307 sammahtelee pakilla/kostean kelin temppuilua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Terosu, 11.10.2007.

  1. jaakkor

    jaakkor Gearhead

    Juu, noin kannattaa edetä.. Tosin toi pari metriä ei piisaa kuin vasta alkuun, ite muistaakseni hommasin aluksi neljä metriä muutamaa eri kokoa ja myöhemmin vielä pari metriä lisää :D
    Ja vieläkin on jokunen vaihtamatta..

    Tosta kaaviokuvasta puuttuu sitten muistaakseni yksi alipainelinja.
    Lähtee kaasarin takaa imusarjasta, haarautuu koneen hantinpuolen takakulmassa lämppärille (jollei automaatti-ilmastointia) ja cruiselle.
    Se iso alipainetankki auton oik etukulmassa kuuluu liittyä tohon cruisen linjaan..
    Tais tulla mahdollisimman epäselvästi sanottua :odroll:

    btw, sullahan on '86 mallin auto? liekö sähköinen jarrutehostin paikoillaan?
    Monesti tuo on vaihdettu normaaliin alipainetehostimeen, kannattaa tutkia mistä sille on alipaineet otettu.
    Mulla on otettu pcv-venttiilin linjasta. Alunperin kuuluisi ottaa kaasarin takaa läppärungosta mutta '86 mallissa se lähtö on tulpattu
     
  2. Terosu

    Terosu 1st gear

    Melkeenpä on alipaineellinen tehostin. En oo kiinnittäny erityisesti huomiota, mut samanlaiselta pitkälti vaikuttaa ku Aspenissa oli.

    Damned: Tuolla ketjussa kuvaillut oireet kuulostaa jokseenkin samoilta kuin mulla on ollu. Vielä jos bensankulutukseenkin vaikuttaa niin voidaan olla hyvin lähellä totuutta. Nimim. 20L/100km maantiellä ylivaihteella.
     
  3. Damned

    Damned Gearhead

    Bensankulutukseen en osaa kommentoida, kuten jo tuolla toisessa ketjussakin totesin: kulkee niin hyvin että ei tule ajettua nätisti :D
     
  4. Terosu

    Terosu 1st gear

    Katos, siellähän oli sama mies nimimerkin takana :) Mut joo sittenhän sen näkee. Maltaakohan sitä lainkaan nukkua tänään kun tietää että huomenna jotain parannusta on luvassa kun tuon avaa?

    Mulla on nyt käynti aina kylmänä sellasta ihmeellistä, vähän ehkä niinko kävis vain osalla pytyistä, eli ravistaa vitusti eikä ota kierroksia kunnolla, meinaa sammua tyhjäkäynnillä (varsinkin jos tarjoaa pykälää silmään). Ennen TPS:n vaihtoa+säätämistä oire ilmeni vain joskus, mutta TPS olikin poissa säädöistään.
     
  5. Terosu

    Terosu 1st gear

    Tuo EFE ei ollut kytkettynä. Avasin tuon VRV:n ja kytkin EFE:n kuten pitää, lähdin lenkille ja käytös oli tosiaan täysin erilaista. Ei mitään epäröintiä kylmänä, ei sammuilua vaan kävi kuten koneen kuuluu. Vielä jos kulutusongelma selvisi tuolla niin meikämanne on tosi onnellinen.
     
  6. Damned

    Damned Gearhead

    Hieno homma! Jospa se kulutuskin asettuisi noilla tempuilla.
     
  7. Terosu

    Terosu 1st gear

    Toivotaan niin. Kävin sellasen pienen bensansuodattimen vielä ostamassa tuon VRV:n päähän ettei mee kaikki paskat sisään. Ei se kyl mitenkään erityisen hyvin hengitä mut tuntuis vieläkin toimivan kuten pitää.
     
  8. Damned

    Damned Gearhead

    Ei siinä aivan hirmusella vauhdilla se ilma liiku, joten pieni hengenahdistus suodattimen muodossa tuskin haitannee.
     
  9. Terosu

    Terosu 1st gear

    Taas ajellessani vilkautti tuon rakkaan rikkaan seoksen valon 45 :mad: Vituttaa mut tuntuupahan kone toimivan edes. Se suodatin on kyl mahottoman pieni, jos se sittenkin rajoittais liikaa? Se suodatinosa on meinaan sellasen pienen lasiputkisulakkeen kokonen suurinpiirtein. Ei sulla sattumoisin vilkkunu huoltovalo erityisesti kostealla ja kylmällä säällä?
     
  10. Damned

    Damned Gearhead

    Miulla on tämmönen enkä huomannut eroa suodattamattomaan. Neliviitosta taitaa mullakin näyttää mutta se on hyvin todennäköisesti sekoilevasta TPS:stä kiinni. Vaihtuu kohtapuoliin, sittenpähän sen näkee.
     
  11. Terosu

    Terosu 1st gear

    Mä juur joku aika sit vaihdoin sen tepsin eikä sillä ollu mulle ainakaan vaikutusta tuohon huoltovalon vilkautteluun. Täytynee se säätö vielä tarkistaa nyt kun tämä VRV-ongelma on hoidettu.
     
