305: sen vedenkierto!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Topias74, 29.5.2009.

  1. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Eli semmosta asiaa olis 305:sen vedenkierrosta että kun laitan imusarjaksi edelin air-gapin niin voinko laittaa takaa kummatkin vesikanavat yhteen ja laittaa sen menemään lämppärin kennolle? Kun kyseessä on muutenki -91 Caprice, josta alunperinkin menee imusarjan takaosasta liitos lämppärille, ainoa ero on se että alkuperäisessä imusarjassa se vesi kulkee imusarjan läpi edestä taakse, kun taas air-gapissa se menee vain kannesta toiseen!
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mun mielestä ei noin pidä tehä, sotkee vedenkierron enenmpi tai vähempi. Vesihän menee etupäästä lohkoon, nousee kansiin ja kansien etupäästä nousee imusarjan termarikopalle. Jos kuuma vesi pääseekin imusarjan takaosasta lämppärille karkuun, niin mites käy vedenkierron, aukeeko termari ajoissa, kiertääko vesi kansissa oikein jne..

    Onks se capricen alkuperäinen imusarja TBI? sehän toimii kuin vanha kaasari imusarjakin vedenkierroltaan, se edestä taakse menevä kanava vain lämmittää plenumia ja lämppärin lähtö on sitten takana.
     
  3. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Tulppaa toinen, ja vain toisesta lämppärille...
    Tai sitten toinen lämmityskenno minkä kautta toisesta kiertää.
    Talvella käytettävässä ihan kiva sekin jos on takana toinen kenno lämmittämässä...
     
  4. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Eikös termari ole vain sitä varten että kun moottorissa oleva vesi alkaa olla tarpeeksi kuuma, eli niin kuuma kuin termarissa on lämpöarvo ,niin se alkaa päästää vettä syyläriin jäähtymään! Ja ootteko huomannu että se takakanava on tukittu imusarjasta ainakin vakiossa, siinä on vaan sellaset 2-3mm reijät! Ainakin omassa lohkossa, nyt huomasin kun purin atomeiks, niin vesitilassa takaosassa lohkossa oli melkoista ryönää, ilmeisesti lohkon takaosassa ei ole tarpeeksi virtausta pitämään paikkoja puhtaana! Muuten oli kyllä puhtaat vesitilat.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi lämppäristä takaisin tuleva vesihän menee takaisin koneeseen, ei se mihinkään karkaa. Ihan hyvin voi tosta kohtaa "varastaa" veden lämppärille.
    Esim. Oldsin koneessa on noin alunperin
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ai se vesi ei jääkkään sinne lämppärille.. :rotfl: no ihan kuin vaan, mutta mä en ottais sieltä vettä, jos ottaa oikeesta paikasta termarikopalta, vesi on silloin kierrelly kansien kautta ja on kuumepaa ja kone jäähtyy niinkuin on suunniteltu.

    Tolla patentilla esim. kun kylmällä koneella kun lähtee liikkeelle, termari on kiinni ja vesi kiertää siis koneen läpi ja takakautta lämppärille ja palaa vesipumpulle. Imusarjan etuosassa olevan termarin luona ei kierrä viesi, ainakaan kunnolla koska vesi ei pääse sieltä mihinkään niinkauan kun termari on kiinni, joten kone voi ehtiä aika kuumaks ennenkuin lämpö siirtyy sinne ja avais termarin. Normaali vedenkierrolla kun vesi lähtee lämppärille termarin vierestä, niin kuuma vesi avaa termarin ajallaan.

    Mutta kukin tekee niinkuin haluaa. Säästäishän tolla muutoksella 40cm letkua!
     
  7. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Ei tässä olla letkua säästämässä,päinvastoin ku alkuperäisessä tbi-imarissakin letkuliitos on takapäässä. Ajattelin sillä vedenkierto asialla sitä että se vesi kiertäisi siellä lohkon takanakin jotenkin ettei tuu sellaisia kertymiä kuin siellä nyt oli! Ja tuosta kierrosta sen verran että eikös se vesi oo ihan yhtä lämmintä siellä lohkossa, otin mä sen veden etu- vai takapäästä, sitten kuin se vesi on tarpeeksi lämmin niin termari aukeaa ja
    vesi menee syyläriin jäähtymään! Mutta antaa olla...
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jaa että oldsin innssit on laittanu pletkun väärään paikkaan, olishan se pitäny arvata :rotfl: . Kyllä se termari aukeaa aina tarvittaessa, ottaa sen lämppärinlähdön vaikkapa lohkosta. Sen verran kovaa haipakkaa se vesi siellä kiertelee ettei lämpöeroja juurikaan synny.
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead


    Joo näin on letkut ihan mihin haluaa niin aina toimii.
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No otinhan minäkin 6,2D koneesta lämppärille veden siitä kannen takapäästä...
    Siitä alkuperäisestä lämppärin lähdöstä kun letku meni niin sopivasti letkulämpärille...
    No ainakaan sen puolesta ole ongelmia ilmennyt... Jollei tuo ole aiheuttanut niitä erilaisia polttoaineen saanti-vaivoja.... :rotfl:
     
  11. aamigo

    aamigo Gearhead

    Hieman eri asiaa, kuitenkin aiheeseen sopivaa. 86 305 pickupista otin imusarjan pois ja sain huomata, että imusarjan takimmaiset vesikanavat on tukittu jollain plastic paddinkin tapaisella. Lämppärin letku lahtee etupäästä. Tietääkö joku miksi on kanavat tukittu ja pitääkö niitä nyt alkaa uudestakin imusarjasta tukkimaan?
     
  12. Qjet

    Qjet 1st gear

    Josko ne GM:n inssit joutuivat pähkimään niin paljon noita letkujen vetoja, etteivät ehtineet tai muistaneet piirrellä erikseen vasemman- ja oikeanpuoleista kantta...
     
  13. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Minä laitoin kummankin kannen takapäästä letkut ( eli imusarjan takapäästä kummaltakin puolelta) ja yhdistin ne y-haaralla joka sit menee kennolle, hyvin pelaa ja toimii niinkuin pitääkin! Ei ole ollu ongelmia lämpöjen kanssa!
     

Kerro tästä muillekin!