3 gen camaroon pikkusen lisää voimaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tonik, 12.10.2016.

  1. Tonik

    Tonik 1st gear

    Elikkäs tommonen 3 koppanen camaro tuli syksyllä hommattua pihankoristeeks. Auto on jollain 70 luvun puolivälin 350 koneella. Laitettu oli jotkut pitkät peltisarjat lähestulkoon suorilla 3" putkilla. Jakajana hei. Kaasarina 750 vacuumi holley. Aivan vakiokannet. Joku mieto virinokka. Käytin penkissä ja petyin tulokseen 210 hp/ 380nm. Kuinka sattuikaan ni myyntiin tuli kone josta oli kiertokanki tullu kurkkaamaan ulkoilmaa. Oli niin edullinen että otin riskin että myös kannet olis saanu kipeetä, ja riski kannatti. Eli nyt sitten viisaat kertoo minkälaiselta tämmönen kuulostaa... Eli nyt tossa vakio alakerran päällä on pikkuventtiiliset mikkikannet joista on kanavia pikkusen siistitty. Kansissa oli valamiina 1.6 nostolla olevat rullakeinut. Nokkana on 270/276 hydraulinen rullanokka. Imusarja on weiland?? alumiininen 2taso imusarja ja kirsikkana kakun päällä tuo 750 holley. Heppu joka konetta niputtaa oli laskeskellu että puristukset tulis jonnekkin 11,5 paikkeille. Eli siis tosta varaosakoneesta vaihettiin auton omaan kannet, nokka, imusarja ja rullajakopää. Viikonloppuna pitäs päästä ekat savut ottamaan kun tuloo vaan syyläri kennotuksesta...
     
  2. saresks

    saresks Gearhead

    Vähän riippuen kuinka nokan ajoittaa, tulee dynaamista ruttua liikaa tai aivan liikaa normipensalle > nakuttaa. Varaudu tankkailemaan esmes 50/50 seoasta e5/e85 ja säätämään kaasari/sytkä, niin keulilla on raakasti vääntävä motti.

    Onkohan jakopää oikeesti ehjä ton damagen jälkeen...mä en uskaltais käyttää...paitsi jos kampiakseli ja runkolinja ehjät voisin harkita mutta tsekkaisin väljyyden ja syynäisin tarkkaan...ei ne uudet tuohon niin paljoa maksa...
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Reseptihän on ihan hyvä, mutta mahtaako nuo puristussuhteet pitää ihan paikkaansa.

    Jos vakio alakerta tarkoittaa myös vakio mäntiä pikku montulla jotka jää vielä dekkitason alapuolelle, niin ei taida millään mikkikansilla saada 11.5 puristuksia.

    Mikä valunumero kansissa on tai minkä kokoiseksi palotilat on mahdollisesti mitattu?
     
  4. Tonik

    Tonik 1st gear

    Mä en kasaa konetta itte, kun on vielä noista moottorihommista niin vähän kokemusta, että saa nyt ekaks tehä semmonen joka osaa... Eli konetta kasailoo Suojasen Timo pohojanmaalta, ja vaikka onkin voortimies, ni kokemusta varmaan piisaa. Hän ton puristuksenkin oli laskenu.
     
    atobee tykkää tästä.
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Voortimies osaa varmasti laskea letukankin puristukset, ja hyvä kuulla että koneesi on ammattimiehen käsissä.

    Mites Timppa on kommentoinu nokka/puristussuhde kombinaatiota, dynaamista ruttua kun tulee jotain 9.4:1?
     
  6. Tonik

    Tonik 1st gear

    Eipä se pitäny tota kovinkaan kummosena... Meinas että katotaan este näin ja jos tarve vaatii, ni pudotetaan puristuksia pikkusen paksummalla kannentiivisteella.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Parempi idea vois tarvittaessa olla tuo e85, mitä myös saresks ehdotti, mikäli helposti saatavissa.
    Itselläni on sattumalta myös 11.5 puristeinen pikkulohko käyttöautossa ja lyhytajoitteisen nokan kanssa dynaamista 9.6, mutta pelkällä bensalla en ole kokeillutkaan, vaan etanoli/bensa seoksella mennään.
     
  8. atobee

    atobee Gearhead

    Jos Timppa on siulle koneen tehny niin miksi/mitä apua haet? o_O
    Vai onko moottori tekeillä??
     
