300C etujarrut laahaa voimakkaasti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Make500, 8.1.2016.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Elikkä muuten loistavasti pelannut auto päätti tuossa eilen kovilla pakkasilla töistä palatessani lyödä etujarruja jumiin. Auto ei jaksanut kulkea eteenpäin oikein edes alamäessä. Kotiin muutama kilsa ja linkutin perille. Auto talliin pukeille ja etujarrut jumissa. Levyt paskana ja palat loppu. Purin nuo eilen illalla pois ja männätkin meni ihan kevyesti sisään pienellä ruuvipuristimella.
    Myös satuloiden liukutapit toimii ihan kevysti sormella.

    Tänään aamulla hain uudet levyt ja palat. Koeajolle lähtiessä jarrut jumitti heti ekalla jarrutuksella, mutta sain sen nilkutettua takaisin talliin.
    Voisiko vika liittyä eilisen n.-30 pakkaseen? Mitään jarruihin liittyvää valoa ei syttynyt ja ABS hakkaa kyllä kun jarrun polkaisee pohjaan.
    Seuraavaksi koitan uusia jarrunesteet. 300M malleissa oli vissiin jotain pääsylinteriongelmia.
    Hyviä ideoita otetaan vastaan.. :odroll:
     
  2. Fireball

    Fireball Gearhead

    Tyyppivika eikä korjaannu kuin satulat vaihtamalla. Perustuu omaan ja kahden kaverin autoon ja muutamaan kymmeneen nettikohtaloon voorumeilta.

    Raybestos FRC11702 ja Raybestos FRC11701 oon tilannu kolme satsia tältä setältä http://stores.ebay.com/apcparts1945/

    Halapaa ja heleppoo.
     
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo kävin äsken vielä vähän touhuamassa ja otin satulan käteen. Männät ei tuu ulos edes paineilmalla, eli selvä peli. Jotkut PBR- merkkiset ovat nuo, eli vissiin jo aiemminkin vaihdettu. Hassu että ne meni kyllä melko kevyesti sisään...

    Kiitos Fireball linkistä!

    Kuinka muuten tuo ilmaus? Jos ilmaan pisimmästä linjasta edeten lyhimpään ja pidä huolen ettei pääsyltty kuivu niin tarviiko ABS-yksikkö ilmata vielä liikkeessä?
     
  4. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ei tarvi ilmata ees takaa kun nuo vaihdat silleen että lukkopihdeillä letku tukkoon ennen irrotusta niin läheltä satulaa kun pystyt, esitäytät satulan nesteellä esim. pikku ruiskulla niin että tulvii ja se letkun loppupätkä kans ja paikalleen, ei jää ilmaa juurikaan.
     
  5. buicksuper

    buicksuper Gearhead

  6. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mulla on myös parissa vanhemmassa Moparissa bakeliittimännät turvonneet jumiin. Ulos ne saa tulemaan kun ruuvaa letkun reikään rasvanipan ja prässillä painaa rasvaa. Rasvat on syytä pestä pois ennen uudelleen kasausta. En ole kiireessä malttanut ryhtyä uusia hommailemaan, vaan hiomanauhakaistaleella käsin hioen olen mäntiä pienentänyt. Viimeistelynä kiillotus rättilaikalla. Hyvin on toimineet remontin jälkeen.
     
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Tilasinpa tuossa jo uudet satulat.. Jos olis ainoa auto taloudessa niin olisin noita kyllä voinut korjaillakin. Onpahan nyt aikaa tehdä pari muutakin hommaa, kuten katsoa kuinka suuri savikakku noiden muovihelmojen alta oikein putookaan..
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos se mäntä ei mikään ihmeellinen ole, voi sen varmaan teräksestä sorvata?
     
  9. jus57

    jus57 Gearhead

    Oireeleeko nuo etukäteen mitenkään vai tuleeko yllättäen ja paljonko teillä oli ajettu kun hajosivat?
    Onkohan samankokoiset satulat kaikissa etujarruissa siis levyn koosta riippumatta?
    Tarttee varmaan tilata jo valmiiks...
     
  10. Make500

    Make500 Gearhead

    Mulla ei kyllä ollut mitään oiretta etukäteen. Mitä nyt katsellut aiemmin että levyt ja palat oli jo aika kuluneet.
     
  11. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ei montaa päivää oireillut mullakaan, kaverilla jäi suoraan lukkoon asti ilman varotusta. Ajettu oli alle 200 tkm siinä kohti itelläni. Kysyntä näköjään nostanu hintoja, mä sain satulat kotiin asti reilusti alle satkulla kipale ni eipä juuri hotsittanu alkaa korjaileen vanhoja. Eihän nuo kalliita oo vieläkään jollei merkkiliikkeestä osta ja tota samaa osanumeroo ne näyttäs äkkiseltään tarjoovan kaikkiin malleihin mut kannattanee varmistaa tarkemmin tapauskohtasesti.
     
  12. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    je usein tekee samt kun vaihtaa palatsiinä männässä/sylinterissä on joku viba käynyt varmaankin?
     
  13. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    OT
    Autotehtaallakin asennetuista osista löytyy valmistajien logoja. Australialainen PBR on toiminut vuosikymmenien ajan autotehtaiden jarruosien alihankkijana. Heidän valmistamia jarrusatuloita löytyy kaikkien kolmen suuren amerikkalaisen automerkin malleista, tavallisista perheautojen 1-2 mäntäisistä satuloista urheiluautojen, esim. Corvette Z06:n 6-mäntäisiin satuloihin.
     
  14. jus57

    jus57 Gearhead

    Tulipahan mieleen tämmönen kymysys,onks kukaan vaihtanu/vaihdattanut jarrunesteitä näihin ennenkuin satulat jumittaneet?
     
  15. 300c2006

    300c2006 1st gear

    olisko apua tähän ..olen vaihtanut satulat uudet,jarrulevyt+palat+ilmaus testerin kanssa ja hetken ajon jälkeen taaas jumittaa etujarru/t /jää laahaamaan
    yleensä yön kun seisoo on vapautunut jarrut mutta ei aina
    auto 300c 3.0 crd farkku -06

    voisko olla jarruletkut "turvonneet" vai abs yksikkö tai joku muu ? ? ? ?
    vikakoodea ei anna mitään
    joskus aiemmin antoi vikakoodin u0126=yhteyspoikki
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Letkuja veikkaisin. Mulla teki toisessa pirssissä samaa, ihan kun olisi diodi jarrupiirissä. Ei ainakaan montaa euroa maksa testata.
     
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jos on "phenolic"männät niin ne turpoo ja jumii. Tuttu juttu vanhemmissa ryslereissä. Vanhempiin saa teräsmäntiä.
    Mun rastuksessa on juminu joka kulma, männät vaihtoon ja taas mennään.
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Lukihan tuossa että satulat vaihdettu!!

     
  19. OpaS

    OpaS Gearhead

    Jos ei mäntä mene painamalla sisään, jarruletku löysään satulasta ja kokeilee painaa uudestaan. Jos sitten menee, letku löysään toisesta päästä, jne... Eikä maksa juur mitään!
     
  20. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    mitä tarkoitat satuloiden vaihtamisella. kerro tarkasti.
     

Kerro tästä muillekin!