307 sammahtelee pakilla/kostean kelin temppuilua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Terosu, 11.10.2007.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Välillä kun tolla Buickilla lähtee pakittelee vaikkapa parkkiruudusta ulos, tuntuu menevän rikkaalle ja sammahtavan, vähän ku polkasee ni helpottaa. D:llä en oo havainnu, toisaalta yleensä D:n kanssa pääseekin heti lähtemään rohkealla kaasulla, kun taas pakitellessa kaasua ei juuri tuu käytettyä. Koneen lämpötilalla ei tunnu olevan vaikutusta. Saastevehkeet kaikki paikallaan mun tietämyksen mukaan.

    Lambda tuli vaihdettua kun puski sinistä savua lämpimänäkin ja kulutti... No vähän liikaa, kulutusta en oo ehtiny mittailla mut ei ainakaan savuta enää lämpösenä. Mikäköhän olis seuraava tarkastettava?
     
  2. saresks

    saresks Gearhead

    Onko sähköohjattu kaasari? Jos on, katso TPS -anturin oikea säätö ja oikea toiminta. Jos on nimittäin liian lähellä 0.7 V ja menee tyhjäkäynnin tuntumassa yli sen, käy liian laihalla tai väärillä ennakoilla (tästä en ole ihan varma, kumpi) ja silloin oireilee samalla tavalla kuin että jos on oikein reilusti liian rikkaalla, paitsi tietty haju.

    Laihan puolella tuo kaasutin käy, paitsi jos sisällä on p***aa ym.
     
  3. Terosu

    Terosu 1st gear

    Joo se sähköohjattu rokkiorkesteri. Mistäköhän tuo TPS löytyy, mikä se on, miltä näyttää ja jos jossain olis vielä säätöohjeet ni olis jees.

    Niin ja kuulemma joskus kostealla kelillä vilkauttelee SESiä, ite en oo ehtiny toteamaan kun auto on ollu vasta lauantaista asti mulla.
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

  5. Terosu

    Terosu 1st gear

    Kiitos!
     
  6. Terosu

    Terosu 1st gear

    En oo ehtiny tota TPS:ää kattoon mut ei se nyt oikeen sellaselta tunnu... Äsken koulun pihalla lähdin pakittelemaan ruudusta ulos ja tuo sammahtelu oli ihan jatkuvaa pakilla, kun pääsin reilummin kaasuttamaan pysyi pakilla päällä mut jos päästi kierrokset alas ni sammahti. D päälle, jarru pohjassa, ei mitään oiretta!?

    Mit vit... Vanhassa Aspenissa oli just samaa vikaa (imuvuoto) mut se ei sentään ollu kranttu vaihteen suhteen vaan sammui aina yhtä luotettavasti kun vaihteen laittoi kylmänä silmään. Ehkäpä silti vois nuo kellot suihkutella tuolta varmuuden vuoksi kliinerillä, jos paljastais jotain. En ymmärrä miten vois paljastaa mut ei koskaan tiiä.
     
  7. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Rokkiorkesterin etuosassa kolmejohtoisen liittimen takana on se TPS. vaihtaessa sitä joutuu kaasarin kannen irrottamaan ja poraamaan auki säätöruuvin paikan, se on tehtaalla laitettu mallia umpi. Taitaa olla se säätöruuvi siellä valmiina alla, pieni reikätorx - jos mitään muistan. Kaasarin kantta takaisin laittaessa on melkein pieni pakko porata auki se säätöruuvin paikka, kun TPS:n säätönokka täytyisi saada yläasentoon ennen kannen asettamista ja kiristämistä paikoilleen - nokka katkeaa tai vääntyy helposti jos koettaa oikotietä. Mutta, ensin kantsii mitata yleismittarilla että toimiiko se TPS, tavallinen säätövastus se on, ja rikki jos vastus ei kasva tasaisesti... Virta päällä sen muistaakseni voi mitata johtojen kuoreen viillon tekemällä, että onko voltteja ne 0,65 tai jotain. Läppä auki pitäs olla sitten 4,5 tai sinne päin... Uus maksaa vissiin kolmisen kymppiä.
     
