225 slant six kunnostusta (ent. vedet öljyn seassa)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja nostokurki, 4.9.2013.

  1. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    No ei se ihan helppo homma ole. Sanomattakin selvää että öljyreijät on just eikä melkein kohdillaan.58
     
  2. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Ei tuolla nokan laakereissa ole kuin yksi neljästä, minkä pitää olla just eikä melkein kohdallaan :) vauhtipyörän puoleisessa päässä olevassa laakerissa on öljreiät molemmilla puolilla, ja toinen niistä on niin pieni ettei siinä ole juurikaan virhemarginaalia. Muut on porattu niin kanavan sivuun, että laakeri voi olla jopa 30 astetta eri asennossa kuin viereinen eikä siltikään öljynkierto häiriinny (laakerille tuleva kanava on siis pitkältä matkalta auki).
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onhan noita koottu kierrätysosista ennenkin. Itsekin olen porauttanut lohkon jo ajossa olleille männille ja toisaalta hakenut mäntävammaiseen slanttiin romikselta yhden täydennykseksi. Retromeininkiä ja silleen ja kyllä se vakioslantiksi tulee hyvä noinkin. Mutta kun sulla oli aie ahtaa toi, niin oisko sitten siinä käytössä ollut ideaa laittaa välykset kohdalleen ihan uusilla osilla tai ei. Sittenhän sen tietää, kun on kokeillut. Lykkyä tykö, johan sulle on näiden kanssa tarpeeksi vastoinkäymisiä kertynyt.
     
  4. jariha

    jariha Double Gearhead

    Itellä oli yks tosin 198malli jonka hain jyskälästä varustettuna 5:llä 198 kangella ja 1:llä 225 kangella, selvis myöhemmin et kaveri oli kouvolassa ton muutoksen tehny jostain syystä? Sit hain pieksämäeltä toisen 198koneen jossa ok kanget, kevensin ne reilusti ja lopuksi tilasin uudet h-profiilit jotka nyt tuossa viimesimmässä kombinaatiossa kiinni 225 kampuralla? kevennetyt siis talli koristeena :rotfl:
     
  5. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    offtopiccia aika paljonkin seuraava kysymys : oisko joku sen verran noheva että laittas 225:n kiristysmomentteja ?

    runkolaakeri pukit, kiertokanget, jakopää, vetolevy, kannenpultit. nämä mahtaa riittää ja loput korva kuulolla ;)
     
  6. savoy 62

    savoy 62 3rd gear

    Bolt Size and Tightening Information – 170, 198 & 225 Slant Six Engine



    Fastener Location Thread Size,Torque (ft. lbs) Wrench Size Under head length (inches)

    Connecting Rod bolt / nut * 3/8-24, 45 9/16 9/16 Thk. Nut

    Cylinder Head Bolt * 7/16-14, 70 11/16 4.3 (Cast Iron)

    Main Bearing Cap * 1/2-13, 85 3/4 3.0 (Cast Iron)

    Camshaft to Timing Gear* 7/16-14, 35 5/8 1.4 ARP 155-1002

    Timing Chain Cover Bolts ^ 5/16-18, 200 in.lbs 1/2 .6 (Auto. Trans Pan Bolt)

    Engine to Trans. Bellhousing (4) 3/6-16, 30 9/16 1.5 (frontside bolt is 1.75)

    Engine to Trans. Bell, Bottom(2) 7/16-14, 35 5/8 2.0

    Trans. Brace to Trans. Bell ^ 3/8-16, 25 9/16 1.0

    Trans. Brace to Engine Block 7/16-14, 35 5/8 1.0

    Rear Main Seal Retainer ^ 3/6-16, 30 3/8, 12pt. 3.0 (Small 9/16 dia. Head)