  9. Tonik

    Tonik 1st gear

    Kone on jo kasas, muttei vielä käytetty kertaakaan. En mä apua tohon kasaamiaeen tarviikkaan, vaan ihan vaan mielipiteitä osakombinaatiosta semmosilta jokka on samanlaisia rakennellu.
     
  10. Tonik

    Tonik 1st gear

    Asiahan ois aivan eri mikäli timppa ois saanu oman makunsa mukaan tilailla osat ja rakentaa koneen. Ei varmaan tarvis miettiä sopiiko palikat keskenään. Nythän tilanne on kuitenkin se että mä oon vieny pihaan kasan romua, ja pyytäny tekemään niistä jotain...
     
  11. Tonik

    Tonik 1st gear

    Nojoo, ensimmäiset reilun 100 km testiajot suoritettu eilen ja tänään. Potkua tuntus olevan mukavasti lisää persdynon perusteella, ja kone vetää hienosti alhaalta lähtien ja reilu 3000 kohalla tuntus vielä heräävän oikeen tosissaan... Yli 4500 kiekan en vielä koittanu vetää, antaa kaikkien palikoitten nyt este löytää paikkansa...
    Puristukset jäikin reilusti alle ensiarvion, kun vanhojen mikkikansien palotila olikin kavanu aikojen saatossa 64cc:stä 67cc. Eli hienosti käy ihan 98:lla. Varmuuden vuoks laitoin pikkusen lyijyn korviketta joukkoon, ei se varmaan pahaakaan tommoselle vanhalle koneelle tee...
     
  12. Tonik

    Tonik 1st gear

    Nyt piti pikkusen jo riivata camaroa että pikkusen tietää onko potkua tullu lisää... Eli kun nykyään näihin älypuhelimiin on saatavis näitä kiihtyvyysmittareita ja meillä täälä pohojanmaalla on noita hienoja hiljasia suoria teitä, ni kävin näin maanantain ratoks vähän aiheuttamas meteliä....
    Camarossahan on th 350 laatikko, turbiinista ei mitään tietoa mikä. Peränä on 10 pulttinen 3,73 välityksellä iliman lukkoa. (Lukko jo tilaukses..)
    Eli pari ensimmäistä vetoa meni aivan pipariks, kun suti kaikki vaihteet läpi...
    Paras veto oli kun lähti tyhjäkäynniltä ja kiihdytti tosi varovasti reilu 3000 kiekkaan ja sitten lappu lattiaan. Uutta pykälää pukkasin jossain pikkusen alle 6000 kierrokses.
    Tämmösellä vedolla tulokseksi tuli 0-100 kmh 6,4 sec.
    1/4maili 14,5 sec, loppunopeus 167 kmh.
    Eli pakkohan ton kans on heti ens kesänä päästä jonnekkin mittauttamaan virallisia tuloksiakin... Luulis noitten lukemienkin tosta vähän petraantuvan kun saa sen lukon tonne perään, ja saa keskittyä ajamiseen sen sijaan että varoo vastaantulijoita, ja pelekää poliisia...
     
  13. PauliR

    PauliR Gearhead

    Ihan hyvän loppunopeuden oot saanu. :cool:
    Laita tänne niitä virallisia lukemia sitten ens kesänä. ;)
     
  14. Mutku

    Mutku Gearhead

    Joo, loppunopeus on ihan kiva, kertoopi jotta voimaa on 13-sekunnin aikoihin, kunhan saat sen lukon ja onnistut lähtemään viivalta pahemmin sutimatta.

    Asiapeli!
     
  15. Tonik

    Tonik 1st gear

    Nojoo, olihan se nyt sitten pakko käyttää penkis, että sais jotakin faktaa.. Aj tech:in penkis kävin seinäjoella, eli sama paikka missä syksylläkin alkutilanne koitettiin. Nyt oli mukavat 351hp/494nm. Mun mielestä kyllä oli hyvinkin kohtuullinen lisäys tommosilla 400 e maksaneilla palikoilla
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tolla teholla varttimailiajan pitäs olla alle 13sekkaa jos ja kun saat alustan toimimaan silleen että lähdössä ei lyö tyhjää.
     
  17. Tonik

    Tonik 1st gear

    Perässä on jo uus lukko, eli kyllä se jo paremmin lähtöö viivalta kun aikasemmin..
     

Kerro tästä muillekin!