  12. Terosu

    Terosu 1st gear

    Mä otin sen suodattimen pois ja vedin nippusiteellä vanhasta T-paidasta palasen siihen letkun päälle että hengittää, eikä oo sen jälkeen ajetun 150km matkalla vilautellut huoltovaloa, vaikka kelit ovatkin olleet just sellasia että yleensä ennen on vilkkunut. Kävin tankkaamassa ja keskikulutus oli ollut jotain 16-17l/100km, tais olla enempi kaupunkiajoa kuin maantietä.

    Selkeä parannus entiseen 22-23L pelkästään maantiellä. Niin ja tuohon 16-17L kuului paljon lyhyitä koulumatkoja ja jonkun verran myös leikittelyä liukkaalla tiellä ja sensellasta. Ja onhan nyt kylmät kelitkin. Pitäis vielä toi TPS tukkia niin ettei se säätöruuvi pääse sielä pyörimään, ajattelin vähän jotain epoksia tunkea sinne kun se kolo tuntuu niin väljältä ettei TPS:n mukana tullutta tulppaa saa kiinni. Voi olla kyl joskus vittumainen purkaa että vois sinne keksiä jotain muutakin.
     
  13. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Mulla ihan samanlaisia oireita 307:ssa kuin tässä ketjussa. Eli kylmänä käy tosi huonosti (välillä ei ollenkaan).
    Täytyy tällä viikolla tsekata nuo kaikki jutut jotka tässä tuli esille, valtava määrä vinkkejä yhdessä topicissa :)
    Auto seisoo tällä hetkellä tallissa odottamassa maalausta joten loistava tilaisuus tukia nuo letkut, kalvot ja anturit ajan kanssa.

    Mun tapauksessa taitaa kyllä suurin syypää olla tuo vuoto pakosarjan jälkeen, en ole vielä onnistunut paikallistamaan mistä vuotaa mutta ennen lampadaa joka tapauksessa, kuulostais vielä vuotavan kuskin puolelta. Onkos 307:ssa muuten nuo pakosarjan laipat herkkiä vuotamaan? Vaikee yksin tutkia kun vuotoääntä ei kuulu kuin kaasua painettaessa :-?
     
  14. Damned

    Damned Gearhead

    Otat ilmanputsarin pois niin pääset härkkimään kaasuvivustoa samalla kun kuulostelet vuotopaikkaa. Käteväsorminen kaveri virittelee vielä jonkun narun siihen vivustoon jos ei muuten yllä kuuntelemaan.
     
  15. Terosu

    Terosu 1st gear

    Oletko Damned vaihtanu TPS:n? Mulle tuohon huoltovaloon (45) auttoi ainakin sen suodattimen poisto VRV: stä, ei oo sen jälkeen kertaakaan syttyny SES. Pitäis se EGR vielä kattoo, jos vaikka siitä selviäis vielä selviäis toi ajoittainen käynnin ontuminen.
     
  16. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Joo mulla vianetsintä tuotti tulosta, VRV hässäkälle lähtevä letku kaasuttimen päästä poikki, oli sopivasti katveessa muiden letkujen alla ja vika löytyi vasta pitkän etsinnän jälkeen.
    TPS on vielä mittaamatta.
    Nyt on menossa venttiilikoppien tiivisteiden vaihto kun vuotaa öljyä niin p**keleesti, mukava homma, on meinaan aikamoinen viidakko koppien (erityisesti hanttarin puolen) päällä. No nyt on kopat jo esillä :)

    Vielä tuohon ilmapumppuun, moni on sen poistanu käytöstä, mitenkähän vaikuttaa yleisesti moottorin toimintaan?
    Luulisi ainakin Lambda-arvoihin vaikuttavan, pumppaahan tuo ilmaa katalysaattorin lisäksi myös pakosarjoihin...
    Katalysaattorin ilmeisesti voi poistaa jos ei ole rek. otteessa mainintaa vähäpäästöisyydestä?

    Autohan on siis vuosimallia -89.
     
  17. Damned

    Damned Gearhead

    Joo vaihdoin, just ruuvailin kaasarin takas läjään. Säätö ja koeajo on vielä tekemättä joten en osaa sanoa oliko mihinkä vaikutusta.

    Testasin sen VRV-letkun päässä olleen ilmanputsarin virkaa tekeveän bensansuodattimen niin se virtas kyllä ihan riittävästi, joten jätin sen paikoilleen.
     
  18. Terosu

    Terosu 1st gear

    Mulla virtaus oli aika nihkeää mut mulla olikin sellanen helvetin pieni suodatin, pitäis varmaan tollanen isompi hankkia josko se virtais.

    Taas äsken ajelullani väläytti 45:n vaikkei niin pitkään aikaan olekaan vilauttanu :cry: Just siinä ajelin vesisateessa ja mietin et huoltovalo ei taaskaan syty, kaikki hyvin, ja sit se sytty :mad:

    Josko vaikka ton EGR:n ottais seuraavaksi sit, kunhan kelit vähän klaarais.
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Pumppaa ilmaa pakosarjoihin ainoastaan kylmässä koneessa, ennen kun lamda anturi edes toimii.
     
  20. Buick85

    Buick85 1st gear

Kerro tästä muillekin!