307 sammahtelee pakilla/kostean kelin temppuilua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Terosu, 11.10.2007.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    TPS just vaihdettu ja oikeissa säädöissä, noi TPS-arvot on kyl ihan erit kun sen anturan mukana olleet. '86 VIN Y 307:lle pitäis olla 0.58V anturin ohjeiden mukaan.

    Pitäs ny joskus saada aikaseks toi kaasari irti, kattoo ne numerot ja tilata korjaussatsi ja säätää ryyppy oikein ja tollaset perushommat muutenki.
     
  2. Terosu

    Terosu 1st gear

    Damned raportoi ny et vieläkö painit 45:n kanssa?

    Tuli toi EGR irrotettua äsken ja puhdistettua, paineilmalla kokeilin ettei vuotanu ainakaan, tosin ~3-4barin paine aukaisi jo venttiilin itsestään. Vähän niinku olis käynti parantunu, ei tosin oikeastaan mitään voi vielä sanoa.

    P.S siellä oli paskaa ihan kiitettävästi.
     
  3. Damned

    Damned Gearhead

    Raportoin jahka on kerrottavaa. Auto on yhä säätämättä tallissa, joten vikakoodeista paha sanoa juuta taikka jaata.
     
  4. Terosu

    Terosu 1st gear

    Kirjotellaas taas lämpimikseen...

    Kattelin tänään tota jakajaa ja osa tulpanjohdoista näytti olevan sulaneen sieltä jakajan päästä :eek: Mistäs kummasta tollanen voi johtua?

    http://www.misterfixit.com/code45.htm

    Googlettelin ja tollasen löysin, siel on pari lisää mielenkiintosia kohtia, joitain joita täälläkin jo tullu ilmi ja joitain uusia. Vittu vaan kun painaa kaikki muut hommat päälle eikä tonne ulos kylmään/sateeseen/pimeään jaksais mennä mitään isompaa projektia vetämään.
     
  5. Damned

    Damned Gearhead

    Noni. TPS vaihdettu, lambda vaihdettu. Kaasarin kannen ja rungon väliin laitettu uus tiivari. Kannen mekanismit yms koukkelot putsattu ja öljytty.

    Vaihteisto toimii todella nätisti. Vaihtaa melkein huomaamatta. Ennen vaihdot oli mitä sattuu, milloin sattuu. Kickdownin toimintaa en muistanut testata enkä täyskaasukiihtyvyyttä, joka aiemmin oli ongelma.
    Kone kiertää aivan eläimenä, ja vastaa kaasuun samantien.
    Liikkumisen vaivattomuus on hämmästyttävää.

    Parilla lyhyehköllä moottoritiesiirtymällä tapahtunut reippaampi ajo ei sytyttänyt vikakoodeja. Pidempi kestotesti tulee tässä lähiaikoina kun mittariin kilahtaa reilut 300 km.
     
  6. Terosu

    Terosu 1st gear

    No hyvä jos siellä korjaantu :) Mulla vie vielä vähän turhan paljon, tossa tuli mittailtua 30L/100km kaupungissa. Osan selittää se että pääosin tulee ajeltua hyvin lyhyttä koulumatkaa, osan kylmä keli, osan varmaan ajotyyli ja osan joku piilevä vika.

    http://www.handen.us/caprice/aldl.html

    Noita sivuja taas kattelin ja tuolla varoitellaan kovasti ettei konetta saa käynnistää vikakoodeja luettaessa, no mä kerran aikoja sitten pyöräytin starttia kun koodeja kattelin, ei tuntunu vaikuttavan mihinkään, mut osaako joku heittää että minkä varten tosta noin kovasti varoitellaan? Vai alkaako tietokoneelta mennä pasmat sekasin jos kone käynnistyy tuossa tilassa?
     
  7. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Tilanne mulla:

    Tuli kokeiltua koneen käyntiä tähänastisten korjausten jälkeen, kylmänä käy tosi nätisti mutta kun lämpiää alkaa kierrokset vaeltaa ja lopulta sammuu. Helvetin rikkaalla käy, mustaa tulee putkesta.

