307cid saaste laitteiden poisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jake81, 6.12.2007.

  1. jake81

    jake81 Gearhead

    joo-o eli olis tarkoitus purkaa ylimääräiset sälät pois konehuoneesta... niin josko joku vois kertoa saako motin pelaamaan vielä hyvin samalla kaasarilla ja virran jakajalla!!
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei saa. Jos toisiaan moiseen aiot ryhtyä hanki mekaaninen kaasari ja jakaja. Takaisinkytketty tiotokoneohjaus ei toimi, jos kiskot hatusta vetäen "saatelaitteet" pos.
     
  3. kojo

    kojo Gearhead

    Saa jos purkaa vaan ylimääräset sälät :poff:
     
  4. HRTP

    HRTP Gearhead

    jos laitteet toimii niin miks ne täytyy poistaa autosta? itsellä on se tyyli että yritetään pitää auto mahdollisimman alkuperäisenä ja jos sitten muutoksia tehdään niin ne täytyy tehdä sillein että ne saa tarvittaessa pois ja kaikki alkuperäiseksi
     
  5. pikkumust4x4

    pikkumust4x4 1st gear


    ootko kojo suburista purkanu?? :odroll:
     
  6. kojo

    kojo Gearhead

    Ei tossa F: mallin subun koneessa oo ylimääräiä saastepalikoita konehuoneessa, jos turboa ei halua laskea sellaseks :rotfl:

    Se yks ylimääränen pulikka sieltä konehuoneen ulkopuolelta on kyllä poistettu :poff:
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    omassa on ilmapumppu vehkeet ja egr pois ja hyvin pelaa(-88caprice)eilen leimattu arvot katsm.mukaan IHMEEN hyvät.kaikki ennakon.cruisen turb.llukitus ym toimii.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Voi poistaa mm. imusrajan esilämmityskierron ohjauksen (EFE), ilmuilman talvikäytön esilämmityksen (TACS), kampikammion aktiivisen huohotusjärjestelmän (PCV), suljetun polttoainejärjestelmän hiilisäiliön (mikäsenytolikaan Chargoalcanister...), rikastimen, jne. mutta MIKSI HELVETISSÄ? Sitten ehkä kannattaa jos saa rautaan todella paljon lisää hevosvoimia ja ajaa ainostaan kuumana kesäpäivänä, mutta ei nuo systeemit ehjinä niitä hevosvoimia vakiomoottorissa rajoita.

    Mutta siitä ei saa poistaa ainakaan moottorin lämpötilatunnistinta, happianturia, MAP anturia, TPS anturia, nopeusanturia, M/C solenoidia, ESC virranjakajaa.

    Tai sitten siihen pitää asentaa myös vanhanaikainen virranjahkaja ja kaasutin. Mutta miksi hemmetissä? Huomattavasti edullisempaa on korjauttaa nykyaikainen malli joka siinä ehkä vielä tallessa on. Jos asentaja tai tilaaja ei tiedä mitä pitää tehdä, ei kannata hommaan alkaa.
     
  9. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    juu ei oo itellä käyny mielessä muutakuin katalysaattorin poisto ( sitten kun päästövero tulee voimaan, saastutetaan sitte koko rahan edestä :rotfl: ) mutta muuten en tota oldsin 307:aa mee purkamaan, jos tehoja haluan nii sitte vaihtuu koko kone oldsin 350:aan mikä majailee tallin pöydällä. älä ota pois mittään.
     
  10. jake81

    jake81 Gearhead

    joo... joutu siis tosiaan vaihtamaan koneen kun oli ylläri ylläri kampiakseli täysin romu kun toi lahna mulle tuli ja nyt vaan mietin että josko noi turhat hässäkät olis saanut pois konehuoneesta... :odroll:
     
  11. jake81

    jake81 Gearhead

    ja tosiaan tehoa ei ole tarkoitus hakea kun kyseessä on -87caorice missä se kone majailee!
     
  12. Qjet

    Qjet 1st gear

    Ymmärrän, mitä ajat takaa, mutta usko pois : Mikäli siellä olisi jotain " turhaa " , niin ajoneuvon suunnittelija olisi jättänyt ne jo piirustuspöydällä pois. Noissa valmistusmäärissä jokainen säästetty taala tuottaa tuplaviivan alle merkityksellistä tulosta. Ehkäpä paras ja halvin keino ajoneuvon liikkuvuuden kannalta on pitää se alkuperäisenä ja hankkia tarvittavia "turhia osia" just niiltä, jotka ovat ne yli olan nakelleet. Lue ja sisäistä PauliP:n vastaus aiempaa. Sieltä selviää " missä pihvi ".
     