  8. Terosu

    Terosu 1st gear

    Voi v...u tää kone on järkyttävä tapaus :eek: Ei voinu tänään muuta ku haikeasti muistella Aspenia jossa ilmanputsarin kopan irrotus oli 15sek homma, ja sen jälkeen oli kaikki loogisesti esillä huollettavaksi. No kai tähänkin hirviöön tottuu.

    En saanu mitattua sitä TPS:ää, alko kesken kaiken tympimään koko homma ja päätin tehdä joku toinen päivä kun tänään ei onnistunu, mut toi vika on ny jo tosi kiusallinen. Parkista kun lähtee pakittelemaan saa käynnistää uudelleen ainakin pari kertaa kun ei millään pysy käynnissä. Kotopihaan kun tulee, kääntää ja pakittaa autoa omalle paikalleen, ei useimmiten mitään ongelmaa :eek: Niin ja D ei tosiaan oireile mitenkään, ryömittelin autoa tänään, hidastelin jarrulla, samaan tapaan ku pakilla ajoin siis, ei mitään ongelmaa.
     
  9. saresks

    saresks Gearhead

    Vai ei auto toimi kuin kotipihalla, aika ujo.

    Jospa bensanpinta kaasarissa on kriittisellä tasolla siten, että taaksepäin nykäistessä ja muutenkin sopivasti kallellaan haukkaa liian laihalle tai tulvahtaa rikkaalle?

    Katso mahdolliset vikakoodit, pitäisi olla jotain muistissa jos on kerran SES -valoa väläytellyt. Se ei ainakaan ole iso työ.

    Ja jos on isoja alipainevuotoja, silloin voi sietää korkeampia kierroksia mutta jos laskee tietyn rpm-luvun alle, niin silloin sammahtaa. Ei ikäänkuin ole voimaa käydä tyhjäkäyntiä. Pakille kytkettäessä voi kytkeytyä terävämmin ja siksi sammuu(?).

    Kyllä tuossa voi olla vaikka mitä pielessä muutakin. Alkaen lukemattomista mahdollisista alipainevuotokohtapaikoista (myös aluimusarjan ja kannen välisestä) kaasarin poropeukaloinnin ja kulahtaneisuuden kautta aina anturivikoihin (Lambda, MAP, TPS, ym) saakka.

    Itse mittailen esim TPS:ää ja muita antureita suoraan auton tietsikan navoilta, siistimpää ja varmempaa, tulee eliminoitua johdotuksien vikoja.
    Ohessa ohje:
    http://performanceolds307.tripod.com/id2.html

    Sitkeyttä vaan ja biliteemasta hakemaan alipaineletkua, kyllä niistä vielä pelejä saadaan. Ja kun on riittävän monta sataa kertaa ottanut auki senkin ilmanputsarin, onnistuu sekin 15 sekunnissa, harjoiteltu on.
     
  10. Terosu

    Terosu 1st gear

    No niin tänään on tällänen syksyinen ja sateinen päivä, koulusta päästyäni päätin lähteä vähän kaupunkiin ajelemaan Buickilla, no jonkun aikaa ajeltuani syttyi SES palamaan. Sammahti n. 30sek kuluttua. Ajelin kotiin, luin koodit: 45. Chiltonin opas käteen: "rich oxygen sensor indication" eli lambda haistelee seoksen olevan rikkaalla?

    Lambda on just uusittu. On kuulemma ollu tällästä "kostean kelin temppuilua" jo edellisellä omistajalla, mulla oli ensimmäinen kerta, mut ei toi ny lambdaan oikeen viittais mun järjen mukaan.

    Rikkaallakäyminen kuitenkin tuntuisi liittyvän tähän muuhun kohmeuteen. Aamulla käynnistin ja kone kävi sairaan raskaasti, niinku olis ollu shottilasillinen bensaa per isku, koko auto tärisi sammumaisillaan olevan koneen mukana ja valojen vahvuus heitteli eestaas. Kone kuitenkin pysyi käynnissä ja simsalabim, yhtäkkiä alkoi käydä taas tosi nätisti :eek: On tehny vastaavaa lämpösenäki.

