318 STW aspen hankausta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 13.1.2011.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    Pöhölöjä täälä taas kyselen mutta epätietoisuus vaivaa..Jököttää tuosa pukisa -76 318 moottori.Eilen siivosin ja putsailin nostajalaaksoa.pirrailin valujäysteitä pois reikien reuinoilta... jne Kerran näin täälä oodeella kuvan jonku rojekti mosasta ja huomasin,että siitä oli tukittu tihiällä verkolla ne soikeat reijät mitkä on nokan yläpuolella??mikä idea?


    sitte toinen juttu.nokka-akselon etupäähän tuleva pelti(pitää nokan koneessa)se pelti ois mahollista laittaa neljällä pultilla kiinni lohkoon mutta yhen pultin alla on semmonen erikoisen mallinen pellin lirpake joka ylettyy siihen neljänteen pultiin reikään??elikkäs ei saa ku kolomella pultilla kiinni...

    TÄ??!
     
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Koneistamolla olen nähnyt kans yhden lohkon missä on sitä kärpäsverkkoa.
    En tiedä mikä virka sillä on.
    Nokka-akselin levyssä olevan lirpakkeen idea on ohjata öljyä jakoketjulle.
     
  3. niilo

    niilo 3rd gear

    eikös se verkko ole sen takia jos yläkerta pamahtaa ni ei mene rojut
    alakertaan. Ehkä
     
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    oishan mun tosiaan pitäny tuo pellin lirpake tajuta :oops:

    oisko jollaki laittaa kuva 318 nostajalaaksosta?omassa koneessa virranjakajan puoleinen pääty on vähä oudon näkönen...ihan ku siitä puuttus palanen!!!
     
  5. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Joo näin mullekin on kerrottu, et se verkko olis vaan siks että rikkoutuvat romut ei karkaa liian alas. :)

    Mullakin näyttäs puuttuvan palanen sieltä jakajan lähistöltä. Lohko vm. 80.
    Mutta jos kuvan laitat lohkostasi ni vois tietysti auttaa et vois sanoa varmaksi et onko normaalia.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Nimenomaa, helpompi kerää ne romut nostajalaaksosta kun öljypohjasta.
     
  7. MAX WEDGE

    MAX WEDGE 1st gear

    ei sieltä varmaan palasta puutu,se vaan on alkujaan vähä roisin näkönen
    jakajan puoleisesta päädystä.paa sähköposti osote ni voin laittaa omasta kuvan.
     
  8. kotr

    kotr 3rd gear

    rajun näköstä on kyllä valu jäljet!! lohko on -76.meni kauan aikaa pirraillessa törsteitä pois..voisko tuo verkko tehä myös sen että tippasee suoraan nokan päälle öljyä?öljy kuiteki kerääntyy siihen verkkoon...


    sp: moppe_86@wippies.fi


    ainiin...onhan runkopukit öljypumpulta 4-3-2-1 ja pukkien numero stanssaukset kuskin puolelle?
     
  9. F-body

    F-body Gearhead

    Vähän ohi aiheen, mutta tosi virittäjät tukkivat soikeat reiät epoksilla. Öljy ohjataan lohkon perältä jakaja-akselin kohdalta alas, jolloin se ei aiheuta ylimääräistä vastusta pyöriville osille. Näin viimeisiä heposia haettaessa suuressa maailmassa toimitaan. Itse putsasin nostajalaaksosta valupurseet ja mopon karattua käsistä tuli se myös kiilloitettua öljyn liukkaan alas pääsemisen varmistamiseksi.
     
  10. MAX WEDGE

    MAX WEDGE 1st gear

    runkopukkien numerostannseista mitään tiedä mut laakerin lukitus kolot samalle puolelle ku lohkossa.ihan normii kaikissa koneissa.
    1 pukki etupäähän(jakopää)...
    mulla on sellanen nostajalaaksosta muovimönjällä tukittu versio,
    rallikone.en ihan peruskoneeseen laittais kun ei pienemmillä rundeilla
    välttämättä roiski alakautta nokille öljyä tarpeeks.
     
  11. kotr

    kotr 3rd gear

    Nonnin.

    Kohta saan lohkon koneistamosta jossa on vaihettu nokkan laakerit.Mitäs rasvaa suosittelisitte laittamaan laakeripinnoille,ku konetta herätellään eloon vasta keveemmällä...elikkä seisua töröttää pukisa jonku aikaa kasattuna..

    entäpä nostajat...eivät ole ihan uudet mutta myyjän mukaan uuden veroset..olivat valuttaneen öljyä ulos säiltyksen aikana..mitenkä niitä saa täytettyä ettei tarvi kuunnella kovin kauaa rallatusta,ku kone vihdoin käy?

    vai mitenkä?
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mä oon käyttänyt STP-smoke threatmentin ja moottoriöljyn sekoitusta. Tulee mukavan paksu tökötti mikä ei ihan heti valu pois.