  13. jake81

    jake81 Gearhead

    no joo toisaalta voishan niitä koittaa vielä elvyttää mut toisaalta haluaisin kyllä sen helvetin letku viidakon pois kun tuntuu niin järjettömältä systeemiltä kaikkineen!!! :-?
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Hyvä ettei sulla ole ruiskua. Se voisi tuntu vieläkin "järjettömältä".
    Hyvin tuommoinen on 17 v. ympärivuoden ajossa pelannut. Eikä siinä ole mitään järjetöntä, kun perehtyy mitä mikin tekee. Jos ei ole hajua koko systeemistä, toki se voi yli hilseen mennä. Mutta jos tosiaan et tiedä mitä mikin putki ja osa siellä tekee, niin suositan, että et ala niitä repimään. et saa kuin toimattoman moottorin ja paskaa käteesi tuolla tavoin.

    Jos haluat ne putket pois, niin mekaaninen jakaja ja kaasari ovat tie. Niihin uppoo kuitenkin jokunen satanen, eikä tehoa tule sen enempää.

    Samalla voi kadota cruise, ilmastointi, turbiinilukko , kaikki mitä matolaatikko ohjaa. Helpompaa on, jos haluat auton, jossa ei ole takaisinkytkettyjä järjestelmiä, tai ei ole kiinnostusta perehtyä noihin järjestelmiin siirtyä harrastamaan 60 ja 70-luvun autoja. Selviät paljon helpommalla. Asenne , jossa haluat repiä tietokoneohjatusta "ylimääräiset putket ja johdot" konehuoneesta ei lupaa hyvää ja ongelmatonta tulevaisuutta, koska se systeemi tarvitsee pääosan niistä putkista ja johdoista toimiakseen oikein. Vain esim. ilmapumpun ja katyn voi suosiolla kiskoa pois ilman pelkoa toimintahäiriöistä. Purgekanisterinkin tietysti, mutta siinä ei saa kuin bonukseksi pirunmoisen bensanhajun leijumaan auton ympärille.

    Sitten kun kiskotaan "muuta tarpeetonta" auto menee vikamoodiin, jolloin kulku muuttuu tukkoiseksi ja kulutus hyppää 30-litraan satasella. SES-valoa ei osata lukea, ja se poistetaan. Sitten auto myydään "paskana" eteenpäin - vaikka se tuli itse rikottua repimällä tavaraa pois ymmärtämättä mitä on tekemässä. Tämä on ollut varmasti tuhansien piilofarkkujen tie paaliin.

    Ihmetyttää, miksi samanlaista intoa kiskoa pois turhia johtoja ja putkia ei tule noiden ruiskuautojen kanssa? Kysehän on ihan samasta asiasta? Siis miksi 1992 Civicin tai 1995 bemarin ostaja ei tunne hirveää halua kiskoa ruiskun ohjaussarjaa konehuoneesta alipaineletkuineen "turhina"?
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo ja kampikammion tuuletuksen poistamalla lyhentää mukavasti öljyn vaihtovälin minimiin. Imuilman esilämmityksen, imusarjan heatriserin ja ryypyn poistaminen tekee talviautoilusta aika haastavaa, jos autoa on tarkoitus käyttää käyttöautona talvella. Bonuksena talvikulutuksen saa luultavsti kakinkertaistettua. Ja tehoon ei minkäänlaista vaikutusta.

    Ilmeisesti nuorisosta on kiva puuhata jotain - vaikka vaikutus olisi käänteinen tavoiteltuun ja ei tiedetä mitä ollaan tekemässä?

    Kai se on sitä harrastamista. Aikoinaan hyvässä virityksessä laski teho vain -15% . Kai funktio tuossa turhautumien purkamisessa tietokoneohjatun järjestelmiin on sama juttu. Näkyy oman käden jälki ja tuntuu ajossa tukkoisuutena ja kulutuksen nousuna. Siis käyttöautosta saa tuolla "saatelaitteiden" poistolla auton, joka soveltuu vain harrastamiseen -eli korjaamiseen konepeltiyhäällä joka nurkalla ihan kädenkäänteessä :poff:

    Ei tuossa oikeastaa ole kuin se kaksi tietä. Joko pitää systeemi tietokoneohjattuna tai siirtyä mekaaniseen kaasariin ja jakajaan - mikä ei ole ilmaista ja luopua ilmastoinnista, cruisesta ja lukkoturbiinista yms.
    "tarpeettomuksista".