    Tähän mennessä siis korjattu poikki oleva alipaineletku, jumissa ollut EGR sekä pakosarjassa oleva kierrätysventtiili.
    Lisäksi vaihdettu tulpat+vuodelta kivi oleva ilmansuodatin.

    No seuraavaks lähtee happitunnistin vaihtoon, on vaan "hieman" tiukassa, sen verran tuli kokeiltua. Täytyy kokeilla jatkovarrella alakautta, on vaan aika ahtaassa välissä tuo anturi.

    Samalla lähtee katti, tuntuis olevan tukossa, putken päässä tuntuu vain pientä hönkimistä. Mainintaa katista ei otteessa ole joten pittää ainakin kokeilla meneekö päästömittauksesta läpi ilman.
     
  8. Damned

    Damned Gearhead

    Pitkä reissu takana, eikä näytä koodeja. Hyvin toimii. Kulutus reilusti alle 14 satasella (en mitannu tarkasti).

    Lambda lähti nätisti irti kun siihen ruiskautti päivää ennen irrotusta muutamaan otteeseen irrotusöljyä. Nätisti tarkoittaa että lenkkiavaimen jatkona oli metrinen rautaputki :poff: Vaihtoa helpotti kovasti kun sisälokari oli irti.
     
  9. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Joo sen verran vielä että mulla ei SERVICE valo pala lainkaan, vaikuttais siltä että on tarkoituksella "eliminoitu".

    Ei ole vielä tullut mittariston taakse vilkaistua josko tuolta olisi joku liitin irroitettu kun valo on aiempaa omistajaa liiaksi häirinnyt :odroll:

    Täytyy kokeilla seuraavaksi tuota vikakoodin hakua jotta näkis onko tuo valo lainkaan toiminnassa. Tosin happitunnistin lähtee tilaukseen joka tapauksessa, samoin kaasuttimen korjaussarja.
     
  10. Damned

    Damned Gearhead

    Jos SES ei pala kun virrat laittaa päälle, ei se näytä vikakoodejakaan. Veikkaan, että kyläseppä on korjannut valon vilkkumisen ottamalla polttimon pois.
     
  11. Terosu

    Terosu 1st gear

    Mä en alkuun saanu sitä liikkumaan mihinkään, aikani revin ja ähkin ja koitin sit silleen, että käytin sarjat lämpöseks, sen jälkeen aukes ilman mitään jatkovarsia, muistaakseni oikeastaan aika helpostikin.

    Käyntihäiriö jatkunu mulla, tänään tosin tuli huomattua että tuo alipainekello kaasarin etualalla vuotaa :oops:

    Häpeävä hymiö sen takia että tuo olis heti alkuun pitäny koittaa, kliinerillä koitinkin, mut oireet ei mun mielestä siihen niin viitannu niin jäi tekemättä...
     
  12. -BUICK-

    -BUICK- 1st gear

    heitäppä mäkeen, mullakaan ei ole mitään kattia, leimalle mentäessä vielä ses valo möllötti ja autolla kriisi päällä, oli päästöt oikein hyvät.
     
  13. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Joo nyt on Lamdba vaihdettu ja lämpimänä käy nyt tosi hienosti.
    Eikä aiemmin esiintyneestä empimisestä tietoakaan.
    Myös TPS:n mittasin, jännitteet ok (oli muuten tasan 0.58V tyhjäkäynnillä :eek: )

    Mut vielä on ongelmana tuo puolikämpöisenä käynti, eli kylmänä käy hyvin kun ECM ei vielä toiminnassa, sitten alkaa temppuilemaan, kiekat tippuu ja meinaa sammua, kun painaa kaasua niin röpeltää vähän aikaa eli saa liikaa ainetta.

    Mutta kun kone taas saavuttaa normaalin lämpötilan niin alkaa käymään tosi nätisti.

    Mites tuo rikastinpiiri, onkos tuossa uudemmassa kaasuttimessa vielä joku piimetallijousi vai säätääkö pelkästään ECM seosta CTS/Lambda anturitiedoilla?

