318+904. Startti vai kampura?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja AteV8, 13.3.2011.

  1. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Semmonen ongelma tällä kertaa, että välillä kun tuota 318:a starttailee niin kuuluu vaan rattaiden rutina, ja välillä starttaa hyvin, mutta saattaa kesken starttauksen alottaa sen rutinan. Kun oottelee että startti lakkaa pyörimästä, ja koittaa uudestaan, niin saattaa starttailla taas ihan normaalisti.

    Vika ilmeni sen jälkeen kun käytin koneen pois paikaltaan, ja vaihdoin kampiakselin! Kaveri jolta tuo startti tuli mulle sanoi että se jää joskus pyörimään koneen mukana, ja toisaalta sama jumisus ehkä saattais aiheuttaa päinvastaisenkin vian, mutta mutta...
    Onko mahdollista että 318:n kampiakseleissa olis erikokoisia reikiä joihin turbiini keskittyy? Jotenkin vaan tuntuis että jospa toi turbini ei keskitty kunnolla, ja vipottaa nyt mun vääntyneen vetolevyn mukaan. :eek:
    Sitä en kyllä usko että vetolevyn olisin onnistunut laittamaan väärin päin. :)

    Nykyinen kone on vm.80, mut sitä en tullut tarkistaneeksi et mitä vuosmallia toi kampiakseli on. :oops:
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sen huomaa kyllä heti jos ei ole turbiini kohdallaan, tärisee aivan järkyttävästi jos moinen olisi mahdollista.

    Startissa vikaa, pura, puhdista, rasvaa ja kasaa..
    Uudet hiilet ja bendix tietty sisään vielä niin pelaa pitkään.
     
  3. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Hmm... Tuohan ei nyt hörpöttänyt kovin kauaa, kun ei ehtiny vielä tuleen bensaa suodattimelle asti. Kaasari kyllä sytty tuleen. :lol:
    Oliskohan tuon turbiini tärinän huomannu pikku hörähdyksessä?
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei se turbiini siellä vinossa oo...
    Sehän keskittyy lootaan pumppuun ja koneessa taas kampurassa olevaan reikään. Eli ei oikein voi olla vinossa.

    Ota startti irti ja kato että se ratas liikkuu kunnolla kun "starttaat".
    Jos ei mene perille asti niin pyörii tyhjää.
     
  5. AteV8

    AteV8 Gearhead

    No sitähän tässä just mietin, että onko noitten kampuroitten reijissä eroja esim. vuosimalleittain? Jos siellä ois nyt joku iso reikänen, niin sehän selittäis miks se vois mennä välillä niin vinoon, että startin ratas ei yllä starttikehälle.
    Vetolevyhän mulla on melko loppuun ajettu, eli ei enää ihan alkuperäisen muotoinen.

    Mutta joo, pitänee käydä keskiviikkona kurkkimassa auton alle... Ei oo talli ihan tuossa naapurissa.
     
  6. F-body

    F-body Gearhead

    Menihän turbiini hahlo kohdalleen laatikon öljypumpuun? Tipahtaa vaan helposti pois ja jumittaa, kun kiristää laatikon ja koneen pultit. Vetolevyn pultteja kun pikkusen löysää niin pitäisi tulla selvä välys ja turbiini tulisi liikkua laatikkoon päin helposti.
     
  7. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

    Startissa vika, ei työnnä ratasta kunnolla perille asti. Eikun auki tai vaihtoon, turha arpoa enempää!!!
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei ole erikokoisia reikiä, kaikissa sama, jopa uudemmissa Magnumeissa.
     
  9. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Ok, kiitos tästä. Sain jonkillaisen mielenrauhan. :)
     
  10. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    jaa ettei oo eri kokoja. en tiärä kuinka kännis tuala tallis pyärin mutta kyllä 904 lootahan on kaharella eri mitalla turbiinin keskitys olaketta, ainakin 273 on piänemmällä kun uuremmat 318cid ym. toinen mitta oli noin 47mm ja toinen???? en muista oon reuruhun juanu nyt mutta on kaharella eri mitalla turbaania enkä kyllä viitti enää mennä mittaalemahan näin myähään. mutta ei hätää jos sulla on piänenpi olake turbaanis kun kampuran pääs sorvaa sinne sormus välihin, mutta älä aja jos turbiini ei keskitä kunnolla!
     
  11. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    että se siitä miälen rauhasta :lol:
     
  12. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Noniih, v***u, ja nukkumaan piti mennä. Menenki vaan väkisin makaamaan, kampuran reikä mielessä. :rotfl:
     
  13. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Joo kyllä mäkin oon törmänny pienenpään reikään 273:ssa. Kait noi 318:set on samalla halkasialla :odroll:
     
  14. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    meinasinki vaan kun täs ny on menty meleko maailmansivu nuarenki valamistumisesta notta olisko siinä 318 konees ollu 273 kampi vai mikä ja kun kampi on kerran vaihrettu niin olisko voinu kammen takapää vaihtua uurempaha samalla??? mee ja tiärä mutta kahta kokoa sb 904 on turbiinia keskityksen osalta, samoon kun kuutosiin.
    ei muutaku keula ilmahan ja vetolevy löysälle sitte kokeella notta lonksuuko ylös alas.

    mutta mittaappa se vanha kammenpää niin voin kertua sulle onko se vanahee vai uutee
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Vanha on about 38mm ja uus about 45mm. '67 mallis kait oli viel toi pieni, ja silloinhan tehtiin jo LA 318 mottia myös. Ryppiksis tais olla aina 727?
     
  16. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Hepskukkuu!
    Vanhassa kampiakselissa reikä about 45mm. Eli tää uus kampura tuskin on tilannetta pahentanut.
    Kokeilin starttailla, mut rutinahan sieltä vaan kuulu. Starttailun jälkeen kattelin että startin ratas oli siinä starttikehän reunalla. Ei siis ollu menny perille asti, vaan jääny puolitiehen pyörimään, eikä nyt edes vetäytynyt takaisin koloonsa starttauksen jälkeen.

    Mutta mites se voi jäädä siihen puolitiehen pyörimään, kun eikös siellä pitäis navat yhdistyä vasta kun ratas on tullut tarpeeks pitkälle..? :eek:

    Noh, uutta starttia kehiin. Varmaan seittemäs kerta kun irrottelen starttia tuolta flowtechien takaa. :mad: Työnnän ne peltisarjat kohta niin pitkälle missä pierunvarsi kasvaa. :mad:
     
  17. L.P.

    L.P. Gearhead

    OOn nähnyt joskus, että startti on kasattu väärin, jolloin bendixin ja solenoidin välinen vipu toimii epämääräisesti, jolloin napojen yhdistyminen vois olla mahdollista ilman että ratas menee pohjaan asti. Testaa toimivaksi tiedetyllä startilla tai korjaa nykyinen startti.
     

Kerro tästä muillekin!