    Puoliväli ei toimi, muuten kuin tuon ilmapumpun poistamisen osalta.
     
  16. no pistetään hieman kannatusta pelkistämisen puolestakin.
    carter ja edelkbrokin imusarja maksoivat käytettynä 200e uusi jakaja 99e ja peltisarajat 120e tosin nämä tulivat chevyn 305 pataan, mutta emänyden buickin tulevalla 307 koneella sama edessä, vaikkakin osat hieman kalliimpia ovatkin

    eli rahaa meni 420e ja auto on toiminut kuin junan vessa, loppu kiroaminen ,
    väillä tolkuton bensan kulutus, antureiuden kanssa roplaaminen ja muukin sohlaaminen
     
  17. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    sama täällä.otteessa,ei kerrota : katista,vähäpäästöisyydestä,eikä kireestä esinahasta.perfomer imusarja : 80e,600cfm carter :80,ja uusi hei jakja hiluineen 130e.kulutus tippu kaupungissa 6 litraa,lähtee avaimesta käyntiin,ei vituta,on kiva ajella toimivalla autolla,jolla akkakin ajelee,ja menee päästöistä läpi.orkkis sähkö kaasutin oli loppu,peruskorjattu vastaava us-partsissa : 800e,ecm jakaja loppu,uusi us-partsissa :400e.ja mottihan on : chevy 305.joskus vaan,on kiva ajella : toimivalla -80 luvun autolla,60,ja 70 luvun tekniikalla.ajelen 99,9 prosenttisesti kaupunki ajoa,jossa en tarvi : cruisea,enkä turbiini lukkoa,enkä ilmastointia.(lisätään vielä,että kärry on kesä käytössä !)
     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Totahan kirjoittelin, se on joko tai - muutos kokonaan tai sitten systeemi kuntoon. Alkuperäinen kysyjä halusi nyppiä letkut ja johdot pois ja ajella tietsikka kaasarilla ja jakajalla.

    Kuten kaikki olemme yhtä mieltä, se ei vaan toimi. On tehtävä valinta, joko virikauppaan ja 60-luku tervetuloa tai korjattava 80-90-luvun systeemit.
    Pelkästään putkia ja johtoja nyppimällä 80-90-lukuisessa joutuu kuseen.
     
  19. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Ei ne alipaine/sähköhässäkät siellä loppujen lopuksi niin kovin vaikeasti tajuttavia systeemejä ole.
    Itse olen muutaman illan viettänyt tallissa tutustuen -89 307:n "saastelaitteisiin", on ollut suoraan sanoen mielenkiintoista.
    Suurin osa on ihan fiksuja ratkaisuja joilla on pyritty niin päästöjen puhdistamiseen kuin polttoainetalouden parantamiseen mikä tuskin kenenkään mielestä on huono asia.
    Kauhealtahan hässäkältähän tuo ensisilmäyksellä näyttää, sitä ei käy kiistäminen.
    Tähän mennessä löytyneitä vikoja:
    - VRV:lle menevä alipaineletku poikki
    - Imusarjan esilämmitysventtiili (pakosarjassa) jumissa, lähti pelaamaan kun vähän vipua napautti tuurnalla.
    - EGR (pakokaasun kierrätysventtiili) jumissa, lähti niinikään pelaamaan pienellä herkistelyllä, vaati tosin irroittamisen imusarjasta, tosin piti poistaa joka tapauksessa jotta sai venttiilikopan irti tiivisteitten vaihtoa varten...

    Noita kovettuneita alipaineletkuja on kans tullut varmuuden vuoksi uusittua. Ei tuosta nyt ihan uudenveroista saa mutta toivottavasti hyvin toimivan moottorin kohtuu kulutuksella.
     
  20. jake81

    jake81 Gearhead

    joo-o joo-o... eli kaasari kauppaan!! ei meinaan haittaa vaikka cruise ja ilmastointi menis kun ne on mennyt jo aikaa sit!! :)
     

Kerro tästä muillekin!