283 V8 ja powerglide.....

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Pate, 13.9.2004.

  1. Pate

    Pate Gearhead

    .....tietoa kaivataan, eli kone on vuodelta -64 ja 283. Sopiiko ko. koneen perään vuoden -59 powerglide ? Millaisia muutostöitä vaaditaan ? Vivustot pitää tietysti rakentaa, mutta mitä muuta ?


    -Pate-
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei. hanki th200,350 tai 700.
     
  3. jart$u

    jart$u Gearhead

    ei vaan tottakai sopii.
     
  4. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    No ei se kylläkään sovi, Vieras on ihan oikeassa. -59 pg on valurautainen ja täysin erilaisella pulttijaolla kuin -62 ja eteenpäin lootat. Chiltonin manuskoissa näistä puhuttiin nimillä pg A ja pg B. On ollut täällä aiemminkin puhetta...
     
  5. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Sopii se varmasti, kunhan käyttää sitä oikeaa alkuperäistä välilaippaa. Valurauta pg:n ja koneen välissä on semmonen valurautainen välilaippa, jonka pulttijako koneeseen päin on erilainen L6 ja V8 koneissa. Tähän laippaan (flywheel housing) kiinnittyy esim startti.
    Asia on melko tarkoin selvitetty esim 1961 Chevrolet Passenger Car Shop Manual kirjassa, tuosta chiltonin tarkkuudesta en sano mitään...
     
  6. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Jaaha,
    Sopiikos siis meikäläisen -59 283:n perään mitkä chevyn lootat...? Kuvittelin että siitä vaan lompsis vapaasti valiten vaikka th350.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä sopii noi kaikki, ja vielä th400 ja alumiini PG lisäksi, ainoa mikä ei käy ni on 2,8 kutvosen laatikot.

    ainakin näin luulen tietäväni, tiedän luulevani.
     
  8. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    Nonnih, nyt hävettää... Kyseinen kirja omassa hyllyssä, ja tuota Chiltonia oon päässyt vain vilkaisemaan kerran kaverilla :oops: :oops: Kumma kun ei oo sattunut silmiin, siis maininta noista erilaisista välilaipoista. Ei auta ku lukea uudestaan koko kirja...

    Tuo tieto olisi tullut tarpeeseen silloin kun painin kasin ja valurauta-pg:n yhdistämisen kanssa. Ei riittänyt tietoa ympäristössä silloin, ja alle päätyi th-400.
     
  9. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Itselleni asia selvisi aikoinaan kun omistin 60 biscaynen sillä vanhalla 235 kutosella ja valurauta pg:llä. Sain auton mukana 73 camarosta 250 cid kutosen ja suunnittelin sen asentamista väsyneen blue-flame-six:in tilalle. Rautakumpu tiesi kertoa ko välilaipan sopivuudesta ja saatavuudesta ja möikin sellaisen mulle. En tosin ehtinyt asentamaan konetta ennenkuin möin auton kaikkine rompeineen pois.
    Uudemmassa L6 kuutosessahan on sama jako kuin V8 koneessa (kuten myös 4,3 l V6 koneessa: ....kuvitelkaa esimerkkinä astro 4,3l V6+valurauta-pg :) ).
     
  10. Mokki

    Mokki 3rd gear

    Nostetaas vanhaa aihetta. :)

    Mulla ois tämmönen tilanne, nyt autossa '61 Biscayne on kiinni 235cid kutonen + valurauta PG. Tuon elämänsä parhaat päivät nähneen kutvosen tilalle ois tulossa 283:nen V8 (valunumeron mukaan vm. 64 - 68 ) Nyt tätä keskustelua luettuani tajusin ettei ne vissiin käy yhteen ilman jonkinlaista välilaippaa, olenko ymmärtänyt oikein?

    Jos asia on näin, niin mistä tuommosen sopivan välilaipan vois saada ostettua? Oisko täällä jollain myydä?

    Laatikkoa en mielellään vaihtas, koska tykkään tuosta PG:stä ja se toimii mielestäni hyvin.
     
  11. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  12. Impala58

    Impala58 Gearhead

    Noissa 6/v8;n laatikoissa on eri pulttijako ei riitä että ostat kasin adapterin,tuli meinaan testattua mulla on sekä kutosen että kasin laatikot.jäi vaan itteäkin häiritsemään käykö noi keskenään.
     

Kerro tästä muillekin!