318 --> 360cid

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Smokend, 27.7.2015.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead


    Peltikolari ei ole vakava onnettomuus. Vakavana onnettomuutena pidettäneen onnettomuutta jossa tulee vakavia henkilövahinkoja tai kuolema.

    Tuossa linkki onnettomuustutkintakeskuksen yhdestä tutkinnasta.

    http://www.turvallisuustutkinta.fi/mate ... lostus.pdf

    Tuossa suora lainaus raportista:
    "Liikennevakuutuskeskuksen yhteydessä toimivat tutkijalautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet
    tieliikenneonnettomuudet käytössään olevan tutkintamenetelmän mukaisesti."


    Samassa raporissa on myös maininnat ajoneuvojen teknisestä tutkinnasta.

    Mutta jokainen taaplaa tyylillään ja vastaa hommistaan. Ei se sen kummallisempaa ole. Toin tämän jutun siksi esille, että useinkaan ei näissä hommissa mietitä sitä entäpä jos vaihtoehtoa.
     
  2. jaketin

    jaketin Gearhead

    Niinhän sitä luulisi. Itse kun vaihdoin 318 tilalle 360 mottoorin Coronettiin, niin piti todistella vaikka mitä, uhattiin, että pitäis laittaa tehomittauksiin.. tämä 2014
     
  3. onre

    onre 3rd gear

    Joo kyllä kyyläys elää ja voi hyvin näissä hommissa. Soittelin yhdestä hieman erikoisemmasta koneswapista konttorilta toiselle ja sain todella vaihtelevia vastauksia. Yks käski hakea poikkeuslupaa, toinen meinas että ei onnistu mitenkään, kolmas oli sitä mieltä että asiallisesti tehtynä dynolapun kera kilpiin.
     
  4. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Itsellä oli 72- Valiant,hain siihen aikoinaan vaihtoluvan 318- 360 ja totesivat,ettei mitään varsinaista lupaa tarvita,koska kyseessä saman mallisarjan kone,joka on käytännössä lähes samanlainen.

    En muuten käsitä,miten joku näkee lohkon kyljestä valunumerot,ainakin Valiantin konehuone on niin ahdas,ettei ilman koneen irrotusta pääse mitään katsomaan.
    Liikenteessä tuntuu olevan autoja,joissa on n.500 cid kone ja otteessa lukee jotain 350 cid.Samaa mieltä,kuin edellä katsuri kattoo...jaahas V-8 siellä näkyy olevan ja pelti kiinni.Eivät ole kiinnostuneita asiasta.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Kuten varmaan kaikki nämä Blacklistin olevinaan "katuautotkin", kyllä taida niistä suurintaosaa voida edes katuautona mainita, pari poikkeusta ehkä lukuunottamatta kuten Nykänen ainaskin.

    Varmaan kaikissa joku 350 otteessa ja pellin alla ihan muuta.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä joskus junnuna menin muutoskatsastamaan Dartin 170 cid kutosen tilalle 225 cid version. Siihen kun piti tehtailla kuittia uuden moottorin alkuperästä ja tuoda korjauskirjaa, jolla todentaa kyseinen moottori mallisarjaan kuuluvaksi ynnä muuta jännää, niin ikinä sen perään en ole muutoskatsastanut yhtikäs mitään muutosta. Harvassa on ne katsurit nykyään, jotka erottavat 50v vanhojen autojen koneet ulkonäön perusteella. Ja jos kolari tuliskin, niin milläs se onnettomuustutkija todistaa, että koneenvaihto on nykyisen omistajan tiedossa saatikka tekemä. Ei kun kovaa ajoa vaan.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  7. rakkari

    rakkari 3rd gear

    eipä ne mitään kyttää konehuoneeseen nykyään.. ihan sama onko sieltä kutonen vai kasi niin kattovat vaan onko akku kiinni.. kerran kun rekisterointikatsastin 65- fordin isokoppasta farkkua johon olin laittanu pikkulohko letukan tekniikan niin katsurille kun sanoin et on kone ja loota ihan muusta vehkeestä kuin foordista ja oli isompikin kuin ote sallis niin tokas vaan et eikös ne kaikki samannäkösiä ole ja löi kilvet käteen,,:-D
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Mulla eivät oo tainnu viimeseen 3 vuoteen aukasta edes peltiä kertaakaan.

    Akkukin olis kontissa niitten iloksi jos sitä ehtisivät :D
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tarttihan siihen kaikelaista paperia, että 360 hyväksyttiin kyseisellä alustalla ja jarruilla, kun eivät konttorilla jenkeistä oikein mitään ymmärtäneet.
    Mutta missään vaiheessa ei katseltu tai kyselty moottorin koodeista. Riitti oma ilmoitus että sen kokoinen tuo nokalla oleva pata on. Tuskin olisivat tunnistaneet vaikka olisi ollut 440 six-pack
     
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Vieläkään ei ole mitään kouriintuntuvaa todistetta tullut,onhan noita juttuja jossa muka katsastuksessa nykyaikana joku "sontakerroksen" alta rupeaisi rapsuttamaan saati tulkitsisi onko tämä nyt 273,318,340 vai jopa 360 ja minkähän tehoinen versio,en usko.

