30`s Mopar runkonumero?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Jäpälä, 31.10.2009.

  1. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Oletteko löytäneet tehtaan lyömää runkonumeroa mistäpäin? Olis 1 runko mistä olis kiva löytää orig. numero. Vanhassa otteessa puhutaan vaan koneen numerosta ja siitä numeron päältä lohko just sopivasti halki ja hitsisauma päällä ettei saa selvää :( Joo tiedetään , tiedetään. Mutta kiinnostais ihan huvikseen löytää alkuperänen, mut on aika paksu ruoste päällä ja siks tarkemmat koordinaatit olis tarpeen.
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos runkonumero on pakollinen vasta 1965->eteenpäin niin onko sitä moottorinnumeroa koskaan edes lyöty runkoon tai muuhun kuin tyyppikilpeen tehtaan toimesta?
    Kysympä vaan kun en tiedä.
    :odroll:
    - Jani -
     
  3. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Fordeissa ainakin lyöty jo ennen ristusta ja vähän sen jälkeen.
    Kiinnostaa vaan yleisön havainnot mopareista. Oikeata aisaa veikkailtu tulipellistä vähän eteenpäin. Sitä en tiedä oliko ne tehdastekoiset vai kyläsepän. No tämä ei ole sama runko, eikä tästä vielä ole löytynyt mitään.
     
  4. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    runkonumero

    Mun miälestä Mopsin "runkonumero" on meistetty a- pilarihi joko kuski tai apukuski pualelle.
     
  5. koiste

    koiste Gearhead

    -35 Dodgessa ei ainakaan ollut kuin alumiini lätkä niitattuna pelkääjän puolen pilariin!
     
  6. radio_king

    radio_king 3rd gear

    Sarjanumero löytyy oikean puolen oven tolpasta(alumiinikilpi)ennen -46 valmistetuista.Siitä eteenpäin siirtyi toisen puolen tolppaan.Milloin sitten runkonumeroita alettiin meistää,ei ole tietoa mulla.
     
  7. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Jep: Minulla on ollut 35 36 37 38 Moparit ja kaikissa toi body number kilpi oikeassa etutolpassa. Luulis et noinkin edistykselliseen autoon (vrt. vast. ik. Ford) olis tehtaalla runkoonkin joku puumerkki lyöty.
     
  8. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    ei ole meistetty yleensä.

    Ei ole meistetty yleensä runkopalkkiin,monessa oli uutena kapea pitkulainen metallilätkä 2.lla niitillä kiinni runkopalkissa jossa tehtaan runko numero oli,ja se ruostui pian pois Suomi autoista joten moottorin numeroa käytettiin jo siksikin.Jotkut kyllä meislasivat koneen numeron runkoon jälkikäteen esim auton täys korjauksissa(se muuten vastasi silloin nykyistä entisöintiä melko tarkasti).
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Muistaakseni näistä on ollut aikaisemminkin juttua, koetin ettiä jotain ...

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... highlight=

    Mutta mutta, kuten Jäpälä jo laittoikin tossa, on näitä täälläkin "pari" käynny tontilla, niin että ainakin toistaiseksi se korin numero löytyy joka moppesta ( -20 - 40 lukulaiset ) ja oikeasta etutolpasta.

    Rungossa on stanssi etukaaressa, muistaakseni vasemmassa puolessa, siinä on ollut merkintöjä D6, D8, P6, P8, C6, C8, Dodge, soto, plymo, chyryn tekemä runko ja joko suoralle kutvoselle tai kasille. Kutvos mallin etuakseli on mutkalla. Jarrut ja aksilat ovat samoja, niin limosta aina pikkumalliin.

    Samaa runkoa käytettiin myös isommissa piccareissa, runkojen pääasiallinen ero on akseliväli, mutta niihin kuorkki / Piccari runko-malleihin sai ihan oikeata kuorkki aksilaa.

    Korille on oma lätkä popparilla kiinni, kuten edellä tuli mainittua, rungossa on stanssi siitä mikä versio se on, kasi vai kutvonen, pituudesta ei ole merkintää.

    Sitten ainakin noissa mitä täällä on käynny on löytynny ns, assemble-lätkä joka kertoo missä kokoonpano on tehty. sitä en muista mistä missäkin se lätkä löytyy, mutta dodgessa se on siinä kori lapun vieressä.

    Kaikki tiedot löytyy Chyry Standard Catalogista, sitten kannattaa ostaa Dodge-Story tai vastaava, saman sarjan kirja. Alfamer myy.

    Sitten yllätys yllätys kun on Moppe, niin mikään ei välttämättä pidä paikkaansa, jenkeissä myydyt on yleensä omilla osilla, mutta esim, ruottiin kasattavaksi tuotu, kuten suurin osa Suomen ko, ikäisistä moppeista saattaa olla plymo jossa dodgen runko jne.

    Alkuperäisessä rekisterikirjassa on merkittynä vain moottorin nro, auton tyyppi tai vähän sinnepäin, se kun ei ollut siihen aikaan niin tarkkaa, mikä auto oli vaan moottorin numero oli kaikki kaikessa.
     
  10. KALE

    KALE Gearhead

    Mulla on -38 Plymari siinä alulätkä kanssa oikean etuoven tolpassa
    ja siinä myös lyöty runkoonkin numero se on vaseman palkin päällä.
    Noin puolen metrin päässä tulipellistä.
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Jos se on ollu liikenteessa viela -70 luvun alkupualla niin sitten siihen on kylla mita luultavammin lyoty nummero johonkin.
    Ukko muisteli etta siina -70 kintaalla se numeroitten (pakollinen)hakkaaminen alkoi.
     

Kerro tästä muillekin!