318 ryppis-->361

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Keskikaljakommando, 18.11.2014.

  1. Aloittelija liikenteessä!

    Tarkoitus/tarve olisi vaihtaa 318+valurautainen torqueflite mopar 361+727 yhdistelmään. Osaako osaavammat tahot kertoa mahdollisista yhteensopivuusongelmista lähinnä motin+laatikon kiinnityksistä? Kaikki muukin tieto on enemmän kuin tarpeen. Kiitos jo etukäteen!
     
  2. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Miksi hukkaat ryppiksen ?
     
  3. roope68

    roope68 Gearhead

    Onko ryppis ja laatikko kaupan?
     
  4. RooZe

    RooZe 2nd gear

    361 on isolohkon mitoilla ?eli tarvitset korvakkeet jotka sopii ko koppaan ja isolohkoon. Ja askissa on pituuseroa? Voit joutua muuttamaan laatikon kannatinpalkin paikan ? Entä onko käsijarru rummulla laatikon päässä. ? Voi olla että eri askilla joutuu tekee käsijarrut takajarru napoihin ?
     
  5. Ei ainakaan toistaiseksi.
     
  6. Vaihdan tekniikan lähinnä ongelmallisen laatikon takia. Valurautaisia torqueflitejä ei ole tarjolla, ja 318+727 vaatis modifikaatiota sen verran rankasti, että uusi samalla koko paketin.

    361 on vuoden -62 Newportista, käsitykseni mukaan siis "iso-pikkulohko"? Korjatkaa jos oon väärässä.

    Käsijarrut on jo valmiiksi navoissa, eli ei aiheuta toimenpiteitä.
     
  7. roope68

    roope68 Gearhead

    Tuleeko toi 361 siis Chrysleriin vai Dodge/Plymouth koriin?
     
  8. Desoto Diplomatiin.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei '62 361 ole iso pikkulohko vaan pieni isolohko, eli eri moottorisarjaa.
     
  10. Asia kunnossa! Aiheuttaneeko sitten lisätyötä? Ei sillä etteikö osaamista olisi, mutta kaikki etukäteen tiedossa olevat hankaluudet helpottaisi asiaa :)
     
  11. roope68

    roope68 Gearhead

    tollasella paketilla noita on myyty dodgena tai plymoutilla niin eiköhän noita palikoita löydy jos tarttee.
     
  12. kingsway

    kingsway Gearhead

    Ei sitä kannatinpalkin paikkaa tarvitse muuttaa, mutta siihen joutuu hitsaileen palikan palkin etupuolelle.
    Kuvan auto -58 Plymari, tekniikka 383+727.

    [​IMG]

    Mikäli laatikko on 62-65, niin vaihteiston kannatin on hieman taaempana kuin uudemmassa, johtuen vanhemman mallin erillisestä parkkilukosta.
    Ja ettei pikku-/isolohkojen ja laatikoitten kanssa tule sekaannuksia, niin tohon 361:een menee isolohkon 727.
     
  13. kingsway

    kingsway Gearhead

    Lisätään vielä sen verran, että mikäli uusi laatikkosi on vaijerilaatikko, niin valurauta-TF:n vaihdevaijeri ei sovi uudempaan. Sopivuus vaihtelee vuosittain ja jopa vuosimallien sisällä riippuen onko laatikko nappivaihteisesta vai sifterillä varustetusta autosta. Tällöin myös vaijerien pituuksissa on eroja. Kannattaa siis olla tarkkana vaijeria hankkiessa.
    Mikäli uusi laatikkosi on uudempi, niin halutessasi napit käyttöön joudut askartelemaan/hankkimaan adapterin ja keventämään vaihdevivun jousta laatikon sisältä.
     
  14. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Aihetta lainaten, Itellä tosiaan kans diplomat '57, kasilla toki tehtaalta, mutta laittoivat siellä ylivaihde manuaalin, nyt se ylivaihde on mennyt menojaan ja normaali 3 speedi. Ylivaihteellisesta askista ja osista voi vinkata..

    Mielenkiintoinen auto sulla , kerro lisää?
     
  15. rb

    rb Double Gearhead

    Mites toi turbiinin kiinnitys, eli vanhoissa koneissa on eri kampiakseli.

    Minä vuonna se muuttui??

    Minä vuonna kardaanijarru jäi pois??
     
  16. Jep, eli laatikon kiinnityksen kanssa joutuu hieman askartelemaan. Juuri tällaisia vinkkejä kaipasinkin! Onko koneen kiinnityksestä mitään tietoa?

    Vanha, sekä uusi loota on siis nappilootia, just sen takia et sais pidettyä napit käytössä. Sain uuden laatikon mukana vaijerin, jossa on myös vaijerin säädin mukana, mikä on tietty plusssa. Vasta sitten kun tekniikka on paikallaan ni näkee että miten vaijeri sopii.
     
  17. Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, ni auto ei edes ole minun vaan emännän. Oon nyt vaan renkinä sitä laittamassa, ja moottoripyörämaailmasta siirtyminen jenkkeihin on ollu shokeeraava mut hieno kokemus :D.

    Soto on tosiaan mallia -60, yleiskunto ihan hyvä, mutta laatikon takia tän kesän ajelut jäi välistä. Se luistaa ja parkuu eteenpäin ajettaessa, ja öljypohjassa on aika huolestuttavaa metallilastua. Loota on rempattu korjaussarjalla pari vuotta sitten, mutta eipä tuo tunnu kestävän, ulkokuortakin on jouduttu hitsailemaan. Jospa tuon uuden tekniikan myötä pääsis enskesänä vauhdin hurmaan :)
     
  18. kingsway

    kingsway Gearhead

    Kävin räpsimässä tallissa kuvia.
    Vasemmalla PowerFlite, oikealla 727 1965
    [​IMG]
    PowerFliten ja 727:n turbiinit erottaa selvästi toisistaan. Vaihteiston puoli on eri näköinen ja hammaskehän halkaisija on eri.
    [​IMG]
    Moottorin puolella näkyy selkeästi eri kiinnitystapa. PF:n turbiini keskittyy kampiakselin laipan kehälle. Kiinnitys tapahtuu 8 pultilla, mutta jako ei ole symmetrinen, vaan turbiini käy akseliin vain yhdessä asennossa.
    [​IMG]
    Kardaanijarru oli vielä 1962 ensimmäisessä alumiinilaatikkossa, jonka jälkeen vaihtui laippakardaani vuosiksi 63-64. 1965 oli ensimmäinen slip yoke ja samalla myös viimeinen vuosi vaihdevaijeriratkaisua ja erillistä parkkilukon vaijeria.

    Edit: Vanhaa ryppistä tehtiin -61 saakka ja uudempaa 62-66(67).
    Tuon em. 383:n moottorikiinnikkeet on ihan vakiomallia. Mosa on vm 1967.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Miten tommosen ilman vetolevyä olevan turbiinin kiinnitys moottorin perään tapahtuu? Onko kampiakseli myöhempiä moottoreita pidempi, jotta mahtuu pujottelemaan mutterit?
     
  20. kingsway

    kingsway Gearhead

    Juuri näin.
     

Kerro tästä muillekin!