225 slant six kunnostusta (ent. vedet öljyn seassa)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja nostokurki, 4.9.2013.

  1. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Moro.

    Ostin hiljattain -65 valiantin. Bensa ja lämpömittari eivät yllättäen toimineet, lämpömittarin tilalle laitoin tarvikemallin ja rupesi koneen sielunelämä selviämään...

    Matka-ajossa lämmöt 110c vaikka otti termarin pois välistä. Huuhtelin järjestelmän kolmeen kertaan, ei vaikutusta. Tilasin ja vaihdoin vesipumpun sekä 82-asteisen termarin, samalla kertaa huuhtelin järjestelmän vielä perusteellisemmin pesuaineen kanssa. Lämmöt asettui sillä, nätisti pysyy alle 90 asteen.

    Sitten rupesi nestettä häviämään ja tuntui että käy viidellä tyhjäkäyntiä. Otin kannen irti, ei halkeamia palotiloissa, muutenkin siistikuntoinen joskin harmaata vaahtoa venakopassa, joten epäilin kansipahvia. Puhdistin kannen ja lohkon dekkipinnat ja tarkistin että ovat suoria. Uusi kansipahvi paikoilleen ja kiristys 95nm.

    Nestehukka jatkuu. Eilen meni 4 litraa. Ei merkkaa paikkaansa eli vuoto ei tule maahan asti, ja öljyn pinta tikussa on noussut reilun sentin verran eilisen ~100km aikana.

    Onko noissa slanteissa jotain heikkoa paikkaa, mistä moinen voisi johtua, vai rupeanko suosiolla hommaamaan uutta pattia keulalle?
     
  2. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Epäilen sylinterinkantta. Halkeama voi olla paikassa, ettei paljaalla silmällä huomaa. Tehtiinkö kannelle painekoe? Oliko joku palotila puhtaampi, kuin muut?
     
  3. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Kansi on tehty uusiksi vähän aikaa sitten, mutta painekokeen teosta minulla ei ole havaintoa. Olisikohan tuohon jotain yksinkertaista keinoa millä testata? Paineilmalla paineistaa jäähdytysjärjestelmän ja katsoo kupliiko venakopan alla?
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Pysyykö öljy öljynä, vai tuleeko siitä sellaista kermaa?
    Jos pysyy öljynä, ei vesi mene oljyn joukkoon.
    Se öljyntaso voi nousta rikkinäisen polttoainepumpun vuoksi, jumivan kaasarin neulan vuoksi.

    Kansi taas irti, laipat paikalleen ja paineilmaa kanaviin.
    Pitääkö jäähdytysjärjestelmä painetta?
     
  5. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Kermaahan siitä tulee, harmaata vaahtoa, eikä haise bensalle.

    Mitä laippoja tarkoitat?

    Palotiloissa ei ollut merkittävää eroa värissä, kolmospytty oli ruskeampi kuin muut mutta siellä oli syttyhäiriötä/ilmavuotoa imupuolella kun tuli vasta kierroksilla mukaan.

    Vesitilaan ei tule painetta, kuumasta koneesta voi aukaista syylärin korkin ihan huoletta olipa kone käynnissä tai sammuksissa. Ylivuotoputkestakaan ei tippaise nestettä.
     
  6. leksa

    leksa Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Kuvailusta päätellen vesi kulkeutuu öljyn sekaan.
    Kyseessä ei välttämättä ole kannentiivistevuoto, vaikka se edelleenkin on mahdollista.
    Kansi voi olla rikki. Mutta kannesta rikkoutuma täytyy olla niin että vedellä ja öljyllä on yhteys. Halkeamat joita esim pakkanen tekee pelkillä vesillä, ei aina vuoda öljyn sekaan.

    Vika voisi olla myös lohkossa pakkasvaurioiden takia. Tai syöpymä.
    Syöpymä voisi hyvinkin olla koska kerroit pesseesi vesitilan jolloin ruostemömmöt lähti reiän päältä pois.

    Siis vika on etsittävä veden ja öljyn sekoittumismahdollisuuksista. Pelkkä kannentiivisteen vika kuten palaminen ei aina automaattisesti johda veden ja öljyn sekaantumiseen.
    kansi voi olla rikki monellakin tapaa ilman veden ja öljyn sekoittumista.
    jne..
     
  7. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Näin tekee. Veden sekaan ei kuitenkaan mene öljyä, vaan vedet pysyy kirkkaina.