    Valve Cover Bolts ^ 1/4-20, 40 in.lbs 7/16 .5

    Distributor Clamp ^ 1/4-20, 95 in.lbs 7/16 .5

    Engine Mount to Frame Nut 1/2-13, 85 3/4 .6 with captive washer

    Engine Mount Bracket to Block 7/16-14, 45 5/8 1.5

    Flywheel to Crankshaft 7/16-20, 55 5/8 .875 (5/8 thick head)

    Flex Plate to Crankshaft * 7/16-20, 55 3/4 .5 ARP 200-2903

    Flex Plate to Converter * 5/16-24, 270 in.lbs 9/16(short) .450 ARP 240-7301

    Fan Attaching Bolts^ 5/16-18, 200 in.lbs 1/2 Length based on spacer

    Fuel Pump Attach Bolts ^ 3/8-16, 20 9/16 1.5

    Bellhousing Bottom Cover ^ 5/16-18, 7 1/2 .6 (Auto. Trans Pan Bolt)

    Alternator Bracket to Block (2)^ 3/8-16, 30 9/16 1.25 (1 bolt 5/16-18 x 1.5)

    Alt. Adj. Strap to Head^ 3/8-16, 20 9/16 .5

    Intake to Exhaust Manifold (3)^ 5/16-18, 240 in.lbs 1/2 3.0 min.

    Manifold set to Head Studs ^ 5/16-18 x 1/2, 5/16-24 x 3/4, 1¾ total, use sealer into head

    Oil Pan Drain Plug^ 1/2-20, 20 7/8 .5

    Oil Pan Bolts (6 longer @ ends)^ 5/16-18, 200 in.lbs 1/2 .6 (Auto Trans Pan Bolts)

    Oil Pump Mounting Bolts ^ 5/16-18, 200 in.lbs 1/2 1.625

    Starter Mounting Bolts 7/16-14, 40 5/8 1.5 ( Locating Stud Used)

    Water Pump to Block ^ 3/8-16, 25 9/16 1.5 (2 Bolts @ 2.5 Long)

    Thermostat Cover ^ 3/8-16, 20 9/16 1.0

    Vibration Dampener Bolt (Press) 3/4-16, 135 1 ¼ 2.3 (1.5 Min. Thread)
     
  7. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Runkolaakeripukit 115nm, kiertokanget 61nm, kansi 95nm. Nämä käännetty tehtaan workshop manualista jalkapaunoista. Vetolevystä en osaa sanoa, kun oma on manuaali :D
     
  8. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Milläs noista nokka-akselien merkinnöistä ottaa selkoa?

    Mulla on nyt neljä nokkaa, ja paikoillaan on alkuperäinen vuosimallia 1965. Joku noista kepeistä on "se paras mitä tehtaalta on saanut", eli oliko nyt vuodelta 1976-79, mutta mikä? Noissa on kirjaimia ja numerosarjoja, miten niitä luetaan?
     
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Uudemmassa nokassa on ainakin vähän enemmän nostoa (0.406"/0.414"), siitähän sen saa mitattua.
     
  10. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Savut otettu. Kirjaimellisesti. Mutta onneksi savutus vähenee sitä mukaa, kun käyttötunnit lisääntyy :) (nyt pyöritetty ehkä puoli tuntia tyhjäkäyntiä ja matalilla kierroksilla ajoa)

    Lähti ensimäisellä yrityksellä käyntiin ja pyörii nätisti. Tosin lämpimänä hieman pätkii, mahtaa olla venttiilivälykset vähän turhan tiukalla.

    Puristukset mittailin ja laskin eilen, näyttäisi olevan tehtaan arvoissa eli tasan 8.5.

