283 SBC

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja v-v, 26.8.2007.

  1. v-v

    v-v Gearhead

    Elikkäs tossa ois kone osissa ja nyt kiinnostas tietää et paljo on alkuperäset mitat näille:

    -Sylinterin halkaisia?
    -Männän halkaisia?
    -Kampura runkolakrujen kohdalta?
    -Kampura kk:kohdalta?

    Paikoillaan olleissa laakeriliuskoissa oli jotain koodeja mut näytti siltä et jokaisessa oli eri koodi, eli mikä olis varmin tapa varmistaa uusien lakrujen ja männän renkaitten koko?


    "Nimimerkillä laitanko laiturin alukseksi?"
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    61 Shopmanualin mukaan:

    bore: 3.8745"-3.8775"
    stroke: 3.00" +/- .005"
    männän halkaisijaa ei anna mutta:
    top land clearance: .035-.043"
    skirt clearance: .0006-.0010
    journal diameters: 1-5: 2.2978-2.2988"
    crankpin journals: 1.999-2.000"

    ja oliko muuta...
     
  3. v-v

    v-v Gearhead

    samat suomeks :rotfl:


    sitten koneen momentit! :rotfl:
     
  4. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

  5. v-v

    v-v Gearhead

    Laittakaas mistä ootte ostanu tähän koneeseen laakereita, männän renkaita ja tiivisteitä ja missä hinnoissa on ollunna?
     
  6. jylhä

    jylhä 1st gear

    kaupasta ostettuna ovat olleet eurohinnoissa. valkkaappa muutama osakauppa, kerro niille mitä haluat, ja pyydä semmonen tarjous, ettei muualta saa halvemmalla.
     
  7. nova70

    nova70 1st gear

    on se kumma kun joku rakentaa 283 niin apu on mitä on mut jos apua tarvit niin soita 0468101524 283 on hyvä moottori mikä pesee monta isompaa kun tekee sen oikeen
     
  8. v-v

    v-v Gearhead

    Aattelin et jos jollain ois ollunna kokemusta moottorista niin ois voinu pikkasen karsii noita osapuljuja!
     
  9. v-v

    v-v Gearhead

    Mitäs ehdottasit?alkuun on kyllä ollu ajatuksena et kunnostas vaan ton koneen, mut mikään ei oo poissuljettu :lol:
     
  10. v-v

    v-v Gearhead

    Ejkö muka kellähi ou tämmöstä muottorrii???Voi helevettiläene
     
  11. Belair58

    Belair58 1st gear

    No onhan noita just aloin pistää omaani osiksi kaipaisin kanssa vähän vinkkiä mitä tuolle kannattaa tehdä... eli hieman ois tarkoitus piristää :lol:
     
  12. nova70

    nova70 1st gear

    rautakummulta on tullu ainakin tilattua osia ja race-placesta 283:seen.näitä koneita on käytetty melkein joka hommassa missä v-8 on ollu käytössä.283 on ensimmäinen mootori mikä tuotti yli 1hp/cid eli 290/6200 ruiskulla 10.5.2 4 kurkkusella kaasuttimella 270/6000 ja9.5 puristukset nää oli käytössä corveteissa vuosina 58-61.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tuollaisessa koneessa vois ajatella tosiaan tehtaan kireintä versioo mallina? Tietty sen ruiskun siis jättää pois mutta muuten samat speksit. Tai jos sellainen ruiskusysteemi pyörii tallinlattialla tarpeettomana niin mikä ettei :rotfl:
    Onhan noista tehoa saatu ulos, mutta mielestäni melko kovalla panostuksella lopputulokseen nähden. Pieni on vaan pieni. Kansina taitaa olla pakko käyttää jotain pieniventtiilisiä kun pieni poraus aiheuttaa onkelmia isomman noston kanssa. Pieniporauksisille koneille tosin on nykyään alukansia saatavana ja ne ainakin on pelanneet/tuottaneet amerikan lehdissä ihan ok. Tais olla CHP:ssä juttua hiljattain 283/305 koneesta.
    Kuitenkin samalla rahalla mitä tuota 283:sta hieroo niin tekee voimallisemman 350/383 koneen jos siis puhtaasti vaan heposet kiinnostaa. Ymmärrän kyllä nostalgia syyt ym. miksi aihiona esim. auton oma kone.
    Jos itse olisin 283-konetta tekemässä niin nokkaa max. 230 astetta / 0,5" nostoa, n. 10 puristukset, kansien porttaus ja vaikka joku RPM-imusarja päälle + 600 db holley. Veiskö se köykästä koria manuaalilla ja lyhyellä perällä johonkin, en tiedä?
     
  14. nova70

    nova70 1st gear

    sopii isot venttiilit koska isompi poraus ja lyhempi isku kun 305.3.8775 vs 3.73.legendaarinen 302 on 4.0 tuuman porauksella ja 283 kampiakselilla.283 kannet on ihan hyvät jo alkujaan ja 283 on tako akseli.niin302 öli nopeampi kun sen aikanen 396 isolohko.302:ssa käytettiin 30-30 nokka( löytyy comp camsilta) korkeampi imusarja 780-cfm kaasutin 327 isompiventtilisiä kansia kone on 4-pulttinen mut jos esim.283 porataan 060yli niin ollan jo lähellä 302.kone oli camaron z-28 kone ja autossa oli 3.7 perävälitys vakiona.niin ja kas kummaa kun ford kopioi koneen iskun ja sylinterinhalkaisian omaan 302 ja kummassakin oli teho ilmotettu290/5800,todellisuudessa sitä oli enemmän.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Näköjään muistin tuon venttiilihomman väärin, olikohan se CHP:n lehtiartikkelissa käytetyt kannet jotenkin muuten tollaiseen pieneen koneeseen tarkoitettu, ei muista. Eikös joistain 283 koneista pysty poraan 4" poraukselle, eli on vahvat seinämät silintereissä? No sellaistakin kantsis mun mielestä funtsia, siis tollaista 302 tekemistä.
     
  16. nova70

    nova70 1st gear

    joo pystyy osan samoin kun jotkut 307 joista tulee silloin taas 327
     
  17. v-v

    v-v Gearhead

    Mittailin tossa tota konetta niin sanokaapa onko vielä lähelle STD kokoa kun:

    -Sylinterin halkaisia n.98.5mm?

    -Kampura KK.kohdalta n.50.98mm?

    -Kampura RL.kohdalta n.58.2mm?

    sitten yhdesä KK lakrussa merkintä= D52A 3-66CC (B) GM DAB muissa taisi kirjaimet vaan muuttua

    Pitäisi tossa osia tilailla ja apu ois tarpeen :rotfl:
     
  18. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Stanukoossa näyttäis olevan kaikin puolin.

    Lohko std:3.875"
    Rl std: 2.3"
    Kk std: 2.0"
     
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  20. v-v

    v-v Gearhead

Kerro tästä muillekin!