    Eli CTS-anturi seuraavaksi vaihtoon?
     
  14. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Kysellääs vielä uudestaan kun ei tullut kommentteja, eli toimiiko rikastin pelkästään tietokoneohjauksen kautta vai onko kaasuttimessa ECM:stä riippumaton rikastinpiiri (kuten vanhoissa Q-jeteissä)?
     
  15. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    :oops:

    Eli onhan siellä mekaaninen rikastin piimetallijousella, eipä ollut hankalasti selvitettävä juttu kunhan taas sain aikaiseksi ottaa ilmanputsarikotelon irti.
    Vika tuntuis olevan siinä että jää rikastinläppä kiinni liian pitkäksi aikaa, säätämään tuota ei vissiin pysty, muutakuin niitit katkomalla??

    Täytynee miettiä tuohon jotain sörsselssön viritystä, jotta tuo läppä ei pääse lainkaan kokonaan kiinni.
     
  16. LÄPÄLÄPÄ!!

    LÄPÄLÄPÄ!! 1st gear

    tuosta en tiijä mutta kerrompa omasta samanlaisesta kaasarista..eli jos käyttää ryyppyä niin helposti tukehtuu ja jos jääpi kaymään niin huuta niin saatanasti eikä meinaa sammua millään :mad: eli en ole ryyppyä käyttäny vaan varovasti liputtanu kaasua kun startti moottori lähtee pyörimään,käy aluksi korkeita kierroksia ja jos ei polkase kaasua pohjaan minuutin sisällä niin kierrokset hyppää vielä korkeemmalle!Sitten kun polkasee niin tippuu kierrokset normaliksi.. 8) näin on menty ja aina on käynnistyny. 8) mulla tolpassa tosin auto jo +5asteesta alkaen,puolesta tunnista aina kuuteen tuntiin(-40C). :p :p
     
  17. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Mites olet tuon rikastimen "eliminoinut", vipu irti läpästä/läppä auki-asentoon? Meinaan kun tuo tyhjäkäyntikierrosten nosto on kuitenkin toiminnassa...
     
  18. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Sitä muovista ryypyssä olevaa lätkää voi kääntää, siinä on säätö. Jos bi-metalli jousi on venynyt, niin viilaa lisää säätövaraa siihen muovilätkään, että ryyppyä voi säätää. Se muovi on aika hauras ja herkkä hajoamaan, joten varovaisutta. Yleensä kai menee niin että ryyppy jää vähän päälle vaikka kone ois lämmin. Niitit voi porata varovasti pois, ja jossaoin tiivistesarjan mukana ainakin tuli pikku ruuvit jolla muovilätkä tulee kiinni.

    90 caprice 307:lla, ryyppy lämpesi siten että kaasari imi pakokaasua bi-metalli homelin läpi. Putket voi puhaltamalla varmistaa että ovat auki, ja kokeilla ihan kädellä että lämpeneekö ryyppy.
    Voi olla myös sähköllä lämpenevä ryyppy.
     
  19. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Mulla aikanaan kone huusi joskus aivan saakelisti, syynä oli aivan mekaaninen vipujen takkuaminen, ne otti joskus toisiinsa kiinni ja tyhjäkäynnin korotin jäi päälle. Ase öljy auttaa vipujen akseleissa.
     
  20. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Niin vielä tuo ryyppyläpän säätö, eli pitäisi toimia siten että kun kaasu painetaan pohjaan, ryyppyläppä pitäisi mennä aivan kiinni, ja kun auto käynnistyy, niin se aukeaa heti raolleen, vajaa sentti abaut, ja bi-metalli jousi kääntää sen hiljalleen aivan pystyyn. Bi-metallin voi säätää juuri lämpöisenä, heti kun ryyppyläppä pysyy pystyssä voi kannen kiristää. Kun kone on valmiiksi lämmin, pitäisi sen kääntyä heti pystyyn bi.metallin voimalla.
     

Kerro tästä muillekin!