    Eihän tuo kasaus ihan kommervenkeittä mennyt...
    -Termostaattikotelo, jonka kiillotin, oli halki ja rupesi vuotamaan kun kone lämpesi
    -Lohkolämmitimen paikalle laitettu vesimarkka ei pitänyt, piti tehdä isommasta plommista ja roiskeläppäkumsta parempi
    -Öljyjä kaataessa en älynnyt pistää sytytystulppia paikoilleen, ompahan voitelu varmistettu kun pytyistä roiskui öljy startilla pyörittäessä
    -Ostin uudet sytytystulpat, mutta niissä ei ollut päissä niitä paksunnoksia vaan kierre, eli eipä käyneet, enkä löytänyt irtopäitäkään
    -Pakosarjan ja imusarjan välinen peltitiiviste vuotaa, vaikka se on uusittu

    Muuten vaikuttaisi ihan suht onnistuneelta remontilta, tosin ei pidä juhlia ennen kuin savutus on loppunut kokonaan. Osasyynä voi toki olla se, että laitoin sisäänajoöljyiksi 5w-40, meinasin että ohkaisemmat öljyt todennäköisesti huuhtelee koneen sisäpuolelle jääneet koneistusroskat ja syntyvän metallihilun pois.
     
  11. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    [​IMG]

    Sillälailla. Tänään pyöritellessä (n.1h pyöri kaikkiaan) ei enää tullut savua edes korotetulla tyhjäkäynnillä, kovemmin polkaistessa vieläkin tosin pölläyttää. Vaihtelin sitten vielä uudet sytytystulpat ja säädin venttiilit uudestaan, ja vaihdoin pakosarjan ja putken välisen tiivisteen. Ei enää pörise niin pahasti, mutta tuohon imu- ja pakosarjan väliin pitää vielä keksiä pitävämpi tiiviste kuin tuo peltinen :)
     
  12. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Noniin!

    Auto katsastettu puhtain paperein, reilun parin kuukauden päästä sitten uudestaan niin saa ensi kesänkin ajella huoletta (sen osalta) :)

    Vaihtelin aamulla vielä tuoreet öljyt (15w-40), ja tein kuskin puolen etulokasuojaan uuden alareunan kun entinen lähti pultin mukana pois.

    Ajomatkalla katsastukseen savutti välillä aika kovastikin, mutta sitten pysähdyin bussipysäkille tutkimaan tilannetta. Takapönttö oli varmaan puolillaan öljyä, kun saumoista tihkutti. Jatkoin ajoa, ja katsastusaseman pihassa savua ei enää tullut, eikä katsastuksen jälkeen vaikka kone oli kuuma ja annoin välillä ihan huolella happeakin ettei osat kiillotu liian äkkiä ;)

    Eli moottoriremontti onnistui viimeinkin.


    Mutta sitten vielä kysymys: mistähän mahtaa johtua pieni epätasaisuus tyhjäkäynnissä? Välillä tupsauttaa pakoputkessa, ehkä 3-4 kierroksen välein. Imuvuotoja ei ole (ja on tarkistettu) ja sytkäosat on kaikki uutta. Jakoketju ja -rattaatkin on uusia, niin ei sieltäkään pitäisi heittoa tulla ajoitukseen. Mutta yhä jokin saa pienen katkoksen toisinaan aikaan, mikä?
     
  13. kotr

    kotr 3rd gear

    Eikös tuo tupsautus kuuli slänttiin. Mulla on ainaki aina tupsautellu??
     
  14. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Kyllä tuo mullakin tahtoo tupsautella, mut hyvin toimii. Eli lieneekö kuitenkin ominaisuus?
     
  15. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    jakopäätä laittaessa tuli semmonen hauskuus huomattua että us-partsilta tilatussa paketissa oli nokkapyörässä 2 niitä ohjurireikiä. piti verrata vanhaan jakopäänrattaaseen että kumpi niistä on se oikeampi ettei mene ihan vituilleen asennukset :D

    laatikon kyljessä luki että "seuraa ohjeita jotka ovat laatikon sisällä" mutta ei siellä mitään lappua ollut :D joku vissiin tarvinnu
     
  16. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Niin oli mullakin tuossa DID paketissa, minkä laitoin paikoilleen, vaan eipä se mene edes väärään asentoon :) se toinen reikä on pikkuisen etäämmällä keskilinjasta.