    EDIT: Täytyy varmaan kattella noita jännitteitä, kiitos saresks
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos kaasutin toimii oikein (rikastin ja alipainekalvot) niin vika saattaisi vaikka olla hiilikanisterin tyhjennyksen alipainetoimisessa ohjaus-systeemissä. Kerran oli auto joka kävi ajoittain todella rikkaalla, vika oli läpivuotavassa ohjausventiilissä. Siitä pääsi polttoainetta alipainletkustoihin ja imusarjaan. Samoin MAP anturi sekoili siitä johtuen.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja EGR saattaisi sekoilla tuolleen. Sen voi irrottaa ja tulpata metallilätkällä ja kokeilla muuttuiko tilanne.
     
  13. Terosu

    Terosu 1st gear

    Jospa pitäis siis noin hiilipöntön letkut krympätä umpeen väliaikasesti jollain klipsulla ja koittaa. Mistäköhän toi EGR löytyy :oops:
     
  14. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Jos sieltä moottorin takaosasta ja kuskin puolelta löytys vähän tuon alimman näkönen:

    [​IMG]

    Niin se ois se EGR-venttiili...
     
  15. Terosu

    Terosu 1st gear

    Noni, ajelin äsken sen verran että sain n. 100km täyteen viime tankkauksesta, kävin Essolla ja mittari stoppas seitsemän litran kohdalla!

    ...Ensimmäisen kerran, en tiiä miks, meni sinne vielä 15L lisää, eli 22L yhteensä, pelkkää kaupunkiajoa ollut (eikä edes sikapoljentaa). Eli vähäsen on yläkanttiin Buickin ruokahalut. Taas vilkautti tuota huoltovaloa n. 5min ajon jälkeen ja sammui taas n. puolen minuutin kuluttua. Tällä kertaa ei ollut kosteaa, muuten vaan kylmää. Kuuluuko valon vilkahtaa tolleen vaan hetkiseksi?

    Toi EGR:hän on joku pakokaasujen kierrätyssysteemi, sekin siis vaikuttaa seokseen?
     
  16. Terosu

    Terosu 1st gear

    Päivitellääs taas...

    Tuli tänään paremmin kateltua tota kaasaria ja noita saastevehkeitä, ensinnäkin huomasin reilun bensavuodon bensalinjassa, lähti kiristämällä. Välillä onkin bensa haissut. Tuli meinaan aika reilusti, tip-tip-tip...

    Toiseksi siinä EGR:n vieressä on sellanen pieni lieriönmallinen tötterö, johon tulee 3 alipaineletkua, kyljessä lukee MAN> ja yksi noista letkuista oli katkaistu ja tukittu ruuvilla. Mikä tää on? Tukittu letku oli se alimmainen, ne kaksi muuta ovat ylempänä samalla tasolla, vastakkaisilla puolilla pönttöä. Ne kaks muuta letkua tuntui hiukan haperoilta, ja kliineriä kun suihkuttelin niin hetken päästä kierrosnopeus nousi ihan hieman, sen verran että sen huomas just. Havainto vahvistettu toisen henkilön kanssa vielä, eli en kuvittele omiani. Letkut vaihtoon siis.

    Kolmanneksi mittasin sen TPS:n ja jännite oli 0.43V tyhjäkäynnillä ja pelkästään virrat päällä 0.47V. Tyhjäkäynti voi olla hiukan korkea, voiko tosta virrat päällä -arvosta päätellä mitään? Jenkaa annettaessa jännite nousi tasaisesti, niin kuin kai kuuluukin. Mut missäköhän se säätöruuvi on? Ei tahdo millään löytyä. :oops:
     
  17. Terosu

    Terosu 1st gear

    Joo olis kai pitäny lukea tuo TPS:n asennusohje paremmin :oops: Kattelin vaan sieltä säätöosasta, kun kuvittelin ruuvin paikan olevan siellä...

