225:sen sytytysennakko?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja Anonymous, 9.6.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    kuinka paljon pitäisi olla?
     
  2. make l

    make l 1st gear

    Kokeile 5 EYKK , mulla ainakin toimii hyvin
    :eek:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    ajoitus

    mikä on on "ohjearvo"? tietääkö kukaan? :eek:
     
  4. Käkö

    Käkö Gearhead

    TDC, top dead center, eli nolla... usko tai älä...
     
    leksa tykkää tästä.
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Noita laitettiin autoihin ainakin 30 vuoden ajan, eikä niillä kaikilla ollut ihan samat arvot. Joissakin on ollut 0, joissakin 5 ennakkoa ja joissakin toistakymmentä astetta.

    Kuuskytluvun moottorille sanoo suomalainen autotekniikan kirjasarja,
    "Ennakko 2 astetta, suositellaan 5...7". Ts. tehtaan arvo on hieman turhan myöhäisellä.

    Jos on käytössä semmoinen ajoituslamppu, jolla merkin voi viivästää (saa mitattua minkä tahansa ennakkoluvun millä tahansa kierroksilla, laittaisin ennakoksi jonkun 30 astetta noin 2500 kierroksen kohdalla ja säätö tulee tehdä alipaineletku irti. Silloin moottori on voimissaan kaasu pohjassa ja kierroksilla. Eihän niillä tyhjäkäynnin asteilla ole muuta merkitystä kunhan käy...

    -slant sickness-

    Ja sitten kun tuo "lappu lattiassa" alue on saatu säätöihin, säätämistä voi jatkaa alipaineennakon osalta. Ainakin vanhemmissa on säätö - kuusiokoloavainta letkun reiästä sisään.
     
    leksa tykkää tästä.
  6. Darttari

    Darttari 1st gear

    Dart -73 slantilla (kärjetön sytkä). Säädin perusennakon 3 asteeseen. Ilman alipainetta 2000rpm -> 27 astetta ja alipaineen kanssa 40 astetta. Alipaineen kanssa kovemmilla kierroksilla (ehkä about 3000rpm) 45 astetta.

    Lopputulos on se, että maantiemäissä nakuttaa. Vaikka taajamissa enimmäkseen ajankin, niin harmittaa tuo silti.

    Kone tuntui käyvän tasaisemmin tyhjäkäyntiä, kun ennakkoa oli enemmän. Silloin nakuttaisi kyllä vielä herkemmin. Haiskahtaako kokeneempien silmään, että keskipakosäätimessä olisi jotain hämminkiä?
     
  7. jariha

    jariha Double Gearhead

    slantti tykkää ennakosta mutta rajansa kaikella... maksimit 35 niin ei nakuta? tyhjäkäyntiennakko siihen että käy nätisti yleensä 10 luokkaa? virimotit erikseen mutta oletan nyt vakioksi.... eikä sekään kauaksi heitä?
     
  8. Darttari

    Darttari 1st gear

    Otetaanko alipainesäädin pois pelistä vai jousien kanssa pelaamaan? Tällä koneella on aika vähän ajettu ja kaikki on oletetusti alkuperäistä.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei sinne tarvitse säädön takia osia vaihdella. Laitat vaikka sen ylempänä mainitun viisi astetta tyhjäkäyntiennakkoa ALIPAINELETKU IRROITETTUNA. Sitten letku kiinni. Tarvittaessa säädät tyhjäkäynnin kaasuttimesta kohdalleen. Ajelutesti. Vetääkö hyvin? Nakuttaako osa- tai täyskuormalla? Täyskuorma tarkoittaa kaasu pohjassa. Jos ei nakuta edes kuumana kaasu pohjassa ja menee, niin kuin slantti kuuluu mennä, jätä sikseen. Sitten kuuntelet nakutukset normi ajossa esim mäkeen noustessa. Jos siellä pikkuisen kilistää, täytyy käydä alipaine-ennakon kimppuun. Se on säädettävissä myös, mutta kun siitä saa pidemmän tarinan mukaan lukien onko saastelaiteversio ja onko ne laitteet tallellaan, niin enpä avaa sitä vielä...
     
    leksa ja jariha tykkäävät tästä.
  10. Darttari

    Darttari 1st gear

    Paha sanoa onko tässä kaikki saastelaitteet tallella, jos niitä ylipäätään on koskaan ollut. En ole koskaan nähnyt muun vastaavanlaisen konehuonetta orkkiskunnossa. Täytyy tutkia ja palaan asiaan. Sen verran muistan, että sylinterimäinen muovipömpeli tässä on, johon menee letku(ja?).

