3.0 saratogan laatikkovikaa taas

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja GARAGE_INC, 26.1.2008.

  1. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Eli nyt on tullut haettua toinenkin saratoga tuon edellisen keppivaihteisen rinnalle. No ostin tietoisesti sen laatikkovikaisena.
    Mutta mistä vikaa hakemaan? Kun auton lyö tulille, lähtee ajoon D päällä, homma toimii hetken, mutta ilmeisesti kun haluaisi kakkosta, tippuu koko laatikko pois pelistä, mikään vaihde ei toimi. Kun sammuttaa auton, tilanne nollautuu, eli taas pääsee pätkän.

    Mutta, jos ajaa pakkoykkösellä ja ajaa vain sillä vaihteella, pysyy se pesässä kyllä vaikka maailman tappiin, eikä luista. mutta jos laittaa D:lle lennosta, niin vaihteet taas katoaa kaikki totaalisti, palautuu vasta auton uudelleen startin jälkeen. Pakki ei toimi ollenkaan missään vaiheessa. Ei edes yritä nytkähtää päälle.

    Öljyssä ei ole mitään omituista. Se on punaista, ei yhtään sitä tummaa, ei haise, ei mitään. Autolla ajettiin tuolla ykkösellä jokunen kymmenta kilometriä hiljaa kun oston jälkeen piti saada kotiin, koska oli hinaustilanne hiukan huono, tosin öljy ei muuttunut yhtään miksikään edes ajon jälkeen ja auto ei ollut siitä muutenkaan moksiskaan.

    Eli autossa ei näy vikoja ulospäin ainakaan öljyssä mutta vain pakote ykkönen toimii.

    Se kummastutti kun otin sen solenoidi paketin irti, ei toiminut mikään vaihde. ei edes se ykkönen. Paketin paikalleen takaisin asennus palautti toki sen ykkösen. Mutta autossa kun ei tunnu olevan sitä nilkutus tilaa ollenkaan??
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Onko öljyä tarpeeksi ?
     
  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Mitataanko auto käynnissä, ihan P päällä näissä vai miten, ihan kun on niin tuore mulle tää.. :odroll: auto kun ei käy,on öljyä REILUSTI ja käydessä ADD kohdassa, eli on kyllä toki vähissä mutta voiko olla vika vain siinä?
     
  4. Nappula

    Nappula Gearhead

    Eikös Mopareissa mitata N asennossa öljyt.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Auto käynnissä, renkkaa vaihteet läpi ja jätä P:lle. Kyllä se pinta saisi ylärajassa olla kun öljyt on kuumat.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei ainakaan tässä tapauksessa jos loota on A604/41TE
     
  7. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Kai se siinä tikussa lukee ohje. :) Siis jos ei tiiä mikä laatikko tai muuta, ni ainakii miun raktoreissa on kaikissa lukent tikus.
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä se voi siinäkin olla. Öljyjen pitää olla kuumat ja P tai N päällä käydessä katsot siitä tikusta. Lisättävä öljy on atf 3+ tai 4+.
     
  9. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Kiitos viimeisestä.. Onhan mulla näitä vanhempia moppeja , ja siis näin rituaalit aika selvät mutta pitihän varman päälle kysyä kun tuntuvat olevan herkkiä vehkehiä.. Jaa, ettei ole pakko ola mopen omaa öljyä kuitenkaan, vaan näitä plussia?Toiset kun väittää että vain oma toimis....(?) . Jotain sähköä johtamatonta luulis kuitenkin tuon öljyn täytyvän olla...(perusöljyhän johtaa sitä??) .. Kokeillaan nyt alkuun vaihtaa koko mehut. Suosituksia?

    904 toimii niin paljon helpommin että menee ihan kysymys linjalle.

    EDIT.
    Nyt siis olenko käsittänyt oikein että tuo ATF 3+ ja 4+ on NIMENOMAAN sitä moparin mehua?
     
  10. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Kuka tuota atf3+ tai 4+ öljyä myy? Itse Nummelassa, ei viittis kaukaa lähteä mehuja noutamaan.
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ATF +3 ja +4:sta löytyy varmaan useimmista varaosaliikkeistä jos ei ole merkillä väliä. Jos taas haluat Moparin omaa öljyä niin sitä onkin sitten harvemmassa.
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Ok. Noita eri DEXRONeja on näkynyt yleisemmin tuolla hyllyillä, joten pitää varoa niitä..
     
  13. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Entäs mikä mekaaninen vika voisi tuon aiheuttaa? Kokeilen huomenna hakea öljyä ja koittaa josko jotain ilmenee ihan tuollaisilla.

    Niin ja jos ykönen toimii ok, onko mahdollista ettei laatikosta olisi hajonnyt mitään booreja yms? kun kuitenkin veto tulee läpi?

    Kuka näitä korjaa nummelan lähellä?
     
