318 -> 340 swappi, mitään erikoista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja xarper, 10.2.2018.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Molemmat koneen vm 68.

    Kuskinpuolen korvallista joutuu vähän kempittämään, pulttien paikat vissiin vähän kauempana tjsp? Muuta huomioitavaa?
    340 puntitettu turbiini ja 318 ei?
     
  2. RKo

    RKo 1st gear

    Mun ymmärtääkseni molemmat tuon vuoden koneet on sisäisesti tasapainotettuja, joten turbiinia ei tarvitse niiltä osin vaihtaa. Kuskin puolen moottorin korvakkeet on 340:ssa hieman lähempänä toisiaan (ainakin 360:ssa on), joten 318:n korvaketta käyttäessä pultin väliin joutuu laittamaan holkin/vast. Muuten swapissa ei pitäisi olla kummoisia ongelmia.
     
    Muokattu: 10.2.2018
    xarper tykkää tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Ainiin, tuo 727 on lukkoturbiinilla, onkohan tuolla mitään merkitystä ton puntin kannalta? Ei tuo nyt mitenkään tunnu tutisevan tai vapisevan ton 318 perässä ainaskaan.

    Miten lie turbiineja saatavilla sit tommoseen?
     
  4. RKo

    RKo 1st gear

    Muut korjatkoon, jos olen väärässä mutta lukkoturbiini ominaisuudella itsessään ei ymmärtääkseni pitäisi olla mitään merkitystä sisäisen tai ulkoisen puntituksen kanssa. Moottorin liikkuvien osien puntitushan joudutaan tekemään ulkoisesti (damperi+turbiini(tai vetolevy) avulla) silloin, kun kampiakselin vastapainot eivät vastaa männän ja kiertokankien painoa. Näin on mopareissa usein valurautakampiakselin kanssa, jonka rakenne (ja sitä myöten paino) on takoakselia kevyempää. Taisi 340:kin muuttua valuakselin myötä ulkoisesti tasapainotetuksi viimeisimmissä, saastekauden versioissa 70-luvun alussa.
     
    Muokattu: 11.2.2018
    xarper tykkää tästä.
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei vaikuta punttiin, mut siihen vaikuttaa jso turbiinia ei ole. Lukkoturbiiniloota vaatii lukkoturbiinin, rihloitus on eri.
     
    xarper tykkää tästä.
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Jenkeissä vissiin tekevät normiturbiineja tolla lukollisen rihloilla ja eikun paikallee ja menoks!
     

Kerro tästä muillekin!