307cid saaste laitteiden poisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jake81, 6.12.2007.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ilmapumppua ei kannata poistaa, koska muuten hihnat kiskoo vain toiseen suuntaan vesipumpun kaulaa.
    mutta ilmapillit voit poistaa, eli sen ohipuhalluksen kansiin. sillä ei tee mitään ellei auto ole vähäpäästöinen.
    muuta en lähtisi karsimaan. vaihda suodattimet ja tulpat ja putsaa kaasari, säädä takaisinlaittaessa kickdown vaijeri niin kireälle kuin käytännössä mahdollista niin auto tuntuu ihan eri peliltä. (ainakin verrattuna huoltamattomaan)
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Laittaa diisselin hihnan, niin onnistuu.
     
  3. Jake-85

    Jake-85 3rd gear

    Jos nuo ilmapillit poistaa ja niiden paikat tulppaa kansista niin osaako lambda enää säätää seoksen kohdilleen?
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    Ei ongelmaa, sillä ilmaa tulee pakosarjoille vain open loopissa eli kylmänä yms., closed loopissa eli lambdan arvojen mukaan ohjattuna ilma menee kolmitoimikatille eli reilusti lambdan jälkeen.
     
  5. Mothertrucker

    Mothertrucker 3rd gear

    "Go under your passenger side dash, pull out the ECM, and remove it. Start a bonfire, get naked, have some beer. Throw the ECM in the fire, dance around it and chant, for you have just joined the world of raw, primitive POWER!"
     
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    tuolla rituaalilla saa tietysti raggarijoukkojen yleisen hyväksynnän eikä tule epäillyksi nörttiharrastajaksi joka ymmärtäisi 1970-luvun jälkeen tehtyjen jenkkien sähköistä...

    jos kone on aivan loppu ja sensorit paukkuu joka kerta kun konepellin aukaisee, suosittelen tekemään kuten ameriikan sanonnassa neuvotaan, mutta muista poistaa kaikki vermeet tai bensaa rupeaa kulumaan tuplat entiseen verrattuna- ja tehoja on käytössä korkeintaan 100 kaakkia!
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    tota noin, taas tällainen tyhmä kysymys:

    Jos "tietokoneella" ohjattu sytytysennakko ja polttoaineseokset ovat saastelaitteita, niin miksei niitä heitellä nuotioon myös nykyaikaisista ruiskumoottoreista?

    Niin ja Hestecit, Megasquirtit jne, nehän ne vasta saatanasta ovatkin, nuotioon vaan palamaan helvetin liekkeihin mokomat.

    Tehoihin vaikuttavia saastelaitteita ovat; ööö, niin mitkä? Olisiko nyt lähinnä ilmapumppu (yksi ylimääräinen hihnapyörälaite) ja katalysaattori? Ja Oldsin koneessa ehkä ne ilmapuhallusuuttimet kansissa.

    Muut ovat pelkästään käyttömukavuutta parantavia ja polttoainekulustusta minimoivia laitteita.

    Täytyy muistaa että silloin kun täyttä tehoa noista GM:n "saastemoottoreista" otetaan kaasu pohjassa, niin silloin systeemit ovat "open loop tilassa" ja kaasutin toimii mekaanisena 680cfm maksimivirtauksella. Miten muka joku 450cfm kaasutin antaisi enemmän huipputehoa?
     
  8. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Omasta 70-luvun pikkulohkomoparista on saastelaitteita poistettu, tosin eipä niitä kovin paljoa ole ollutkaan. Joitain ylimääräisiä piuhoja ja hiilikanisteri roikkuu konehuoneessa. Lukkoturbiinia tai cruisea ei ole menetetty kun niitä ei ole ollutkaan. On tietysti parempi ajaa alkuperäisillä kamoilla jos autotekniikkaa syvällisemmin ymmärtää, mutta jos jenkin rattiin on hypätty niillä tiedoilla jotka ovat kertyneet Suzuki PV:n rassaamisella niin parempi kai se on parempi vaihtaa pellin alle sellaiset vermeet jotka osaa itse korjata.
     
