307 keinuvipujen vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sdfsd, 15.9.2015.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Rämisee venakoppien sisällä tyhjäkäynnillä. Räminä kasvanut pikkuhiljaa siihen pisteeseen että jotain tarttis tehä. Keinuvivut on jo hyllyssä venaamassa.

    1. Miten vaihdetaan, pitääkö säätää venttiilivälykset? Kiristää oikeessa kohtaa ja pyörittää konetta ja kiristää seuraava?
    2. Mitä muuta kannattaa tehdä kun tuollasuunnalla puuhaa? Öljykanavia?
    3. Mihin momenttiin keinuvivut tulee?
     
  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    Vanhat irti ja uudet paikoilleen ilman sen kummempia operaatioita, preloadia ei pysty säätämään.

    Momenttia en nyt muista
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ok. No se on sitten yksinkertanen homma.

    Muistaako joku muu momenttia?
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei ollu tajuton momentti.

    Kato että tönärit hyvin kupissa ennenkun kiristät.


    25lb/ft pyörii netissä mutta katon opuksesta tallilla huomenna jos ei kukaan muu kerker.
     
  5. saresks

    saresks Gearhead

    Älä sit poikkase niitä alumiinisia keinujen siltoja; Molemmat venat nokan perusympyrälle ensiksi.

    Jos siis Oldsmobile 307 cid.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo on oldsmobile.

    Jos joku sen momentin vielä saa katottua jostain. Mulla ei ole tohon moottoriin vielä kirjaa, pitäs hommata.

    25 jalkanaulaa on lukenut jollain amerikan sivulla, kuten myös 35 oli jossain.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vittu, unohtu. Siltoja varoiks ehkä kattoo, mulla hajos käsiin kans viimeks kun vaihdoin.
     
  8. PauliR

    PauliR 3rd gear

  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No, vedän ne tohon 25 jalkanaulaan ja tulen sitten parkumaan tänne kun kaikki on rikki ja pultit poikki :rotfl:

    Katton että on venttiilit kiinni ja sitten kiristän varovasti tohon tiukkuuteen.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kannattaa sitten ihan ekana putsata ne venttiilikopat ja liimata tiiviste kiinni niihin kuivumaan. Itse ole käyttänyt siinä Bostikin kontaktiliimaa se kun kuivuu aika nopeasti. Kuivumisen aikana voi sitten tehdä muut hommat.
    On nimittäin harmittavan tympeää alkaa uudelleen irrottamaan sitä apparin puoleista koppaa jos kaikki saastehimmelit on siinä päällä ja se tiiviste takapäästään liukunut asennuksessa pois paikoiltaan. Silikonitiiviste on liukasta märkänä.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Keinuvivut ja tönärit pitää sitten olla pareja, eli sopivia vuosimallin mukaan. Tönäreiden ja keinuvipujen malli muuttui jossain 1980 paikkeilla isopalloisiksi, vanhemmat on pienipalloisia. Eri versioiden sekoittaminen saa aikaa ongelmia.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En varmaan meinaa tälläkertaa vaihtaa tiivisteitä. Vaihdoin ne tossa vuos sitten ja kinasin niiden kanssa kun en tajunnut tota. Sitten välähti ja pistin sitä mustaa sitkeetä loctiteä niihin niin alko pysymään tiivarit paikallaan. Mutta toi liima varmaan kyllä parempi tossakohtaa mitä toi loctite.

    Ihme kun noissa ei ole sellasta lovea mitä jossain autoissa (Cologne V6 ja V4) mikä estää sen tiivisteen liikkumisen ja irtoomisen kopasta.

    Mulla on ne uudemmat tönärit ainakin kun kone on rullanokkakone. Täytyykin tarkastaa tilasinko noi keinuvivut koneen vuosimallin (85-) vai auton vuosmallin (80) mukaan.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    -87 vuosmallisen customcruiserin mukaan tilasin nyt kun katoin kuittia, joten varmaan on isopalloset keinuvivut.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pensselikantinen sealant nro 1 mikälie hyvää kanssa. Tiivisteliima joka ei ihan täysin kovetu.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä sitten jos ne on vuosimallikohtaisesti tilattu.
     
  16. LPV

    LPV 3rd gear

    Kyllä tuo Loctite moottorisilikoni on parempaa kuin Bostik A3 -kontaktiliima tuonne moottoriin!!! Bostikki voi toimia aikansa...
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Siis kyse ei ollut tiivistämisestä sinänsä vaan tiivisteen liimaamisesta kiinni venttiilikoppaan. Se tiivistyy puristamalla. Kyllä se toimii tuossa paremmin kuin moottorisilikonit. Loctite 5900 tai 5920 käytän myös yleensä, mutta kumi- tai korkkitiivisteissä nuo ei toimi hyvänä asennuksenaikaisena kiinnityksenä.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nyt tallista kirjottelen ja tarttis vähän taas kiireellä varmistusta.

    Vaihdoin yhden pukin. Pyöritin konetta niin että molemmat venat oli heiluneet ja pyörittelin vähän matkaa eteenpäin. Otin vanhan pukin irti ja pistin uuden tilalle. Nyt ongelmana on se, että tönärit ei pyöri. Pyöritin konetta kerran ympäri ja tönärit ei silti pyörineet. Myös venttiilijouset painui kun keinuvippaa kiristi, eli venat varmaan kantaa jos ton tollaseksi jättää.

    Varmistin vielä netistä ja toi mun keinuvivun osanumero oli eri mitä vanhempiin tarkotettujen joten sielläkään ei vika voi olla.

    Toi mun keinuvipuni on vähän erilainen mitä toi mikä tuolla oli. Tässä mun mallissa se runko ja keinuvivun vastinpinta on eri palikat kun tossa vanhassa ne on yhtä palikkaa kaikki. Uusi on rautaa, vanha jotain mihin ei magneetti ota kiinni, varmaan alumiinia.

    Mikäköhän tässä nyt on?
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jaha, ongelma olikin siinä kun ilmeisesti ei noi nostimet olleet tyhjentyneet. Soitin kaverille ja se sano korjaavansa mun vian puhelun välityksellä, jonkun aikaa siinä rupateltiin ja käski koittaa että pyöriikö se tönäri nyt ja kyllähän se pyöri.

    Enpä ole joutunut ennen tekemisiin tollasten hydraulisten nostajien kanssa niin olen vähän pihalla tästäkin.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nonniin, sain vipat vaihdettua. Vähän aikaa paukutti joku nostaja mutta sitten hiljeni kun kävin ajamassa vähän.

    Aika paljon hiljasempi tosta tuli verrattuna siihen mitä toi oli. Paljon lähti pois myös sellasta taustahuminaa ja rapinaa minkä on ajatellut vaan kuuluvan tohon koneeseen.

    Kiitos kaikille neuvoista.
     

Kerro tästä muillekin!