  14. Impala71

    Impala71 1st gear

    Jokos tässä saratogassa on täysin tietokoneen ohjaama loota? ainakin muistaakseni noissa compuutterin ohjaamissa mopen lootissa se tietokone pitää nollata öljynvaihdon jälkeen ja opettaa udelleen vahtamaan.
     
  15. eski

    eski 1st gear

    Pitää olla juuri sitä merkkiliikkeestä moparin litkua eikä mitään muuta. Jos on muuta niin omat on ongelmasi :). Kyl se ihan ite vaihtaa ei tartte opettaa :)

    Vikakoodit vehkeestä kannattaa luetuttaa jos ne kertoisivat hieman enemmän. Todennäköisesti tuo solenoidi paketti on kaput koska se on kuluva osa. En nyt oo 100-varma että onko mulla skannerissa palikka jolla voisi vaihteiston lukea, mutta tietsikan voi mutta se ei kerro vaihteiston vikoja.
     
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu oppii ihan ite.

    Sellaista luin ameriikan sivuilta että jos lootassa on +4 liemet niin samaa tilalle jos ei sitten saa kaikkia vanhoja pois. Ei oikein toimi keskenään. Oman auton 41TE:stä ei tullut ulos kuin vajaa 4½ litraa joka taitaa olla reilu puolet kokonaismäärästä.

    Aika paljon on tullut luettua lootan vaivoista ja olen samaa mieltä eskin kanssa että Moparin öljyä lootaan, sitäkään ei vaan jaksa jankuttaa. :) Varaosakauppiaat suosittelee juuri sitä mitä on itsellä hyllyssä.
     
  17. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mä olen siinä uskossa, että jos loota ei vaadi +4:ää niin silloin voi sekoittaa +3 ja +4. Tuskin Chrysler itse öljyjä valmistaa, eli kyseessä on jonkin öljy yhtiön tuote Chryslerin pakkauksessa. Mun mielestä luokitus pitää olla oikea eli +3 tai +4 (tässä tapauksessa) ja valmistajalla ei niin suurta väliä. Nää on sitten IMO.
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo kyllä niitä voi sekoittaa mutta sekoitus ei toimi niinkuin pitää. Taisi olla Allparin sivuilla mistä luin, en löytänyt sitä kohtaa uudestaan.

    Niin ja jos Moparin lientä käyttää niin se on +4. Mopen +3:sta ei tehdä enää. (jos siis jummarsin oikein, Lontoo ei ole oikein hanskassa)
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ei sitä kuulemma tehdä, ostin itsekin viimeisen kannun paikallisesta merkkiliikkestä -50%:lla :D taisi olla alle 20 euroa 4 litran kannu.
     
  20. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Minäkin hain viimeisen kannun just tänään. Nyt kokeilin vain lisätä sitä öljyä, koska oletin että laatikossa olisi oikeaa öljyä ennestään.
    No, homma meni näin:
    Kun lähden pakkoykkösellä liikkelle.. Jos heittää vapaalle lennosta, ja antaa kierrosten laskeutua, löytyy ilmeisesti kakkonenkin, mutta paljoa se ei kaasua kestä, tai taas "menee kytkin pohjaan" eli vaihteet katoaa kaikki.
    No, eikun uusi startti ja taas toimii. Niin ja kyllä palloDeellä ja tavallisella voi liikkeelle lähtöä tehdä, kun vaan kakkosta alkaa vaihtaa, menee "vapaalle".
    Sitten ihan kusisukassa kun sain sillä kikkailemallani kakkosella vauhtia, tuli ilmeisesti aika vaihtaa kolmosta, mutta pienen vapinan jälkeen taas "vapaalle".. ääh.. Tavallaan tuntuu ettei laatikko kestä kuormaa ollenkaan, vaan heittää jonkin vapaan kehiin???!!

    Välillä tuntui että tien monttukin riitti tiputtamaan sen kakkosen pois päältä.(saatoin kuvitella).
    Minusta paikoillaan ollessa vaihteet kyllä kytkeytyvät päälle. Autossa tuntee että jotain tapahtuu, siis silloinkin kun on "kytkin pohjassa". kaasua on turha painaa, vain kierrokset nousee. Sammutus, ja taas voi lähteä liikkeelle. ainakin ajaa hiljaa tai pakkoykkösellä. Pakkiin en saanut eloa yhtään..

    Mikä sähkövika vois aiheuttaa vaihteiden kuolemisen?
    Jostain luin jostakin maadoituspiuhasta, missä sellainen on yms?

    Meinasin kokeilla vaihtaa koko öljyt seuraavaksi.. jos vaikka sais eloa.
    Kuka näitä OSAA huoltaa yms jos ihan oikeasti vien kotteron johonkin. Itse en oikein suostu uskomaan että laatikossa on sisäinen vika kun öljytkin on aivan kunnossa .Tällä tarkoitan näitä mekaanisia osia kuorien sisällä.. Mutta, korjatkaakorjatkaa jos tiedätte jotain näistä...!
     

Kerro tästä muillekin!