  9. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mä poistin ilmapumpun ja EGR-vermeet, mutta täytyy hiukan pidempään katella onko kulutukset kohdallaan edelleen. Seka-ajossa Asiaa pikkuisen sekoittaa se että eräästä pirnaleen kierteet omaavasta härpäkkeestä en hoksannut kaasaria purkaissa katsoa montakos kierrosta se oli irti pohjasta, joten nyt jouduin vähän säveltelemällä sen kohdan hakemaan. Päästöarvojen perusteela ei passais juuri lisäsäätöjä tehdä, mutta ans kattoo ny.

    Rokkiorkesteri on hyväsäätöinen kaasari, vaikka moni näyttäs luulevan toisin.
     
  10. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    potkastaas vanhaa aihetta reilusti ylöspäin mutta homman nimenä olisi 307 ja saaste_laitteiden elvytys. kaikki rojut löytyy vielä konehuoneesta. egr:än pillissä on ruuvi pystyssä ja katille menevä ilmaputki on poikki ja roikkuu jossain koneen takana. edellinen omistaja oli kuulemma käynyt päästömittauksessa ja kehui että happiarvot ja hc oli koholla. vas.pakosarja vuoti vähän, ihme että vain vähän kun siellä ei ollut tiivistettä laisinkaan, nyt korjattu. en ole itse käynyt päästöjä katsomassa, lähinnä askarruttaa että mitä pitäisi vielä tarkastaa ennen yritystä. vaihdettu on öljyt, pcv venttiili, huohotusfiltteri, kaasarin vivustot sun muut rasvattu, kaikki alipaineletkut käyty läpi ja jokainen on kiinni. olisiko valskaava pakosarja nostanut päästöt? kävi myös mielessä, että jos happipumpun katkennut putki on vaikka tukossa, niin meneekö ilmat pakosarjoihin ja näinollen sotkevat lambadan? onkohan koko lambdapötikkä vaihdettu koska...
     
  11. Holley

    Holley Gearhead

    Jos jonkun "turhan" osan valkkaisin, niin EGR:n hyödyt? . Tämäkin on mielipide ja fiksu ei poistaisi sitäkään...?
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    ECM ohjaa happipuhallusta siten että se menee kylmänä pakosarjoihin ja kuumana katalysaattorille. Jos puhallus toimii, niin ei kannata poistaa systeemiä. Nopeuttaa käsittääkseni happianturin heräämistä ja voisi ajatella että se pysyy myös puhtaanpana jos ajetaan kylmänä pätkäajoa rikastin päällä.
     
  13. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    sen egr:änkin voisi kyllä purkaa ja herkistellä, jos tulpattu jumittamisen takia. tosiaan tarkoitus ei ole poistaa mitään "ylimääräistä". lähinnä kiinnostaisi tietää esim. happipumpun vaikutus koko systeemiin, jos katti tukossa tai muuten hajalla auttaako se pumppu vai sotkeeko pakokaasu arvoja?
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Itse tyhjensin katin (vm86 auto), sen sisäkalut olivat murskana ja pakkaantuneet katin takapäähän. Vedot lisääntyivät huomattavasti ja kulutus pieneni.

    Jos katista on ilmapumpun liitäntä poistettu, kannattaa se tyhjentää ellei vielä ole tyhjennetty. Voi olla karstaantunut tukkoon kun käy liian viileänä ja liian vähällä hapella.
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Auttaa, koska putkeen puhalletaan puhdasta ilmaa ja se "laimentaa" päästöjä. Happiarvo saa ilmapumpullisessa autossa olla normaalia korkeampi. Mutta jos happiarvo on kovin korkea, niin CO:sta ja HC:sta voivat alkaa narisemaan, jos ne ovat kovin rajalla, vaikka olisivatkin vielä hyväksyttävien rajoissa. -Toki katsimiehissä on eroja, joku narisee joku ei.

    Kuitenkaan ei kannata stressata korkeasta happiarvosta, jos autossa on ilmapumppu toiminnassa. Lähinnä keskittyisin korkeaan HC-arvoon. Tulpanjohtojen mittaus voisi olla yksi tarkistuskohta. Omassani oli kuusi johtoa poikki ja HC:n kanssa oli yllättäin "pieniä" ongelmia leimassa. :lol: -Ihmeen hyvin se kone kävi silti. :eek:
     

Kerro tästä muillekin!