305 käyntiongelma - konstit loppu!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ttakatal, 6.1.2012.

  1. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Eli viime talvena rempattu 305 ei suostu käynnistymään, tai käynnistyy kylmänä, käy noin 5 sekuntia, ottaa kyllä herkästi kierroksia, sitten sammuu eikä enää käynnisty.

    Tuntuu menevän aina vaan huonompaan suuntaan, kesällä sentään vielä suostui käymään kovemmilla kierroksilla, mutta kun laittoi pykälän päälle niin sammui.

    Sen jälkeen vaihdettu kaasutin (ensin laitoin vanhaan korjaussarjan), ja nyt viimeksi kokeilin toisella HEI-jakajalla - sama homma.

    Koneessa uusi hieman jyrkempi "vääntönokka" en nyt muista asteita, ja peltisarjat, muuten vakio ilman mitään ylimääräisiä hilavitkuttimia. Sähkötoiminen tarvikemallin pensapumppu.

    Seuraavaks kai pitäis alkaa mittaamaan puristuspaineita....

    Vinkkejä??
     
  2. A/C

    A/C 1st gear

    Mikä kaasari? Sähkö vai alipaine? Onko tietokoneohjattu vai ei? Toimiiko ryyppy? Tuleeko kipinää? Tuleeko bensaa?

    Vaihtoehtoja on monia mutta tuossa nuo perushommat jotka olisi hyvä tietää vastausta etsiessä/kysyessä.
     
  3. camaro 70

    camaro 70 Gearhead

    Onko varma,että saapi pensaa.
    Oireet viittais bensapulaan,käy kohokammion tyhjäksi ja sen
    ei saa bensaa.
     
  4. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Joo kaasarina siis mekaaninen Quadrajet, ei tietsikkaa, ryyppy ei käytössä. Jakajana HEI alipaine ennakonohjauksella.
    Bensaa tulee ainakin kiihdytyspumpun suuttimista. Ekan kerran kun on käynyt niin ei auta vaikka kuinka pumppais bensaa imariin, hieman joskus lupailee mut tulille ei lähde. Kipinää näyttäis tulevan ainakin erillisellä tulpalla katottuna. Ja kuten aiemmin kirjoitin on kaasutinta ja jakajaa kyllä vaihdeltu...

    Yksi homma mikä vähän arvelluttaa on nuo venttiilit, eli kun säätää ne ohjeiden mukaan (välys pois + puol kiekkaa) tuntuis venat kantavan eli kone pyörii ilman puristuksia ympäri. Kun taas jättää pienen välyksen niin alkaa jotain tapahtua. Tuossa kasatessa en huomannu esitäyttää öljyllä noita nostajia, voisko olla että tuo tekis vieläkin kiusaa...?
     
  5. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    olisko tuo venttiilien säätö menny huonosti?
    sitten kun työntötanko vähänkään tihkasee pyöriä sormenpäillä niin siite se vartti/puolirinkiä
     
  6. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Venttiili kyllä pyörii vaikka se jo kantaa,omat olen säätänyt niin että pystyliike pois ja siitä puoli kierrosta kiinni,voi olla että ei mene ihan sääntöjen mukaan mutta kuitenkin toimii
     
  7. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    jos se venttiileistä johtuu niin luulis käynnistyvän 5 sekunnin käynnin jälkeen? mittaa puristuspaineet ja jos on ok ni keskittyisin bensa puoleen? sekö ei käynnisty millään ku on sammunu? bensaa kaasariin tai apuvirtaa tai???
     
  8. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    no niin luulis mutta jos säätö on niin lähellä että kun venttiili lämpee niin rupee kantamaan,en kyllä tiä voisko säätö noin lähelle osua :odroll:
    mikä on tuon bensapumpun tuotto(ja paineen tuotto) ja onko tuoretta bensaa?
     
  9. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Nonniin, eli vika tais löytyä, juurikin tuo bensapumppu.
    Heti ku kone sammu juoksin pumppaamaan bensaa kaasarin vivusta, eihän sieltä mitään tullu :mad:
    Kesti parikyt sekkaa ennenku alko jotain tulla. Ensin ilmansekaista ja sitten vasta kunnolla pensaa. Sama pari kertaa uudestaan.
    Vaikuttais siltä että pumppu on tullu tiensä päähän eli paine ei riitä. Tai sitten suodattimet tukossa.

    Toinen mikä tuli todettua on että kyllä tuo sen ryyppyläpän vaatii, ei ainakaan näillä lämpötiloilla tahdo käynnistyä vaikka kuinka bensaa syöttää koneelle. Virittelin sen nyt mekaanisesti kiinni.

    Mulla on kaks kaasutinta joissa molemmissa alipainetoiminen rikastin, imarissa vaan ei paikkaa sille, eli pitäis saada sähkönen, johdotkin ois valmiina. Saako muuten vaihdettua alipainetoimisen tilalle sähkösen?
    Tai sitten virittelen vaijerin...
     
