.
     
  4. jariha

    jariha Double Gearhead

    hyvä homma näin muistelin, sit voi ton 170 kannen viiä koneistukseen :D
     
  5. jariha

    jariha Double Gearhead

    gt dartille kiitoksia venttiileistä :D nyt saa kannen ja lohkon koneistamolle kuhan eka männät kehitän jostain.
     
  6. jariha

    jariha Double Gearhead

    kukahan tietää tarviiko olla vakiota vahvemmat venttiilijouset ku tulee noi isommat venat ja hieman kireempi nokka(264s)?
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Itellä on tuo "chrysler engines" kirja jossa oli myös 225 slantin kohdalla ihan selkeät viritysohjeet 16, 15, 14, 13 jne sekunnin moottorien kohdalle. Voin siitä heittää jokuset specsit pöytään kun kerkeän tutustua kirjan syövereihin. Ei se tuon slantin, vaikka nyt pitkäiskuinen kone onkin, virittäminen sen ihmeellisempää tiedettä ole kuin minkään muunkaan 4t moottorin.

    Jos joukossamme on muita, joillle yhdysvaltalaisia mopar painotteisia lehtiä tulee, ei liene epäselvää, että 14 ajatkin ovat ihan normaali kuluttajan tavoiteltavissa kutosella ja A koppasella.
     
    leksa tykkää tästä.
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä, on erityisen tärkeetä, että ne venttiilijouset on nokan arvoille sopivat. Paitsi, että se saattaa rajoittaa kierroksia kun venttiilit rupee kellumaan, se ton hakkaamisen ansiosta anta myös osille tarpeetonta "kyytiä" ja voi aiheutta vaurioita. Joskus aikoinaan ne jotain VW Golfin mäntiä sovitti slantteihin jenkeissä, isompi poraus ja korkeempi puristuskorkeus.
    Tossa chrysler negines kirjassa kun on noita "aikatauluja", niin tarvii mieltää, että ne pitää sisällään myös voimansiirto- ja korimuutokset. eli menee välitykset aika tiuhoiks, turbiinit korkeiks, tulee sliksiä ja painorajojakin. yleensä vaan keskitytään siihen moottoriin, jolloin sitten paketti ei oo sellanen, että suorituskyky olis likimainkaan kaavioiden mukainen. Aika harvat esimerkiks Suomessa on viittinyt tavotella edes niitä 14 sekan aikoja slantilla, vuosien varrelta en muista kun yhden tapauksen joka siihen on yltänyt, pikkukoppanen musta neliovidartti joskus Hangossa. Ja tietty kiihdytyspuolella oli muinoin dragsteri slantilla, joka meni ainakin 11 aikoja, ellei peräti kympin puolelle?
     
  9. jariha

    jariha Double Gearhead

    vakiot jouset on todella lähellä comp camsin suosittelemaa, joten vakioil mennään, (us-partsin kans selvitetty)ainakin toistaiseksi kun ei oikeita jousia ainakaan us-partsi tarjoo? toi 264s on mieto nokkamalli, ku ei räyhäkämpää oo tullu eteen joka pelais alle 3tonninki :D
     
  10. jariha

    jariha Double Gearhead

    jeps laitanpas tännekin jos selviäis asia

     
  11. L.P.

    L.P. Gearhead

    Riippuu mitä koneelta haetaan.

    Pyörivissä osissa massasta ei ole niinkään haittaa, etenkään käyttöauton moottorissa jossa on vääntöä paljon. Jos tekee kisamoottoria, niin kevyemmillä osilla saadaan parempi kierrosherkkyys kuin painavilla.

    Takokampiakseleissakin on varmaan tapahtunut pieniä muutoksia vuosien varrella juuri pienissä yksityiskohdissa ja riippuen varmasti myös siitä, missä on tehty. Ristiinhän niiden pitäisi käydä hyvin kunhan ovat samasta lohkosta lähtöisin.
     
  12. jariha

    jariha Double Gearhead

    tälle kesälle olisi tarkoitus rakentaa toimiva "katuystävällinen" 225 moottori, eli kansi menee uusiksi isommilla venoilla, tulee toi hieman kireempi nokka, 2 kurkkunen kaasari, 020 ylikokoon porattu lohko ja kampuran hiotan alikokoon, en vaan tiedä kumman? tod. näk. ton kevyemmän ja ruosteisemman tuli ainakin sen lohkon mukana? ko. siit toisesta ois sit tarkotus tehdä sen oman lohkonsa ja 198 kankien kanssa poraukseltaan yliylikokoinen :D
     
  13. 660

    660 1st gear

  14. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

  15. jariha

    jariha Double Gearhead

    haluaa blowerin :rotfl:
     
  16. lordC

    lordC Gearhead

  17. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Joo, siinä oli höylätty lohkosta 4 milliä ja kannesta kaks. Se piti lämmittää vakiotulpilla ja ajoa varten heebot vaihtoi kisatulpat.
    Mulla oli höylätty 1,5 milliä kannesta, muuten vakio. 360:n jäljiltä oli 1800 mk maksanut 390 cfm kakskurkkunen. Paineilmavingulla muutin pulttijaon ja kairasin imusarjaan lisätilaa läppäakselille. Eikä se toiminut pikkukierroksilla lainkaan. 66 Fury kulki 180 km/h, kun sen ensin sai liikeelle. Oli vähän naama norsunvitulla, kun ton kisa-Dartin mekaanikko ja myöhemmin omistaja totesi, et sul on tavallaan liian iso kaasari. Kaksoiskaasuttimen molemmat läpät aukeaa yhtä aikaa ja kone haukkaa liikaa happea. Mut joku tuplasti isompi 4-kurkkunen vois toimia, siinä on pienemmät ensiöpuolen läpät. Hyvät viiskymppiset Leksalle tätäkin kautta!
     
  18. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    mietiskelinpä tuossa peltisarjan vääntelemistä... sanokaapa, oi viisaammat, minkä kokoisesta putkesta?

    äkkiä ku alottas olis vaihtoehtoja ainakin 6mm (lienee pikkasen ahdas? :eek: )
    johonkin tonne 42mm (suottaapi sauhu eksyä mokomaan hormiin?)

    että jos joku ingenjööri osais sanoo minkäkokoista tuubia alan väänteleen!
     
  19. 660

    660 1st gear

    tässä jotain mittoja, tee vastaavat ja saat sivuputket 8)

    http://www.summitracing.com/parts/HOK-5602HKR/
     
  20. jariha

    jariha Double Gearhead

    siis mit vit? nytkö niitä taas saa :D taitaa joutua jossai kohti tilaileen, onko kukaan sovittanu vastaavia 64-65 a-bodyyn? oli viimekesänä 6-1 peltisetti joka ei ois ilman kauhiaa muokkaamista menny konehuoneeseen, aspeniin kuulema meni hyvin :) jos jollai jääny ylimääräsiä peltisarjoja slanttiin niin saa tarjota?
     

Kerro tästä muillekin!