305 Tpi ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja lucky74, 10.9.2022.

  1. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Löytyisikö tästä tampereen lähimaastosta ketään kellä olisi gm tuotteen vikahaku ohjelma ja aldl kaapeli? Potilaana 305tpi ponu. Sammui vauhdista kaivon kannen yli ajaessa. Kipinä tulee, bensaa ilmeisesti saa, painetta ei mitattu mutta pumppu pyörii niin startatessa kuin pakkosyötöllä öp anturista. Bensakiskon nippaa kun aukasee bensaa tulee. Nyt kun virrat kääntää päälle lähtee flekti huutaan samantien ja ses valo palaa koko ajan. Vikakoodeja ei saa luettua vilkuttamalla. Nämä siis ilmesty nyt kun tuo p**** ei suostu käynnistymään. Sais edes talliin ajettua tuon niin ideoita vastaan otetaan.
     
  2. fenix

    fenix 3rd gear

  3. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    En tiedä näistä mutta joissain lähtee flekti huutamaan jos moottorin ohjain otetaan irti tai katkaistaan virta eculta
     
  4. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Kaikki sulakkeet mitkä auton sisältä löytyi ovat ehjiä. Tuo ecun virta ongelma on kyllä mahdollinen. Tietäs vaan mistä ja mikä.
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Muistaakseni F-Body:ssa ECM:n pääsulake on yleensä akun vieressä konehuoneessa, en tiedä miksi ?

    Tarkista myös että itse ECM:n liittimet ovat varmasti kiinni boxissa.

    Tarkista myös kaikki maajohdot jos joku olisi katkennut/irronnut liittimestä tärskyssä.
    ECM maadoittuu moottoriin...TPI/TBI autojen maajohdot (useita) joko termarikopan vieressä tai kannen päässä, riippuen vähän autosta...näillä on tapana hapertua.

    Tutki myös virranjakajan liittimet ja etenkin sieltä ECM:lle lähtevät piuhat, jos sieltä puuttuu kierroslukutieto, niin ei avaa suuttimia.

    Bensaa tulee, mutta onko tarpeeksi painetta ?
    Olisi hyvä mitata...siihen käy hätätilassa vaikka rengaspainemittari...alkaen 3 bar / 40 - 45psi pitäisi löytyä.
    Täräyksessä voinut pettää vaikka liitos tankin sisällä ja vuotaa siellä.
     
  6. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Ecm sulaketa vaan ei konehuoneesta löydy. Startin vierestä fuselinkit vielä tsekkaamatta. Bensan paineet täytyy mitata tänään. Ruikkaa kyllä nipasta kohtuu hyvin kun primeroi. Jenkakello hyppii startatessa ja tosiaan ainakin kipinä tulee. Joku vikatila päällä on koska ei anna lukea koideja aldl liittimeltä ja flekti huutaa heti kun virrat on päällä.
     
  7. fenix

    fenix 3rd gear

    Tpi Firebirdissä sulake akun vieressä. [​IMG]
     
  8. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Tuollasta ei löydy mun autosta. Kahdenmiegen voimin käyty konehuonetta läpi eikä löydy.



     
  9. fenix

    fenix 3rd gear

    Tpi:ssä maajohdot sylinterikansien takapäädyissä pultinreijissä.
    Molemmissa kansissa 2kpl. johtoja saman pultin alla. [​IMG]
     
  10. fenix

    fenix 3rd gear

    Omassa autossa menee bensapumppu mykäksi jos tuo sulake palaa.
    Sulla se on varmaan ehjä kun pumppu surisee, missä ikinä se sitten onkin.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Oletko tuolta kysellyt jo, kun on juuri F-body:n erikoistunut foorumi.

    https://f-bodyfinland.com/foorumi/forum/12-ecmt-ja-vianhakujärjestelmät/

    Kuulostaa että siellä on sitten bensapainetta.

    Oletko muuten katsonut että suuttimille tulee 12 V ?

    Jos ALDL pistokkeelta ei anna mitään, niin boxin pistoke täytyy melkeimpä olla irti tai ECM-boxi jotenkin hajalla tai joku maajohto poikki.
    Maajohtoja on ainakin kolme boxilta moottoriin, samoin virtajohtoja on useampi, sulakkeita ainakin kaksi, toisen perässä on yleensä myös suuttimet.
    ALDL pistokkeelta pitäisi antaa siinäkin tilassa Code 55 jos boxi on rikki ( joka taas voi olla vain maavika)

    Fusible Link:t tosiaan yksi mahdollinen vika, kova täräys ja ottanut vaikka jostain oikaria -> linkki palanut...silloin pimenee usein muutakin kun yksi asia, toimiiko kaikki muuten autossa ?

    Et ole muuten kertonut auton tarkempaa mallia/vuosimallia/konetta tai ECM boxin numeroa.
     
  12. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Tosiaan auto 1989 firebird 305 tpi kone. Boksissa numero 16198259.
    Kaikki toimii autossa muuten paitsi että ei käy. Muutaman kerran hörähti lappu lattiassa mutta ny ei edes sitä.
    Joku outous on mun mielestä tuossakin että kun bensapumpun releen laitimmaiset johdot yhisti niin pumppu alkaa rötiseen ilman että edes virrat on avaimesta päällä. Täytyy nyt illalla käydä nuo maajohdot tsekkaamassa, sulakkeet kyllä ehjät.
     
