2X sähköflektit ja anturit.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kotr, 5.6.2014.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    Kaksi ropellia. Kaksi anturia.

    Kumpiki anturi syylärin alalaidassa.toinen alavesiletkun vieressä ja toinen toisessa laidassa(ylävesiletkun alapuolella.

    Mite järkevin kytkeä? Lähtevät erikseen päälle? Yhtäaikaa?

    Vanha auto kyseessä, että kaikki kytkennät pitää vetäää itse.

    Aikasemmin ollu yhdellä flektillä,yhdellä anturilla, ja yhdellä releellä. Vaihtu syyläri sopivamman kokoseeen, niin tuli tämmönen rojekti eteen.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tarviitko kahta anturia? Voit tietysti laittaa eriarvoiset anturit et toinen lähtee sit kun on todella tarve.

    Itse olen kytkenyt relet niin et lämpöanturi ohjaa maata mut olen myös laittanut anturin ohittavan johdon kadiiniin katkaisijalla jolloin voi flektejä pyörittää manuaaliohjauksella. Esim kun tulee valtatieltä kaupunkiin ni saa puhaltimet ennen lämpöpiikkiä pyörimään..

    Ja puhaltimethan ovat tehokkaimmillaan kun koteloit ne etkä vain jätä niitä jäähdyttäjän pinnalle pelkästään.
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Yks vaihtoehto on kans jos molemmat ropellit samanlaisia ja tykkäävät pyöriä sarjaan kytkettynä puoliteholla ja hiljaisella äänellä, niin laitat ekan anturin pyörittämään kumpaakin puoliteholla ja jos se ei riitä niin toinen anturi kytkee molemmat täysiteholle.
     
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    Puhaltimet on koteloitu. Mulle on oikiastaan turha sanua miten kannattaa laittaa jos ei lähetä kytkentäkaaviota samalla :D otanko ala, vai ylävesiletkun puoleisen anturin käyttöön jos päädyn ohjaileen puhaltimia yhdellä anturilla.
     
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Joo joku joskus kysyi miten vois kytkeä puoliteholle kaks puhallinta niin silloin tälläisen kytkennän suunnittelin, helpompi oli ladata uudestaan aijaahan kuin etsiä se keskustelu täältä :)

    http://aijaa.com/fXSIWk

    Joo nythän mä hoksasin et toinen anturi on niinku ylävesiletkun puolella, mitenköhän se vesi siellä alaosassa lämpenee ja anturithan vois olla a-ohjaukselle vaikka +82c ja b-ohjaukselle +92c tai mitä vain kunhan tulee lämpötilaeroa käynnistysten välille, olis ainakin mukavampi kun ei puhaltimet huuda täysillä ja jäähdyttäisivät silti ja löytyis sit täysteho kun tarpeeksi kuumaksi keli menee.

    Tossa anturin sijoituksessa on kahta eri mielipidettä ja mä olen alavesiletkun kannalla jos yhdellä anturilla ohjaa.
     
  6. kotr

    kotr 3rd gear

    Kiitos paljon. Pitääpä syventyä tuohon kaavioon, ku sopiva hetki koittaa. Alavesiletkun puoleisen anturin kannalla minäki oisin.
     
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ylävesiletku tai alavesiletku on aika makuasia. Mutta se pitää muistaa että ylävesiletkussa oleva anturin kytkeytymis lämpö on syytä olla 5-10 astetta suurempi ku termostaatin aukeamis lämpö, muuten flekti pyörii turhaan heti ku termari aukeaa. Alavesiletkussa taas reilusti kylmempi eli normi 90 asteen termarilla vois noin 70- 80 asteinen anturi olla ihan hyvä. tuosta syystä lämmöt pysyvät alavesiletkussa olevalla anturilla hieman tasaisempina, muttei sillä ole käytännön merkitystä. Minä olen omiin laitteisiin yleensä pistäny alavesiletkuun, paitsi silloin ku on ruiskun ohjaukseen yhdistetty flekti jolloin tietysti lämpö mitataan temarikotelosta tai kannesta.
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Loppupelissä mä kyllä olen mekaanisen viskon kannalla, mut jos tekisin kahdella sähköropellilla niin puoli ja täysteho, mut kumpikin anturi alavesiletkuun, tai miks ei kerralla tekis portaattmasti säätyvän olis vähän hieno :)
     
  9. T&S

    T&S Gearhead

    Saivartelua, mutta muuttaisin tuota kytkentää niin että B releen kärjelle toisin sen plussan ennen A releen kärkeä. Silloin A releen kärki kestäisi pitempään kun kuormana olisi vain puolet virrasta. Myös A releen hajotessa toimisi täysiteho silti.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Toinen anturi ei ole aloittajan mukaan ylävesi letkussa


    Mites nyt kun se toinen anturin paikka on siellä syylarin alalaidassa alavesi letkun vasta puolella niin kulkeeko sinne kuin paljon sitä kuumaa nestettä vai onko se virtaus tasaisesti?

    Eli toimisko kuitenkin samalla arvolla olevat anturit jos toinen saa myöhemmin sen arvoista nestettä?



    Siksi kyselen, et itteäkin kiinnostaa kun saattaa tulla vastaan samaa hommaa
     
  11. kotr

    kotr 3rd gear

    Vielä seurataan mielipiteitä!! En oo kerenny töiltäni vielä mitään kytkentöjä tekemään. Vituttaa sen verran nuo johtotehtävät, että se kunnollinen viskoki käyny mielesä.
     
  12. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Itse tekisin niin, että vain yhdellä anturilla ohjataan kahta puhallinta päälle/pois. Molemmille puhaltimille omat releet sekä yksi yhteinen kytkin jolla saat puhaltimet "pakko-ohjauksella" käyntiin. Puhaltimien ohjaus siitä anturista, jossa veden virtaus on nopeinta.

    Miks laittaa kaksi anturia, joka ohjaa kahta puhallinta? Mikä on se hyöty siihen, että olisi yksi anturi ja kaksi puhallinta?
     
  13. Hatsku

    Hatsku 2nd gear

  14. kotr

    kotr 3rd gear

    Oisko chevamanilla kytkentäkaaviota tuommoseen ratkasuun. Yksinkertainen on kaunista...
     
  15. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    [​IMG]
     
  16. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Releen liittimet:
    - 85 releen maa
    - 86 releen ohjaus
    - 87 "hot all time" eli jännite "päällä" kokoajan, virtalukko ei siis katkaise jänniteen syöttöä
    - 30 sähkönsyöttö puhaltimille
     
  17. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

  18. kotr

    kotr 3rd gear

    Kiitti chevaman kaaviosta. Kai mää tuon saan tupeloitua. Tuon saa sitte tuosta kytkimestä pakotettua päälle.
     
  19. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Kyllä. :)
     
  20. kotr

    kotr 3rd gear

    Jumankekka!! osasin! :D
     

Kerro tästä muillekin!