305, LG4:n muokkausta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja PerttiA, 2.3.2006.

  1. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Tuli hankittua tuollainen -84 mallisesta f-birdistä peräisin oleva LG4-projekti.

    Moottori on joskus tarkoitus istuttaa Brassi-Letukkaan (Opel Rekord C/Commodore A), ja hommassa on tietyjä rajoituksia...

    Moottorin painoa ajattelin pienentää alukansilla, mutta onko tuohon sopivia alukansia miten liikkeellä, ja mihin hintaluokkaan ?

    Tarkennuksena vielä, että koneen tehoja ei ole tarkoitus kasvattaa... LG4:n alkuperäiset tehot ovat ihan riittävät, eikä kansillakaan haettaisi lisää :wink:
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Katsastettua tuota ei sitten saa... Käsittääkseni suurin tuohon korimalliin saatu kone on ollut se 2,8 litrainen. (Vai onko näitä Brasilian malleja ollut jopa yli 4-litraisilla koneilla? Jos on, niin se muuttaa asian) Näin ollen ainoaksi vaihtoehdoksi jää se 3,5 litrainen Roverin kone... Ja sehän on kokonaan alumiinia.
     
  3. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Ihan pelkällä muutoskatsastuksella menee, koska oma alkuperäinen kone on 250cid Chevyn kutonen.
     
  4. Piilofarkku

    Piilofarkku 1st gear

    LG4...

    Tuohon käy normaalit pikkulohkon osat, kuhan katsoo ennen v86 mallisia.
    Alukansilla säästää n. 20 kg ja kannattaa ottaa alu-vesipumppu, saa muutaman kilon silläkin pois. LG5:ssa (305 145hp 4bbl Caprice jne.) on ainakin vakiona alu-imusarja, jossei tuossa nepassa oo niin vaihda sekin... Ja ehkä alusyyläri on paikallaan, lisäntyneen lämmön/tehon jäähdyttämiseksi?
     
  5. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Alumiini-imusarja tuli koneen mukana.

    Missä SBC koneissa on noita alukansia ollut alunperin?
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä noita tehtaan omia alukansia on harvassa,mutta kuinka olis jälkituotantokannet? Performer tai rpm-kannet?
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ei taida olla alumiinikansia 305:een jälkituotantona? Ovat 350:een tarkoitettuja, käynee sellainen riittävän pienellä palotilalla 305:eenkin.
     
  8. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Koitappa kattoo esim. Summitin sivuilta kyllä niitä vaan löytyy.
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Enpä minä näitä chevyjä niin tunne. 305:ssa on pienempi poraus kuin 350:ssä. Jos kannessa on riiittävän pienet palotilat ja venttiilit, niin kait ne sopii sitten 305:iin siinä missä 350:iinkin. TFS mainostaa kansia 305:een, mut silti pitäisi käyttää 350:n kannentiivisteitä.

    Summitin ja muidenkin kauppojen sivujen tietoihin ei kannata luottaa sokeasti - sielllä on virheitä. Esim Moparin 318 sb:iin tarjotaan KB mäntiä, jotka on tarkoitettu 360:een.
     
  10. T604

    T604 1st gear

    Edelbrock #60759 alukannet on tarkotettu just tohon 305 LG4 koneeseen.

    Kato Edelbrock http://www.edelbrock.com/automotive_new/index.shtml ja sieltä Power Packages -> Performer Power Packages - Idle to 5500 rpm / PDF tiedosto.
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Niin näkyisi PDF tiedostossa olevan #60759 kannet 262-400 moottoreihin - myös LG04 mottiin. Kansien esittelysivuilla ei sitten puhuta 305 mitään. Aika isot palotilat Edelin 70cc. Eikös alkuperäisissä ole 58cc? Noi jenkkien osasuositukset ja paketit on yleensä "varmoja valintoja" ja tarkoitettu asiakkaille, jotka ei tiedä näistä jutuista yhtään mitään.
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    305:n lohkon kansitason korkeus on ilmoitettu 9,025". Veivi on 5,70" pitkä, isku 3,48" ja jälkituotantomännän puristuskorkeus 1,56". Männän laen korkeudeksi lohkon kansitasosta saadaan 9,025 - 5,70 - 1,74 - 1,56 = 0,025 tuumaa. Oheisen Ross:in laskurin mukaan 3,74 porauksella, 0,04" kansipahvilla, -5 cc männän venttiilitaskuilla ja alkuperäisillä(?) 58cc palotiloilla puristussuhteeksi tulisi 9,39:1. Lykätään siihen Edelin 70 cc palotilaiset kannet ja avot - saadaan huikeat 8,23:1 puristukset.


    No mutta PerttiA:n tarkoitukseenhan noi Edelit sopisi hyvin :D

    Sylinteriin joutunee tekemään viisteitä venttiileille? Edeleissä on 2.02 ja 1.60 venttiilit eli 3,62" yhteensä. Poraus oli 3,74" eli välystä jäisi venttiilien ympärille 1 milli (jos ne keskellä sylinterin halkaisijalinjalla). Jos männissä on venttiilitaskut niin joutuuko niitä suurentamaan?
     
  13. T604

    T604 1st gear

    Niin onhan noissa #6075 nuo 70cc palotilat,mutta kai puristuksia voi kompensoida vähän korkeammilla männillä,eikös LG4 koneessa ole matalat männät?
    Onhan noita saatavana myös 64cc versiona #6090,muuten samat kannet.
    Painon säästöähän tässä kai haettiin? Noilla kun lähtee heti jotain -20KG pois.

    Voishan sinne vaihtaa 60cc palotiloilla olevat Edelbrock #6085 centerbolt kannetkin,niitä käytetään uudemmissa 87-> 305 LO3 ja LB9 - 350 LO5 ja L98 ruiskukoneissa.Imusarjaksi sitten vaan centerbolt yhteen sopiva Edelin Performer.Venakopat menee sitten kanssa vaihtoon ja koneen ulkonäkö vähä uudistuu samalla.
     
  14. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Jep, tällä puolen muutoskatsastuksen, ei kansilla haeta muuta kuin painon alennusta :wink:

    Corveten L98:n alukansia ehdottelivat jenkkilässä, mutta lieneekö niitä täälläpäin miten liikkeellä?

    Löytyykö joltain suomalaisilta viritys/varaosapuljuilta hinnastoja netin kautta?

    Kiinnostaisi myös .040" ylikoko männät, ja/tai hinnasta riippuen myös mantä, kanki, kampi... paketti noilla .040" männillä.
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    http://www.racersplace.fi/products.php
    Osanumeroita voit hakea valmistajien sivuilta tai vaikka aiemmin mainitun amerikkalaisen Summit viritysosatavaratalon sivuilta http://www.summitracing.com/ . Tietojen paikkansa pitävyys kannattaa tarkistaa valmistajan / maahantuojan sivulta.

    Katso myös
    http://www.kolumbus.fi/rautakumpu/kauppa/
    http://www.paalupaikka.com/ca-osatuonti/
     
  16. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  17. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Kiitoksia hyödyllisistä linkeistä :)

    Saako noita Trick Flown kansia minkään paikallisen puljun kautta, vai meneekö Summitilta tilaamiseksi?
     

Kerro tästä muillekin!