  13. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ei ole mitään outoa. Releen kosketin pitää olla koko ajan jännitteinen. Releen ohjaus tulee virtalukon takaa. Releen ainoa tehtävä on vain nostaa painetta hetki ennen starttia. Kun kone käy, releellä ja virtalukolla ei ole mitään tehtävää pumpun suhteen vaan jännite tulee suoraan öljynpaineen kytkimeltä pumpulle niin kauan kun öljynpaine on olemassa.

    Autoharrastajan ensimmäinen varaosatilaus pitäisi olla aina Service Manual. Sieltä selviää nämä ja kaikki muukin tarvittava.
     
  14. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Joku aika sitten sulla palo tässä security-valo vaikka VATS ohitettu ja starter relay ohitettu, miten se homma saatiin korjattua ja mikä siinä oli vika?
    Voisko liittyä toisiinsa?
     
  15. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Vats ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla. Otettiin virta pois siitä ja lamppu sammui. Nyt otettiin lastu pois ja hommat takas alkuun mutta ei edelleenkään käynnisty. Manuaali ja sähkökaaviot kyllä löytyy mutta kun tuo oma sähkötaitaminen on vähän vielä huonompi kuin mitä oli herra lucaksella niin ei oikein aina kaikki aukea ensi lukemalla. Eikä vielä toisellakaan.


     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sinulla tulee ilmeisesti bensaa suuttimille asti, painettakin oletettavasti, jos roiskii bensaa ja kipinääkin tulee, niin epäilyttää etteivät suuttimet aukea.
    Voi olla etteivät saa virtaa tai sitten ECM-boxi ei aukase niitä jostain syystä.
    Tuntuuko niissä mitään "elämää" kun tunnustelee samalla kun starttaa ?

    Tuleeko sinne suuttimille se 12V ?

    Niille näkyy olevan kaksi sulaketta INJ1 ja INJ2, kakkosen perässä on myös bensapumppu.

    Suuttimet voisi mitata myös yksi kerrallaan paljonko niiden vastus on, niin näkisi että ovat samanlaiset ja ettei joku ole vaikka oikarissa.

    Tuo boxi 8259 on Remanufactured eli kunnostettu boxi alkuperäsen 165 boxin tilalle...sitä pidetään parempana boxina kun tuota alkuperästä.
    Siinä on myös jonkinlainen suojaominaisuus sisään rakennettuna jos jokin kela tai solenoidi tms. menee oikariin ( suutin ? ), niin se sulkee sen piirin pois ettei boxi itse hajoa.

    Olisi hyvä saada luettua ne vikakoodit...itse kaivaisin boxin esiin ja kokeilisin tuikata piuhan pinnin A9 selkäpuolelle ja toinen pää maihin ja katsoisin herääkö SES-valo vilkuttelemaan koodeja (pitää olla huolellinen ettei maadoita väärää pinniä).

    WinALDL ohjelma ja piuha olisi kova sana nyt, se lukee suoraan Serial Data - A8 pinnistä datan, näkisi koodit ja muutakin.

    http://winaldl.joby.se/
    https://winaldl.joby.se/aldldata.htm (Varsinaisesti tuota 8295 boxia ei ole listalla, mutta se on yhteen sopiva 165:n kanssa.)

    Periaatteessa ALDL-piuhan voi tehdä itse, eikä tarvitse olla mitään liitintäkään siinä, valmis USB-versio maksaa muutaman kympin.

    http://aldlcable.com/

    Tuossa aika selkeä kytkentäkaavio, vähän pimeä kuva, suurenee klikkaamalla https://i.imgur.com/1UWZAwA.jpg
     
  17. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Vielä kerran kun purki ecm purkin ja poisti chipin sieltä niin autohan alkoi toimimaan. Ei mitään ses valoja, ei huuda flekti. Kaikki toimii kuin pitääkin. Nyt sitten vaan häiritseekin että miksi? Toimi kuitenkin pirun hyvin tällä muokatulla chipillä että miten se voi hajota? Lähtee vissiin tekijälle takas tarkastukseen kun pääsee koneella kattomaan mikä aiheutti ruon. Vikakoodit saa nyt vilkuteltua ja ei tule mitään edes pienen rääkkämisen seurauksena. Normi 12*3. Ei jummarra....
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jaa siellä oli siis joku "viri lastu"...vaihdoitko vakion ja alko toimimaan, olisiko se jotenkin korruptoitunut ?

    Jos perinteinen PROM, niin sehän ei siedä UV-valoa (tyhjennetään sillä), siksi ne pitää suojata valolta, suojateippi ikkunan päälle ja boxin luukku kunnolla kiinni...olihan ne ?

    Toisinaan näihin modaillaan myös uudempia lastuja tilalle kun tehdään virityksiä.
     
  19. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Boksi oli ihan asianmukaisesti omasa kolossaan. Tuon "lastun" teetin ihan varmuuden vuoksi jokunen aika sitten. Poistettiin vats, egr, vähän flektien käyntiinlähtöä ja nämä perusparannukset. 2-3 viikkoa toimi ihan niinkuin pitää. Siksi outoa eträ nyt tuollain hajoaisi? Adapterilla kiinni ecmmässä. Luulisi ettei olisi toiminut ollenkaan?
     

Kerro tästä muillekin!