    Jonkun edellisen omistajan jäljiltä koneessa oli paikka-ainetta, joka ilmeisesti nyt huuhtoutui pois, eli olisiko kyseessä ollut jonkun "pikaisesti kuntoon ja myyntiin" -kikka... Tai sitten syöpymä tuli esille, mene ja tiedä.

    Kannentiivisteen sulkisin pois mahdollisuuksista, eli jäljelle jää itse kansi ja lohko. Mitä osia näissä on, josta sekoittuminen voisi johtua itse valun lisäksi? Kannessa taisi olla pari vesitulppaa, mutta syöpyisikö paksusta raudasta tehty tulppa puhki? Vedet/öljyt ei taida tässä koneessa mennä kannenpulttien kanavia pitkin, vaan erillisiä kanavia? Lohkossa ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin halkeama tai syöpymä?

    Mikähän tuolle nyt olisi järkevintä, käyttää aikaa&energiaa&rahaa vian etsimiseen vai suosiolla etsiä uusi ehjä patti keulalle?
     
  8. leksa

    leksa Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Kokeilisin itse laittaa paljon parjattua syylärisementtiä.
    Nyt kun kyseessä on ns uudet vedet. ne pitäisi ensin käyttää pari kertaa kuumaksi jotta eivät olisi niin happipitoiset.
    Sitten syylärisementit kehiin ja kone kuumaksi pari kertaa.
    Jonka jälkeen huuhtelisin pelkän syylärin ettei jäähdytyskanavat mene tukkeeseen.

    En tiedä auttaisiko mutta jos auttaa, korjaus on halpa.

    Jostain kumman syystä epäilen että vika ei olisi kannessa vaan lohkossa. En edes tiedä miksi näin aavistelen, mutta ikää on ja syöpymiä voi olla siellä täällä.
    Epäilen että vuotoreikä on sellainen josta valuu ihan suoraan öljytilaan.

    Paas kokeillen ennenkuin koko krematorion vaihdat ;)
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Jos oma työ ei ole kallista, niin varmaan sitä vikaa kannattaa lähteä etsimään.
    Laipoilla, levyillä, tulpilla sun muilla tukit irto kannesta kaikki vesireiät, sitten vain kanaviin paineilmaa ja ihmettelemään vuotaako.
    Kannesta se on nopein tarkistaa noin. Tietty jos et pelkää letkujen ja kennojen puolesta, voit paineistaa koko järjestelmän, mutta eipä sitä paikkaa välttämättä niin löydä mistä vuotaa.

    Lohkolle voit saman tempun myös tehdä.
     
  10. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Kiitoksia vinkeistä!

    Taidan tehdä niin, että otan syylärin ja lämppärin letkut irti ja tukin ne, ja sen jälkeen paineistan jäähdytysjärjestelmän venttiilikoppa irtaallaan ja katson näkyykö vuotoa. Tuurillaan löytyy niin, ainakin jos vuoto on kannessa.

    Jos ei löydy, niin lyön syylärisementit sisään ja laitan vesiletkut menemään ison vesisaavin kautta ja käytän konetta niin kauan kuin vedessä jäähdytysteho riittää, ja sen jälkeen huuhtelen järjestelmän. Näin ei pitäisi ainakaan lämpöongelmia tulla, kun kitti ei pääse kennoja tukkimaan.


    Kertokaapas, viisaammat, miten olisi järkevin puhdistaa tuo öljytila siitä vesimoskasta purkamatta koko konetta? En kehtaa pyörittää moottoria ennen kuin vedet on saatu pois öljyn seasta, ettei tule (enempää) laakerivaurioita.
     
  11. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Purin lämppärin letkut irti ja tein adapterin jolla sain lämpöanturin reiästä paineen järjestelmään, ja sieltähän se pakosarjan pulttien välistä puhalsi ulos. Oli kaksi pinnapulttia korvattu pulteilla, eikä siellä ollut mitään tiivisteenä välissä, ja lisäksi kierteet oli melko väljät. Katkaisin pultit, laitoin kierrelukitteen kanssa kiinni ja kasaus muttereita käyttäen. Lisäksi vedin vanhojen vesiletkujen liitospintoihin vaseliinit estämään pieniä vuotoja, ja ainakin kylmällä koneella piti paineen jäähdytysjärjestelmässä ilman ongelmia.

    Noh, katsotaan, laitan paikkakitit sisään jos vuoto jatkuu, mutta äkkiseltään vaikuttaisi että neste on hävinnyt sinne. Öljyn seassa oleva vesi saattoi tulla kansipahvia vaihtaessa.