  10. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    alipaine toiminen rikastin :eek: jos on rokkiorkesterista kyse ni eiköhän se toimi lämmöllä.
    mikä otetaan imusarjan lämmityskanavasta pientä putkea pitkin sille kierukalle.
    näitä oon tavannu vaan oldsin kiukaan päällä.
    chevyissä yleensä sähkösiä ryyppyjä.
    isot pojat väittivät esson baarissa ettei oldsin kaasari taho oikeen vörkkiä chevyn päällä.
    miksi näin? sitä en tiä.
     
  11. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    alota suodattimien vaihdolla.. olds teki samaa hommaa että kävi hetken ja sitten hyyty ja ei lähteny käyntiin sitten kun anto hetken seisoo niin taas kävi hetken syynä oli kaasarin pieni suodatin joka oli väriltään musta.. nyt on sitten kokoonpano vaihtunu edelbrockin kaasariin ja suodattimet on ennen pumppua ja pumpun jälkeen.
     
  12. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    No en tie miten pitäis toimia mut jotkut letku/putkilähdöt siinä kuitenkin on.
    Ajattelin et olis jossain alipainepiirissä mut ei sit vissiin ole :-?

    BTW, suosituksia hyvälle sähköselle bensapumpulle (moottoritilaan) joka jaksaa riittävästi vetää ja painaa :wink:
     
  13. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Voisiko olla ihan korvausilman puute tankissa??? :odroll:
     
  14. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    kannattasko ny vaan ostaa uus mekaaninen pumppu?
    maksaa sen pari kymppiä.
    vaihto kestää vartin jos vetää savut päälle.
    toisin on ku rupeet ihmetteleen sitä sähköstä paikalleen.
    sen ryyppy hässäkän sisuskalut pystyy vaihtaan päikseen ellen ihan väärin muista. poraat vaan ne niitit auki. 3kpl ja sulla on osat kourassa.
     
  15. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    No tossa on sähkönen bensapumppu jo ennestään joten ei se niin iso homma olis :wink: Just tein sille jopa oman relekytkennän kun oli aiemmin samassa syötössä jakajan kanssa.
    Nii ja ongelma oli jo ennen sitä kun joku kuitenkin viittaa mun relekytkentään :poff:
     
  16. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ettei olis vaan vääränmallinen bensapumppu? Ei jaksa imeä... Kun on tarkoitettu tankin viereen.
    Tahi jos imupumppu mallia esim. Biltema saanu liikaa lämpöä ja kalvot kaputt.
     
  17. paja1

    paja1 Double Gearhead

    oldsin kaasarin pensalinja ottaa termarinkoteloon kiinni. oldsversion rochesterissa se linja törröttää suoraan eteenpäin kun chevyssä se on sivulle.muutenhan se kone ei tiedä mistä mossesta se mehumaija on kotoisin kunhan soppaa vaan tulee riittävästi
     
  18. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Re: 305 käyntiongelma - osa 2

    Noniin palataanpa tähän taas, puolentoista vuoden(!) aikana ei ole paljon tapahtunut, auto on edelleen tallissa, nyt kuitenkin paikallaan uusi edelbrockin kaasutin. Kokeiltu ja säädelty aina silloin tällöin kun aika ja motivaatio riittänyt. Ongelmahan alkoi tuolla bensansaantihommelilla, loppua ei taida olla näköpiirissä...
    Ongelmana nyt siis tyhjäkäynti.
    Kaasari sinällään ei juuri asiaan auttanut, viimeisin havainto oli vuotava PCV-venttiili, jonka imuletkun tulppauksen jälkeen alkoi sentään käymään jonkinlaista tyhjäkäyntiä eikä paukkaa enää putkeen niin kuin aikaisemmin. Nyt tosiaan käy jotenkin mutta vaeltaa ja pitää säätää suht ylös että jää jotenkin käymään, sitten kun "tiputtaa" pykälän silmään niin sammuu lähes samantien. iIkäänkuin olis laihalla vieläkin, eikä auta vaikka tyhjäkäynnin seosruuveja miten aukasee. Niinikään sytkän säädöllä ei ongelmaa saa korjattua. Kierroksia ottaa herkästi ja kaikki pytyt tuntuis olevan mukana.
    Koneessa uusi nokka (ns. vääntönokka, spekseistä ei tietoa), tehdaskorjattu 600cfm Edelbrock, uusi kiinan HEI jakaja (testattu myös toisella).
    Kone on rempattu uusilla laakereilla ja jakopäällä, jälkeenpäin tullut mieleen että olisko jako voinu mennä hampaan pieleen, tuli kyllä muistaakseni tarkistettua useampaan kertaan...vai voisko tuo nokka vaatia tarkempaa ajoitusta??
     
  19. tabs

    tabs Gearhead

    Pysyykö auto käynnissä jos käännät seos ruuvit kokonaan kiinni?
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Kato paljon sulla on alipainetta vacuumimittarrilla tyhjäkäynnillä?
     

Kerro tästä muillekin!