3000 stall turbiini ja kruisailu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Trucks&Tacos, 7.12.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saivartelua. No sillai että pysyy kevyesti paikallaan ja jarrut vielä pitää. Jos se pikkiriikkinen turbiini antaa vaikka 3000 tommosessa tilanteessa, niin kyllä vähänkään pidemmillä välityksillä, missä maantienopeuksissa jää huolella alle tuon on alla semmoinen auto, että kierrokset nousee sekä ylämäessä, että vastatuulessa.

    Ei mulle ole osunut tommosia 1000 päälle jääviä turbiineja oikein missään vehkeessä. Slantin vakiolimppu otti pari tonnia. 360 Coronetin 2500. Siis siinä tilanteessa, jossa jarrut vielä pitää. 225 ja teetetty pikkuinen 3300-3500. Nyt ei meinannut päästä 3000 170 perässä, joten käväisi säädettävänä.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No miten sillä coronetilla pystyi ajamaan vaikkapa 2000rpm kierroksilla? eikö kuumentunut?
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä tosiaan noihin ylivaihdeaskeihin saa myös niitä korkeamman stallin ominaisuuksia, kuten myös mahdollisuuden ajaa kaasu pohjassa lukko päällä, lukon lisälevyjen ansiosta.

    Perinteisemmissä vaihdelaatikoissa se hyvä turbiini erottuu just mun mielestä siinä, että sillä voi ajella normaaliajot paljon alle stallin, ja tuntuu etenevänkin johonkin. Sit noi halvat TCI:n ja B&M:n vaikka just 3000rpm stallille ilmoitetut mehulingot tuntuu aika kuminauhoilta alle stallin, ja sit vielä lisäksi omaavat tyypillisesti hyvin korkean luistoprosentin kaasu pohjassa ajaessa, -> ei hyvä.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sen 2,7 perävälityksen takia laatikko oli turbiinin luistelualueella alle 100 nopeuksissa. Se vaikutti mm siten, että 80kmh tai 100 kmh nopeuksilla Mänttä-Jämsä-Lahti-Helsinki reissulla kummassakin tapauksessa kulutus oli sama.

    Ja sit kun tuo mun digitaalikaasuttelu oli kuluttavaa, orkkisaski alkoi luistaa jo alle 100tkm. Ostin asennettuna ”tehdaskorjatun” tilalle. Oliskohan ollut 4 kertaa takuuseen vuoden aikana irti. Kai se vähän lämpöisenä kävi. Milloin oli sutassut kytkinpintoja ja joskus muutakin.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Minkälainen lootan jäähdytys oli ja ilmeisesti ei ollut lämpömittaria? Polkemalla saanee kaiken paskaks, varsinkin jonkun vakiolootan mutta eiks tossa kyselty miten korkeampi stallinen turbiini toimi kruisaillessa?
     
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kutosen lootassa on vähemmän levyjä.
    Forwardi pakasta kannattaa siirtää lukkorengas uran paikkaa, saa 3 levyä käymään.
    Direktiksi 4 levyinen johon laitetaan 5 ohutta levyä.
    1.6" leveä panta vissiin menee noihin vanhempiinkin malleihin. Tätä en ole kokeillut.
    Hyvä shift kitti ja jäähdytys kuntoon, jos se siitä alkaisi tarttumaan.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Slantin laatikko on Nastolalaisen pitkän linjan harrastajan laitettavana. 4:n levyn pakka on tilattu samoin kun kikkarin vipu vaihtuu. Ja sitten turbiinin hela valkometalliseksi, kun se ei kerrotun mukaan sorvaa turbiinin kaulaa samalla tavoin kuin messinkinen.
     
  8. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Minulla on sattunut olemaan 4.2 vippa jo valmiiksi. Kyllä siitä varmasti ehompi tulee.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Syylärin alareunassa kiersi laatikon punainen mehu. Autohan oli siis ihan räpeltämätön entinen hauturi. 2070 kg omapainoa. 360 2bbl. A999 ja 2,7 perävälityksellinen 9,25".

    2bbl imarilla 360 vääntää alempaa kuin 4 reikäisellä. Stallia tuli vakiona se 2500. Kun jossakin vaiheessa vaihdoin rautaimarin Performeriin ja Holley SB650 niin stall laski 200-300 kierrosta. Autosta tuli laiska. Liikennevalokisat oli ajettu.

    Vaihtopisteet pakkovaihteilla 5500 kierroksilla jotakin 110 ja 170 km/h. 0-100 jotakin 9 sekuntia ja siis koko matka ykkösellä. Bensa oli halpaa ja työmatkalla suoranpätkä maantietä. Aika usein tuli, jossei ollut liikaa liikennettä, ihan töistä palatessa koeteltua, paljonko saa vauhtia Metsälän ramppiin. Kyllä se kakkonen riitti sinne asti.