    Ja tuohon tupsautteluun, kova olisi halu saada kuitenkin tuo toimimaan niinkuin kutosen pitääkin eli täysin värinättömästi, kun tiedän sen olevan mahdollista :) tosin; voihan tuon tehdä esimerkiksi se 5% etanolia bensassa tai joku muu asia, mikä nykyään on eri tavalla kuin 60-luvulla...

    Eilen yritin saada bensa- ja lämpömittaria toimimaan, käytin molemmat auki ja niistähän oli karvat palaneet poikki ilmeisesti jännitteensäätimen oikkuilun vuoksi. Paljonkohan bensamittarin anturin ohmialue on, että voisi etsiä sopivan tarvikemittarin?
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tai ehjän orkkismittarin? Ehkä helpoin tapa?
     
  18. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Mistähän moisen mahtaisi löytää? Ebay sun muut ulkomaan verkkokaupat ei kiinnosta, rockauto ehkä, mutta helpoin jos löytäisi ihan kotimaan kamaralta...


    Palatakseni tuohon tyhjäkäynnin tupsautteluun, säädin tänään sytytyksen ihan ajoituslampun kanssa kaverin pihassa. Ei apua, ryki vielä enemmän, ja huomasin että alipaineletku irroitettuna sytkä heitti tyhjäkäynnillä n. 5 astetta.

    Kotipihaan tultuani kaivoin varastosta toisen jakajan, jonka totesin parempikuntoiseksi. Siihen laitoin uudet kärjet ja kondensaattorin, sekä säädin kärkien aukeaman oikeaksi. Jakaja paikoilleen, ja käynti parani aavistuksen. Säädin sitten myös venttiilit uudemman kerran, tällä kertaa koneen pyöriessä. Taas parani aavistuksen, mutta välillä kuitenkin kone nytkähtää kun joku pytty lyö ohi. Testasin sylinteri kerrallaan, mutta mikään pannu ei vaikuttanut toista enempää käyntiin.

    Sitten huomasin kaasuttimen laipassa olevan tyhjäkäynnin seosruuvin. Varovasti sitä hieman aukipäin, ja kappas, tyhjäkäynti nousi aavistuksen ja rykiminen katosi. Tyhjäkäynnin säätö, seosruuvin säätö, tyhjäkäynnin säätö taas ja seosruuvin säätö vielä kerran kunnes tilanne ei enää muuttunut, ja niin vaan slantti pyörii niinkuin kuusimukisen pitääkin, täysin värisemättä :) Eli yksinkertaisesti pyöri liian laihalla tyhjäkäyntiä.

    Nyt lähtee lämpimänäkin käyntiin saman tien kun avainta kääntää, ja risteyksiin tullessa pitää varmistaa jännitemittarista että auto todella pyörii, kun on ihan täysin äänetön kone. Tai sen käyntiä ei siis kabiiniin kuule lainkaan, jos esimerkiksi puhallin pyörii ja radio soi hiljaa taustalla.

    On se kyllä kiva peli.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei hajua mihin autoon, mutta luulis olevan purettuna moisia.
     
  20. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    pakko vetää vähän offtopicia taas tähän mutta oisko jollain halpaa/ilmaista toimivaa starttia 225 koneeseen :odroll:

    sain kaverille koneen kasattua, nostettiin paikoilleen, venttiilit säädetty. Pyöritti helvetin huonosti. Sytkän sain säädettyä siten että iski jo liekin tapaista pakoputkesta mutta startti ei vaan toimi tarpeeksi nopeasti. Purin startin ja totesin että hiilet on entiset, oli jo yhdestä hiilestä syönyt niin syvän loven että jousi oli jo kulunut hiilen takaa :lol: irrottelin sitten jouset pois että nyplään ne hiilet siitä irti niin eikös yhden jousen keraaminen/muovinen? kanta mennyt halki siitä pohjasta...ei voi kun vastustaa tämä touhu :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!