    Pyörittelin konetta lämpimäksi joutessani, ja aikaisempi vikakin jatkui, eli kakkospytty ei anna tulta. Myös kutonen toimi heikosti, ja vaihdoin molempiin tulpat. Kutonen lähti mukaan, kakkonen ei. Kutosen vanha tulppa oli märkä, kakkosen ei.

    Kakkospytty siis ei ole lainkaan mukana, käynnissä ollessa voi ottaa tulpanjohdon irti eikä käynti muutu miksikään. Tulppa ei myöskään kastu vaan pysyy rutikuivana. Mikähän helvetti tämän voi aiheuttaa?
     
  12. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Imusarja vuotaa kakkos pytyltä?
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Siis jos kannen irroituksen öljyn sekaan menee loraus vettä, ei se vielä öljystä tee kermaa.

    Tee se painetesti uudestaan, tulpat pois ja kuuntele letkun avulla sihiseekö pytyissä. Lait pari baria painetta järjestelmään, jos olet ohittanut kennot.
     
  14. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Ool rait, pitääpä käydä hakemassa pari veneen tulppaa niin saa syylärinkin pois välistä. Syylärin korkin painetta vasten (1.2bar) piti hyvin liemet sisässä.

    Mutta tuo viidellä käynti. Imusarjan tiiviste on uusi, ja varmistin ettei imuvuotoa jäänyt. Voisiko tuo repiä ilmaa siitä imu- ja pakosarjan yhdistävästä laipasta niin, että vaikuttaa vain kakkospyttyyn? Tai jos sylinterissä on ohivuotoa tai venttiili kantaa, eikö silloin edes tulppa kastuisi?
     
  15. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Vika selvisi.

    Ostin adapterin millä saa paineilmaa tulpanreiästä sisään. Ensin kaikki vaikutti hyvältä, kaikki pytyt tuhisi saman verran öljypohjaan.

    Sitten koitin vielä pytyt yksi kerrallaan läpi niin, että pyöräytin aina männän alas silloin kun ilmat mene koneeseen.

    Kakkossylinterin kohdalla alkoi porina kuulumaan avoimesta syyläristä. Mäntä ylhäällä sitä ei kuulunut.

    Eli kakkospytyn sylinteri on halki jostain alareunasta. Eipä se muuta tarvitse, eikun kyhäämään ostoilmoitusta... Sama vaihtaa ehjä patti keulalle jos sattuu sopivasti löytymään. Ompahan sitten varaosia.
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    No hyvä että vika löytyi.
    Joku siellä myös mättää sen veden öljyn sekaan menemisellä.
    Kannattaa koko patti vaihtaa, tai ainakin kansi tsekata tarkkaan missä vikaa.


    Tietty yksi korjauskeino on laittaa halkeamaan kemiallista metallia, sitääkin jotkut kuulemma menestyksellä käyttäneet, jos alakerta muuten on kunnossa.
     
  17. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Minusta tuo on aika looginen, männän ollessa ylhäällä vesitilan paine työntää vettä halkeamasta suoraan kampikammioon ja kun mäntä on alhaalla, imutahdin alipaine imaisee veden palotilan puolelle. Näin vettä menee osa öljyn sekaan ja loput tekee bensan palamisen mahdottomaksi männän yläpuolella.

    Meinasin laittaa jotkut järeät paikkamaidot lohkoon vesien sisään, käyttää kuumaksi ja sitten huuhdella järjestelmän, sillähän se on aikaisemminkin korjattu, ja etsiä joka tapauksessa toisen moottorin/alakerran jonka vaihtelen talven aikana paikoilleen.


    Kiitokset kaikille vinkeistä!
     
  18. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Uusi alakerta paikoillaan ja rupesi pysymään nesteet omilla osastoillaan.

    Ainut vaan että on niin saatanan väljä tuo alakerta ettei kehtaa pihassa pyörittää kun naapuripihassakaan ei sitten näe ovelta rapulle... Hohhoijaa.
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Et sitten katsonut onko alakerta ihan loppu jo valmiiksi? Männät olisi kannattanut käyttää ylhäällä ja vaihtaa uudet renkaat ainakin.
     
  20. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Katsoin vain että uudessa ja vanhassa lohkossa oli samanlainen porras sylinterien yläpäässä muutaman satasen sisään. Omaa tyhmyyttä siis, kun oletin niiden olevan samankuntoisia.
     

Kerro tästä muillekin!