    Kuten tuossa aiemmin kuvasin, ennakko tyhjäkäynnillä ilman alipainetta on 3 astetta (tosin alipaine ei tuohon vaikuta) ja maantiellä ylämäissä nakuttaa. Kaasua ei tarvitse painaa edes aivan pohjaan, niin nakuttaa. Bensana 98.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kokeile jättää alipaineletku jakajalta irti. Pistä kaasuttimen puoleiseen päähän letkua ruuvi jottei tule alipainevuotoa. Jos lakkaa nakuttamasta, niin sitten se jakajan tekemä alipaine-ennakko on liikaa.

    Saastelaitteet tulevat vuosimallin mukaan. Mutta kun nämä ovat vanhoja autoja niin osat on jo sekoiteltu. EGR:llä varustetussa moottorissa alipaine-ennakkoa tekevä "kello" on erilainen. Se tekee paljon enemmän asteita kuin vanhemman mallinen. Jos sulla on "kärjetön jakaja Aspenista" niin se on saastelaiteaikainen ja sen jakajan säädöt ei välttämättä ole ihan parhaat vanhempaan moottoriin.

    Eron näkee jakajan sisältä. Ota kuva kansi auki ilman pyörijää, niin voimme arvella kumpi se on. Vanhemman mallisen saa säädettyä pelkästään 1/16" kuusiokoloavaimella letkun karan reiästä. Jousi tiukemmalle = vähemmän ennakkoa ja sekin syvemmällä alipaineella.

    EGR version kanssa joutuu hieman enemmän askartelemaan. Pystyy muokkaamaan mutta helpompi on hakea kaupasta se mikä paremmin soveltuu.
     
  12. Darttari

    Darttari 1st gear

    Kiitos vinkeistä, täytyypä tutkailla. Tää kyseinen auto ei ole ihan kauhean montaa vuotta ollut edes liikenteessä, vaikka on -73, joten olettaisin kaiken olevan alkuperäistä, kun minkäänlaisia räpäellyksiä ei näy missään. Tosin, ehtiihän muutamassakin vuodessa tekemään vaikka ja mitä muutoksia. Sellaisia mitä silmä ei heti näe.

    Sellainen tuli mielleen, että kaasuttimen alapuolella pakosarjassa oli jonkunlainen alipainekellon näköinen osa, egr?

    Tehdäänkö siinä pienempää tyhjäkäyntisaastetta, jos ovat aikanaan suunnitelleet perusennakon hyvin pieneksi tai jopa nollan pintaan ja sitten jakajan alipainekellolla tehdään tymäkämpi ennakko?
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se vuodattaa pakokaasua imuilman sekaan. Semmoinen laskee happipitoisuutta ja samalla pakokaasujen lämpötilaa. Sillä hallitaan typen oksidien määrää. Näkyy niitä EGR venttiileitä nykyautoissakin. Ilmeisesti tuommoinen laimennettu ilma/bensa syttyy hitaammin, jonka vuoksi ovat muokanneet alipaine-ennakolle toisenlaisen kellon.

    Se, miksi perusennakko vaihtelee eri mallien välillä, sitä en tiedä. Mutta esim kun mulla on tuon avattaren -66 mallin korjaamokäsikirja, niin niitä jakajia on yksin 225 kokoiseen slanttiin useita eri käppyröillä. Eikä vain automaatin tai manuaalin takia, vaan mikä malli jne.
     

Kerro tästä muillekin!