305tbi ei suostu enää käymään *vika selvisi*

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja anttikristus, 16.4.2012.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    '91 Caprice 305 tbi lakkasi toimimasta. Ensin alkoi tulla lämpimänä kiihdyttäessä lievää nykimistä. Otin katin irti ja tarkastin, ettei ole tukossa. Katti näytti hyvältä, mutta tein samalla pakoputkiremppaa, auto seisoi jonkin aikaa ja akku tyhjeni. Nyt ei käy enää ollenkaan. Startatessa ikään kuin potkii vastaan aika hirveän tuntuisesti. Pariin kertaan sain sen vähäksi aikaa käyntiin. Kävi jonkin aikaa, kierroksilla ihan normaalin kuuloisestikin, mutta käynti alkoi huonontua. Tyhjäkäynnillä alkoi pätkiä koko ajan enemmän ja lopulta sammui.

    Tulpat, johdot, pyörijä ja jakajan kansi ovat uudehkot. Samoin bensansuodatin. Kokeilin toista puolaa; ei vaikutusta. Sain siihen eilen yhteyden winaldl:llä (en ole ennen kokeillut), mutten valitettavasti saanut enää käyntiin. Virrat päällä kuitenkin data näyttää minusta normaalilta. Samoin startatessa, mutta pätkiessä välillä tulee tietysti tyhjiäkin kohtia. Mitään vikakoodeja ei ole.

    Auto oli pakoputkirempan ajan ajettuna pukeille, apukuskinpuoli n. 20cm ylhäällä. Laskin sen tietysti alas, vaikken saanutkaan autoa käyntiin. Kone kävi muistaakseni hiukan huonosti siinä vaiheessa kun olin ajanut auton ylös. Tuli mieleen, josko se olisi hörpännyt ilmaa. Bensaa kuitenkin on sen verran, että vaikea sitäkään uskoa. Ja kun se on nyt pariin otteeseen jonkin aikaa jo käynyt sen jälkeen, niin luulisi että olisi jo ilmannut itsensä jos siitä olisi ollut kyse. Tietysti pumppu on voinut siinä sitten hajota. Bensalta on kyllä välillä tuoksahtanut, kun on yrittänyt starttailla. Samoin pakokaasu tuoksahti ihan normaalilta silloin kun se kävi.

    MAP näyttää koko ajan normaalia ilmanpainetta, pitäisikö sen laskea jo startilla pyörittäessä? Entä mikä imuilman lämpötilan lyhenne on? En jostain syystä sitä löytänyt ollenkaan... IAC näyttää arvoa 160, onko ok? Mikä olisi helpoin tapa todeta kotikonstein, että on bensanpainetta?
     
  2. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Vika selvisi; pyörijän ja kannen välissä oleva jousitettu johdinnasta oli pirstaloitunut. Eipä aavistustakaan, mistä tuo voisi johtua. Pahus kun en heti hoksannut tarkastaa. Muistaakseni syystalvella vaihdoin nuo osat ja siihen taannoiseen pieneen nykimiseen asti toimi hyvin... Varmaan ensin mennyt pariin osaan ja aiheutti nykimisen, ja sitten lopuksi paloi pas2.
     

Kerro tästä muillekin!