    Mitenkähän tuo linkki liittyi tähän,onko Fiat matkailuauton tai joku Volvo-Scania tms kuorma-auton onnettomuus mitenkä tähän liittyvä ja meinaatteko että epäilivät Fiatissa tai Scania-Volvossa olleen liian ison tai ei matching numbers koneen...??
    Ikävä juttu,en ollenkaan sillä leikkiä laske mutta tuo linkki ei liity mitenkään tähän mielestäni.

    Hyvä kun itse monesti teräsharjan ym kera saa nuo numerot jotenkin näkyviin ja saa selvää+osaa jopa tulkita vaikka alan harrastaja,katsastusmies joka ymmärtää näistä on kyllä harvinaisuus tai alan mies siviilissäkin....
    Mikäli teilläpäin ihan oikeasti joku muka kyttää näitä niin otan osaa.. :cry: :cry: :cry:

    Minä kait sitten katsastellut "onnellisten tähtien alla"tämän auton kanssa n25vuotta ja sitä edellisten kanssa kait 10vuotta eikä mitään moottorin-numeroita kukaan tutkinut.

    Siltikin tässä siis edelleen "väärä"moottori papereiden mukaan ja edes MR tarkastuksessa ,joka luulisi olevan jo melko tarkkaa,kukaan sanonut yhtään mitään,kunhan kysyivät minkähän kokoinen kone tuo on ja aivan sama mitä olisin sanonut kun eivät kuulemma mitenkään voi tietää koko maailman vinkkeleitä,saati eri mallien eroja tai mikä vm on minkäkin näköinen...

    Ajelen siis yhä reilusti pienemmällä moottorilla kuin saisi ja ihan mitään virallista tahoa haittaamatta eikä nykytulkintojen mukaan mitään eri katsastuksia edes tarvi tehdä jos joku moottorivaihtoehto on tuolloin moiseen korimalliin kuulunut niin ok ja siihen kaupanpäälle viritykset+pikkasen extratilavuuttakin sallitaan.
    Kunhan muuten vastaa tuon koneen osalta jarrut ym alustajutut jne.
    Hauskaahan tuossa on se että jonkun HEMInkin sai tehostamattomilla rummuilla kuin ohjauksellakin+sohvapenkein rattimanuaalilla neliovitolpallisena ja yhtä hyvin jonkun GM kuin Fordinkin tai AMC:n lähestulkoon jarruttomana ja taksivarusteilla(myös Suomi varusteiksi kutsutaan)
    Ota siinä sitten selvää mikä on ok ja mikä ei kun ostaja voinut rastia tai olla rastimatta mitään varusteita paitsi mörkömoottorin.

    Lisäämme siihen Venäjän Siperiaan kuuluvan(ainakin kohta)Suomen jossa tietoa ei moisista versioista ole ainakaan normi katsastusmiehillä taatusti koska suurin osa niistä vielä syntynytkään kun nämä olivat myyntimiesten uutuksia kaukana Amerikassa.

    Hyvähän se on että tarkkaa on ja asiallista katsastusta joka etsii viat ja väärinkäytökset mutta menkää muualle katsastamaan jos noin on asiat,on meinaan valinnanvapaus mennä ihan mihin Suomessa huvittaa eli järjenkäyttö sallittu ja valittaa voi jos tuntee kohdellun väärin ja pykäliä tulkittu väärin!!
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ite muutaman kerran muutoskatsastellu vehjeksiä. Eka tais olla '65 valianttiin isolohko 80-luvun alussa, oli ns läpihuutojuttu kun oli maahantuojan luvat. Luvassa luki kutakuinkin "auton 170 cu in moottorin saa vaihtaa 383 cu in, ei vaadi muutoksia auton muissa rakenteissa kuten jousituksessa, voimansiirrossa ja jarruissa". Näin toimittiin, no lootaks tuli sentään risukepin tilalle 727 ja hakuninmaalla oltiin tyytyväisiä.

    Joskus yritin löijyä leimata isolohkolle ja asianmukaisesti utelin mahdollisuudet ihan virallisia reittejä. Oli "no can do", '73 vuonna ei ollut isolohkoja valianteissa. No, muutin sit lohkonumerot siten että oli 361 ja hyvin toimi. Seuraava omistaja sitten kävi muutoskatsastamassa auton 440;si kysymättä mitään turhia, läpihuutojuttu.

    Vaativin projekti oli kutosaspenin leimaus 318 motille. Leimakonttuuri olis halunnut yksilöidyn maahantuojan kirjoittaman lupapaperin mut AKE:n mukaan sellaista ei tarvittu. Loppupelissä todistin kaikki muutoksen vaativmat asiat, leimassa oli monta kirjaa jne mukana ja 30 liitettä ohessa. Kun prosyyrit oli kunnossa ei äijät katsoneet autoa lainkaan.
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    ^ No ilmankos on vaikee löytää kutosmoppea talviautoksi, kaikissa kasit nykyään.. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!