    Sama se on mitä laakerien väliin laitat,
    kannattaa ensin keväällä pyörittää öljynpaineet siihen.

    Nostajat täyttyy siinä samallan vielä jos pyörität dampperista kampuraa ja poralla nostat paineita.
     
  13. duster73

    duster73 Gearhead

    ite oon kyllä aina kasannu ihan vaan paksulla moottoriöljyllä.ja nostajia täyttänyt mustaakseni tippakannulla öljyä reiästä laittamalla ja pumpannut sitten sitä "mäntää".mutta viime moottorin kasauksesta on kyllä jo aikaa,niin ei kannata minun muistiin luottaa :)
     
  14. darpen

    darpen Gearhead

    Mihin perustuu toi hydy-nostajien valmiiksi täyttäminen?
    Mikään valmistaja ei minun lukemien ohjeiden mukaan ole koskaan noin käskeny tekemään, sitä on nimenomaan kielletty tekemästä.

    Ja selvin rallatus esimerkki oli yhdestä ooppelista joskus vuosia sitten, eli hyvillä öljyillä ääntä kuulu noin puoli minuuttia (nostajat tyhjät) ja kun auto vaihtoi omistajaa joka kansipahvin polton jälkeen kasaili uudestaan mottia (taas nostajat tyhjänä käyntiin) niin öljyn laadussa säästämällä rallatusta saatiin kuunnella sellaset 20 minuuttia.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Vois ton etukäteen täyttämisen ajatella niin että jos täytät liian täydeksi (onko edes mahdollista?) voisi venat kantaa kun starttaa??
    Uuden nokan kanssa vois olla hyväkin ettei oo nostajat täynnä, joten nokkaan ei tule niin suurta painetta, nostaja pääsee liikkumaan ja hakemaan paikkansa herkemmin koska on välystä enemmän.


    Noi väittämät on siis ihan mutua, ei mitään tekoa todellisuuden kanssa välttämättä.

    Itselle kun tuli uudet nostajat sekä nokka, täytin hieman nostajia jotta ovat öljyssä eivätkä täysin kuivia.
     
  16. darpen

    darpen Gearhead

    Itte oon kans sen verran tehny että eka nostajat osiks ja sen jälkeen uittaa ne öljyssä.

    Samaa mieltä olisin tosta liiasta täyttämisestä, että silloin se nostaja ei pääse tasaamaan välystä pois niinku pitäis.
     
  17. kotr

    kotr 3rd gear

    Hienoa.Kiitos kiitos :D

    öljynpaineet on tosiaan tarkotus porakoneella pyöritellä,ainaki sillon ku kone on vielä kentällä...en oo varma mahtuuko pyörittään ku kone paikallaan? konehuoneena on aspen...kyllähän ne nostajat sielä täyttyy itekseenki ja ei nuo mun nostajat nyt ihan kuivat oo...viime kesänä käytyin vanhat nostajat pois,purin ja putsasin...laitoin sen verran öljyä sisään,että just sain puristettua kasaan...rallatti ne siltiki jonku aikaa :eek:
     
  18. kotr

    kotr 3rd gear

    semmosta vaan,että..nuista venttiilijousista...kannet käytin viime kesänä koneistamossa venttiileitä laitettiin uusiksi samoin ohjurit.jouset jäi kuitenki vanhaksi ku ne tuntu niin jämäköiltä..kannet on nyt pöydällä mutta kasassa.miten testaan jouset,että ei niitä ainakaan tarvi epäillä jos jotaki ilmenee..

    lunati voodoo mieto nenä on paikollaan
     
  19. kotr

    kotr 3rd gear

    lohko killuu edelleen pukissa,ku männärenkaat on tulematta...semmosen huomasin äskenkö ku laitoin öljynmittatikun putken paikolleen,että mittatikku jää jonku verran öljypumpun sihin yläpuolelle?? OK??(lohko oikeenpäin pukisa)
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sun tarttee ne jouset mitata jollain keinolla. Jos nokka siis on ihan vakio ja motti tulee olemaan vakio niin melkein se ja sama on millaiset jouset siellä on.

    Öljypinnan tulis olla tietty mahdollisimman korkealla, kuitenkaan ei niin korkealla että kampura vatkaa nesteessä koko ajan. Vie tehoa ja kuluttaa paikkoja.
    Eli kunhan on reilusti yli sihdin ja alle pyörivien osien niin ollaan turvallisella alueella.
     

Kerro tästä muillekin!