    Mut joo, tää yks pätkästy alipaineletku näytti olevan MAP-anturiin yhteydessä. En tiiä miksi oli pätkästy, laitoin uuden letkun kiinni eikä ainakaan mitään huoltovaloja poltellu. Mikä lie tuo musta boksi kuskin puolella venttiilikopan perän päällä, jonne menee monta monituista alipaineletkua? Sinne seutuville tuntui vielä jääneen joku alipainevuoto, meinaan kliineriä suihkutellessa nousi kiekat ihan hyvinkin huomattavasti. Täytynee käydä rahottamassa kumikauppaa ja vaihtaa ne ainakin uusiin.

    Niin ja sen jälkeen kun yhdistin tuon letkun takaisin niin TPS näytti 0.58V. Ei kyl enää seuraavan käynnistyksen jälkeen näyttäny tuota, vaan jotain väliltä 0V-0.45V. Saattoi olla vähän huono kontaktikin, pitäis sen kai jotain valoa väläytellä jos koko tepsi olis niin paskana et jännite menis nollille? Sillon ainakin väläytti kun otin töpselin irti.
     
  18. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Juu, samaa tossa tänään aattelin kun ajeltiin Capriissilla, että tarttis kai hankkia ehjä EGR-venttiili kun Raotakummun poijjaat hitsas nykyisen parisen vuotta sitten kiinni, vaikkei siinä todennäköisesti ollu mitää vikaakaan. Ainakin auto takaisin meille tultuaan empii samalla viisiin lämpösenä kevyesti kaasua lisätessä tyhjäkäynnillä, onpa joskus pari kertaa sammunutkin kuulin edelliseltä omistajalta. Toimiva EGR-venttiili ja kanavat putsaus sekä TPS säätö kohdilleen niin kukapa tietää... Kuha ehtis, mutku tarvis muutaki tehdä...

    Jos se tietsikka on saanut semmossen tiedon että tietyllä alueella ajellessa EGR-venttiilin kautta syöttää pakokaasuja takaisin imusarjaan, se tarvii huomioida varmaan seoksessakin. No, jos silloin onkin venttiili kiinni tai kanavat tukossa niin ei seos olekaan optimissa ja pitää painaa kaasua turhan takia lisää, sitä kautta kulutuksenkin arvais kasvavan. Se tietsikkaohjuu tars poistaa jos sulkee EGR:n ja säädellä seokset muuten sopiviksi, niinkuin joku tossa joskus esittikin että ei se välttämätä enemmän kuluta jos kaikki on säädöissä, siis tavallinen jakaja ja "saastemallin" kaasari. Mä luulen että se saastemalli ei paljoakaan sen enempää saastuta, mutta noi saastuttamattomat kun menee sekaisin, niin sitte saastaa kertyy ja hermo sekä pensaa palaa...

    Mutta...jos se ei toimi täyskaasulla ajettaissa, niin sittenhän se vika ei oikeestaan pitäiskään olla niissä saatehemputtimissa, nehän on pois pelistä silloin? Vai?

    Ei taida mun pohdinnoista olla taaskaan apua... :odroll:
     
  19. Terosu

    Terosu 1st gear

    Mnjoo, auto toimii pääosin ihan jees, lähinnä välillä oikkuilee ja bensaa palaa enempi ku pitäis. Alipainevuotoa on, täytyy ne ny laittaa kondikseen ja kattella tilanne sen jälkeen.
     
  20. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Taitaa olla se EGR-solenoidi siellä kuskin puolella takaosassa? Hämärä muistikuva että alipainejuttuja siihen menee ja musta ois...

    [​IMG]

    Jos se TPS näyttää joskus sitä ja joskus tätä, niin rikki se on ja uus maksaa kolmisenkymppiä. Vai ookko jo vaihtannu uuden? Voihan se uuskin olla viaalloinen.

    Tarttis itteki tutkia, mut ei jaksais millää... :(
     

Kerro tästä muillekin!