    Huono auto, kunnei kestä käyttöä. Höh.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Hyvin onnistunut viritys, jos 4bbl saa vähemmän vääntöä kuin 2bbl :D
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se 2bbl imari pitkine kapeine kanavineen on ilmeisen hyvä hommassaan. Virtausnopeuksia!
     
  12. Ehkä sillä 4 -kurkkusella tuli silti enemmän vääntöä, mutta korkeammalla kierrosluvulla? Alemmilla kierroksilla se 2 -kurkkuinen toi taas enemmän vääntöä.

    Ei ne autotehtaat ehkä olleetkaan ihan hukassa, kun teki noita 2 -kurkkuisia käyttömoottoreita.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaitpa ne tehtaalla jotakin noiden ominaisuuksien takia on tehneet. Kurkkasin esimerkin 360 mosan 1976 painosta. Väännön lakikohta on osutettu suunnilleen siihen stallspeediin. Kun tommosella ex-tuonelan taxilla lähti kevyesti kaasu pohjassa, se piti sitä 2500 jonkin matkaa, ehkä viiteen kymppiin asti, vakiona, josta lähti sitten nostamaan kierroksia. Varmaan oli paras suoritus, mitä sillä pitkällä perällä sai aikaiseksi tuolla koneella. Imusarja/kaasari ja myöhemmin joku lievä nokka olivat ihan turhia ostoksia. Jos olisin vaihdattanut 3,2 perävälityksen ja lukon, niin enimmän osaa aikaa autosta olisi saanut suorituskykyä irti. Sai sitäkin kaivaa talvikaudella toisenkin kerran hangesta...
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Taas se lähtee kevyesti kaasu pohjassa? :) eiks se oo täysiä lähtemistä, vaikkei suorituksena kummoista oliskaan?

    Mut just noinhan ne kierrokset ja stalli käyttäytyy, yleensä toi hetki on vaan aika lyhyt siinä alussa ettei se havainnollistu niin hyvin.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Raskaasti kaasu pohjassa lähdetään sitten kun on kiire. Tommonen oli tuolle ns ihan normaalia päivittäistä käyttöä. Ei pidä rakastua romuihin.

    ...useampi sekunti. 0-100 oli noin 9 ja se vakiokierroksilla ajo kesti siitä varmaan 1/3 ajasta. Mutta tulipahan perehdyttyä.

    Toinen tommonen momentinmuuntimeen liittyvä havainto, otoskoko yksi, on se, että ne kuluu. Kun käytin yhden limpun Mudracerilla, siellä se kellarin puolella puuhastelee nykyisin, "pikkuisen lisää stallia", niin sitä tuli pikkuisen lisää. Mutta se laakeroitu/puslitettu muunnin oli paljon jämptimpi ottamaan stallin tienoilla kiinni vs se limppu, minkä sinne lähetin laittoon. Luiston alue oli kaventunut.
     
    Muokattu: 15.12.2022
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    1978 tiedot.
    360 Carter 2-barrel 155 @ 3600 275 @ 2000
    360 E58 4-barrel. 220 @ 4,000 280 @ 1,600
    Ja sit tietysti Holdener on teistaillut eri osia.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mistäköhän se kone tietää milloin kaasu on kevyesti pohjassa ja milloin raskaasti pohjassa? :rotfl:
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei sen tarvinnut. Vaihteisto tiesi. Pakkoykkönen ja odottelua jarrua vasten.

    Tosin meni tuosta 360 kerran myös. Pakkovaihteella kiekaisi aika pitkälle. Huohotus lisääntyi dramaattisesti. Ei tutkittu. Uspartsista hehoenmehico puulaatikossa toimitettu tehdasuusi tilalle ja heti sisäänajossa kevyitä kaasu pohjassa lähtöjä.

    Mulla oli siihenaikaan sponsori bensojen suhteen. Maksoi 1/3 mittarihinnasta taxfreenä.
     
  19. Trucks&Tacos

    Trucks&Tacos 1st gear

    Vielä yksi kysymys heräsi...TH700-4R näyttäisi välitysten mukaan laskien tiputtavan kierroksia n. 2300rpm kun se vaihtaa ykköseltä kakkoselle. Jos vaihtokohdaksi säädetään 5000rpm, niin kakkosella meno jatkuu 2700rpm kohdalta. Onko tämä huono homma, jos stall speed on 3000rpm, eli kakkonen alkaa vetää täyskiihdytyksessä stallin alapuolelta?

    Toisinpäin kysyen, te joilla on 5000rpm stall speed, kiertääkö koneet yli 7000? (TH350 ja 400 näyttäisi pudottavan 2000rpm ykköseltä kakkoselle)

    Vai olenko keksinyt ongelman, jota ei ole?
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kierrosluvun pudotus on tietysti prosentuaalinen ja riippuu kierroksista millä vaihto tapahtuu.

    Mutta sanoisin että viimeisin lauseesi on hyvä.
     

Kerro tästä muillekin!